Gå til innhold

Vikariat og endring av stillingsprosent - ingen rettigheter?


Anbefalte innlegg

Jeg er i et 100 % vikariat som egentlig er frem til sommeren. Fikk i dag vite at behovet er endret og stillingen går ned til 70 % om en mnd. Dette utgjør jo mange mange tusen hver mnd, og jeg ville nesten fått det samme om jeg heller ble sagt opp helt og kunne mottatt 62 % dagpenger. Fælt å si det, men kunne heller ønsket det!!! 
Men jeg må bare bukke og neie og si meg fornøyd med det?? 
I forhold til nav så må jeg bare si jatakk til 70 % stillingen vel? Kan ikke velge og si nei takk og heller få dagpenger? 🤔 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, Filamu said:

Såvidt jeg forstår så er en endring på 30% arbeidsstilling vesentlig, og man kan derfor bli "oppsagt" om en ikke godtar ny kontrakt.

Nav betaler vel ut fra første dag ved oppsigelse fra arbeidsgivers side, så lenge en ikke selv er skyld i det. Men på andre siden, så plikter en vel å ta de jobbene en har mulighet til å ta for å motta dagpenger, så det er godt mulig NAV setter seg på bakbena...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er noe skit. Jeg fikk en gang tilbud om en 60% stilling i stedet for min 100% som ble sagt opp pga økonomiske årsaker. Juristen sa at grensen går ved 60%, så de kan ansette andre fritt etter meg. Arb giver trenger heller ikke betale overtid om jeg skulle jobbe mere enn 60%, hvis totalen ikke går over 100%. Den 60% stillingen var i en annen filial 4 mil unna. Vi var de to eldste, vi slutta, og de har ikke ansatt noen over 40 år etter det. Jonglering for å spare penger. Kunnskapene som forsvant med oss var formidable, men de trengte bare spreke folk som kunne sette på plass varer lynfort og klatre som apekatter i hyllene i butikk og på lager, kunnskaper trengs ikke. De leser på pakka og på nettet, kundene. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De fleste større advokatfirmaer og mange jurister snakker med deg opptil en halvtime gratis på tlf - om du ikke er organisert. Om de ikke vil si hvordan de vil gripe an saken, prøv neste ...

Lenke til kommentar

Sendt en mail til NAV, så får jeg høre hva de sier. 
sånn jeg ser det ville det lønnet seg å få dagpenger og ha mulighet til å jobbe litt ekstra ved siden av det - det vil jo bli samme lønn ca som om jeg går ned til 70 % stilling, bare da blir jeg bundet opp hver dag nesten! 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Men på andre siden, så plikter en vel å ta de jobbene en har mulighet til å ta for å motta dagpenger, så det er godt mulig NAV setter seg på bakbena...

Det er ikkje godt å vite kva NAV meiner, men argumentet til trådstarter for å takke nei til å gå over til 70% stilling vil kunne være at ei 70% stilling kan være til hinder for å finne seg fulltidsjobb. 

Ellers så er eg einig i at dette er ei endringsoppseiing. Litt avhengig av grunnlaget for at behovet er endra så kan det være eit alternativ å bestride endringsoppseiinga. Både endringsoppseiingar og vanlege oppseiingar må være sakleg begrunna. Oppseiinga må også oppfylle formkrava for oppseiing for å være gyldig. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Det er ikkje godt å vite kva NAV meiner, men argumentet til trådstarter for å takke nei til å gå over til 70% stilling vil kunne være at ei 70% stilling kan være til hinder for å finne seg fulltidsjobb. 

Ellers så er eg einig i at dette er ei endringsoppseiing. Litt avhengig av grunnlaget for at behovet er endra så kan det være eit alternativ å bestride endringsoppseiinga. Både endringsoppseiingar og vanlege oppseiingar må være sakleg begrunna. Oppseiinga må også oppfylle formkrava for oppseiing for å være gyldig. 

Det er en gyldig grunn da jeg jobber i barnehage, og mitt vikariat var knyttet til et barn med ekstra behov - som nå plutselig har byttet barnehage… 

Men veldig kjedelig, hadde endelig fått 100 % stilling… selvom det bare er vikariat. 

Lenke til kommentar
Mama82 skrev (På 4.1.2022 den 17.17):

Jeg er i et 100 % vikariat som egentlig er frem til sommeren. Fikk i dag vite at behovet er endret og stillingen går ned til 70 % om en mnd. Dette utgjør jo mange mange tusen hver mnd, og jeg ville nesten fått det samme om jeg heller ble sagt opp helt og kunne mottatt 62 % dagpenger. Fælt å si det, men kunne heller ønsket det!!! 
Men jeg må bare bukke og neie og si meg fornøyd med det?? 
I forhold til nav så må jeg bare si jatakk til 70 % stillingen vel? Kan ikke velge og si nei takk og heller få dagpenger? 🤔 

Hvis endringsoppsigelsen kom i januar så har du rett til lønn i 100% stilling frem til 28.februar. Det er fordi oppsigelsesfristen løper fra første dag i måneden etter du fikk oppsigelsen (Arbeidsmiljøloven § 15-3 (4)), som gjør at oppsigelsen starter fra 1.februar og med en måned oppsigelsesfrist så har du rett til lønn i hele februar. Her legger jeg til grunn at du ikke allerede har godtatt en kortere oppsigelsesfrist.

Hvis du sier nei til å ta imot 70% stillingen så vil du motta forlenget ventetid som betyr at du ikke mottar dagpenger de første 18 ukene. For at du ikke skal få forlenget ventetid etter å ha takket nei til arbeid så bør du fylle noen av unntaksvilkårene som man finner i rundskrivet til folketrygdloven § 4-10. At det blir vanskeligere å søke seg jobb med en 70% stilling er ikke under noen av disse vilkårene og jeg kan ikke se for meg at dette vil bli godtatt som "rimelig grunn".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...