Gå til innhold

– Vi må slutte å bygge kjellere [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At ein oppgir utslepp frå f.eks. golvbelegg i kvadratmeter i staden for kilo virker å være ein fornuftig endring. Når ein skal bestille golvbelegg til eit rom så tenker ein vanlegvis berre på kor mange rullar ein treng ikkje kva den samla vekta av forbrukt golvbelegg vil utgjere.
Ei slik endring i deklarasjonen vil også kunne oppfordre produsentane til å spare på mengda utslepp ved å f.eks. lage tynnare golvbelegg eller golvbelegg som varer lengre utan å nødvendigvis endre innhaldet i produktet.
Eg har aldri lest i EDPar men eg antek at det som i andre produktdatablad kan være vanskeleg å oversette faktaopplysningane til praktisk bruk om ein ikkje har opplæringa. Så kan ein sjølvsagt spørje seg om ein ikkje burde utdanne arkitektar som er i stand til å lese og forstå EDPar, men det er likevel eit poeng at oppdragsgivaren som til slutt skal ta valget mellom ulike produkt kan klare å forstå forskjellen utan å få det forklart av ein arkitekt.

Når det gjeld overskrifta i artikkelen om at vi må slutte å bygge kjellarar så er det ein spennande tanke men eg er ikkje heilt overbevist. Sjølv om all ekstra graving og bruk av betong har ein CO2 kostnad så er eg usikker på det å bygge i høgda kan være så mykje betre? Om ein f.eks. ikkje bygger parkeringskjellar så blir det også ein CO2 kostnad ved at ein må finne andre løysingar på parkeringsproblematikken. 
Vil det være lønnsom på klimagassrekneskapet å sette av dei par fyrste etasjane i eit nybygg til parkering som alternativ til parkeringskjellar?

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 minutt siden):

Atter en gang er klima viktigere enn å lage fornuftige hus som gir gode liv. Er det rart en føler forakt for klima-geriljaen? Enebolig, med kjeller, er bygg som gir en enorm mulighet for gode liv og solceller på tak og vegger. Spørsmålet må  øre, om en på død og liv skal snakke om klima, å bygge eneboliger med kjeller og loft for å se hvordan _det_ konseptet blir mest mulig klimavennlig.

Klimapolitikken skal _aldri_ komme i veien for å gi mennesker gode liv.

Eg kan være einig i at klimafokuset ikkje må kome i vegen for kva som er fornuftig å bygge. Eg er likevel open for å vurdere om det er betre å bygge einebustad med ei ekstra etasje i staden for med kjellar, ei ekstra etasje gir tross alt meir allsidig bruksområde då det over bakken er meir dagslys og lettare å ventilere ut fukt. Meir plass til solceller på veggane blir det også om huset er ei etasje høgare.

Eg er likevel ikkje einig i siste avsnitt. Sjølv om eg ikkje er klimafanatiker så kan det ikkje være eit mål i seg sjølv at vår komfort kjem over behovet for å ivareta klima og miljø. Vi skal sjølvsagt ikkje tilbake til å sove nakne under open himmel på granbar og mose fordi det er mest miljøvenleg, men det er ei grense for kor store miljøinngrep vi skal tillate oss for ein marginalt større komfort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

PØH! De har fullstendig glemt at mat f.eks og andre ting kan lagres i kjellere og at temperaturen mange steder i slike rom vil holde seg svært gunstig for mange typer mat. Det er endel andre ting som ikke tåler frost som lett kan lagres i en kjeller, men ikke i en utebod. Og det er også snakk om arealeffektiv bygging og da må man utnytte flere etasjer, også kjellere.

Jeg bor nå i et hus uten kjeller (krypkjeller) og selv om huset eller er fint, ser jeg denne ulempen med mindre lagerplass, vanskeligere å lagre en del typer matvarer og andre ting. Jeg har selvsagt kjøleskap og fryser, men det hjelper ikke for alt. Maling etc. må lagres i bod inne, fordi ødelegges hvis det fryser i utebod eller på loftet (kunne vært fikset med isolert loft).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (7 minutter siden):

Jeg bor nå i et hus uten kjeller (krypkjeller) og selv om huset eller er fint, ser jeg denne ulempen med mindre lagerplass, vanskeligere å lagre en del typer matvarer og andre ting. Jeg har selvsagt kjøleskap og fryser, men det hjelper ikke for alt. Maling etc. må lagres i bod inne, fordi ødelegges hvis det fryser i utebod eller på loftet (kunne vært fikset med isolert loft).

This. 

Nye hus i dag bygges jo nesten uten lagringsplass. Vi flyttet fra et hus med kjeller til et nyere (2013?) hus uten kjeller, og jeg savner virkelig lagringsplassen. Små inneboder blir ikke det samme.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

For de som ikke har betalabb. Hvorfor skal vi ikke bygge kjeller?

Artikkelen omtalar mest andre ting, men legg ved eit kort sitat på akkurat den delen som overskrifta er basert på:

Sitat

Dette, og den nye danske klimaloven som setter grenser for utslipp, er grunnen til at Lewis sier det må bygges betydelig færre kjellere. All betongen, pluss gravingene, gjør dem til klimaverstinger.

Det er altså bruken av betong og gravinga som blir dratt fram som ein klimaversting.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 minutter siden):

Eg kan være einig i at klimafokuset ikkje må kome i vegen for kva som er fornuftig å bygge. Eg er likevel open for å vurdere om det er betre å bygge einebustad med ei ekstra etasje i staden for med kjellar, ei ekstra etasje gir tross alt meir allsidig bruksområde då det over bakken er meir dagslys og lettare å ventilere ut fukt. Meir plass til solceller på veggane blir det også om huset er ei etasje høgare.

Eg er likevel ikkje einig i siste avsnitt. Sjølv om eg ikkje er klimafanatiker så kan det ikkje være eit mål i seg sjølv at vår komfort kjem over behovet for å ivareta klima og miljø. Vi skal sjølvsagt ikkje tilbake til å sove nakne under open himmel på granbar og mose fordi det er mest miljøvenleg, men det er ei grense for kor store miljøinngrep vi skal tillate oss for ein marginalt større komfort.

MItt argument for kjeller er todelt. Det ene er at høye hus stjeler sollys. Jeg liker lave bo- og leveområder. Alle skal kunne ha en hage der de kan nyte solen. Videre så kan en gjøre som en gjorde i "gamle dager" på 70- og 80tallet da far var på jobb, mor var hjemme og en hadde råd til enebolig. Da bygget en kjeller, som stod tom, et loft som stod tomt og så levde en i førsteetasjen med stue, kjøkken, ett soverom og et bad. Så ble lånet nedbetalt og barn(a) begynte å komme og vokse til. Da begynte en å innrede de andre etasjene og utvidet beboelige kvadratmeter uten å måtte flytte.

Jeg tror ikke de under 30 er i nærheten av å forstå hvilket boligran besteforeldrene deres har begått mot dem.

Når det gjelder å det siste, om klima og komfort så snakker jeg om høy levestandard, men ikke rå luksus. Nå vil denne målstreken skyves på etter hvert som verden utvikler seg. Jeg er for å være bærekraftig og ta vare på naturen. Å bygge på matjord anser jeg som en dødssynd. Men klima? Klima er vår tids største grove avsporing og har ført til direkte destruktiv politikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Roger Moore said:

Atter en gang er klima viktigere enn å lage fornuftige hus som gir gode liv. Er det rart en føler forakt for klima-geriljaen? Enebolig, med kjeller, er bygg som gir en enorm mulighet for gode liv og solceller på tak og vegger. Spørsmålet må  øre, om en på død og liv skal snakke om klima, å bygge eneboliger med kjeller og loft for å se hvordan _det_ konseptet blir mest mulig klimavennlig.

Klimapolitikken skal _aldri_ komme i veien for å gi mennesker gode liv.

Helt enig, jeg har mistet respekten for klimapolitikk da det holder på å ødelegge for et godt fungerende samfunn.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Artikkelen omtalar mest andre ting, men legg ved eit kort sitat på akkurat den delen som overskrifta er basert på:

Det er altså bruken av betong og gravinga som blir dratt fram som ein klimaversting.

Med andre ord, vi må slutte å byge høyhus. Hva er andelen betong/tre i en enebolig vs en boligblokk? Jeg blir så oppgitt av den lite reflekterte og ekstremt snevre tankerekken til klima-hysterikerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (10 minutter siden):

Med andre ord, vi må slutte å byge høyhus. Hva er andelen betong/tre i en enebolig vs en boligblokk? Jeg blir så oppgitt av den lite reflekterte og ekstremt snevre tankerekken til klima-hysterikerne.

Akkurat dette ser ut til å være litt i endring. det har begynt å kome nokre høgblokker i heiltre så i dag er det gjennomførbart å bygge i høgda med veldig lite bruk av betong. Samtidig så ser det ut som at stadig fleire nye arkitektteikna einebustadar blir ført opp i betong og glas.
Dette er ikkje ei rask endring så også dei neste åra så må vi nok rekne med at høghus blir bygd i betong og einebustadar blir bygd som trehus.
Bygging av store bygg i heiltre er uansett litt uprøvd teknologi så det er nok ikkje gitt at bruk av limtredragarar er så mykje meir klimavenleg når ein også ser på framtidig vedlikehaldsbehov.
(Ein anna ting er at det ei alle fall ikkje miljøvenleg å bygge ein storby i heiltre og så risikere at alt brenner opp i ein bybrann).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (25 minutter siden):

PØH! De har fullstendig glemt at mat f.eks og andre ting kan lagres i kjellere og at temperaturen mange steder i slike rom vil holde seg svært gunstig for mange typer mat. Det er endel andre ting som ikke tåler frost som lett kan lagres i en kjeller, men ikke i en utebod. Og det er også snakk om arealeffektiv bygging og da må man utnytte flere etasjer, også kjellere.

Jeg bor nå i et hus uten kjeller (krypkjeller) og selv om huset eller er fint, ser jeg denne ulempen med mindre lagerplass, vanskeligere å lagre en del typer matvarer og andre ting. Jeg har selvsagt kjøleskap og fryser, men det hjelper ikke for alt. Maling etc. må lagres i bod inne, fordi ødelegges hvis det fryser i utebod eller på loftet (kunne vært fikset med isolert loft).

Det er vel ingen eller i det minste svært få hus hus som i dag bygges med potetkjeller. Alle nye bygg med kjeller jeg har sett er med såkalt utnyttet areal. 

Det er riktig nok boder, men ikke tilstrekkelig nedkjølte og stabile på temperatur til kjølelagring av mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet mot betong er litt søkt da en god konstruksjon i betong varer ufattelig lenge versus en konstruksjon i treverk. Om dreneringen også dimensjoneres rundt kjeller for lang levetid, så kan kjelleren kanskje ha 100-120 års brukstid. Om designet for tilgang til kjeller er smart, så kan det faktisk bygges nye boliger på toppen av kjeller etter det første er revet etter 50-60 års brukstid.

Med tanke på høyhus i treverk så kan det ha noe for seg da flere boliger kan bygges med mindre bruk av treverk en typisk eneboliger. Men jeg ser ikke helt at treverk skal erstatte betong og stål helt. Det vil jo kreve en voldsom utnyttelse av skoger. 

Løsningen slik jeg ser det er en kombinasjon, men med teknologisk utvikling av carbon nøytrale materialer og byggeteknikker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kanskje det er eneboliger vi bør slutte å bygge?

Jeg bor i en selv så her kaster jeg stein i glasshus men eneboliger er en versting når man tenker på miljø, areal, trafikk, ressurser osv. Vi 'burde' bo som på Günerløkka. Altså mange etasjer. Det gir oss kort vei til alle mulige tilbud og tjenester og en mulighet til å bygge og drive et kollektivtilbud som funker uten at samfunnet blakker seg på subsidier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...