Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[løst] Fjerne rust fra liten slegge / meiselhammer


Anbefalte innlegg

Jeg har en meiselhammer hvor skaftet har knukket. I påvente av at "verktøylangeren" min kanskje kan skaffe skal jeg prøve å få rengjort det for en del gammel og "inngrodd" overflaterust. Jeg har sauset den inn med CRC Brakleen Pro og dratt over med en gryteskrubb. Det kommer av flak hver gang jeg bruker den så tror jeg kan få det av men kjenner noen til et enda mer effektivt materiale eller olje som kan brukes? Jeg er tross alt en utålmodig sjel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (7 minutter siden):

Fjerne rust fra slegge?

Rust var det beste ordet jeg kom på. Se bilde under. Jeg har noen sånne stålbørster liggende men usikker på om jeg har lagt de på hytten eller om de ligger i garasjen. Skal sjekke i morgen. Takk for tips.

Jeg er usikker på om jeg skal spraye når jeg er ferdig. Ta sort med blank klar lakk og blankpusse sidene man slår med slik at de er helt blanke eller bare la den være helt blank.

DSC_4553.thumb.JPG.1242e86afa8816f025eedd7ae8db4cba.JPG

Lenke til kommentar

Sender en liten oppdatering.

Etter å ha brukt syrebad med 7% eddik vekselvis med å vaske av rust med en kjøkkenskrubb fikk jeg av 99% av rusten. Jeg gikk således over med en rund stålbørste som var koblet på den lille drillen (12v blå Bosch) og det ble som å polere hammeren og den ble ganske blank. Jeg skal polere den litt mer men resultatet har blitt langt bedre enn jeg så for meg da jeg begynte.

Neste gang skal jeg bruke sterkere eddik og for å gjøre syrevask-prosessen raskere. Matbutikker har 35% eddikpå halvliters flaske og Clas Ohlson har 12% eddik på liters flasker. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe sistnevnte til neste prosjekt. 

Takk til alle som kom med tips. Legger ved bilde under som referanse på hvordan det har blitt foreløpig.

DSC_4565.thumb.JPG.1410a071da300160c7a5fb1b48ef2552.JPG

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [løst] Fjerne rust fra liten slegge / meiselhammer

Bare pass på å beskytte metallet nå ellers så må du forsette å fjerne rust igjen raskere. Problemet er også at syres etser bort mer og mer metall når man repeterer behandlingen, så man bør ikke bruke høyere syrefaktor enn at man kan stoppe det når akkurat nok er etset bort for avrusting.

Er smart å nøytalisere syrerestene på den med litt bikarbonat og så skylle den helt ren, tørke den og ha på litt WD40.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppdaterer denne tråden i tyilfelle andre skal gjøre det samme. Skal man gjøre dette kjemist kan man som nevnt tidligere i tråden bruke eddik men man kan også bruke salt og sitron (som blandes til en tykkflytende væske), natron (samme virkemiddel som bakepulver) eller EVAPO-RUST. Skal man gjøre mer manuelle ting kan man bruke fil, sandpapir og stålbørste.

EVAPO-RUST kjenner jeg fra Wrangestar og ser ganske lovende ut. Det virker som Eiker motorshop fører det i Norge.

Lenke til kommentar

Ferro-Bet på spray!

Jeg har fjernet så godt som all rust i understelle på en eldgammel bil. Spraye som bare juling... du kan nærmest se at rusten etser bort. Etter det gikk jeg bare over å pusset vekk "det hvite belegget" etter at rusten ble spist bort. Satt igjen med en fin blank overflate. 

2-3 behandlinger med Ferro-Bet. Vente 10-15 min  mellom hver gang. Litt pussing (bruk gjerne våtslipepapir til slutt) = jobb vel utført. 

Edit: Var litt for rask med å poste.... ser at jobben er utført allerede.

Lar allikevel innlegget mitt stå. :)

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...