Gå til innhold

Hjelp til tilkobling av trådløs skriver


Maxi 77

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg har et hjemmenettverk basert på Telenors Zyxel-ruter. Det er koblet rundt 10 PCer og andre dippedutter til den via trådløst nettverk. PCer og div. mobiltelefoner har adgang til Internett via denne ruteren. en Canon WiFi-printer, og utskrifter fra disse går uten problemer, med unntak for én PC. Det spesielle med denne er at den (som den eneste) er koblet til ruteren direkte via kabel. Den kommuniserer altså ikke via trådløst nettverk med ruteren (men har selvfølgelig også adgang til internett).

Jeg vet at skriveren har IP-adresse 10.0.0.102. Alle dippedutter kommuniserer med skriveren via denne adressen. Jeg ser også av nettverkskartet (på wifi.teleonor.no) at denne IP-adressen kommer opp, slik at også ruteren "ser" denne adressen. Men uansett hva jeg prøver på, får jeg ikke til å sette opp den nevnte PCen slik at den får adgang til skriveren. Jeg har selvfølgelig satt inn IP-adressen i div. oppsett. Jeg har dessuten pinget 10.0.0.102 fra denne PCen, og vet at det er "forbindelse" til den.

Kan noen hjelpe meg her?

Hvem skal jeg evt. kontakte for hjelp? Telenor, som ISP? Canon, som har levert skriveren? En eller annen datadude med sjappe på hjørnet?

Svært takknemlig for all hjelp, ettersom den aktuelle PCen brukes til skolearbeid av sønnen min, og vi trenger å ha en "sentral" skriver i huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for alle gode innspill. Jeg trenger ikke noen optisk disk; jeg klarer å laste ned alle drivere / all nødvendig programvare fra Canons hjemmesider, så det løser ikke problemet. Jeg tror heller ikke jeg "gidder" å forsøke å koble skriveren til via USB-kabel først, for så å se om det hjelper meg til å koble den til via nettverket.

Network discovery er skrudd på på den PCen som ikke klarer å skrive ut, så det løser heller ikke problemet.

Gjentar noen viktige opplysninger: Jeg VET at skriveren har fått IP-adresse av ruteren (den er 10.0.0.102). Den kommer også opp på nettverkskartet til Telenor, med riktige betegenelse (Canon og noen rare karakterer). Jeg VET altså at skriveren er "på lufta".

Skriveren er IKKE tilkoblet noen PC. Den er helt frittstående, og får alle signaler trådløst.

Pussig nok klarer jeg ikke i dag å pinte 10.0.0.102 (det klarte jeg i går). Derimot klarer jeg å pinge 109.189.132.155, som er en adresse jeg "plutselig" får opp som en port i egenskapssiden for den aktuelle skriveren. Denne IP-adressen har ikke jeg skrevet inn, så den må PCen ha fått fra et eller annet sted (ruteren?) under nytt forsøk på oppsett i dag (da jeg i tillegg bestemte meg for å bruke PCL6-drivere istedet for UFR II, uten at det skal ha noe å si). 109.189.132.155 kommer IKKE opp på nettverkskartet. Jeg antar at 109.189.132.155 er "synonymt" for 10.0.0.102 og at PCen vil klare å "oversette" det på en eller annen måte.

Men jeg kommer altså ikke videre. Noen som har flere gode tips? Logisk sett burde dette være så enkelt som å sørge for at det var krysset av for port 10.0.0.102 i fanen "porter" på egenskapssiden for printeren min. Det er jo slik den er satt opp fra alle andre PCer / nettbrett. Men for denne "problem-PCen" går altså signalet pr kabel først til ruteren, og så trådløst til printeren, mens for alle andre dippedutter går signalet trådløst til ruteren og så videre. Jeg klarer bare ikke å forså hvorfor det skulle utgjøre en forskjell.

Lenke til kommentar

109.189.132.155 er din offentlige IP-adresse fra Telenor, altså IP-adressen ruteren din får fra Telenor:

inetnum:        109.189.131.0 - 109.189.134.255
netname:        NO-EAB-CABLE-OSLO
descr:          Oslo, Norway
country:        no
remarks:        INFRA-AW
admin-c:        NN234-RIPE
tech-c:         NN234-RIPE
status:         ASSIGNED PA
mnt-by:         AS8394-MNT
created:        2010-03-24T07:16:17Z
last-modified:  2010-03-24T07:16:17Z
source:         RIPE

role:           NO-EAB NOC
address:        Telenor Norge AS
address:        Snaroyveien 30  M4C
address:        N-1331 Fornebu
address:        NORWAY

Kan vel være at Canon på et sted her også viser din offentlige ip. Når du pinger denne adressen, pinger du ruteren din.

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Jeg drev også med dette en gang i tiden. Ga opp etterhvert og kjøpte kabel. Nå var den tom for blekk så blir det kastet og kjøpt en ny en til 500 kroner. Printere er det verste å drive med, bare søppel.

En film som absolutt bør sees. Spesielt om man jobber innen IT  😉

Lenke til kommentar

Ser jeg hadde ikke helt forstått koblingen rett.

Om printeren er på ip adresse 10.0.0.102 (og den svarer på ping) så så skal det bare være for sette opp PC til å kunne bruke en nettverksprinter på den adressen.

Det kan være at enten ruter eller Canon har gjort noe som gjør at dette ikke går når PC er kablet til ruter og printer er trådløs, men det kjenner jeg ikke til. Logisk sett burde det bare være snakk om riktig printer oppsett på PC.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette er driverproblem.

Og nå er jeg også i tvil om det jeg sa om at jeg fikk kontakt med 10.0.0.102, virkelig stemte. Jeg får det i hvert fall ikke til i dag. Og jeg klarer heller ikke å pinge noen av de andre, trådløse enhetene heller. Mao. tror jeg situasjonen er at ruteren "sperrer" for kontakt fra problem-PCen og til de andre enhetene på nettverket.

Jeg håpet at det å åpne porter skulle hjelpe. Jeg har i hvert fall åpnet port 9100 (og en annen jeg ikke husker) på 10.0.0.102, uten at det hjalp. Da er jeg like langt.

Lenke til kommentar

Jeg har samme oppsett som deg. Jeg kan pinge og greier. Alt ser fint ut. Men kun Canon sitt installasjonsprogram vil finne og koble til skriveren. Hvis Windows mot formodning plutselig automatisk "oppdaterer" driveren så fungerer den ikke lengre og jeg må reinstallere Canon sine drivere.

Tro er noe man gjør i kirken. Ikke ved feilsøking.

Lenke til kommentar

OK, kjøper den. Har nå forsøkt å bruke Canons driverinstallasjonsprogram, lastet ned fra nettet for å omgå at jeg ikke har optisk stasjon. Men her dukker det oppe nye problemer, som jeg helt sikkert har klart å lage selv. Det kommer opp 3 forskjellige alternativer; standard installasjon, tilpasset installasjon og USB-tilkobling.

Jeg krysser av for standard installasjon, aktiver skriverne fra hvilemodus og søk. Da finner programmet (selvsagt) ikke skriveren.

Det neste alternativet er Tilpaset installasjon. Etter div. valg får jeg opp feilmeldingen "En eller flere skriverdrivere er i bruk. Omstart datamaskinen og kjør installeringen igjen". Tipper problemet her at det ligger igjen "rester" av gamle skriverdrivere. Jeg har forsøkt å fjerne disse på forskjellige måter, men får beskjed om at de er i bruk, og ikke lar seg fjerne.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Maxi 77 skrev (3 timer siden):

Noen tips?

Legg til skriveren manuelt:

Start menyen - Innstillinger - Enheter - Skrivere og skannere - Legg til skrivere eller skannere - Skriveren jeg vil bruke, vises ikke - Legg til en lokal skriver eller nettverksskriver med manuelle innstillinger - Opprett en ny port: Porttype Standard TCP/IP Port

+ Fyll inn ip-adresse og gi porten et navn, "Spør skriveren..." skal være huket av. Klikk neste og følg evt. videre dialoger.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

IP-adressen til den PCen som er kablet er "88.95.146.190/24" og "2001:4610_a:ce::fb2f".

Detter er litt interessant, for den adressen er jo ikke i "10.0.0.xxx"-mønsteret. Kan det tenkes at den kablede "problem-PCen" rett og slett ikke er på samme logiske nett som de øvrige?

<Facepalm>: Nå lurer jeg på om jeg har driti meg loddrett ut: Nå lurer jeg på om den kablede PCen rett og slett ikke er koblet til ruteren i det hele tatt - men rett mot internett? Koblingen til internett er jo koaks? </Facepalm> Nei, det gir ingen mening. Signalene må jo på en eller annen måte innom et bredbåndsmodem?

Gir det jeg sier her noen mening?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...