Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Helsefremmede supplementer og forskning på aldringsprosessen i mennesker


annern98

Anbefalte innlegg

Heisann,

Kom nylig over en veldig interessant podcast med nevroforsker Andrew Huberman og biolog David Sinclair, der de går gjennom mange faktorer rundt aldringsprosessen, og hva man kan gjøre selv for å øke sin egen levetid, og å forbedre sin overall helse. 
Til de som ønsker å sjekke ut podcasten: https://www.youtube.com/watch?v=n9IxomBusuw
Er interessert i å prøve noen supplements for å se om det kan forbedre helsesituasjonen min. Har mye kroniske smerter i kroppen, og det siste året har helsen tatt en stor nedtur. Ryggen/sittemuskulaturen føles betent konstant, og blir tilsynelatende bare verre og verre for hver måned som går. Blitt mange legetimer, blodprøver, kiropraktorer, naprapater og fysioterapeuter uten at vi kommer til noe konklusjon. MR og Røntgen viser ingenting galt. Gjør enkle styrkeøvelser daglig som jeg har fått av Fysio, men ingen mirakelkur akkurat. Jeg går også 3-4 turer daglig (15-20min), noe lengre turer enn det føler jeg det har negativ effekt. 

Mye av medisinene David Sinclair anbefaler har anti-inflammatoriske egenskaper, så jeg tenker det kan være verdt et forsøk å prøve dette over en periode for å se om det har noen positive helse effekter for meg. Hadde vært interessant om noen andre her har prøvd å utforske med noe lignende supplementer eller har erfaringer/tanker rundt dette temaet, da jeg er langt ifra noe ernæringsfysiolog, men ønsker å utforske nootropics og andre helsefremmende supplementer på en rasjonell og trygg måte :)


Tenkte å starte med å prøve resveratrol, NMN og berberin. 
Denne hjalp meg mye med å forstå hvordan disse stoffene påvirker kroppen vår: https://fastlifehacks.com/david-sinclair-supplements/ (kildekritikk er lov), men personlig synes jeg dette virker som en god kilde etter å ha fulgt med mye på David Sinclair og hans synpunkter på temaet og det dekker en god del av det denne podcasten handlet om. Si gjerne ifra om du mener at dette er en dårlig kilde, da vil jeg gjerne vite hvorfor :)

Lurer forøvrig på om noen har en norsk side som selger kvalitetssikrede supplementer som fungerer optimalt. Legemiddelindustrien er streng i Norge så skal vel litt til å få andre legemidler enn det man bestiller, men det er mer med tanke på at sakene man bestiller er potent og kvalitetssikret så det fungerer optimalt. 

Et lite eksempel her da, tights.no selger mye av et merke som heter "BodyFuel". Kan ikke finne noe informasjon på dette merket noen steder. Er dette til å stole på for å sikre optimal effekt? https://www.tights.no/butikk/bodyfuel-resveratrol/

Innspill settes stor pris på!

 

Endret av annern98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

David Sinclair har som regel god vitenskapelig backing for det han går ut med, og er sånn sett på rett sti. Det du burde spørre deg selv om er hva som skaper betennelser hos deg og vurdere å behandle dette naturlig også. Mange spiser f.eks på seg betennelse og vedlikeholder den med ugunstige matvarer som man ikke mistenker. Dette er verdt litt innsats og kan ha gunstig effekt.

Ellers er grenen funksjonell medisin godt fundamentert for å årsaksbehandle hvis du føler at det du gjør nå kunne fungert bedre.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bodyfuel er jeg superskeptisk til! Om det faktisk inneholder det som står på boksen(står forsvinnende lite), så er det nok billigste siste sorteringa mer eller mindre uten verdi. Har dessverre ikke noen gode tips til deg. De store annerkjente merkene som f.eks Thorne selges i Norge også. Resveratrol og NAD+ tilskudd er vel i den litt øvre prisklassen. 
Ser det er gått et år siden du postet, kanskje du har funnet noe bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...