Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiver ta bort goder ved bytting av lokaler?


Gjest 8ed1e...04b

Anbefalte innlegg

Gjest 8ed1e...04b

Arbeidsgiver vurderer å bytte lokaler fra en storby til et mindre tettsted et stykke utenfor byen for å spare penger. I dagens bygg er det en kantine der arbeidsgiver sponser maten, slik at man kun betaler x kr per måned for varm mat hver eneste dag. Dette har vært et ansattgode i lang tid.

 

I det nye bygget er det ingen kantineløsning. Kan arbeidsgiver bare kutte dette ansattgodet uten å erstatte eller godgjøre det på annen måte? Kantineløsningen blir trukket frem som et attraktivt gode i stillingsannonser o.l. Ekstrakostnadene per ansatt for å kjøpe tilsvarende mat selv vil være relativt store, og arbeidsgiver sparer mye på å ikke betale for kantine.

Anonymous poster hash: 8ed1e...04b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle "goder" som ikke er kontraktsfestet kan endres uten at du skal bli kompansert.


Jeg har ofte sett i mine kontrakter at goden er definert der, men det gis ingen garantier om at det vedvarer. Typisk formulert noe slikt:

"Dekket parkering i henhold til arbeidsgivers til en hver tid gjeldene parkeringspolicy".

Lenke til kommentar
Gjest 8ed1e...04b skrev (3 minutter siden):

Om noen har kilder eller referanser til aktuelle lover/avgjørelser/dommer er jeg interessert i det.

Nå er vel denne saken såpass åpenbar at jeg ikke kan tenke meg det finnes mange rettslige avgjørelser rundt det. Som andre har nevnt her, så er det kun et kontraktsbrudd dersom denne avtalen er definert i kontrakten, og da ikke sammen med unntak som MegaMann2 nevner. Jeg hadde nok forsøkt å bruke dette som et argument i neste lønnsforhandling, men utenom det tror jeg ikke det er så mye du kan gjøre det det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Det er kun krav om spiserom med en viss utforming og helst i samme lokale som kontorplassen til den ansatte.

Dersom du skatter av godet man har med sponset kantine så vil denne falle bort når dere flytter og det kan gjerne brukes som argument ved lønnsforhandlinger men kan ikke se at dere har noen krav mot arbeidsgiver når godet faller bort. Med unntak av om det er kontraktsfestet som gode i arbeidsavtalen deres, da må det kompenseres.

Finner ingen rettslige avgjørelser om denne problemstillingen men reglene om spiserom kan du leser mer om med referanser til lovverket på Arbeidstilsynet sine sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8ed1e...04b skrev (14 minutter siden):

Betalt kantine er skrevet opp i kontrakten som et gode.

Anonymous poster hash: 8ed1e...04b

Uten forbehold? I så fall har du kanskje en sak. Men det er ganske rart om de har ført det i kontrakten uten å ta forbehold om at løsningen kan endres. Hva er den nøyaktige ordlyden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 timer siden):

Nå er vel denne saken såpass åpenbar at jeg ikke kan tenke meg det finnes mange rettslige avgjørelser rundt det. Som andre har nevnt her, så er det kun et kontraktsbrudd dersom denne avtalen er definert i kontrakten, og da ikke sammen med unntak som MegaMann2 nevner. 

Det må ikkje nødvendigvis være ein skriftleg avtale. For alle typar fordelar som ein får i arbeidsforholdet så er den avgjerande forskjellen om ein har individuell/personleg avtale eller ikkje. Goder som arbeidsgivar har innført einsidig gjennom f. eks personalhandbok kan arbeidsgivar også endre. Individuelle avtalar kan ikkje endrast utan at begge partar er einige. 

Har ein godet nedskrevet i eigen arbeidsavtale så er det lettast å bevise at det er ein individuell avtale. Har godet blitt spesifikt nemt i stillingsutlysinga så kan ein også langt på veg bevise at det føreligg ein avtale som gir dette godet sjølv om det ikkje står i arbeidsavtalen. 

Har godet blitt tatt opp muntleg under jobbintervjuet så har ein også ein forpliktande individuell avtale sjølv om det er vanskeleg å bevise. 

Eit kollektivt gode som ikkje er individuelt avtalt har ein ikkje rettsleg krav på å få behalde. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...