Gå til innhold

Hjelp til nytt utstyr!!


Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg nytt kamera utstyr til ekstrem vær som tåler (ekstrem Frost, mye regne, tåke, gjørmet områder) og har sett meg ut 2 kameraer som tåler alt jeg har nevnt her, og en som jeg ikke vet mye om.
Har en Sony A7 MII som jeg er veldig glad i og bruker den mye med 3rd party lenses men den tåler ikke alt det den andre må tåle, så her er spørsmålet mitt! hvilken ville dere anbefale til meg ( Disse kameraene er valgt ut i fra økonomiske grunner da jeg ikke har råd til og kjøpe dyre glass da jeg er små barns pappa ) da jeg har valgt ut følgende kameraer, Panasonic G9, Olympus OM-D e-m1x men har veldig lyst på en Fujifilm X-T4 men finner ikke ut annet en at den er værtett så vis det er noen som har info om Fujifilm så takker jeg får det.
Jeg tar 85% av tiden landskapsbilder / nattbilder og resten blir det for det meste bymiljø som jeg har blidt mer og mer glad i.
Så nå sitter jeg har og gleder meg til all hjelp jeg kan få til og løyse denne knuten men vis dere har andre ideer så tar jeg i mot med stor takk
MVH
Foto Kompis!!!

Endret av 8_Ball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thom Hogan har hatt flere turer til Antarktis med fotovenner og har skrevet flere artikler om utstyret brukt og hva som havarerte, men nå kan jeg ikke finne de igjen. Burde dekke alle dine behov, kanskje bortsett fra gjørme, men som sagt, finner jeg de ikke igjen. Fra hva jeg husker var det mye dyrt og halvdyrt utstyr fra Nikon, Canon og Sony involvert, og alle hadde mere eller mindre uheldige hendelser.

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Thunderhead said:

Thom Hogan har hatt flere turer til Antarktis med fotovenner og har skrevet flere artikler om utstyret brukt og hva som havarerte, men nå kan jeg ikke finne de igjen. Burde dekke alle dine behov, kanskje bortsett fra gjørme, men som sagt, finner jeg de ikke igjen. Fra hva jeg husker var det mye dyrt og halvdyrt utstyr fra Nikon, Canon og Sony involvert, og alle hadde mere eller mindre uheldige hendelser.

Jeg har Sony A7 MII og den er i mine øyner dugg sikker men ikke mer, for jeg skal fotografere i Mexico (tropisk område) i regn og det er tropisk syndeflod når det kommer ned så det blir fort gjørmete områder så der for ønsker jeg meg ei kamera som man bare spyler av etter bruk. 😁
Skal også fotografere i Finnmark, Sverige, Finnland under vinter mnd-er under temperaturer ned mot -5 til -50 minus så jeg ønsker meg noe som ikke blir fukt skadet under bruk av kulden.

Endret av 8_Ball
Lenke til kommentar
15 hours ago, ilpostino said:

Jeg har hatt Pentax i 15 år og de tåler det du ser etter.

Har sett på Pentax K1 og liker den veldig mye, men synes objektivene er litt dyre kanskje og store får å ta med seg men for al del korriger vis jeg tar feil.
Jeg synes Olympus har mye bra glass og vis man ser på 100-400mm så er den ei flis i forhold en 200-800 hvilken som hels merke for det er det det blir når man ganger crop faktoren med 2..
Skal jo reise med dette (i fly ) og jeg regner med at jeg kommer til og reise med minst 6 eller7 objektiver i foto sekken.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 5.1.2022 den 0.17):

Du kan vurdere K3 III. Det er helt nytt crop-kamera som går for å være ganske bra.

Jo men det er det at jeg har ikke råd til en ny kamera som sakt da jeg er småbarns far og har ikke får mye å leke for i mnd akkurat nå, så jeg tenkte å bruke 15000kr med kamera (Olympus E-M1 Mark II) i første omgang med glass.

 

ilpostino skrev (På 5.1.2022 den 0.17):

Du kan vurdere K3 III. Det er helt nytt crop-kamera som går for å være ganske bra.

Hvordan er Pentax K3 II ???

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
8_Ball skrev (På 5.1.2022 den 0.26):

Hvordan er Pentax K3 II ???

 

Jeg har det ikke selv men reviews er stort sett bra og folk jeg kjenner som har det. Denne omtalen omtaler byggekvaliteten som "Pentax K3 III is build like a tank" og det er vel noe som har vært sagt om alle modellene de har lansert de siste 15 årene (og sikkert før det også).  

 

8_Ball skrev (På 5.1.2022 den 0.26):

Jo men det er det at jeg har ikke råd til en ny kamera som sakt da jeg er småbarns far og har ikke får mye å leke for i mnd akkurat nå, så jeg tenkte å bruke 15000kr med kamera

Ser den. Må gjøre noen harde prioriteringer av og til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...