Gå til innhold

SSD - hvorfor er vanlige eksterne SSDer begrenset til ca. 550 MB/s?


Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver å lese meg litt opp på SSDer og det er en ting jeg ikke helt forstår. Eksterne SSDer over usb ser jeg stort sett gir hastigheter på rundt 550 MB/s, mens NVMe (eg M2) har vesentlig høyere hastigheter (5000MB/s). Dette har kanskje noe med at NVMe går direkte på en annen bus (ikke SATA III), men betyr det at eksterne SSDer går på SATA busen? USB-c 3.2 skal vel klare 2500 MB/s (20 Gbps)? Finnes det SSDer (eksterne, over usb c) som klarer 2500 MB/s?

Jeg tror jeg har misforstått noe rundt hvordan dette henger sammen… Takker for en forklaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er begrensningen til siste SATA-versjon. Nvme går direkte på PCIe-bus og noen ganger direkte på CPU.

Eksterne SSD-er går ikke på SATA-kontrolleren i PC men har ofte egen SATA-til-USB-kontroller innebygd. Noen går direkte på USB som f.eks. https://www.komplett.no/product/1197732/datautstyr/lagring/harddiskerssd/tilbehoer/asus-rog-strix-arion-s500-m2-ekstern-ssd#

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan være gunstigere å kjøpe kabinett med nvme->usb kontroller og en mer high-end ssd hver for seg om man ønsker ekstern lagring med maksimal ytelse.

Bruksområdene til en ekstern disk er jo ofte av en art som ikke krever de aller høyeste hastighetene, så om de går for rimeligere lagring og SATA-løsninger for å holde prisen nede er jo forståelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (29 minutter siden):

Takk, men hvorfor velger produsentene sata om man kan oppnå vesentlig høyere hastigheter med usb og SSD forøvrig?

SATA velges fordi dette har vært en standard i over 20 år nå. Ved å lage tradisjonell 2,5" SATA SSD kan man selge til ekstremt mange kunder, og øke ytelsen markant på eldre maskiner (en gammel laptop hvor man bytter ut den tradisjonelle SATA HDD (hard disk drive) inn en SATA SSD er en gigantisk oppgradering f.eks).

Ny maskiner støtter m.2 SSD og da er det egentlig ingen poeng i å kjøpe SATA SSD (unntakene kan vel være hvis man trenger ekstremt mye lagring, og ikke har flere m.2 spor igjen - eller skal lage et raidarray av veldig mange drev).

SATA er forøvrig bare bus grensesnittet. Det kan fortsatt være en SSD (solid state drive), men SATA kan altså brukes til f.eks HDD og cd/dvd/bluray spillere/brennere også.  SATA tok over for IDE kabler tidlig 2000 tallet. Det finnes flere generasjoner av SATA, hvor ytelsen (båndbredden) har økt for hver generasjon.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bruker ikke sata hvis du kjøper en m.2 ssd og et kabinett til den, som linket til ovenfor.

2.5 toms ssd bruker sata (til usb). 

Det finnes mange typer ssd. M.2 nvme er de raskeste, og har ingenting med sata å gjøre. 

Edit:

En ekstern SSD er bare en vanlig SSD med et kabinett rundt seg, slik at man kan få en overgang til f.eks USB. Man kan kjøpe dette fix ferdig, eller man kan kjøpe en SSD og et kabinett separat og sette det sammen selv. 

Her er en ekstern SSD fix ferdig med god hastighet
https://www.multicom.no/sandisk-extreme-pro-portable-ssd_v2/cat-p/c/p1001427162
Dette er USB 3.2 gen 2x2 (20Gbps) og ikke mange maskiner støtter dette.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, Kyrre. Jeg tror kanskje jeg begynner å forstå litt mer. 
 

Men i en vanlig ekstern 2,5 toms SSD, er SSDen i seg selv ikke særlig raskere enn SATA-grensesnittet og evt usb 3.1, eller er selve SSDen også tregere?

Jeg har liksom tenkt at SSDen er like rask, men overføringen (grensesnitt med SATA eller NVMe) som er den begrensede faktoren. Stemmer det? Eller kommer også SSDen i seg selv i flere forskjellige hastighetsutgaver? 

Lenke til kommentar

Mange faktorer som bestemmer hastigheten på en SSD, og det er relativt sjelden at de bruker hele kapasiteten til grensesnittet de er tilkoblet. Selv SATA 3 er det kun sekvensiell lesing/skriving som definitivt bruker hele båndbredden. Med random lesing/skriving faller selv high-end SSD'er også under 600MB/s.

Kan være greit å slå opp noen tester av produktet man har tenkt å kjøpe om man vil ha absolutt maksimal hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (10 timer siden):

Takk, Kyrre. Jeg tror kanskje jeg begynner å forstå litt mer. 
 

Men i en vanlig ekstern 2,5 toms SSD, er SSDen i seg selv ikke særlig raskere enn SATA-grensesnittet og evt usb 3.1, eller er selve SSDen også tregere?

Jeg har liksom tenkt at SSDen er like rask, men overføringen (grensesnitt med SATA eller NVMe) som er den begrensede faktoren. Stemmer det? Eller kommer også SSDen i seg selv i flere forskjellige hastighetsutgaver? 

Det er forskjell på flash minnet og kontrolleren i SSD'er ja. Som med alt annet så antar jeg det handler om produksjonskostnader .. Det er jo ikke noe poeng i å bruke prima komponenter til en SSD og så kjøre det på en bus som begrenser hastigheten. Blir litt som å kjøre en formel 1 bil på trillebår-dekk.

Det er kanskje ikke noe godt argument lenger, siden forskjellen i pris er liten nå. SSD'er er blitt veldig billig. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 1/13/2022 at 9:00 PM, Anterialis said:

Enig. Men da forstår jeg dette som at dersom produsenten velger å bruke SATA-grensesnittet, så lager de ikke minnemoduler som nødvendigvis klarer mye mer enn SATA-hastigheten.. Det gir mening. 

Har lyst til å legge inn litt info ang hastigheter. Problemet er at Produsenter av disker samt folk som kjøper er kjempeopptatt av hastigheter på diskene, Men dette er en ganske irrelevant sak. Du vil for det meste ved vanlig bruk aldri oppnå topphastigheten på en disk uansett. Eksempel om du overfører fra en mekanisk disk, så er du låst til hastigheten fra den disken, samme gjelder nettverk, internett, you name it. Med mindre du har to stk av samme disk koblet til hver sin M.2 port.

Det viktigste folk glemmer er  I/O Operasjoner per sekund og Latency.  Tross alt, aksellerasjon på en bil er viktigere enn topphastighet.  Og det er derfor intel sin Optane disker er så dyre, de har en hinsides IOPS, noe som gjør at alle de hundre tusen småfilene du har på disken lastes kjappere, derfor vil hele systemet ditt virke mer momentan. Sjekk bilde for referanse, 1x Intel P5800x vs 4x Samsung 983 disker i raid0.

skada.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...