Gå til innhold

Måle strømforbruk sanntid? Strømforbruket tredoblet seg.


Rahaan

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et ganske nytt rekkehus med fjernvarme. 
Bruker altså ingen strøm på oppvarming eller vann

Har bodd her i litt over 2 år nå. Ser at jeg helt til november 2021 sjelden brukte mer enn 10kwh pr døgn. (ca 200-250kwh pr måned)
Noe merkelig har skjedd siden den gang, i november 2021 var det sjelden UNDER 10kwh pr døgn. Og ble brukt rundt 450kwh.
I desember 2021 så ble det sjelden under 15kwh og opp mot 30kwh ble brukt enkelte dager. Fikk et forbruk på 650kwh den måneden. 
Ser at dette fortsetter å øke nå i januar og må finne ut av dette. Dager vi har vært borte hele tida har hatt rekordforbruk på 35kwh pr. døgn.

Har sendt en mail til nettleverandør men har av erfaring ikke noen spesielle forhåpninger om løsninger fra dem.

Har sett på Tibber pulse som en løsning for å lese av strømforbruket i sanntid, for så å skru av en og en sikring for å finne ut av hva som drar strøm - eller om det er noe feil et sted, MEN min strømmåler (AIDON) er lokalisert LANGT unna rekkehuset, det er plassert nede i fellesgarasjen og har altså NULL mulighet for å kobles på mitt wifi som jeg forstår må gjøres?

Finnes det noen andre løsninger her?
 

uforklarlig stømforbruk.PNG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt det du spør om men om jeg logger inn hos min nettleverandør kan jeg hente ut timesforbruk langt tilbake i tid. Det blir oppdatert en gang i døgnet. Ikke akkurat sanntid men du får i det minste se når på døgnet du har brukt strøm. For mitt eget hus kan jeg uten problemer se de største lastene slå inn og ut(elbillader og varmtvannsbereder).

Tror 'noen' er pålagt å ha disse dataene tilgjengelig for deg, enten nettleverandør eller elhub.

Lenke til kommentar

Ja har sjekket det, derfor jeg prøver å undersøke mer i dypden av hva som skjer, for blir enda mindre klok på forbruket når jeg ser det rapporterte timesforbuket.
Får jo kun sett det en dag i etterkant så vidt jeg vet, så da er det vanskelig å skru av en kurs for å finne ut av noe (må helst ha de fleste på).

Legger ved et bilde av to dager med stort sprik i forbruk (1.desember med litt over 8kwh og 6.desember med over 30kwh).

Vi bruker ca. akkurat like mye strøm hver dag så kan ikke fatte at forskjellen skal være så stor. Ser også enkelte dager at vi har noen små "spikes" med høyere forbruk UTEN at vi bruker noe ekstra strøm da.

Har heller ikke elbillader og ingen varmtvannsbereder.

Capture.PNG

Lenke til kommentar

Fascinerende. Ser ut som du har 'noe' som drar 1000W kontinuerlig dagene med høyt forbruk. :p 

Ser for øvrig ut som du lager middag omtrent samtidig med alle andre. De andre spikene er kanskje vaskemaskin eller no?

Kom på en måte å lese av i sanntid..det er en diode på AMS-boksen som blinker i takt med forbruket. Husker ikke hvor mange blink det var per kWh men det står trykket på strømmåleren. Da kan du stå ved siden av måleren og eventuelt koble ut kurser om du ser høyt forbruk der og da.

Lenke til kommentar
Rahaan skrev (43 minutter siden):

MEN min strømmåler (AIDON) er lokalisert LANGT unna rekkehuset, det er plassert nede i fellesgarasjen

Kan det være at det er ‘noe’ som forbruker strøm fra din del av anlegget, utenfor din bolig? Som nevnt over så kan man hente ut timesstatistikk på anlegget så om du tar alle sikringer (/hovedsikring) i boligen din i en time (eks. fra 14:50 - 16:10?), bør du få en indikasjon på om noe av forbruket ligger i boligen eller utenfor. Om forbruket da er 0, vet du at problemet ligger i boligen din. Hvis sistnevnte: Inntil du (eventuelt) har på plass en overvåkningsløsning ville jeg ha tatt én og én sikring (med samme intervall, dvs. litt over en klokketime) for å få en indikasjon på hvor forbruket ligger. Skjønner at det kan bli utfordrende, gitt at det ekstra forbruket oppstår ‘plutselig’ men et sted må man jo starte 😊

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 timer siden):

Hva var utetemperaturen disse to dagene?

Hva slags ventilasjonsanlegg er installert?

Litt usikker på temperaturforskjell. Men har hatt lite å si de 2 siste årene på forbruket.

Har Flexit Uni 3, har ikke på El-batterie(det tok ca 10-15kwh pr dag) og målt forbruket til ca 2kwh pr. døgn, via smartkontakt.

Trodde jeg hadde funnet ut av det når jeg skrudde av el-batteriet men har nesten ikke sett forskjell på rapportert forbruk fra strømleverandør. Smartkontakten viste at det var stor forskjell. Så litt usikker på hva som skjer her.

 

Zeph skrev (3 timer siden):

Du kan jo legge ut sikringar i periodar og sjekke forbruket dei timane og om det vart noko forskjell. Treng ikkje måtte sjekke det i sanntid.

Nei, det er jo en mulighet. Men bare litt kjappere og mer oversiktlig å få det i sanntid. Spesielt hvis jeg må peile meg inn på noe innen en spesiell kurs. Pluss jeg aner ikke når det er høyt forbruk eller ikke, annet enn dagen etterpå.

 

Kahuna skrev (3 timer siden):

Fascinerende. Ser ut som du har 'noe' som drar 1000W kontinuerlig dagene med høyt forbruk. :p 

Ser for øvrig ut som du lager middag omtrent samtidig med alle andre. De andre spikene er kanskje vaskemaskin eller no?

Kom på en måte å lese av i sanntid..det er en diode på AMS-boksen som blinker i takt med forbruket. Husker ikke hvor mange blink det var per kWh men det står trykket på strømmåleren. Da kan du stå ved siden av måleren og eventuelt koble ut kurser om du ser høyt forbruk der og da.

Ja, ser det er noe som drar mer nesten kontinuerlig, også hele natta på enkelte dager. Kan ikke fatte hva der er.

De spikene får jeg aldri til å stemme, jeg jobber skift så hender jeg lager mat til forskjellige klokkeslett og da har det hatt null utslag når jeg har sjekket i etterkant. 
Vaskemaskin og oppvaskmaskin går stort sett på morningen klokka 9-10.

Det er nesten så jeg tror det er blitt blanda med en annen strømmåler :D

Ok takk for tips, skal se etter noe sånt. Trodde disse nye boksene var litt smartere, men var dårlige greier når jeg prøvde å finne ut av noe.
 

NoBo skrev (3 timer siden):

Kan det være at det er ‘noe’ som forbruker strøm fra din del av anlegget, utenfor din bolig? Som nevnt over så kan man hente ut timesstatistikk på anlegget så om du tar alle sikringer (/hovedsikring) i boligen din i en time (eks. fra 14:50 - 16:10?), bør du få en indikasjon på om noe av forbruket ligger i boligen eller utenfor. Om forbruket da er 0, vet du at problemet ligger i boligen din. Hvis sistnevnte: Inntil du (eventuelt) har på plass en overvåkningsløsning ville jeg ha tatt én og én sikring (med samme intervall, dvs. litt over en klokketime) for å få en indikasjon på hvor forbruket ligger. Skjønner at det kan bli utfordrende, gitt at det ekstra forbruket oppstår ‘plutselig’ men et sted må man jo starte 😊

Ja, mistenker litt det. Tror jeg skal prøve å dra hovedsikringa en times tid bare for å sjekke. Lurer veldig på om det er utenfor boligen eller ikke. 
 

WiiBoy skrev (3 timer siden):

" min strømmåler (AIDON) er lokalisert LANGT unna rekkehuset, det er plassert nede i fellesgarasjen"

Like i nærheten av der naboen har begynt å lade elbilen sin kanskje? 

Har faktisk tenkt tanken, men da skulle det vel trekkes litt mer skulle jeg tro. Er mer et jevnt høyere forbruk.
Men det ser ut som det skal være ganske enkelt å koble på et eller annet i fellesgarasjen for en som har peiling skulle jeg tro. Enten det er feil eller med vilje. Sært det begynte å trekke mye først når strømprisene har skutt i været.


Takk for alle svar så langt. Mange interessante tanker :)

Endret av Rahaan
Lenke til kommentar
Rahaan skrev (4 timer siden):

Det er nesten så jeg tror det er blitt blanda med en annen strømmåler

Jeg tror du er inne på noe. Klarer du å sette på et par kilowatt med strøm i en time så kan du se om det gjenspeiler seg i stolpediagrammet? Rask og billig måte å sjekke om strømmåleren er riktig.

 

Hårek skrev (1 time siden):

Minimum AC lading er 6A, dvs ca 1300 W. Den konstante tilleggsbelastningen her ser ut til å være nærmere 800W.

Nei. Hyundai kan gå under 700W dersom man stiller inn ladestrøm i bilen til minimum.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjøp et tangampermeter, eksempelvis fra Biltema (https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/amperemetere/tangamperemeter-400-a-2000044264)

Med dette kan du klype rundt kablene som går ut fra sikringene i sikringskapet og måle sanntid hva som går på hvilken kurs.

Langt mye mindre arbeid, og billigere enn en tibber pulse eller lignende.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (6 minutter siden):

Kjøp et tangampermeter, eksempelvis fra Biltema (https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/amperemetere/tangamperemeter-400-a-2000044264)

Med dette kan du klype rundt kablene som går ut fra sikringene i sikringskapet og måle sanntid hva som går på hvilken kurs.

Langt mye mindre arbeid, og billigere enn en tibber pulse eller lignende.

Meget kjekt verktøy, men blir man vervet til tibber så kan man få pulse til 200 kr.

Lenke til kommentar

Mange målere har mulighet til å se måleresultater i sanntid i displayet, både kW, volt, ampere osv. Man kan bla gjennom visningrne med en knapp på fronten. Få en venn til å stå der med mobilen og si ifra om endringer i forbruk mens du slår av utstyr og kurser. Da får du også sjekket at du har riktig måler, les også av målernr og sjekk mot hva som er registrert på din side hos netteier eller strømselskap, bare en tastefeil kan gi feil målernr til feil kundenr.

 

Når du først ser i skapet kan du sjekke om det er nye kabler der, og om det ser ut til å være riktig antall. Fort gjort å ta feil måler om det er mange der.

 

Og så kan man også se etter kabel som går til nabo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (På 7.1.2022 den 22.05):

Mange målere har mulighet til å se måleresultater i sanntid i displayet, både kW, volt, ampere osv. Man kan bla gjennom visningrne med en knapp på fronten.

Hm, må sjekkes. :)

Falt meg aldri inn å lete etter noe sånt på min måler. Er vant med å telle rotasjoner fra de gamle mekaniske strømmålerne så da jeg så den blinkende dioden gikk jeg for den. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...