Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder taushetsplikt for helsepersonell på fritiden når familie eller venner henvender seg?


Gjest 1fb2c...077

Anbefalte innlegg

Gjest 1fb2c...077

Jeg har et søsken som er lege. Når denne er på jobb er den det som helsepersonell og regler om taushetsplikt gjelder da.

Om jeg som søsken tar kontak med denne personen på fritiden i kraft av den er lege og meddeler et medisinsk problem/opplysninger/konferering o.l, gjelder taushetsplikten da også? Jeg henvender meg jo til denne personen fordi den er lege, da kan vel ikke denne bare være "privatperson" og løpe å dele helseopplysninger som er gitt?.

Dette har ikke skjedd, men vi diskuterte dette her om dagen. Jeg mente taushetsplikten gjelder fordi jeg henvender meg til denne som helsepersonell og da gjelder også taushetsplikten i den  situasjonen?

Anonymous poster hash: 1fb2c...077

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortform er ja, taushetsplikten gjelder for leger på fritiden. Helsepersonelloven § 21 sier at "Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell". Hvis flypersonell spør etter lege, og en lege melder seg og bistår en annen passasjer i en akuttsituasjon, gjelder taushetsplikten selv om legen ikke er på jobb. Legen er lege, selv om legen ikke alltid er på jobb.

Det er mange unntak fra taushetsplikten i helsepersonelloven, men unntakene er vel så aktuelle når man oppsøker legen innenfor legens arbeidstid. Selv om det alltids finnes unntak, vil de fleste som har brukt mange år på en utdanning og har etiske antenner intakte, være svært varsom med å strekke på taushetsplikten i gråsoner.

Lenke til kommentar
Gjest 398e5...8aa

Kort fortalt gjelder taushetsplikten for alt helsepersonnell som får informasjon fordi de er helsepersonnell.

 

 

 

Anonymous poster hash: 398e5...8aa

Lenke til kommentar

Tausheitsplikta gjeld uansett.
Den som kan være eit spørsmål er om begge partar har lik forståing for at opplysningane blir gitt i eigenskap av å være helsepersonell.
Legen må ikkje være i arbeid for at tausheitsplikta skal gjelde, men det må være opplysningar som ein får vite om fordi ein i dette tilfellet er lege.

For å vurdere dette så vil settinga der ein snakkar med den som er lege være avgjerande. Ein personleg samtale på tomannshand om helseproblem vil nok være tausheitsbelagt, ein samtale om eit problem i vennegjengen der ein av vennane dine er helsepersonell vil nok ikkje være underlagt formell tausheitsplikt (moralsk sett så sladdrar ikkje gode vennar om kvarandre) fordi opplysningane blei gitt til den som er lege i eigenskap av å være venn ikkje i eigenskap som helsepersonell.

Så sjølv om legen er underlagt tausheitsplikta for helsepersonell så er det ikkje gitt at eit kvart problem/opplysninger/konferering nødvendigvis er tausheitsbelagt. 
Hovudregelen er at tausheitsplikta gjeld og at det i tvilstilfeller skal takast utgangspunkt i at opplysningane er tausheitsbelagte.

Lenke til kommentar

Taushetsplikten er ikke helt det folk tror, for det meste blir diskutert mellom de som har taushetsplikt.
En unnlater bare å snakke om navn og andre ting som kan identifisere en person.
Det er slik de lærer, og noen ganger så deler de artige ting de har hørt.
Så kommer du med noe spennende så blir du snakkisen på pauserommet.

Lenke til kommentar

Det blir nesten det samme som legen som gikk imot vaksinasjon offentlig. LEgen nevnte bare at det var legens private mening. Men, dette er brist. Ikke heldig at leger går ut offentlig slik. Da kan flere mennesker bli påvirket og nekte ta vaksine.

Leger kan ikke bare gjøre som dem vil i fritiden. Dem har Tausheltsplikt og må tenket på imaget sitt utad

Lenke til kommentar

Har ikke alle en slags taushetsplikt om denslags? Om jeg får vite at sjefen min har kreft, og jeg publiserer et innlegg om dette på Facebook for alle å se, så kan vel det få konsekvenser for meg selv om jeg ikke er helsepersonell?

Jeg regner ikke med at jeg risikerer påtale og fengsel/bøter, men at sjefen kan gå sivilrettslig til sak og kreve en form for erstatning.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Lene Stohl PhD said:

Jeg regner ikke med at jeg risikerer påtale og fengsel/bøter, men at sjefen kan gå sivilrettslig til sak og kreve en form for erstatning.

Han må eventuelt kunne påvise et tap, eller det må være over terskelen krenkende adferd. At du gjenforteller at han har kreft en enkelt gang er neppe nok til det.

Om du spikrer opp plakater i nabolaget med inforamsjonen er du sannsynligvis over streken.

Lenke til kommentar
Lene Stohl PhD skrev (6 timer siden):

Har ikke alle en slags taushetsplikt om denslags? Om jeg får vite at sjefen min har kreft, og jeg publiserer et innlegg om dette på Facebook for alle å se, så kan vel det få konsekvenser for meg selv om jeg ikke er helsepersonell?

Jeg regner ikke med at jeg risikerer påtale og fengsel/bøter, men at sjefen kan gå sivilrettslig til sak og kreve en form for erstatning.

Stemmer nok. Er lov å bruke logikk og høflighet. Enn bør ikke  blande seg inn i andres personlige helse.   I værste fall kan slik bli sivilrettslik sak.

Samm med når folk publiserer bilder på nett av andre. Da må personen innhente tillatelse fra alle parter som er på bildet. Hvis ikke kan dette fort bli rettsak det og

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...