Gå til innhold

The Boring Company: Vi prøver ut Elon Musks biltunnel


Anbefalte innlegg

En ting som er helt sikker, uavhengig av hva man personlig menger om TBC eller EM,  er at en revolusjon innen tunnelbygging ville ha kommet samfunnet og verdene til stor nytte.

Klarer man å bygge tunneler 10* så fort og til 1/10 av prisen, så gir det revolusjonerende muligheter. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (1 minutt siden):

Vel, egentlig er det ryktespredning og sladder, men det er jo ikke uventet at enhver negativ artikkel må legges ut, og at ting som allerede er diskutert bare "glemmes".

"Ryktene" og "sladderen" ser ut til å basere seg på et dokument levert ut til sjåførene. Men jeg skjønner at det kan være litt vanskelig for deg å forsvare.

 

"Using public records laws, TechCrunch obtained documents that detail daily operations at the Loop, which opened in June to transport attendees around the Las Vegas Convention Center (LVCC) using modified Tesla vehicles. Among the documents is a “Ride Script” that every new recruit must follow when curious passengers ask questions.!"

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg tror menneskene som utvikler denne ideen burde dra til Paris, Berlin, London og kanskje Moskva for å kjøre undergrunnsbane. Så kan de bruke lærdommen derfra til å simulere transportkapasitet og kostnader ved å simulere bruk av nettverket til personbiler. Må bare innrømme at jeg ikke skjønner bæra av hvordan dette skulle bli attraktivt som  transportløsning. Men for Vegas ville det bli en attraksjon, kanskje. Eller et monument over et geni ved navn Musk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Morsomt, og intet dårlig bilde på dekadens enten det bygger på penger eller makt. Ta gjerne med Solkongen og Versailles også, men i vår tid er bygging av raketter og forberedelse av reiser til steder man ikke kan puste også en måte å skape begeistring på.

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 timer siden):

Hvem som helst kunne gjort det, men ingen andre gjorde det. Merkelig.

Så rart at du glatt ignorerer at det ikke koster det samme som en tradisjonell tunnel, noe selv The Verge, som skrev en hel lang hat-artikkel om det der de raste over hvor fælt det var, måtte innrømme.

En klassisk t-bane ville vært mye dyrere og hadde tatt mye lengre tid å bygge.  

Du linker til en lang video og lirer av deg noe vagt om løgner. Hvilke løgner snakker du om?

Husk at The Boring Company leverte et tilbud til Las Vegas i konkurranse med andre selskaper med andre transportløsninger. Dette tilbudet ble det så tegnet kontrakt på da TBC vant kontrakten på. TBC leverte deretter som lovet i tilbudet sitt. Med andre ord, det som er i Las Vegas er det TBC lovet at skulle være i Las Vegas.

Snodig at du valgte å ignorere også dette poenget.  

En sjarlatan som har bygget gjenbrukbare, selv-landende raketter som han har sendt astronauter opp i verdensrommet med?

En sjarlatan som har revolusjonert bilmarkedet og tvunget andre produsenter til å ta elbiler seriøst? Som klarte bygge en suksessrik bilprodusent som ikke gikk konkurs, noe som ikke har skjedd i USA på 100 år?

En sjarlatan som har bygget flere selskaper som til sammen har hundre tusen ansatte eller mer?

Litt av en sjarlatan som har klart å få til så mye.

Denne sjarlatanen har ikke gjort noe som ikke er gjort før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antatt at en alminnelig tunnel med kjørebaner i begge retninger krever 9m diameter. Da er behovet for utkjøring av masser 1/3 av denne tunnelen (antatt to separate løp). Jeg ser ikke noen innovasjon i å produsere tunnellen. Det har klart blitt gjort mange ganger før. Innovajonen ligger i måten å bruke tunnelen. Jeg vet ingen annen innovasjon som kan redusere infrastrukturinnsatsen med 2/3.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (9 timer siden):

Jeg tror menneskene som utvikler denne ideen burde dra til Paris, Berlin, London og kanskje Moskva for å kjøre undergrunnsbane. Så kan de bruke lærdommen derfra til å simulere transportkapasitet og kostnader ved å simulere bruk av nettverket til personbiler. Må bare innrømme at jeg ikke skjønner bæra av hvordan dette skulle bli attraktivt som  transportløsning. Men for Vegas ville det bli en attraksjon, kanskje. Eller et monument over et geni ved navn Musk. 

Jeg tok en kjapp sjekk på wikipedia og befolkningstettheten i Paris er dobbelt så høy som i Las Vegas. I Paris sentrum er den 12 ganger så høy.

Der har du en god forklaring på hvorfor en europeisk Metro ikke nødvendigvis er en god ide i USA. Metroer er dyre og trenger høy befolkningstetthet for å gå rundt økonomisk. Boringtunnelene har lavere kapasitet men er billigere. Ser med andre ord ut til å passe godt sammen med lavere befolkningstetthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (55 minutter siden):

Jeg tok en kjapp sjekk på wikipedia og befolkningstettheten i Paris er dobbelt så høy som i Las Vegas. I Paris sentrum er den 12 ganger så høy.

Der har du en god forklaring på hvorfor en europeisk Metro ikke nødvendigvis er en god ide i USA. Metroer er dyre og trenger høy befolkningstetthet for å gå rundt økonomisk. Boringtunnelene har lavere kapasitet men er billigere. Ser med andre ord ut til å passe godt sammen med lavere befolkningstetthet.

Jo, det er vel først og fremst for å flytte biltrafikk under bakken slik vi gjør i Oslo og andre byer. I følge artikkelen er det snakk om noen "fast-track" for biler, så nyheten er kanskje at de ikke har bygget veitunneler der tidligere? Det får i alle fall omtale som om det er noe eksepsjonelt ved dette.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Dette er gamle nyheter, men fremdeles like genialt. Dette bør vi få i Bergen istedenfor en somletrikk forran Bryggen. Selvkjørende elektriske biler vil utkonkurrere busser trikker og vanlige drosjer. All honør til vår tids Leonardo da vinci. Elon Musk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...