Gå til innhold

Nå blir Wifi-standardene kompliserte igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sorry men, MU-MIMO (og OFDMA som det høres ut som du prøver å forklare uten å nevne) finnes allerede i WiFi 6 standarden. Det gjør også TWT (Target Wake Time). Så har jeg misforstått noe eller er alt i paragrafen din om hva som er nytt, gammelt nytt? *confused*

Lenke til kommentar
11 hours ago, Fallin said:

Sorry men, MU-MIMO (og OFDMA som det høres ut som du prøver å forklare uten å nevne) finnes allerede i WiFi 6 standarden. Det gjør også TWT (Target Wake Time). Så har jeg misforstått noe eller er alt i paragrafen din om hva som er nytt, gammelt nytt? *confused*

Tja, her er i alle fall noen utsnitt fra pressemeldingen fra Wi-Fi Alliance:

Quote

Wi-Fi CERTIFIED 6 Release 2 adds support for uplink multi-user MIMO, enabling devices to upload content concurrently to an access point (AP).

Quote

Wi-Fi CERTIFIED 6 Release 2 delivers comprehensive multi-user MIMO implementation to deliver strong Wi-Fi performance even in challenging environments with many Wi-Fi devices.

Quote

Wi-Fi CERTIFIED 6 Release 2 includes new features that bring power management improvements for devices in enterprise and IoT deployments. New low power and sleep mode enhancements – including broadcast target wake time (TWT), extended sleep time, and dynamic multi-user spatial multiplexing power save (SMPS)– enable power optimization of multiple battery powered devices.

 

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Dette lukter av at WiFi alliance desperat prøver å tilpasse standarden til IoT. Antagelig fordi de ser at WiFi langt på vei har blitt parkert i kampen om trådløs kommunikasjon for IoT enheter til fordel for først og fremst ZigBee men også ZWave.

De har nok skjønt litt for sent at det er innenfor IoT at den fremtidige volumveksten kommer til å finne sted i markedet for trådløse duppedingser. Dagens WiFi er en klossete mastodont som er helt uegnet for IoT, på tross av at en del produsenter allikevel tilbyr dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Viking1 said:

Dette lukter av at WiFi alliance desperat prøver å tilpasse standarden til IoT. Antagelig fordi de ser at WiFi langt på vei har blitt parkert i kampen om trådløs kommunikasjon for IoT enheter til fordel for først og fremst ZigBee men også ZWave.

De har nok skjønt litt for sent at det er innenfor IoT at den fremtidige volumveksten kommer til å finne sted i markedet for trådløse duppedingser. Dagens WiFi er en klossete mastodont som er helt uegnet for IoT, på tross av at en del produsenter allikevel tilbyr dette.

Det er vel uegnet i hovedsak når det gjelder strømforbruk. Fordel ellers blir jo at folk trenger wifi uansett, så med IoT-produkter med WiFi-støtte trenger man ikke en ekstra radio eller separat hardware.

Du nevner Zigbee/Matter og Z-Wave, men BLE er vel omså mer brukt enn Z-Wave i praksis. Eller i hvert fall på tur til å bli det. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Tja, at WiFi er uegnet for IoT er da en sannhet med modifikasjoner. Jeg har en baderomsvekt som er tilkoplet via WiFi og som varer 1-2 år mellom hver opplading. Samme med Grohe vanndetektorer. Så strømmessig ser det ikke ut til at det _må_ være et problem. Jeg har også god stabilitet med en haug med andre WiFi-tilkoplede enheter (20 smart switches med strømmåling, 6 kontinuerlig strømmende overvåkningskameraer, Tesla, laserprinter, 4 tablet'er, 4 mobiler, 12 Google Nest enheter, 2 sett med Logitech Harmony controller hub, 3 Chromecast video, 2 chromecast audio, smart TV, gjesters mobiler). Men stabilitet kan ikke garanteres med en vilkårlig aksesspunkt/ruter. Jeg har for eksempel hatt både Asus og Netgear modeller som har vært stabile men blitt særdeles ustabile etter firmware-oppgradering. Valg av riktig firmware-versjon er viktig.
Lenke til kommentar
Tja, at WiFi er uegnet for IoT er da en sannhet med modifikasjoner. Jeg har en baderomsvekt som er tilkoplet via WiFi og som varer 1-2 år mellom hver opplading. Samme med Grohe vanndetektorer. Så strømmessig ser det ikke ut til at det _må_ være et problem. Jeg har også god stabilitet med en haug med andre WiFi-tilkoplede enheter (20 smart switches med strømmåling, 6 kontinuerlig strømmende overvåkningskameraer, Tesla, laserprinter, 4 tablet'er, 4 mobiler, 12 Google Nest enheter, 2 sett med Logitech Harmony controller hub, 3 Chromecast video, 2 chromecast audio, smart TV, gjesters mobiler). Men stabilitet kan ikke garanteres med en vilkårlig aksesspunkt/ruter. Jeg har for eksempel hatt både Asus og Netgear modeller som har vært stabile men blitt særdeles ustabile etter firmware-oppgradering. Valg av riktig firmware-versjon er viktig.
Lenke til kommentar
16 hours ago, Herr Akkar said:

Tja, at WiFi er uegnet for IoT er da en sannhet med modifikasjoner. Jeg har en baderomsvekt som er tilkoplet via WiFi og som varer 1-2 år mellom hver opplading. Samme med Grohe vanndetektorer. Så strømmessig ser det ikke ut til at det _må_ være et problem. 

Begge disse to typer enheter trenger ikke å koble opp på WiFi spesielt ofte. Baderomsvekten kobler vel til WiFi i det den tas i bruk. Vanndetektoren kobler opp når den trenger å sende en alarm (men kobler sikkert opp en gang i blant for å sjekke at nettet fungere, og evt. at det er en tjeneste som gir "alarm" hvis det er X tid fra sist man har hørt fra sensoren).

Det blir noe annet med enheter som langt oftere skal bruke WiFi-nettet - eller være kontinuerlig tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...