Gå til innhold

The Boring Company: Vi prøver ut Elon Musks biltunnel


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (1 time siden):

Musk gjorde så elbiler ble populære og tvang andre bilprodusenter til å ta det alvorlig. Musk har hatt en enorm påvirkningskraft på verden.

Det skal han ha. Det er en merkelig stor og ukritisk menighet han har bygget. Det mest skremmende/skuffende er når høyt utdannede teknisk kompetente mennesker går rett i fornektelsesmodus og nekter å innrømme at keiseren er kliss naken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (3 timer siden):

Det går fint an å sette inn kjøretøy som kan frakte flere personer på en gang, og i tillegg er det såpass billig og raskt å utvide med flere tunneler at kapasiteten kan utvides så mye man bare ønsker.

Men man må jo starte et sted. Musk startet ikke med å sende astronauter opp i verdensrommet med raketter som kan gjenbrukes og lande seg selv. De bygde andre typer raketter først, og har utviklet det over tid.

Samme som iPhone. Den første iPhone fikk mye pepper av slike som deg, som ikke skjønner at første generasjon av noe ikke er det samme som det det vil ende opp som etter flere år og iterasjoner.

Når det utvides med flere tunneler i et større nettverk så blir det vel ingen nyskapning, men kun at Vegas får sine veitunneler likt det som finnes i mange andre byer. Som i Oslo, om man vil. Det er vel heller at man bygger en tunnel for 70 Teslaer som er poenget, ikke noe mer en det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lynxman said:

Tesla gjorde. Ikke Musk. Jeg ante ikke hvem Musk var da jeg vurderte å forhåndsbestille Model S.

Jeg er enig det er selskapet som har vært avgjørende, ikke Musk, men samtidig må man huske på at uten Musk hadde Tesla trolig ikke eksistert i dag. Musk har ikke all æren for Teslas eksistens, og påvirkning på markedet, men hans bidrag har vært betydelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, Roger Moore said:

Er laget mange slike raketter siden lenge før SpaceX

https://en.m.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-X

DC-X har levert *null* nyttelast til bane. Det samme gjelder også f.eks New Shepard.

At teknologi finnes allerede før noen klarer å kommersialise det og gjøre teknologien til en suksess er ikke direkte overraskende. Det er det som er normalt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

DC-X har levert *null* nyttelast til bane. Det samme gjelder også f.eks New Shepard.

At teknologi finnes allerede før noen klarer å kommersialise det og gjøre teknologien til en suksess er ikke direkte overraskende. Det er det som er normalt.

Starship har levert null nyttelast til bane.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er enig det er selskapet som har vært avgjørende, ikke Musk, men samtidig må man huske på at uten Musk hadde Tesla trolig ikke eksistert i dag. Musk har ikke all æren for Teslas eksistens, og påvirkning på markedet, men hans bidrag har vært betydelig.

Jeg er sikker på at andre kunne gjort jobben minst like bra.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Lynxman said:

Jeg er sikker på at andre kunne gjort jobben minst like bra.

Jeg er også helt sikker på at andre kunne gjort en like god jobb. Akkurat som jeg er sikker på at det finnes noen blant de 2/3 av verdens befolkning som aldri har sett snø som kunne blitt verdensmestere i diverse vintersporter.

Men faktum er at det var ingen andre som ledet Tesla til kommersiell suksess. Det var Musk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er også helt sikker på at andre kunne gjort en like god jobb. Akkurat som jeg er sikker på at det finnes noen blant de 2/3 av verdens befolkning som aldri har sett snø som kunne blitt verdensmestere i diverse vintersporter.

Men faktum er at det var ingen andre som ledet Tesla til kommersiell suksess. Det var Musk.

Tror du virkelig ikke det var noen andre som ville tatt den jobben hvis han ikke hadde kjøpt seg inn?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, debattklovn said:

SpaceX er snart gått dukken takket være Musks dyktige lederskap og forretningsteft. 

https://www.cnbc.com/2021/11/30/elon-musk-to-spacex-starships-raptor-engine-crisis-risks-bankruptcy.html

Musk satser hardt, og det medfører risiko. Men risikoen for konkurs er nok ganske ubetydelig. Denne eposten gikk egentlig bare på at Musk ønsket at Raptor-produksjonen skulle fortsette gjennom Thanksgiving-helgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg antar det var snakk om Falcon 9, som har levert nærmere 1000 tonn med nyttelast til bane.

Falcon 9 er ikke helt gjenbrukbar slik DC-X skulle være. Falcon 9 har ikk enegang nådd målet til SpaceX for gjenbrukbarhet, som var 5 milllioner dollar og 24 timer turn around.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Lynxman said:

Tror du virkelig ikke det var noen andre som ville tatt den jobben hvis han ikke hadde kjøpt seg inn?

De prøvde lenge å finne andre investorer, uten suksess. Når Tesla sto på randen av konkurs, ved lanseringen av Roadster, var det ingen andre som var villige til å skyte inn penger, så Musk måtte investere sine siste sparepenger. Så ja, jeg er ganske sikker på at ingen andre ville reddet Tesla.

De ville gått konk og bare vært som et hvilket som helst annet mislykket startup. Glemt neste dag.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

De prøvde lenge å finne andre investorer, uten suksess. Når Tesla sto på randen av konkurs, ved lanseringen av Roadster, var det ingen andre som var villige til å skyte inn penger, så Musk måtte investere sine siste sparepenger. Så ja, jeg er ganske sikker på at ingen andre som ville reddet Tesla.

De ville gått konk og bare vært som et hvilket som helst annet mislykket startup. Glemt neste dag.

Investor ja, men nå pynter du fælt på hans lederevner.

Kom igjen. Du renvasker til og med alt det negative, som eposten hans. Vær rasjonell.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...