Gå til innhold

Ny treningsklokke?


Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter ny treningsklokke/fitness-klokke. Da det er en jungel av varianter, synes jeg det er veldig vanskelig å velge. Har p.d.d en eldre polar A300, men denne er udatert.

Kriterier som jeg kommer på nå:

  • Godt batteri er en fordel

  • Ser ok ut, da denne også brukes i hverdagen

  • SP02 en fordel

  • GPS en fordel men ikke et must

Trenger ikke kunne ring eller spille musikk fra klokka.

Kan betale inntil 3.500 for den rette klokka.

Går endel cardio samt endel gåing på jobb, «jogger» litt på sommeren, og trener endel vekter.

Hva er ditt forslag på klokke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garmin Venu 2 🙂. Ser bra ut, god batteritid, nøyaktige målinger, masse treningsfunksjoner, god app, og det meste. Har skrevet en lang test på denne i en tidligere jobb. En av favorittene mine og har den selv nå før jeg får tilsendt Venu 2 Plus som ble lansert denne uken. Den største forskjellen fra den og den opprinnelige Venu 2, er at Plus utgaven støtter taleassistent og har en ekstra dedikert knapp til dette. Ellers er det noen kosmetiske forskjeller, men så koster den en god del mer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du ute etter en treningsklokke eller en smartklokke? En klokke med touchskjerm og få/ingen knapper er lite egnet som treningsklokke, da touchfunksjonen virker dårlig under fuktige forhold og med fuktige fingre, og ikke i det hele tatt med vanter. Dersom jeg skulle valgt en treningsklokke rundt ditt budsjett, ville jeg sett på Garmin Fenix 6/6S.

For bruk som smartklokke er touch en selvfølge, og IMO bør skjermen være firkantet for å best kunne presentere tekst som skal leses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (20 timer siden):

Garmin Venu 2 🙂. Ser bra ut, god batteritid, nøyaktige målinger, masse treningsfunksjoner, god app, og det meste. Har skrevet en lang test på denne i en tidligere jobb. En av favorittene mine og har den selv nå før jeg får tilsendt Venu 2 Plus som ble lansert denne uken. Den største forskjellen fra den og den opprinnelige Venu 2, er at Plus utgaven støtter taleassistent og har en ekstra dedikert knapp til dette. Ellers er det noen kosmetiske forskjeller, men så koster den en god del mer også.

Takk for et utfyllende svar! Har faktisk vurdert på Venu 2. Tenkte først denne var litt overkill iht til mitt bruk, men etter litt info tenker jeg denne kanskje kunne passet bra!
Mange funksjoner, bra skjerm, rask responstid på skjerm, greit batteri og fantastisk app. Plussutgaven trenger jeg nok ikke, da taleassistent/høytaler ikke er et behov.
Har du link til denne testen du snakker om?

Lurer litt på hvor robust denne klokka er? Da jeg driver endel med styrketrening, og til tider litt fysisk arbeid som evt kan skade klokka? Må kunne tåle hverdagsbruk.

Eneste minus med klokka jeg ser at jeg synes ikke den er så estetisk pen. Liker looken på Polar Ignite 2 og Vantage - fine klarer linjer og clean look - Men kan se ut til at Garmin gir «mer» treningsklokke for pengene. :)

zanta skrev (18 timer siden):

Er du ute etter en treningsklokke eller en smartklokke? En klokke med touchskjerm og få/ingen knapper er lite egnet som treningsklokke, da touchfunksjonen virker dårlig under fuktige forhold og med fuktige fingre, og ikke i det hele tatt med vanter. Dersom jeg skulle valgt en treningsklokke rundt ditt budsjett, ville jeg sett på Garmin Fenix 6/6S.

For bruk som smartklokke er touch en selvfølge, og IMO bør skjermen være firkantet for å best kunne presentere tekst som skal leses.

Takk for forslag!

Er ute etter en treningklokke, hadde jeg trengt smartklokke hadde jeg nok gått for Apple Watch, men ser ikke behovet i en smartklokke. Garmin Fenix er nok en super klokke, men blir nok litt overkill iht mitt bruk. Synes også denne blir litt for block og minner meg om en Casioklokke. :)

Lenke til kommentar
16 minutes ago, afixy said:

Lurer litt på hvor robust denne klokka er? Da jeg driver endel med styrketrening, og til tider litt fysisk arbeid som evt kan skade klokka? Må kunne tåle hverdagsbruk.

Garmin Fenix er nok en super klokke, men blir nok litt overkill iht mitt bruk. Synes også denne blir litt for block og minner meg om en Casioklokke. :)

For å få en klokke skal holde bra til hverdagsbruk, styrketrening og fysisk arbeid bør du velge en som har safirglass. Fenix-klokkene er, som du er inne på, kraftigere enn andre modeller fra Garmin, men det er mest fordi de tåler mer. S-modellene er likevel ikke spesielt store, og en Fenix 6S Sapphire ville vært mitt valg. Den ligger riktignok over ditt budsjett, selv om du, hvis du ikke trenger musikk og kart, ikke trenger Pro-modellen.

Hvis du ikke MÅ ha nyeste modell, har jeg sett 5S Plus Sapphire til 3199 på XXL, så hvis du ikke må ha klokke nå kan du vente på bedre tilbud. Eller lete på finn.no. 5S Plus-modellen er nyere enn 5S uten Plus, og har større skjerm, kart over Europa innebygget, mulighet for å lagre musikk lokalt, samt Garmin Pay. Anbefaler å velge en klokke med blank bezel (ringen rundt glasset), da de sorte fort blir oppripet.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
afixy skrev (15 timer siden):

Takk for et utfyllende svar! Har faktisk vurdert på Venu 2. Tenkte først denne var litt overkill iht til mitt bruk, men etter litt info tenker jeg denne kanskje kunne passet bra!
Mange funksjoner, bra skjerm, rask responstid på skjerm, greit batteri og fantastisk app. Plussutgaven trenger jeg nok ikke, da taleassistent/høytaler ikke er et behov.
Har du link til denne testen du snakker om?

Lurer litt på hvor robust denne klokka er? Da jeg driver endel med styrketrening, og til tider litt fysisk arbeid som evt kan skade klokka? Må kunne tåle hverdagsbruk.

Eneste minus med klokka jeg ser at jeg synes ikke den er så estetisk pen. Liker looken på Polar Ignite 2 og Vantage - fine klarer linjer og clean look - Men kan se ut til at Garmin gir «mer» treningsklokke for pengene. :)

Takk for forslag!

Er ute etter en treningklokke, hadde jeg trengt smartklokke hadde jeg nok gått for Apple Watch, men ser ikke behovet i en smartklokke. Garmin Fenix er nok en super klokke, men blir nok litt overkill iht mitt bruk. Synes også denne blir litt for block og minner meg om en Casioklokke. :)

Bare hyggelig 🙂

Tror den ville passet godt. Når det gjelder "robusthet" så anbefaler jeg alltid å kjøpe skjermbeskytter. Koster gjerne under 100 kr, er ikke merkbar, og utrolig kjekt istedenfor å knuse/ripe opp skjermen. 

 

Jeg jobber ikke for den nettsiden nå og har startet for meg selv. Sjekk her, og klikk deg videre. 

https://pulssonen.no/artikler/garmin-venu-2/

 

Skjermbeskytter:

https://www.protectionfilms24.com/article/2x-brotect-flex-full-cover-screen-protectorgarmin-venu-2-5141679.html

Skal du gå helt crazy med beskyttelse:
https://a.aliexpress.com/_m0FOdEk
https://a.aliexpress.com/_mM4KuTS

 

 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (På 8.1.2022 den 8.20):

Bare hyggelig 🙂

Tror den ville passet godt. Når det gjelder "robusthet" så anbefaler jeg alltid å kjøpe skjermbeskytter. Koster gjerne under 100 kr, er ikke merkbar, og utrolig kjekt istedenfor å knuse/ripe opp skjermen. 

 

Jeg jobber ikke for den nettsiden nå og har startet for meg selv. Sjekk her, og klikk deg videre. 

https://pulssonen.no/artikler/garmin-venu-2/

 

Skjermbeskytter:

https://www.protectionfilms24.com/article/2x-brotect-flex-full-cover-screen-protectorgarmin-venu-2-5141679.html

Skal du gå helt crazy med beskyttelse:
https://a.aliexpress.com/_m0FOdEk
https://a.aliexpress.com/_mM4KuTS

Hei igjen. Leste artikkel grundig og god. Saver bare en liten "oppsummering"/høydepunkter.

Da har jeg bestemt meg, det blir Venu 2. Bare vente på et godt tilbud, da det er svarteste vinteren og kaldt her - eller klarer jeg vente ?! :D 

Har du bestilt noe fra protectionfilms24? Hvordan er det med ekstrakostnader siden det er fra utlandet, ikke bestilt noe siden 250kr grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
afixy skrev (10 timer siden):

Hei igjen. Leste artikkel grundig og god. Saver bare en liten "oppsummering"/høydepunkter.

Da har jeg bestemt meg, det blir Venu 2. Bare vente på et godt tilbud, da det er svarteste vinteren og kaldt her - eller klarer jeg vente ?! :D

Har du bestilt noe fra protectionfilms24? Hvordan er det med ekstrakostnader siden det er fra utlandet, ikke bestilt noe siden 250kr grensen.

Så bra å høre, og takk for kompliment 🙂. Tror virkelig dem klokken vil falle i smak.

Jeg bestilte mye fra protectionfilms tidligere, men når jeg forsøkte det her om dagen, så ser jeg at de har sluttet å sende til Norge. Det raskeste et derfor å finne en beskytter på ebay.co.uk, å sørge for at varen er på det europeiske kontinentet slik at de ikke bare sendes fra Kina. Aliexpress er proppet full av disse, men da tar det fort 3-5 uker.

Sjekk linken under. Her er det faktisk mye bra og ulike alternativer 🙂

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=garmin+venu+2+screen+protector&LH_PrefLoc=6

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er klokka endelig her. Hatt gleden av å bruke den i 2 dager, er kjempefornøyd foreløpig!

Skjermen er stor nok med klart å fint bilde. Menyene er lette å bruke, samt kommuniserer godt med mobil-appen. Er også en app-store, finnes sikkert noen nyttige apper. Men er noe forvirrende med touch og knapper, men venner meg til dette. 

Klokka sitter godt å armen veier lite, å er kometfabel i bruk. Fikk noe utslett etter polar-klokka, virker huden aksepterer denne bedre :)

Søvnsporinga er jeg imponert over, denne er veldig nyttig i mitt tilfelle – da jeg til tider sliter veldig med søvn, å nå er den letter å spore.

Kult med live-puls. Funnet ut at min hvilepuls er på 45 som er utrolig bra. Lurer på hvor nøyaktig denne er, også under aktivitet som cardio/jogging/etc.?

MINUSER -

Selv om klokka sitter konvertabelt på armen, synes jeg fortsatt den ikke er noe pen/tøff. Skal se om jeg finner noe andre reimer eller noe. Men er smak og behag, mulig jeg vil like den med tiden. Time-will-show! :)

Igjen litt forvirrende da det både er touchscreen samt knapper.

Venu 2 er jo ikke helt ny? Lurer på hvor lenge det er før denne er "udatert"? (Selv om jeg kommer til å bruke denne lenge!)

APPENE:

Skrittelleren: Dette er noe hyperaktiv, om jeg feks lager middag, kan denne spore opptil 500.skritt, eller en tannpuss ca.300 – selv om jeg står helt i ro. Nettopp her var min polar bedre.

Kaloritelleren: Lever en nokså aktiv hverdag. I går kveld etter en heldagsbruk viste denne appen et forbruk på 1700 kcal, og i aktivitet 71 kcal(Hadde ikke logget noe treningsøkt denne dag)

Varsler: Tenkte jeg ikke kom til å bruke denne, men finner den nyttig. Hvordan kan jeg velge utvalgte apper som kan vasle. Så det ikke blir så masete. Eks kun SMS/anrop tillatt.

Bodybatteri: Blir ikke helt klok på hvordan den fungere. 90% trøtt og giddalaus, 40% hei, opp å trene! ???

Uansett, virker så en kjempeflott klokke. Gleder meg å bli bedre kjent med den, å ser fram til varmere tider, da jeg kan utnytte den til sitt fulle potensiale!

Lenke til kommentar
afixy skrev (23 timer siden):

Da er klokka endelig her. Hatt gleden av å bruke den i 2 dager, er kjempefornøyd foreløpig!

Skjermen er stor nok med klart å fint bilde. Menyene er lette å bruke, samt kommuniserer godt med mobil-appen. Er også en app-store, finnes sikkert noen nyttige apper. Men er noe forvirrende med touch og knapper, men venner meg til dette. 

Klokka sitter godt å armen veier lite, å er kometfabel i bruk. Fikk noe utslett etter polar-klokka, virker huden aksepterer denne bedre :)

Søvnsporinga er jeg imponert over, denne er veldig nyttig i mitt tilfelle – da jeg til tider sliter veldig med søvn, å nå er den letter å spore.

Kult med live-puls. Funnet ut at min hvilepuls er på 45 som er utrolig bra. Lurer på hvor nøyaktig denne er, også under aktivitet som cardio/jogging/etc.?

MINUSER -

Selv om klokka sitter konvertabelt på armen, synes jeg fortsatt den ikke er noe pen/tøff. Skal se om jeg finner noe andre reimer eller noe. Men er smak og behag, mulig jeg vil like den med tiden. Time-will-show! :)

Igjen litt forvirrende da det både er touchscreen samt knapper.

Venu 2 er jo ikke helt ny? Lurer på hvor lenge det er før denne er "udatert"? (Selv om jeg kommer til å bruke denne lenge!)

APPENE:

Skrittelleren: Dette er noe hyperaktiv, om jeg feks lager middag, kan denne spore opptil 500.skritt, eller en tannpuss ca.300 – selv om jeg står helt i ro. Nettopp her var min polar bedre.

Kaloritelleren: Lever en nokså aktiv hverdag. I går kveld etter en heldagsbruk viste denne appen et forbruk på 1700 kcal, og i aktivitet 71 kcal(Hadde ikke logget noe treningsøkt denne dag)

Varsler: Tenkte jeg ikke kom til å bruke denne, men finner den nyttig. Hvordan kan jeg velge utvalgte apper som kan vasle. Så det ikke blir så masete. Eks kun SMS/anrop tillatt.

Bodybatteri: Blir ikke helt klok på hvordan den fungere. 90% trøtt og giddalaus, 40% hei, opp å trene! ???

Uansett, virker så en kjempeflott klokke. Gleder meg å bli bedre kjent med den, å ser fram til varmere tider, da jeg kan utnytte den til sitt fulle potensiale!

Godt du er fornøyd 🙂

Som nevnt tidligere kom akkurat Venu 2 Plus, menden er i utgangspunktet lik Venu 2, I tillegg til å støtte taleassistent. Venu 2 er jo egentlig ganske ny, så denne blir ikke utdatert need det første. Har til å med Garmin sin nyeste og beste pulssensor. Altså, du har en ny og fin klokke 🙂

- Når det gjelder skritteller så er Garmin best i klassen. Men du nå ikke bruke klokken på samme hånd som du bruker til å pusse tenner, lage mat (kutte grønnsaker etc. med en kniv), eller andre ting som fører til kunstige mye bevegelser.

- Garmin viser nok langt færre kalorier enn Polar ettersom Polar er kjent for å overestimere både kaloriforbruk og antall skritt med 20%. 

- Body Battery angir hvor mye energi (kroppsressurser) du har tilgjengelig til enhver tid. Denne er faktisk ganske god. Den synker hvis du er mye aktiv, stresser, eller sover dårlig. Tilsvarende vil den øke når du hviler og sover.

- Finnes en del lærreimer om du liker det 🙂

- For varsel er jeg litt usikker på om du kan endre dette på Venu 2, men tror det. Åpne appen - trykk på klokke ikonet - velg Lyder og varsler - Smarte varsler - her bestemmer du hva som skal varsle deg under generell bruk og under trening.

Lenke til kommentar
On 2/4/2022 at 1:57 PM, afixy said:
  • Touch og knapper
  • Søvnsporing
  • Skrittelleren
  • Kaloritelleren
  • Varsler

Touch er en overgang du blir fort vant til. Jeg har brukt både rene touchklokker og rene kappeklokker. Knapper er praktisk under trening, mens touch er å foretrekke som smartklokke. På Fenix 7 (og endel andre klokker) får du begge deler.

Søvnsporingen synes jeg er bra (nok) på Garmin, men min opplevelse er at nyere Fitbit-modeller gjør dette bedre. Sikkert smaksak, jeg har jo ikke fasiten, og uansett bør resultatet kunne sammenlignes over tid så lenge man bruker samme klokke.

Jeg har, for å sammenligne skrittellingen, brukt Garmin og Fitbit på samme arm samtidig, og min opplevelse er at Garmin viser ca 5 % færre skritt enn Fitbit. Ingen klokker er 100 % korrekte, men min erfaring er at Garmin er moderat i sin skrittelling.

Husk at klokken/appen viser totalt estimer kaloriforbruk, inkludert "hvileforbruk", som beregnes ut fra alder, vekt, etc. I tillegg vises kaloriforbruk for aktiviteter, slik at summen pr dag blir totalt kaloriforbruk for døgnet. Dette blir aldri 100 % korrekt, men er et "guesstimate" som dekker behovet for de fleste.

For varsler fra har jeg ikke sett andre valg i Garminappen enn av og på. For Fitbit kan man velge hvilke app-varsler som skal sendes til klokken, men for Garmin er valget alle eller ingen. Mulig dette kan variere med klokkemodell, men jeg oppfatter at dette skyldes designvalg i appen.

Lenke til kommentar

Takk for svar Torbjorn og Zanta

Nå har jeg fått tid til å bli ordentlig kjent med klokka, og dens funksjoner. Liker den kjempegodt. 

Treningsfunksjonen distanse, tid, kcal, skritt og gjennomsnittpuls stimulerer til mer aktivitet. Bare vente på våren nå, å bygge bedre kardiovaskulært og form! :) 

Funnet en kul retro urskive til hverdags. 

110815x2b624.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
afixy skrev (2 timer siden):

Takk for svar Torbjorn og Zanta

Nå har jeg fått tid til å bli ordentlig kjent med klokka, og dens funksjoner. Liker den kjempegodt. 

Treningsfunksjonen distanse, tid, kcal, skritt og gjennomsnittpuls stimulerer til mer aktivitet. Bare vente på våren nå, å bygge bedre kardiovaskulært og form! :) 

Funnet en kul retro urskive til hverdags. 

110815x2b624.jpg

Herlig 😃 

Blir oppriktig glad av å høre det. Enjoy!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...