Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Regjeringens håndtering av pandemien i Norge


Per H

Anbefalte innlegg

On 1/26/2022 at 2:41 AM, cuadro said:

Koronapass har ingen påvirkning på om samfunnet kan åpnes eller ikke, i dagens situasjon. Dette faller helt pladask på eget ansikt.

De fremstiller det som om coronapass er noe positivt, fordi de sparer mange penger på å åpne samfunnet med det. Når uansett enhver lettelse i tiltak vil gi et stort beløp spart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Risikoen ved uproff håndtering av munnbind er nok en årsak til at FHI kom sent i gang med å anbefale munnbind. Da blir det falsk trygghet. Og de var mangelvare en stund. Men etterhvert stolte de antagelig på at folk hadde lært å ta dem av og på riktig, selv om vi ser mye kreativ bruk rundt omkring. Man kan jo praktisk talt smitte seg selv med munnbindet sitt.

Eller tenkte de at pandemien ikke ville vare så lenge, vi har tilstrekkelig areal pr. hode?

Antagelig var FFP2 maskene utsolgt og kjøpt opp av landene i EU da det begynte å bli snakk om dem. Eller kanskje for dyre med norsk prislapp på til å kunne gå inn i rekken av anbefalinger.  Kirurgiske munnbind har vært gode nok siden smittebølger har blitt slått ned. De aller fleste har fulgt tiltak og anbefalinger, forstått alvoret og sett viktigheten av det, selv om vi helst vil bestemme selv. Helt tilbake til da danske embetsmenn var rundt på bygdene og krevde inn skatter.

Skape tillitt i befolkningen har vært prior 1 for å få flest mulig til å ta vaksinene da de kom på banen.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Ser i Aftenposten at nå er plutselig begrunnelsen for å holde på noen tiltak etter lettelsene som kommer neste uke at man frykter at "mange kan bli syke samtidig":

"Frykten er nå at det høye smittenivået vil føre til så høyt fravær at det går utover bedrifter og kritiske funksjoner i samfunnet."

https://www.aftenposten.no/norge/i/dnzVXJ/foer-fryktet-regjeringen-for-sykehusene-naa-endrer-de-begrunnelsen-for

For litt siden var argumentasjonen at man skulle skåne sykehuskapasiteten, men den er nå bare "moderat" belastet, så da bare finner man noen nye grunner? At det kan gå ut over private bedrifter at folk er syke, vil vel neppe være godt nok iht. smittevernsloven? Jeg kan skjønne kritiske funksjoner, men synes selv her at argumentasjonen har blitt enda tynnere enn den var.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo en reell problemstilling. Vi har aldri hatt den situasjonen i samfunnet før at -så- mange risikerer en uke sengeliggende innenfor en kort tidsperiode. Så kan man sikkert diskutere om potensielle utfordringer som f.eks. trøbbel med vareleveranser, redusert kapasitet hos nødetatene og unormalt lang ventetid på å få rettet strømbrudd er verdt å opprettholde noen tiltak for. Jeg syns det høres fornuftig ut.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, :utakt said:

Det er jo en reell problemstilling. Vi har aldri hatt den situasjonen i samfunnet før at -så- mange risikerer en uke sengeliggende innenfor en kort tidsperiode. Så kan man sikkert diskutere om potensielle utfordringer som f.eks. trøbbel med vareleveranser, redusert kapasitet hos nødetatene og unormalt lang ventetid på å få rettet strømbrudd er verdt å opprettholde noen tiltak for. Jeg syns det høres fornuftig ut.

Jeg er ikke uenig i at noe av det kan virke fornuftig (samfunnskritiske funksjoner), men det er jo åpenbart at hvis man la innleggelser til grunn, så hadde man måttet fjerne alle tiltak. Det synes jeg er litt problematisk med å bare endre argumentasjonen. Det var allerede et spørsmål ved forrige runde om å "skåne sykehuskapasitet" egentlig oppfylte kravene i smittevernsloven. Denne begrunnelsen er enda svakere så vidt jeg kan forstå ift. loven. Blir spennende å høre hva juristene som Hans Petter Graver osv. sier om dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (22 timer siden):

De fremstiller det som om coronapass er noe positivt, fordi de sparer mange penger på å åpne samfunnet med det. Når uansett enhver lettelse i tiltak vil gi et stort beløp spart

Det som vil spare samfunnet penger er å droppe samtlige av de meningsløse restriksjonene med umiddelbar virkning.

 

Subara skrev (21 timer siden):

 

Skape tillitt i befolkningen har vært prior 1 for å få flest mulig til å ta vaksinene da de kom på banen.

Og den tilliten har de klart å svekke til de grader ved å lyve til oss rett opp i ansiktet om at alt ble normalt bare vi tok vaksinene for så å gå til drakoniske nedstenginger etter at over 90% var vaksinerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (9 timer siden):

Ser i Aftenposten at nå er plutselig begrunnelsen for å holde på noen tiltak etter lettelsene som kommer neste uke at man frykter at "mange kan bli syke samtidig":

"Frykten er nå at det høye smittenivået vil føre til så høyt fravær at det går utover bedrifter og kritiske funksjoner i samfunnet."

https://www.aftenposten.no/norge/i/dnzVXJ/foer-fryktet-regjeringen-for-sykehusene-naa-endrer-de-begrunnelsen-for

For litt siden var argumentasjonen at man skulle skåne sykehuskapasiteten, men den er nå bare "moderat" belastet, så da bare finner man noen nye grunner? At det kan gå ut over private bedrifter at folk er syke, vil vel neppe være godt nok iht. smittevernsloven? Jeg kan skjønne kritiske funksjoner, men synes selv her at argumentasjonen har blitt enda tynnere enn den var.

 

Dette er fsktisk et kriminelt maktmisbruk og misbruk av en lov som ble vedtatt for å redde liv, ja redde liv fra et virus som da ble ansett som ganske dødelig. Det ble ikke laget for å avlaste bemanningsproblemer i helsevesenet. Her ser vi den farlige flyttingen av målstreken i det uendelige og absurde og det er på høyt tid at juristene tar tak i dette slik at Høhyesterett til slutt setter foten ned og forteller arrogante Støre, Kjerkol og Guldvog hvor skapet skal stå. Det er det eneste språket slike maktmennesker forstår. Og sykefravær - det har vi ALLTID hatt på vinterhalvåret. Men en positivt PCR-test betyr ikke at man har syk, så da LAGER man et problem på grunn av tester de sløser bort millarder av skattekronene våre på.

 

Fibonacci skrev (8 timer siden):

Kreativiteten når det gjelder nye unnskyldinger for å holde på tiltakene tar ingen ende.

Lurer på hva det neste blir?

Man ser jo nå at man hele tiden FINNER PÅ unnskyldninger for å tviholde på tiltak. Det minner nå mer om et absurd teater og en parodi enn noen alvorlig pandemi. Situasjonen er helt annet enn den dystopien vi opplevde våren 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

Det er jo en reell problemstilling. Vi har aldri hatt den situasjonen i samfunnet før at -så- mange risikerer en uke sengeliggende innenfor en kort tidsperiode. Så kan man sikkert diskutere om potensielle utfordringer som f.eks. trøbbel med vareleveranser, redusert kapasitet hos nødetatene og unormalt lang ventetid på å få rettet strømbrudd er verdt å opprettholde noen tiltak for. Jeg syns det høres fornuftig ut.

Har vi ikke? Eller er det kanskje det at vi nettopp har det men at ingen har gått rundt med ideene om at "ja, men hva om vi stenger ned deler av samfunnet". Det er en helt nye og radikal tankegang som ikke et menenske ville gått med på før mars 2020; nei, folk hadde vel egentlig ikke godtatt i mars 2020 noen begrunnelse om at "etter at faren er over vil vi likevel tviholde på disse tiltakene av hensyn til syklefravær grunnet en ekstrem jakt på potensielle asymptomatiske smittetilfeller". Foilk ville blitt forbanna og brutt reglene om de hadde sagt det da men nå i januar 2022 går skremmende mange rundt med en oppfatning at slikt er normalt, noe det ikke er og heller aldri har vært. Vi har vent oss til denne typen maktmisbruk; vel alt for mange av oss har det uansett. Løsningen er enkel: dropp massetestingen og dropp alle regler og samfunnet vil fungere normalt. Er man veldig dårlig holder man seg hjemme, er man småpjujsk går man på jobb - som man alltid har gjort før denne vanvittige nye måten å tenke på dukket opp.

 

Per H skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke uenig i at noe av det kan virke fornuftig (samfunnskritiske funksjoner), men det er jo åpenbart at hvis man la innleggelser til grunn, så hadde man måttet fjerne alle tiltak. Det synes jeg er litt problematisk med å bare endre argumentasjonen. Det var allerede et spørsmål ved forrige runde om å "skåne sykehuskapasitet" egentlig oppfylte kravene i smittevernsloven. Denne begrunnelsen er enda svakere så vidt jeg kan forstå ift. loven. Blir spennende å høre hva juristene som Hans Petter Graver osv. sier om dette.

De mener selfølgelig at dette er misbruk av en lov som ble laget for noe helt annet og det er det også. Men de må ikke bare snakke, de må ta det til domstolene for å tvinge regjeringen til å oppheve dette misbruket av smittevernsloven. I flere land har regjeringen mpåtte vike for domsavsigelser om nedstengelser og måttet bite i det sure eplet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være betimelig å minne om hvilke nasjonale pandemiplaner som lå klare i 2019. Det står mye interessant der, sett i retrospektiv.

https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/hod/fellesdok/rapporterplaner/nasjonal_beredskapsplan_smittevern.pdf

Blant annet:

Sitat

Noen tiltak kan være aktuelle å gjennomføre i begynnelsen av et utbrudd for å forsinke smittespredningen. Det samme tiltaket kan være mindre hensiktsmessige når utbruddet har bredt seg til store deler av befolkningen. Ett eksempel er testing av alle mistenkt smittede ved pandemisk influensa. Folkehelseinstituttet vil i slike tilfeller vurdere indikasjoner og gi anbefalinger om testing i samarbeid med blant annet laboratorier og Helsedirektoratet. Anbefalingene gjøres på bakgrunn av blant annet klinisk indikasjon, utbruddets utvikling og laboratoriekapasitet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

unormalt lang ventetid på å få rettet strømbrudd er verdt å opprettholde noen tiltak for. Jeg syns det høres fornuftig ut.

100% uenig. Man klarer seg noen timer uten strøm etter et strømbrudd. Alle gjør det. Det er ikke noe man stenger ned et samfunn, ruinerer mennesker, kaster tusenvis inn i arbeidsledighet og konkurser for. Og det er heller ikke lovlig å stenge ned et samfunn på et slikt grunnlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

100% uenig. Man klarer seg noen timer uten strøm etter et strømbrudd. Alle gjør det. Det er ikke noe man stenger ned et samfunn, ruinerer mennesker, kaster tusenvis inn i arbeidsledighet og konkurser for. Og det er heller ikke lovlig å stenge ned et samfunn på et slikt grunnlag.

Og hvor ofte opplever man strømbrudd i dag? Er det også sannsynlig at alle e-verket sine folk er syke samtidig? Kun et veldig lite antall er på vakt og de andre holder på med mer langsiktige oppgaver/vedlikehold som kan forskyves noe uten konsekvens.
 

Når en må lete med lykt og lupe for å finne noe som kanskje dersom att visomatt KAN bli et problem så blir det for dumt.

Aavitsland er igjen i media og sier at det er et overgrep å isolere syke folk på dette tidspunkt når så mange ikke blir syke engang. Han har nok veldig rett i det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (16 minutter siden):

Og hvor ofte opplever man strømbrudd i dag? Er det også sannsynlig at alle e-verket sine folk er syke samtidig? Kun et veldig lite antall er på vakt og de andre holder på med mer langsiktige oppgaver/vedlikehold som kan forskyves noe uten konsekvens.
 

Når en må lete med lykt og lupe for å finne noe som kanskje dersom att visomatt KAN bli et problem så blir det for dumt.

Aavitsland er igjen i media og sier at det er et overgrep å isolere syke folk på dette tidspunkt når så mange ikke blir syke engang. Han har nok veldig rett i det. 

Våre forfedre klarte seg uten strøm i århundrer, så noen timer lenger enn vanlig i våre dager klarer man ganske fint. Alle som har hytter uten strøm vet nok dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Har vi ikke? Eller er det kanskje det at vi nettopp har det men at ingen har gått rundt med ideene om at "ja, men hva om vi stenger ned deler av samfunnet". Det er en helt nye og radikal tankegang som ikke et menenske ville gått med på før mars 2020; nei, folk hadde vel egentlig ikke godtatt i mars 2020 noen begrunnelse om at "etter at faren er over vil vi likevel tviholde på disse tiltakene av hensyn til syklefravær grunnet en ekstrem jakt på potensielle asymptomatiske smittetilfeller". Foilk ville blitt forbanna og brutt reglene om de hadde sagt det da men nå i januar 2022 går skremmende mange rundt med en oppfatning at slikt er normalt, noe det ikke er og heller aldri har vært. Vi har vent oss til denne typen maktmisbruk; vel alt for mange av oss har det uansett. Løsningen er enkel: dropp massetestingen og dropp alle regler og samfunnet vil fungere normalt. Er man veldig dårlig holder man seg hjemme, er man småpjujsk går man på jobb - som man alltid har gjort før denne vanvittige nye måten å tenke på dukket opp.

Nei, jeg er ganske sikker på at vi ikke har det. Det er bare å se på dette berømmelige R-tallet, hvor mange blir syke av ordinær forkjølelse og influensa VS hvor mange blir syke av covid. Hint: covid vinner. Overlegent.

Dropp alle regler og bli hjemme når man er sjuk, helt greit, men andelen som holder seg hjemme kan bli mye større enn vi er vant til.

Du harselerer fint med eksempelet mitt om strømbrudd. Jeg burde kanskje presisert at eksemplene mine ikke var en uttømmende liste. Jeg trodde ikke det var nødvendig, beklager. Du klarer sikkert å tenke ut noen flere eksempler du også, om du prøver. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (26 minutter siden):

Nei, jeg er ganske sikker på at vi ikke har det. Det er bare å se på dette berømmelige R-tallet, hvor mange blir syke av ordinær forkjølelse og influensa VS hvor mange blir syke av covid. Hint: covid vinner. Overlegent.

Dropp alle regler og bli hjemme når man er sjuk, helt greit, men andelen som holder seg hjemme kan bli mye større enn vi er vant til.

Du harselerer fint med eksempelet mitt om strømbrudd. Jeg burde kanskje presisert at eksemplene mine ikke var en uttømmende liste. Jeg trodde ikke det var nødvendig, beklager. Du klarer sikkert å tenke ut noen flere eksempler du også, om du prøver. :) 

Vinner covid? Jeg hører kun om svært milde symptomer fra alle rundt meg. Sykehus tallene peker i samme retning. De fleste jeg har sett som poster her på forumet og er i div avis artikler om dagen melder om det samme. Kunne vært enig med delta, men nå sammenligner til og med fagfolk omikron med mild influensa. Dog en svært smittsom en. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Vinner covid? Jeg hører kun om svært milde symptomer fra alle rundt meg. Sykehus tallene peker i samme retning. De fleste jeg har sett som poster her på forumet og er i div avis artikler om dagen melder om det samme. Kunne vært enig med delta, men nå sammenligner til og med fagfolk omikron med mild influensa. Dog en svært smittsom en. 

Nå snakker vi jo ikke lenger om sykehusinnleggelser, og bra er det, men at folk holder seg hjemme fordi de er sjuke. Ikke alvorlig, ikke noe du dør av, men nok til at du ikke drar på jobb. 

Jeg hører om "fire dager i senga med feber og drittform"-symptomer fra de rundt meg. Det sier ikke noe annet enn at vi har forskjellig omgangskrets.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Nå snakker vi jo ikke lenger om sykehusinnleggelser, og bra er det, men at folk holder seg hjemme fordi de er sjuke. Ikke alvorlig, ikke noe du dør av, men nok til at du ikke drar på jobb. 

Jeg hører om "fire dager i senga med feber og drittform"-symptomer fra de rundt meg. Det sier ikke noe annet enn at vi har forskjellig omgangskrets.

Er fire dager i senga med feber og drittform noe særlig unormalt for en influensa? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Og den tilliten har de klart å svekke til de grader ved å lyve til oss rett opp i ansiktet om at alt ble normalt bare vi tok vaksinene for så å gå til drakoniske nedstenginger etter at over 90% var vaksinerte.

De lovet ingenting men håpet på det beste. Det er en hårfin balanse mellom å gi befolkningen håp og uttrykke usikkerhet for fremtiden. Etter gjenåpningen i høst gikk det i feil retning, mens mye tyder på at det går riktig vei denne gangen. Synd at gjenåpningen i høst feilet og at det ble jublet for tidlig. Samtidig trengte vi pausen fra pandemien.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...