Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jeg trenger en luftfukter!


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi bor i leilighet på 70 kvm på det som antakeligvis er Norges tørreste sted – Årvoll i Oslo :p Nå skifta jeg nettopp på senga, og det er ikke langt unna at det slår gnister mellom dyna og sengetøyet, så tørr er innelufta. Det høres ut som en liten høyspentmast :p Blokka er fra 1957, så det er ikke noen form for sirkulering av luft (annet enn trekk). 

Tørking av klær på stativ, årstiden og varme i radiatorer fører til at det støver mer enn det burde, og at lufta er nesten ubehagelig tørr.

Er det noen som har erfaringer med luftfuktere som kan anbefale en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hovedsak tre forskjellige prinsipper for luftfuktere, som beskrevet i video;

 

Sliter med tørr luft i egen leilighet og måling av fuktighet med hygrometer viste under 10% relativ fuktighet - anbefalt er 40%-60% relativ fuktighet (RF) - så problemet med at det slår gnister er kjent. Kjøpte en Philips AC2729/10 som er en 2-i-1 luftrenser og -fukter men kan ikke anbefale den for kun å få opp luftfuktigheten; sliter med å få RF over 30% uten at viften går for fullt (bråker).
 

Anbefaler deg å se på kommentarene under det enkelte produkt hos eks.nettbutikkene samt lese reviews på mulige kandidater da reklamen og praktisk bruk ofte har en mismatch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med en Stadler Form Oskar fra NetOnNet. Den er evaporativ, passer budsjettet, ser ut som en liten basshøyttaler og er ganske effektiv i stua. Har stått på i tre dager og har brukt ca 9. liter så langt. Regner med at interiøret "mettes" med fuktig luft før vi merker en stor forskjell i inneluften, men plantene trives allerede litt bedre. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (3 minutter siden):

Hvis det primært er støv som er problemet vil jeg heller anbefale en luftrenser og ikke en luftfukter, hadde kun anskaffet meg en luftfuktur hvis det var av helsemessige betydning og man er plaget.

 

Støv er ikke hovedutfordringen, men jeg ser på robotstøvsugeren at det hjelper på svevestøv. Vanligvis blir beholderen full, men i går var det plass til overs etter at den var ferdig. Hovedsaklig er det helsemessige irritasjonsmomenter som utløste kjøpet – tørre øyne, kløe / tørr hud, tørre luftveier (snorking om natten). Så vi satser på bedring framover :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pass på å ikke overdrive bruken av luftfuktere. Husk at grunnen til at lufta er tørr inne om vinteren er at utelufta ikke kan holde på fuktighet p.g.a. temperatur, det betyr igjen at inneluft som har fått ekstra tilført fuktighet fra f.eks en luftfukter (men også tørking av klær) vil kondensere ut vann der den blir avkjølt til utetemperaturer som f.eks ved kalde flater som vinduer eller kuldebroer men også potensiellt også inne i vegger (Det betyr gjerne at det er mangler på fuktsperre og isolasjon, men det er jo ikke ukjent)

Det betyr at ved overdreven bruk kan du risikere fuktproblemer. Jeg ville ikke latt det hindret meg fra å bruke en fukter om det har helsefordeler, men følg gjerne litt ekstra med på potensiellt kalde flater og skru ned om du ser kondens innvendig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja når man bruker luftfukter bør man i de fleste tilfeller ha med en hygrostat som styrer fuktigheten. Men en evoporativ luftfukter vil i motsetning til de andre teknologiene ikke fukte etter at luften er passelig fuktet uansett.

Den valgte avfukteren har en hygrostat innebygd. Ville satt den til 40% RF som er optimalt mtp fordeler kontra potensielle ulemper. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
seda skrev (På 7.1.2022 den 12.08):

Jeg endte opp med en Stadler Form Oskar fra NetOnNet. Den er evaporativ

Antar det står i manualen men man bør vanligvis legge filteret i et vannbad med eddik i noen timer for å løse opp kalk etc. fra vannet. Litt avhengig av hvor hardt (kalkholdig) vannet er der du bor men sjekk etter en uke og se om det samler seg kalk oa. på filteret. Skyll godt etterpå så du ikke får eddiklukt i boligen.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (21 timer siden):

Antar det står i manualen men man bør vanligvis legge filteret i et vannbad med eddik i noen timer for å løse opp kalk etc. fra vannet. Litt avhengig av hvor hardt (kalkholdig) vannet er der du bor men sjekk etter en uke og se om det samler seg kalk oa. på filteret. Skyll godt etterpå så du ikke får eddiklukt i boligen.

Heldigvis kke noe å tenke på her, siden vannet kun holder 1,9–2,3 ºdH. Filterne er sjekket.

Endret av seda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...