Gå til innhold

Kommentar: 2021 var året da Microsoft lærte av sine feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Jaqoby said:

fint at microsoft legger spilla sine ut på pc. syns det er idioti at playstation skal få ros for at de har exclusives kun for ps4 og tilogmed bare ps5.

Det jeg ble positivt overrasket over er at de ikke bare legger det ut i sin butikk for både konsoll og PC men også i Steam for rent salg. 

Og utrolig kjekt med play anywhere hvor man kan fyre opp det samme spillet, kjøpt en gang, på både konsoll og PC. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jaqoby skrev (2 timer siden):

fint at microsoft legger spilla sine ut på pc. syns det er idioti at playstation skal få ros for at de har exclusives kun for ps4 og tilogmed bare ps5.

Ja er fint med valgfrihet. Nå har jo Sony og begynt å satse litt på PC så for de som sverger til PC så slipper man jo å gå glipp av de store eksklusive titlene uten å måtte kjøpe en konsoll. Selv har jeg PC for eldre spill og indies, ellers er har jeg gått over til konsoll da jeg lettere kan forsvare 6000kr på en konsoll når jeg må ut med mer enn det for bare en GPU i PCen😅 

Lenke til kommentar

Jeg har PC og PS5 så har ikke Xbox i hus, men må si at de har gjort nesten alt riktig i det siste.

Er trist at de er forskjellige game-pass pa PC og Xbox. Det kan hende at dette faktisk er de siste konsollene slik vi kjenner dem i dag.

En ting som Microsoft mangler er et svar på dual sense. Den følelsen man får av haptic feedback kombinert med adaptive triggers bringer et helt nytt element til spilling. For dere som ikke har prøvd ps5 så kan man kjenne individuelle regndråper lande på deg og t.o.m hvor på kroppen de landet. I demon's souls f.eks når man tar en heis så kan man kjenne alle tannhjulene treffe hverandre. Det er faktisk helt sykt.

Resident Evil Village hadde nok sett mye penere ut hvis jeg hadde kjøpt det på pc, men nå er det utenkelig for meg å ikke spille det med dual sense. Motstanden man får av å skyte med shotgun er fantastisk.

Men tipper Xbox har store planer på nye kontrollere også

Lenke til kommentar
Yopaz skrev (På 30.12.2021 den 17.27):

Nå har jo Microsoft også gitt ut Minecraft Dungeons på PS4, PS5 og Switch, Psychonauts 2 kom også ut på PS4 og PS5. 

Og? Alt eg poengterte var at, selvfølgelig er Microsoft interessert i begge sine plattformer. Ikkje kun den eine.

Hadde Sony eid Windows, hadde dei naturligvis lagt alle sine spel ut på PC. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Pallehysa skrev:
Yopaz skrev (På 30.12.2021 den 17.27):

Nå har jo Microsoft også gitt ut Minecraft Dungeons på PS4, PS5 og Switch, Psychonauts 2 kom også ut på PS4 og PS5. 

Og? Alt eg poengterte var at, selvfølgelig er Microsoft interessert i begge sine plattformer. Ikkje kun den eine.

Hadde Sony eid Windows, hadde dei naturligvis lagt alle sine spel ut på PC. 

Hvor er logikken i det? MS legger spill på Steam, og i det tilfellet er det null forskjell på om MS eier OS eller ikke.
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig synes jeg ikke kritikken før XBOX One var helt berettiget. De fikk jævelig mye tyn for ting som at digitale kopier ble låst til brukeren, fordi det ville bli vanskelig å selge brukte plater, og låne bort plata osv.

Men, det folk totalt overså var at MS med dette ønsket å la deg som bruker dele alle spillene med opp til 8 venner eller hva det var, digitalt. Og, at om du kjøpte en plate og satte den inn i din egen XBOX en gang, så kunne du gå bort til en kompis, laste ned spillet gratis med din konto, og spille splitscreen etc. Og, naturligvis, kjøpte du spillet på plate, så skulle du kunne legge det inn fra plata, og så spille uten plate. OSV.

De fikk også mye tyn pga Kinect, mye fordi det økte prisen i forhold til PS4. Og, folk så litt på 360 der det ikke fløyt over av Kinect spill. Men, der hadde ikke alle Kinect, så det sa seg selv. Det folk ikke innså var at om alle konsoller kom med Kinect, så måtte ikke utviklere bare ha solgt rene Kinect spill, men de kunne ha lagt inn Kinect støtte i "vanlige" spill. Eksempelvis kan man se for seg funksjonalitet tilsvarende Track-IR på PC som gjør at man kan kjøre bilspill, legge den bred gjennom en sving, og snu kamera til å se ut sideruta bare ved å vri hodet noen cm til siden.

Altså, de hadde mange planer, men valgte å snu på det meste etter ramaskrik fra folk som ikke hadde sett forbi de enkle behovene sine og ikke klarte å se mulighetene. Jeg er ikke sikker på at de en gang var representative for de fleste kundene heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (På 6.1.2022 den 9.59):

Og? Alt eg poengterte var at, selvfølgelig er Microsoft interessert i begge sine plattformer. Ikkje kun den eine.

Hadde Sony eid Windows, hadde dei naturligvis lagt alle sine spel ut på PC. 

Det har ikke vært en selvfølge at Microsoft har gitt ut Xbox spill på Windows historisk sett. Man kan sikkert argumentere for at tidene har forandret seg og at det var lenge siden dette var standarden, men jeg synes det fortjener skryt.

Siden PC markedet stort sett er en del mindre enn konsollene er det ikke alltid utgivere tar seg bryet med å «porte» spillene sine til PC selv om de kan tjene på det. Alle spill som gis ut på både konsoll og PC fortjener skryt i mine øyne. Til og med Sony har gitt ut noen av sine spill på steam, håper trenden fortsetter.

Endret av Radford
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (6 timer siden):

Du forstår ikkje kvifor MS vil at folk skal bruke OS deiras?

Ikke relevant for diskusjonen. Windows var stort lenge før spill ble skikkelig mainstream, og lenge før MS virkelig begynte å satse på spillutvikling selv. 

MS kunne fint ha droppet Windows og kjørt samme linje som Sony. De kunne også fint ha støttet Windows og kun brukt Xbox appen. Steam er stor, men man må ikke bruke den for å lykkes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 timer siden):

Ikke relevant for diskusjonen. Windows var stort lenge før spill ble skikkelig mainstream, og lenge før MS virkelig begynte å satse på spillutvikling selv. 

MS kunne fint ha droppet Windows og kjørt samme linje som Sony. De kunne også fint ha støttet Windows og kun brukt Xbox appen. Steam er stor, men man må ikke bruke den for å lykkes. 

Åja, så siden MS har vært store lenge, skal dei ikkje tilby spela sine på sitt eget operativsystem? Seriøst? Selvfølgelig er det relevant. Det at MS ønsker å utnytte sitt eget OS, der dei tilbyr spela, dei sjøl lager, på sitt eget operativsystem.

Alt annet ville vært rart...

Radford skrev (13 timer siden):

Det har ikke vært en selvfølge at Microsoft har gitt ut Xbox spill på Windows historisk sett. 

Kan godt hende. Men det er naturlig at MS lanserer sine spel på OS sitt. Om dei vil kjøyre Xbox eksklusiver, ser eg på som veldig mykje rarere.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (8 minutter siden):

Åja, så siden MS har vært store lenge, skal dei ikkje tilby spela sine på sitt eget operativsystem? Seriøst? Selvfølgelig er det relevant. Det at MS ønsker å utnytte sitt eget OS, der dei tilbyr spela, dei sjøl lager, på sitt eget operativsystem.

Alt annet ville vært rart...

Kan godt hende. Men det er naturlig at MS lanserer sine spel på OS sitt. Om dei vil kjøyre Xbox eksklusiver, ser eg på som veldig mykje rarere.

Hm, nå tror jeg du må ha misforstått noe av det jeg skrev...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...