Gå til innhold

Tesla leverte nesten én million biler i 2021


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, uname -i said:

Hun ble akkurat dømt og risikerer 20 år i fengsel.

Faktisk risikerer hun 80(!) år.
Hun ble kjent skyldig i fire lovbrudd der hvert maksimum gir 20 år, og dommeren kan velge at dommene skal sones etter hverandre. 

Det er heller ingen mulighet for prøvetid i det føderale fengselssystemet som er der hun eventuelt vil sone tid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Kahuna said:

Selv om du ikke *er* investor burde du prøve å tenke som en. Det innebærer en erkjennelse av at selskap ofte har flere satsningsområder og at de suksessfulle satsingsområdene skal bære de som ikke har suksess ennå frem til de enten får suksess eller avsluttes. Jobben en CEO utfører kan dermed ikke bedømmes ved kun å fokusere på enkeltområder men ved å se på bedriften under ett. At Musk er optimist på selskapets vegne kan ikke sies annet enn å være en del av jobben. 

Jeg er verken long eller short tesla og har derfor ingen hest i veddeløpet. Har et nøytralt ståsted. 

Det jeg ser er et bilselskap som er priset opp i skyene i forhold til andre bilprodusenter som tjener mer penger og har langt mer produksjon. Et selskap som driver med villedende markedsføring i flere land og ledes av en skrønemaker som kaller folk for pedo og sier at han er overrasket over at Bernie Sanders lever på twitter. En leder som kommer med villedende eller falske påstander om omtrent alle selskaper han er involvert i. 

Spørsmålet mitt er hvorfor du ikke ser det? Har du et nøytralt ståsted eller noe å vinne/tape? 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (26 minutter siden):

Jeg er verken long eller short tesla og har derfor ingen hest i veddeløpet. Har et nøytralt ståsted. 

Det jeg ser er et bilselskap som er priset opp i skyene i forhold til andre bilprodusenter som tjener mer penger og har langt mer produksjon. Et selskap som driver med villedende markedsføring i flere land og ledes av en skrønemaker som kaller folk for pedo og sier at han er overrasket over at Bernie Sanders lever på twitter. En leder som kommer med villedende eller falske påstander om omtrent alle selskaper han er involvert i. 

Spørsmålet mitt er hvorfor du ikke ser det? Har du et nøytralt ståsted eller noe å vinne/tape? 

 

Morsomt hvordan disse "argumentene" kommer opp i hver eneste tråd om Tesla. Virker som du er ny i disse diskusjonene, da dette har vært diskutert frem og tilbake, opp i mente til man blir blå i trynet. Henviser deg til alle andre Tesla-relaterte emner her på diskusjon.no.

Evt. til elon sin twitter-konto. K-thanks, bye bye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Markedsverdien baserer seg ikke på dagens lave produksjon, men hvor stort Tesla kan bli om noen år. De har et ambisiøst mål om 20 millioner biler årlig fra 2030, like mye som VW og Toyota til sammen. De mest kritiske er vel de som tror det vil eksistere bensin- og dieselbiler på planeten om 30 år.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 timer siden):

Jeg ser frem til å høre argumentene dine når du har dem klar. Ikke nøl med å spytte ut

Poenget er at du bare gjentar det samme som har blitt ytret av alle andre trolla hundre, nei tusen ganger tidligere. Hva er du/dere vil fram til? 

I hver ENESTE tråd som omhandler Tesla, så kommer det en (som oftest flere) naysayer(s) og drar fram: Elon sin pedo uttalelse, mangel på levering av Semi/Roadster/Cybertruck (før var det Model 3, så ble det Model 3 til 35k, så ble det Model Y i Europa, så var det at Tesla aldri ville tilby CCS og jeg husker ikke hva lengre). 

Det foregår gjerne slik: Tesla har en overskrift pga. nye salgstall som slår tidligere rekorder, introduksjon av ny bil, levering av ny bil whatever. Naysayers drar da fram alt over og mere til som en counter på Tesla sin suksess. Det er aldri noen diskusjon om temaet tråden opprinnelig startet med. Så hva er poenget?

Så igjen, kan du være så snill og lese alle andre trådene her på diskusjon.no som omhandler Tesla, så slipper du å gjenta det alle andre har sagt før.

Disse trådene ender alltid opp med å bli en eneste stor haug med søppel. Tom. Model 3 tråden har blitt infestert (sist jeg sjekket). 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (16 timer siden):

Jeg er verken long eller short tesla og har derfor ingen hest i veddeløpet. Har et nøytralt ståsted. 

Ikke noe nøytralt over dine poster. Du raller i vei over alt du mener er feil og ingorerer selskapets suksesser.

debattklovn skrev (16 timer siden):

Det jeg ser er et bilselskap som er priset opp i skyene i forhold til andre bilprodusenter som tjener mer penger og har langt mer produksjon.

De prises på forventning om fortsatt vekst. 87% vekst i antall solgte biler siste året fyrer ganske greit opp under den forventningen.  Så enkelt.

All det andre du kommer med er bare sure oppgulp og trolling.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 6.1.2022 den 8.36):

Ikke noe nøytralt over dine poster. Du raller i vei over alt du mener er feil og ingorerer selskapets suksesser.

De prises på forventning om fortsatt vekst. 87% vekst i antall solgte biler siste året fyrer ganske greit opp under den forventningen.  Så enkelt.

The father of value investing, Benjamin Graham, explained this concept by saying that in the short run, the market is like a voting machine--tallying up which firms are popular and unpopular.
But in the long run, the market is like a weighing machine--assessing the substance of a company.

The message is clear: What matters in the long run is a company's actual underlying business performance and not the investing public's fickle opinion about its prospects in the short run.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos verdivurdering. Noen som har hørt om det kinesiske eiendomsselskapet Evergrande? De med 3000 milliarder kroner i gjeld og snart konkurs?

Vel de børsnoterte en egen elbil-divisjon. Ingen produkter, kun "planer" om alt det fantastiske de skulle gjøre i fremtiden. På et tidspunkt var dette elbil-selskapet mer verdt enn General Motors.

Det er stemningen i markedet. Sats på noe "grønt", evt crypto, og millioner av mennesker er klare for å kaste den lille mulitplikasjonstabelllen i søpla og gå "all in". Så lenge det varer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, sk0yern said:

The father of value investing, Benjamin Graham, explained this concept by saying that in the short run, the market is like a voting machine--tallying up which firms are popular and unpopular.
But in the long run, the market is like a weighing machine--assessing the substance of a company.

The message is clear: What matters in the long run is a company's actual underlying business performance and not the investing public's fickle opinion about its prospects in the short run.

Jepp. Tesla var kjempebillig i mange år, og shortene regjerte. Det kunne ikke vare.

Vi får se om det nå har gått for langt i den andre retningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 5.1.2022 den 11.25):

Jo, Enron hadde stor vekst. Men skjønner at det å forholde seg til fakta ikke er veldig forenlig med å tro på Tesla.

Nei, Enron jukset og manipulerte, og hadde ikke veksten de påstod. Tesla har reell og voldsom vekst.

Sitat

For å ta verdivurderingen. Den baserer seg på salg av 20 millioner elbiler i 2030. Det er 9 år til. Et par spørsmål man bør stille seg.

  1. Klarer Tesla å bygge 30-40 bilfabrikker på 9 år?
  2. Tesla har < 20% av markedet i Europa/Kina og ser ut til å synke etterhvert som konkurrentene tilbyr bedre og billigere biler. Så da må enten Tesla på magisk vis femdoble markedsandelen eller så må verdens elbilandel gå fra to- tre prosent til nærmere 100% i 2030. Hva sier dine "analyser" om hva som vil skje?
  3. Selv med 20 millioner elbiler per år så er kursen  sterkt overdrevet. Det er fremdeles 3 ganger Toyota med 10 mill biler i året og profitten per bil vil gå ned for det er ikke marked for så mange biler til 400k+ per stykk.

Eh, 30-40 bilfabrikker? Hva er det du snakker om?  Shanghai, Berlin og Texas vil alle produsere over en million biler hver i året. Tesla vil kunne produsere over fem millioner biler bare med de fabrikkene vi kjenner til i dag.

Markedsandeler er poengløst å snakke om nå, siden Tesla ikke engang klarer å produsere nok biler til å dekke etterspørselen. I tillegg antar du at andre produsenter vil klare å skalere opp produksjonen helt magisk. Men det som faktisk har skjedd er at ulike produsenter omtrent kun leverer innenfor sitt marked. VW selger 70-80% av elbilene sine i Europa, mens Tesla selger sine over hele verden samtidig som de ikke har startet produksjonen ved fabrikken i Berlin engang.

Du har ikke peiling på hvordan man regner på markedsverdien på Tesla uansett, så ditt punkt 3 blir poengløst å diskutere.

Sitat

I tillegg mener jeg at måten Tesla driver bilproduksjon ikke er bærekraftig. Slums, inkompetanse og snarveier i utvikling, testing, produksjon og kvalitetskontroll funker på kort sikt ved at de får pengene nå og tar problemene senere, men de vil bli innhentet av realitetene etter hvert. Ser ut som det har begynt nå som 700 000 biler er blitt tilbakekalt. Og ingenting av det vil endre seg med Musk ved roret.

Av de Model 3/Y som er "tilbakekalt" er det kun 1% av bilene som reelt sett har problemet. Tilbakekallinger er noe som skjer hele tiden med biler. Men det er visst bare katastrofe når Tesla gjør det 😂

Teslas bilproduksjon er mer enn bærekraftig. De har solgt over to millioner biler, salget akselererer, og du og andre som allerede har spådd "service-katastrofe i mange år" har tatt feil som vanlig.

Sitat

Ser forresten at misfosteret Cybertruck nå blir utsatt igjen. Man er ikke en uke uti januar og allerede ser det ut til at den har fått den kjente merkelappen "til neste år"(FSD, Semi, batterier, etc etc). Da blir det å fortsette med de to etterhvert gamle modellene i enda et år, mens kjøperne kan velge i elektriske pickups fra 3-4 andre produsenter. 

Så fint for disse andre produsentene da. Problemet er bare at de vil produsere ekstrem få pickups.

Og ja, Tesla har mer enn nok med å prøve å dekke etterspørselen etter bilene de selger i dag. De har ikke nok batterier, og Covid har medført problemer med forsyninger, slik at de er begrenset også der. Da gir det lite mening å begynne å produsere enda flere nye biler siden de ikke engang har nok til de som produseres fra før.

Så kan du klage over at etterspørselen etter dagens Teslaer er så sinnssyk at de ikke klarer å holde tritt med etterspørselen, men det er jo bare positivt, og motbeviser nok en gang gnålingen vi har hørt i alle år om at "etterspørselen vil stupe".

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 5.1.2022 den 13.11):

I tillegg sa jo CEO i selskapet at

Det er ganske uærlig av deg å utelate at han sa det kunne være det ble forsinkelser. Men men.

Sitat

Men det var vel sikkert aldri at det skulle skje i utgangspunktet. Det gir lite mening for et selskap å gi bort såpass mye profitt til kundene. Hva tjener Tesla per solgte model 3? La oss si 10k$-15k$ i beste fall. De kan tjene i beste fall det beløpet, eller de bruke bilene som robotaxier selv og per Musks uttalelser forvente å tjene 30k$ per år. Det er enkelt å se hva som gir mest profitt. 
Det gir oss tre alternativer. 

1. Tesla er villig til å gi milliarder av profitt til kundene på grunn av sitt varme hjerte (yeah right..)
2. Tesla tror ikke bilene deres vil overleve flere år som robotaxier på grunn av kvalitetsissues og tar ikke sjansen på det selv
3. Tesla trodde aldri at Musks uttalelser ville bli virkelighet og ville bare selge flere biler. 

Grunnen er at de fortsatt ville trenge midler for å bygge fabrikker og få opp produksjonskapasiteten. Derfor må de i en overgangsperiode selge biler til kunder for å få inn penger for å opprettholde driften.

Skjønte du virkelig ikke dette? Har du ikke satt deg inn i saken i det hele tatt?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 5.1.2022 den 15.38):

Musk gikk til markedet og hentet inn 20 milliarder basert på denne "optimismen" om en million robot-taxier i 2020.

Elisabeth Holmes i Theranos var også optimist i følge hennes forsvarere. Hun ble akkurat dømt og risikerer 20 år i fengsel.

Elizabeth Holmes: Theranos founder convicted of fraud

Hun var ikke optimist. Hun svindlet folk. Det har ikke Tesla/Musk gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 5.1.2022 den 16.06):

Det jeg ser er et bilselskap som er priset opp i skyene i forhold til andre bilprodusenter som tjener mer penger og har langt mer produksjon. Et selskap som driver med villedende markedsføring i flere land og ledes av en skrønemaker som kaller folk for pedo og sier at han er overrasket over at Bernie Sanders lever på twitter. En leder som kommer med villedende eller falske påstander om omtrent alle selskaper han er involvert i. 

Spørsmålet mitt er hvorfor du ikke ser det? Har du et nøytralt ståsted eller noe å vinne/tape? 

Du aner jo ikke hvordan et selskap skal prises, så hvorfor uttaler du deg om det egentlig?

Resten av det du skriver er bare sverting og har ingenting med saken å gjøre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 5.1.2022 den 19.25):

Vi har jo sett hvor mye Teslas mål er å stole på... 

Tesla har guidet 50% vekst i året i gjennomsnitt frem til 2030. I 2021 leverte de over 80% vekst.

I tillegg leverte de en halv million biler i 2020, som guidet.

Teslas mål er ikke til å stole på?!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...