Gå til innhold

Hvor skal jeg starte fra for å ende opp med å lære matte R1 som voksen?


ompopo

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Så, det er snart 14 år siden jeg var ferdig på videregående, og jeg må innrømme at mye av det jeg lærte har ikke blitt brukt i hverdagen og har derfor havnet langt bak i hjernebarken.

Nå er ønsket mitt å skulle kunne ta R1 matte så jeg kan ta høyere utdanning, men når jeg startet å se hva R1 matte er (kjøpte skoleboken for den nye skolereformen) så gikk det raskt opp for meg at jeg må starte et skritt eller to før R1 for å kunne skjønne hva R1 går ut på.

Det jeg er usikker på er hvor blir det? 10 klasse matte? 9 klasse? Og hva heter det nå om jeg skal prøve å finne noen som lærer det på f.eks. YouTube? Det har vært to skolereformer siden jeg var ferdig så jeg har ingen oversikt lenger hva ting heter eller hvor jeg skal starte. 

Alle forslag og tips mottaes med takk 😄🙏 

Jeg hadde ingen problemer med matte på skolen, men har ikke trengt å bruke mye mer enn enkel matte i livet siden jeg var ferdig på skolen, så må bare lære meg det på nytt 😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bøkene har ofte ekstra hjelp og oppgaver på forlagets hjemmeside. I tillegg ville jeg brukt ndla.no, gode ressurser her. Det er også flere gode forelesninger på YouTube bare man leter. Du bør også investere i Wolfram Alphas abonnementstjeneste. Der får man steg for steg løsninger på de fleste avanserte matteoppgaver. Det hjelper voldsomt på forståelsen.

ellers ville jeg vurdert å få undervisning via privatskole som for eksempel Sonans, Akademiet ell. Det koster rundt 20k, men er virkelig verdt det hvis man vil ha struktur og profesjonell hjelp.

Lykke til! Dette klarer du.

Lenke til kommentar

Norske lærebøker er ikke de beste. Anbefaler amerikanske bøker innen Pre-calculus, f.eks.: https://www.spps.org/cms/lib010/MN01910242/Centricity/Domain/6062/PreCalculus Text.pdf

Da jeg tok R1/R2 etter videregående (hadde P-matte på videregående), brukte jeg denne boken.

Tok senere kalkulus, differensiallikninger, lineær algebra, og mye annen ingeniørmatte på universitet - og denne boken fulgte meg også her for å lære ting ordentlig. 

Lenke til kommentar

Norske lærebøker er ofte ikke de beste, så engelske kan gjøre nytten. Men det aller viktigste er mengdetrening. Om man er for utålmodig og ikke tar seg tid til nok mengdetrening vil man stadig slite med nye temaer. Alt vil virke helt gresk og umulig å forstå. I tillegg kan man ikke forhaste seg. Matte er et modningsfag; det tar tid før det synker inn. Mestring skjer ikke øyeblikkelig, bare på noen få dager. Attpåtil må man repetere gamle kunster når det har gått en viss tid ..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...