Gå til innhold

Verdivurdering og Refinansiering


Anbefalte innlegg

Hei ! 😃

Har akkurat flyttet inn i helt ny leilighet(nytt bygg), Jeg kjøpte for ca 1 år siden(1 år byggetid).

Har akkurat tatt ny verdivurdering, og på 1 år har leiligheten steget i verdi ca 250 000,-.

Har snakket kjapt med min bank, og de sier jeg kan få til en opplåning på kr. 220.000,-. MEN de er veldig nøye på hva jeg skal bruke pengene på..

Planen er å bruke en sum på solskjerming,og sitter igjen med 190 000,- +++ kr


Dumt spørsmål:

- Jeg har akkurat begynt med Sparing i fond, og veldig gira på spare i flere år fremover.
Kan jeg bruke de resterende

190 000 ,- og sette i fondet jeg har ? (Globalt Indexfond)

- Kan jeg eventuelt Endre lånet til lavere månedskostnad, så jeg kan spare mer i fond pr måned ?

JA, jeg skal spørre banken disse spørsmålene, men vil gjerne høre hva dere ville gjort i min situasjon 😀

Takker for
innspill !





 

Endret av -Mort3n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dem er pålagt til å spørre om formålet ved opplåningen.

Når du refinansiere så kan du be banken sette lånet på nye 30 års nedbetaling. Hvis boligen er belånt med under 60% av verdien så kan du også be om avdragsfrihet slik at du bare betaler renter. 

Når du tenker å låne for å spare så må du tenke at avkastningen din må være høyere enn renten på lånet og at du må ta nok risiko for å få det. 

Jo større risiko du velger å ta jo lengre bør din tidshorisont på sparingen være.

Lenke til kommentar
Loko skrev (3 timer siden):

Dem er pålagt til å spørre om formålet ved opplåningen.

Når du refinansiere så kan du be banken sette lånet på nye 30 års nedbetaling. Hvis boligen er belånt med under 60% av verdien så kan du også be om avdragsfrihet slik at du bare betaler renter. 

Når du tenker å låne for å spare så må du tenke at avkastningen din må være høyere enn renten på lånet og at du må ta nok risiko for å få det. 

Jo større risiko du velger å ta jo lengre bør din tidshorisont på sparingen være.

Takk for svar Loko ! 😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...