Gå til innhold

Canon R3, R5 eller R6


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg nytt speilløst systemkamera etter 10 år i dvale. Sliter med valget mellom de tre ovennevnte. Tror jeg har en favoritt men er usikker. Litt om hva kameraet skal brukes til. Naturfoto, nattbilder, macro, portrett i studio av hunder og mennesker og kanskje noe generell fotosafari. Har en del linser fra mitt 5D kamera. 50mm f1.8, 100mm 2,8, 65mm makro, 70-200 f2,8 og 300mm f2,8 pluss litt annet. Er totalt uinteressert i video. Hva ville dere valgt? 

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, [email protected] said:

Nei, si det! Har antatt at utviklingen går videre og at speilløst er en bedre teknisk løsning. Raskere og lydløst? 

Utviklingen har gått videre, men veldig lite når det kommer til ren bildekvalitet. Argumentet for speilløst har tidligere ofte vært at de er mindre og lettere, men de nyeste speilløse er ikke nevneverdig mindre eller lettere, så det argumentet har falt litt bort. Raskere, tenker du da på bilder i sekundet, eller tiden det tar fra du trykker på knappen til bildet tas? At de er lydløst er godt poeng, hvis du har bruk for det.

Ser du har en del gode EF-objektiver fra før, skal du bruke disse på noen av R-kameraene nevnt, må du bruke adapter, og da faller også enda litt mere av kompaktheten til speilløst bort.

Jeg har to idéer. Du selger unna alt du har fra før og begynner på nytt med speilløst.

Du fortsetter med dslr og går for et nyere brukt 5D, feks Mk IV, og kan fortsette å bruke de objektivene du har.

En hybridløsning med nytt speilløst og eldre EF-objektiver med adapter er selvsagt mulig, men er det verdt det? Jeg sitter selv på gjerde med dslr (Nikon), men ser ikke at speilløst er fristende nok til at jeg tar spranget uti det enda.

I linken nedenfor kan du se hva DXO har målt de ulike sensorene til de ulike kameraene, tror dog du skal veldig langt ned på denne lista for å finne noe som er "dårlig".

https://www.dxomark.com/Cameras/

Endret av Thunderhead
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fordeler med speilløst nå:

Langt bedre på fokusering, både manuelt og automatisk. Spesielt når det blir mørkere.

Hurtigere kontinuerlig bildetaking. 

Lager langt mindre lyd, som da gjør at du kan ta bilder av ting du ikke kunne før.

Elektronisk søker.

Mulighet til å bruke linser fra ulike systemer.

Mulighet til å vise hvordan bildet blir før du tar bildet.

Bildestabilisering. 

Bildekvalitet. 

Video (som da ikke er av interesse her)

 

Sammenligner man i tillegg et speilløst fra Canon mot et som ikke er det så er det fortsatt litt forskjell i størrelse og vekt.

https://camerasize.com/compare/#596,851

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (På 7.1.2022 den 18.13):

Takk for gode råd! Jeg må åpenbart sette med ned og se litt på de alternativene dere skisserer. Kanskje er det ikke nødvendig å gå speilløst! :)

Jeg har ikke gått for speilløst ennå (har D810), bildekvaliteten på DSLR er fortsatt helt på høyden. Dog, til bilde av hunder, som ikke alltid sitter stille, tenker jeg at AF'en i R3 må være genial, og forsåvidt skuddtakten, men du får kanskje ikke utnyttet AF max med adapter. Og så tipper jeg det slår 5D med noen hestehoder i dårlig lys. Om det er verdt pengene aner jeg ikke. Foreløpig tenker jeg at optikken er viktigere enn huset og da er det mye å fråtse i på bruktmarkedet for DSLR. Men det er jo ikke "sustainable" i lengden.

Til nå har jeg kjøpt det meste jeg har brukt og vært svært fornøyd med det. Så hvis jeg var deg ville jeg vurdert å vente til det er noen R3 på bruktmarkedet. R5 er kanskje lettere å få fatt i brukt.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Jeg har ikke stort å bidra med i denne tråden, men ønsker å skyte inn at jeg oppfattet at R5 har bedre dynamisk spenn (dynamic range) enn R6. Dette ble vist under fotoredigering da en person fra Pangolin Wildlife Photography hentet ut flere detaljer i de mørke områdene i et fotografi av en elefant i bildene fra et R5 enn R6. Det jeg tok med meg og husker var at R6 har flest megapixler og R5 gjengir mørke bedre. Poenget mitt er at dynamisk spenn hos R5 bør være noe man undersøker dersom man ønsker å ta "natt foto", som du sier.

https://www.youtube.com/@PangolinWildlife

Jeg lette raskt etter videoen nå uten å finne den, men jeg legger ved lenke til kannalen om noen ønsker å finne videoen. I tillegg er jeg generelt svært fornøyd med videoene fra denne kanalen. De har omgående, men ikke for kompliserte, vurderinger av både proffe- og semi-proffe kamera og objektiver.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...