Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Unngå en god venn når det kommer til festlige lag


Gjest 5a52b...dcb

Anbefalte innlegg

Gjest 5a52b...dcb

Har en god kompis, typ bestevenn som jeg har hatt en bra relasjon med siden barndommen. Han har en sterk intoleranse for alkohol og er generelt dårlig på å moderere inntaket.

De siste 10 år har det vært mye festing og lignende. Har gitt mange sjanser. Har oftest endt i blackouts på sofaen kl 23, utagerende oppførsel, nedstemt humør, gråting, roping og ødeleggelse av ting. I form av aggresjon eller rett og slett spying. Og lange ensidige samtaler der jeg må gå i trøsterollen i flere timer.

Etter særdeles dårlige opplevelser har jeg alltid trukket meg tilbake og sørget for edru sammenkomster. Har da ikke tatt opp hendelsene i særlig grad, for alt funker så bra i edru tilstand. Etter litt tid så lar jeg ting bli glemt og gir nye «sjanser». Det kommer jo noen gode kvelder innimellom, men det er vel heller unntaket.

Nå er det jo dags igjen på nyttårsaften. Det har vel etterhvert blitt vanskelig å bli invitert til ting for en som oppfører seg sånn, så jeg og kanskje noen fåtall andre er inngangsporten til festlige lag. Der jeg blir invitert blir jeg ofte bedt av han om å spørre verten om han også kan komme. Synes dette er en ganske ubehagelig situasjon, for jeg vil ikke ha med noen som faktisk kan finne på å trashe og ødelegge vertens ting (akkurat dette skjer sjeldent, riktignok, men en viss fare for det). Det er vel mest risikabelt for selve stemningen. Så nå jeg har latt være å si hva jeg skal, og heller vært vag om hva som skjer på nyttårsaftenen. Er dette dårlig gjort av meg? Skal man egentlig «spill the beans» eller trenger vedkommede å forstå det selv? Får dårlig samvittighet av å liste meg rundt dette problemet.

Anonymous poster hash: 5a52b...dcb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det du beskriver så høres det ut som det er best for alle at han holder seg unna alkohol. Det vil nok være bedre for helsa hans, og folk rundt ham.

Du trenger ikke å invitere ham på fest og dermed tilrettelegge for alkoholinntak. Med såpass mange negative erfaringer rundt alkohol så har du god grunn til å ikke invitere ham.

Det trenger heller ikke å være noe hemmelighold rundt det at du drar på fest uten ham. Om han spør, ha mot til å være ærlig og si hvorfor. Hvis han ikke spør, trenger du ikke å si noe. Gjør det som virker naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...