Gå til innhold

Linux med Windows VM?


Anbefalte innlegg

Har i det siste begynt å se mer på hvilke data jeg gir ut til selskaper rundt omkring, og måter å unngå dette på. Har i den forbindelse sett en del som bruker linux som "host" og kjører windows i et VM for ting man ikke får gjort i Linux like lett, som for eksempel spilling.

Men så er ikke akkurat Linux veldig lett og sette seg inn i, og tenkte derfor å høre om noen har gjort noe lignende her? Jeg er villig til å lære, men vet ikke helt hvor jeg burde starte. Jeg har allerede linux kjørende på laptopen for å lære det aller mest grunnleggende. 

 

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Hvis man bruker Linux som hostos og Windows som guest, så er det enkleste og installere VirtualBOX på den aktuelle Linuxdistroen, siden at den ligger som regel i de fleste offisielle repoene til distroene. Det fungerer bra det. Jeg vet ikke hva du tenker på når du snakker om spill, men Steam fungerer bra i Linux det. Greia med Steam i Linux (og OSX forsåvidt), er at spillene må være støtta av andre OS enn Windows. Hvis spillet har Linuxlogo og Applelogo, så fungerer det både på Linux og MacOS. Ellers, så finnes det noen spill i repoene til endel av distroene som kan installere og spille.

Du unngår jo ikke at selskaper som Google, Facebook og gud vet hva man surfer på, samles det inn info om deg. Det blir samla inn uannsett, og hvis du installerer f. eks Windows som GuestOS da, så blir det jo samlet info.

Wine ja. Nei takk. Da kan man like godt holde seg til Windows gitt.

Endret av wil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wine fungerer til å køyra ein del Windowsprogramvare på Linux, men langt ifrå alt. Tilsvarande køyrer ein del Steamspel på Linux via Wine/Proton/Lutris etc., sjølv om dei ikkje er porta til native Linuxprogram (Steam nyttar forsåvidt ikkje Tux/Linuxsymbol for nativ Linuxstøtte, men Steamlogoen for SteamOS).

Du vil få dårlegare yting når du køyrer i virtuell maskin, sidan ein maskinvaren skal driva både vertssystemet og den virtuelle maskinen. I tillegg kan det bli litt fikling for å få alle fysiske portar, nettilkoplingar o.l. kopla til det virtuelle systemet på rett måte. Dual booting er sånn sett meir effektivt.

Det skal seiast at det etter kvart har blitt mogleg å fordela ressursane mellom vert og VM meir effektivt, med dedikerte CPU-kjerner til kvart system, og gjerne separate grafikkort (t.d. setta opp Linuxverten til å nytta den integrerte grafikken, slik at den virtuelle gamingmaskinen kan nytta 100% av det dedikerte grafikkortet). Det ser komplisert men overkommeleg ut om ein er motivert til å fikla litt. Har ikkje prøvt sjølv.

Ein bør heller ikkje undervurdera at det kan vera upraktisk å boota opp eit ekstra OS kvar gong ein skal bruka ein spesiell applikasjon.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det sånn at det er mer upraktisk og bruke Dualboot. Man må jo for det første dele opp partisjoner, og det er ikke gjort i en håndvending hvis Windows ligger der fra før av. En annen ting, er jo hvis man IKKE liker Linux, så må man jo slette det også og da vil man jo gjerne slå sammen den partisjonen/partisjonene som Linux har vært på med Linux, som også skaper mye styr. Det er derfor det er enklere og sette opp Virtuelle maskiner. Jeg skjønner ikke helt hva du forøvrig mener med og fikle med porter og nettverkskort. Både USB porter og Nettverkskort fungerer som regel i Virtuelle maskiner. Jeg bruker Virtuelle maskiner noen ganger og det fungerer da helt greit det. Selvfølgelig er det tyngere og kjøre Windows i Virtuell maskin enn Linux, men det er sånn det er. Iallefall hvis Windows ikke har fått tildelt nok RAM og kjerner.

Lenke til kommentar

Det finnes enormt mange som passthrougher dedikert GPU til en virtuell Windows VM slik at denne enten kan benyttes til fjernstyrt spilling via Parsec/Moonlight etc eller ved å koble mus/tastatur/skjerm til maskinen fysisk. Se bare på reddit.com/r/vfio og alle cloud providerene som nå tilbyr utleie av gaming-maskiner (shadow.tech, paperspace.com etc).

Selv kjører jeg Proxmox 7 (egentlig bare Debian) og Windows VM er tildelt 8 av 16 Intel CPU kjerner, 32 GB RAM (av maskinens 64 GB) og et 3070 skjermkort imens den andre halvdelen av maskinens ressurser brukes til andre virtuelle maskiner. Er jeg hjemme så spiller jeg på tre skjermer tilkoblet GPU fysisk, og er jeg på jobb (mye dødtid) så fjernstyrer jeg WindowsVM via Parsec og spiller på den måten.

 

Ja, KVM/QEMU er strengt tatt en level2 hypervisor, men det kan ikke sammenlignes med VMware Workstation eller latterlige Oracle VirtualBox. Skal du spille Red Alert 2 så kunne RDP og/eller VMware Workstation vært godt nok, men til moderne spill må du nesten gi VMen sin egen dedikerte GPU og oppgradere RDP til Parsec eller Moonlight..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...