Gå til innhold

Trekk i lønn


Gjest 58bd9...5d1

Anbefalte innlegg

Gjest 58bd9...5d1

Her en dag i november, oppdaget jeg at den ene bilen min, hadde ett punktert framdekk. På den bilen har jeg ikke reservedekk til, slik at jeg kunne bare bytte til ett sommerhjul. 
Den andre bilen, er en el-bil. Men der hadde jeg bare strøm nok strøm til jobb, men ikke hjem igjen. Det er ikke mulighet for lade bilen på jobb. Så da stod jeg der, i en litt absurd situasjon.Jeg ringte jobb for å forklare situasjonen, og jeg sa at jeg kjørte el-bilen bort til en hurtiglader for å lade. Jeg fikk beskjed om at dette var greit, og jeg fikk beskjed om å ikke stresse. Jeg kom ca 45 min for seint, og sjefen sa ikke noe på det der og da. Sjefen munter, og syntes at situasjonen var litt artig. Når jeg skulle sjekke timelistene for november, så oppdaget jeg at jeg hadde blitt trukket 45 min i lønn. Dette er sikkert lovlig, men jeg føler at dette er litt smålig. Jeg pleier ikke akkurat å punktere flere ganger i uken, eller å ha el-bilen konstant uten strøm heller. Hva synest dere om dette? 

Anonymous poster hash: 58bd9...5d1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker smålig ja, spesielt hvis dere ikke har snakket noe mer om situasjonen etter at det skjedde. Nå nevner du ikke hva slags jobb du har, men hvis jeg var sjefen din og det var superviktig for meg at du skulle være 100,00 % av tida på jobb så hadde jeg heller bedt deg om å jobbe det inn en av de etterfølgende dagene hvis det var mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tenke det er smålig. Hadde jeg vært sjefen din ville jeg kanskje tenkt at det var rettferdig å gi deg trekk, men at slik mangel på velvilje bare vil føre til dårligere forhold mellom meg og deg. Det vil føre til mindre velvilje fra deg når jeg trenger en ekstra hånd siden. 

Nå jobber ikke jeg et sted som er "under klokka", så det er mulig jeg har et "liberalt" forhold til tid på grunn av det, men jeg tenker at så lenge dagens arbeidsoppgaver ble utført, så er det det du blir betalt for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest e791c...c2d
Gjest 58bd9...5d1 skrev (1 time siden):

Her en dag i november, oppdaget jeg at den ene bilen min, hadde ett punktert framdekk. På den bilen har jeg ikke reservedekk til, slik at jeg kunne bare bytte til ett sommerhjul. 
Den andre bilen, er en el-bil. Men der hadde jeg bare strøm nok strøm til jobb, men ikke hjem igjen. Det er ikke mulighet for lade bilen på jobb. Så da stod jeg der, i en litt absurd situasjon.Jeg ringte jobb for å forklare situasjonen, og jeg sa at jeg kjørte el-bilen bort til en hurtiglader for å lade. Jeg fikk beskjed om at dette var greit, og jeg fikk beskjed om å ikke stresse. Jeg kom ca 45 min for seint, og sjefen sa ikke noe på det der og da. Sjefen munter, og syntes at situasjonen var litt artig. Når jeg skulle sjekke timelistene for november, så oppdaget jeg at jeg hadde blitt trukket 45 min i lønn. Dette er sikkert lovlig, men jeg føler at dette er litt smålig. Jeg pleier ikke akkurat å punktere flere ganger i uken, eller å ha el-bilen konstant uten strøm heller. Hva synest dere om dette? 

Anonymous poster hash: 58bd9...5d1

Du hadde ikke anledning til å jobbe 45 min over? Stemplet du inn til vanlig tid selv om du var sen? Hvordan registrerer du timer, egentlig? 

Anonymous poster hash: e791c...c2d

Lenke til kommentar

Spørs hvilken ordning dere har. Er det stemplingsur, har du fast månedslønn, har dere fleksitid osv. 

Jeg jobbet tidligere et sted med stemplingsur, og da gikk dette av seg selv. Kom jeg 45 minutter for sent, fikk jeg 45 minutter mindre betalt. 

Der jeg er nå har vi fleksitid, kommer jeg 45 minutter for sent, må jeg ta inn de 45 minuttene senere. Så i praksis kommer de to tingene ut på det samme. Spesielt siden vedvarende negativ timebank vil kunne gi et trekk i lønn. 

Andre har kanskje mer liberale ordninger med fast månedslønn og ingen som følger med når folk kommer, og bare ser på resultater. Men jeg tror ikke det er normen akkurat. 

Så, smålig? Næsj. Du får betalt for et gitt antall timer i uken.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er smålig, men lurt er det kanskje ikke av lederen din. Av alle plasser jeg har jobbet, har produktiviteten og arbeidsmiljøet vært veldig bra når lederne har sett gjennom fingrene på slike småting. For det er en liten filleting så lenge den/de ansatte møter på jobb til tida ellers. En leder har så sinnsykt mye igjen for å være grei på slikt. Jeg har hatt flere meget gode ledere som legger til rette og som vil de ansattes beste. Det skaper arbeidsglede og arbeidslyst og man gir gjerne det lille ekstra. I motsatt fall har man løker som dette, som i andre enden får ansatte som føler seg smålig behandlet. Arbeidsgiver må gjerne ha sitt på det rene, men ledere kan med enkle grep, som i dette tilfelle, få ansatte som føler at lederen ser en. Dette er 1,2,3 i ledelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 58bd9...5d1

Ts her.  Hadde avdelingslederen min sagt til meg, at jeg måtte arbeide tiden inn. Da hadde  jeg selvsagt gjort det. Det jeg reagerer på, er å bli trukket i lønn i all stillhet i etterkant av hendelsen. Jeg jobber turnus, til mer eller mindre faste tider. 

Anonymous poster hash: 58bd9...5d1

Lenke til kommentar

Tviler på sjefen har forsøkt å være smålig her, men har nok heller tatt det som en selvfølge at du er inneforstått med at kortere arbeidstid resulterer i mindre lønn. Skjønner at det er litt kjipt for deg, men det er helt normalt at om man kommer for sent til jobb så jobber man tilsvarende lenger, eller får betalt tilsvarende mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 418ee...484

Hvor jeg arbeider er det en selvfølge at dette ville blitt trukket. Her er det betalt per time, og er en ikke på jobb så får en jo selvfølgelig ikke lønn. Om en vil jobbe inn igjen denne tiden og da få betalt er det aldri et problem.

Selv er jeg prosjektleder og er da den som godkjenner timene til de som arbeider på mine prosjekt, samt fakturerer kunder (som også stort sett betaler per time). Da står jeg med valget om å fakturere en kunde for noe kunden ikke har fått, eller å sette tiden på et prosjekt  med fastpris og gå på et tap der. Selvfølgelig kan jeg gå med på 45 min en gang eller to, men med nok ansatte er det alltid noen som forsover seg, har problemer med ditt eller datt og må gå eller andre ting.

Jeg kan ta samtalen med kunder om arbeidere kommer for seint eller legge til rette om noen har andre behov som gjør at de trenger tilpasninger i arbeidstid, men jeg kan ikke betale for tid som ikke er brukt til arbeid.

Anonymous poster hash: 418ee...484

Lenke til kommentar

Vil ikke si det er smålig av sjefen, det er din oppgave å komme på jobb til riktig tid. 

De gangene man ikke klarer det, slik som i dette tilfellet, så bør du spørre sjefen om du skal jobbe inn den tapte tiden. Da får du avklart situasjonen. 

Hele denne hendelsen, handler om dårlig kommunikasjon, fra både din og leders side. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har sagt så er det heilt innafor å berre betale lønn for den tida du faktisk har våre på jobb. Her har du ikkje fått lønnstrekk som er trekk i opptent lønn, her har du fått betalt for utført arbeid.

Goodwillen du har fått er nok at du ikkje har fått oppskriving for forseintkoming.

Eg er einig i at sjefen godt kunne sett stort på dette og gitt deg lønn for full dag til tross for at du kom litt seint denne eine dagen, men du har ikkje støtte i lov og avtaleverk til å kreve dette.

 

Litt off-topic, men var det heilt nødendig å lade elbilen før du kom på jobb? Kunne du ikkje ha lada bilen før du køyrte heim frå jobb? Eg er sjølvsagt klar over at ein med rekkeviddeangst og spesielt om vinteren er usikker på om ein rekk heilt fram til arbeidsplassen på det som er igjen med straum, men i etterklokskapens lys så hadde det nok vært betre å køyre til jobb og lade etterpå alternativt å berre ta ei kort ladepause før jobb og ikkje ei full topplading.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (40 minutter siden):

Eg er einig i at sjefen godt kunne sett stort på dette og gitt deg lønn for full dag til tross for at du kom litt seint denne eine dagen, men du har ikkje støtte i lov og avtaleverk til å kreve dette.

Hva skal sjefen gjøre neste gang? Eller når andre folk kommer for seint?  Det er mye bedre å heller gjøre det riktige, som er trekk i lønn, men sjefen kan bli bedre på å fortelle at det enten må jobbes inn, eller så blir det trekk i lønn

Lenke til kommentar
Gjest 58bd9...5d1

Ts. Takk for mange innspill. Selvsagt kunne jeg ha oppladet bil, men den dagen hadde jeg  planlagt at diesel-bilen skulle få strekke på beina. Uheldigvis så hadde en  pigg skrudd seg inn i dekket, dermed stod jeg der med skjegget i postkassen. 
Jeg er innforstått med at det er mitt ansvar å komme meg på jobb til rett tid,  og jeg har alltid vært klar for å jobbe inn tiden. Det som svir litt, er at jeg ikke fikk mulighet til å gjøre opp for meg. Det letteste er at jeg tar dette opp på neste medarbeidersamtale.  

Anonymous poster hash: 58bd9...5d1

Lenke til kommentar
Gjest 58bd9...5d1 skrev (41 minutter siden):

Ts. Takk for mange innspill. Selvsagt kunne jeg ha oppladet bil, men den dagen hadde jeg  planlagt at diesel-bilen skulle få strekke på beina. Uheldigvis så hadde en  pigg skrudd seg inn i dekket, dermed stod jeg der med skjegget i postkassen. 
Jeg er innforstått med at det er mitt ansvar å komme meg på jobb til rett tid,  og jeg har alltid vært klar for å jobbe inn tiden. Det som svir litt, er at jeg ikke fikk mulighet til å gjøre opp for meg. Det letteste er at jeg tar dette opp på neste medarbeidersamtale.  

Anonymous poster hash: 58bd9...5d1

Ja, det synes jeg er en god løsning, alle tjener på at dette er tydelig og klart, slik at man unngår misforståelser. Stort sett når noe skal trekkes i lønn, så bør leder si ifra om det, slik at det slipper å komme som en overraskelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...