Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalingspåminnelse med renter


Gjest a9245...58c

Anbefalte innlegg

Gjest a9245...58c

Fikk nylig en slik betalingspåminnelse/inkassovarsel, uten at eg har fått noe krav tidligere. Det gjelder bot fra Italia, der jeg har kjørt i stengt gågate. 

Det stemmer at eg var i Italia i denne perioden. Var meget obs med tidspunkter når jeg kunne kjøre i vise gater, men det kan hende at jeg gjorde feil. Jeg antar det var kamera der.

I brevet jeg fikk står det kun "pga denne forseelsen", "original faktura-dato" og beløpet (4000kr). Ingen original bot er vedlagt. På toppen av det, har de lagt på "Renter og EU-gebyr" på over 1000kr på mindre enn 6 månader. 

 

Hvordan skal jeg forholde meg til det? Om jeg har kjørt feil, så får jeg bare betale boten. Samtidig, skulle jeg gjerne hatt foto/skiltet/tidspunkt som beviser at jeg har gjort det. Og selvfølgelig er jeg skeptisk til renter på over 25% for 6 månader, når jeg viste ikke om boten før nå. 
Det er ikke ein vare jeg har kjøpt, så jeg "burde" selv sjekket faktura. Og det var ikke bot jeg fikk av politiet på stedet. Så jeg kunne umulig vite om den. 

Anonymous poster hash: a9245...58c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. foreldelse: Det er mulig kravet ikke er å anse som foreldet i Italia, men hvis de skal kreve det inn fra deg (inkasso) i Norge så skal kravet følge de norske foreldelsesreglene. De er klare på at det løper en tre års foreldelsesfrist fra det tidspunktet de tidligst kunne krevd deg for betaling. Så er kravet fra 2017 er det mye som tyder på at det ikke vil være mulig å drive inkasso mot deg i Norge.

Det kan riktignok være at dette kravet vil kunne skape hinder for deg hvis du drar til Italia igjen.

Hvem er avsender av brevet? Et italiensk/europeisk firma, offentlig myndighet eller et norsk inkassobyrå?

Lenke til kommentar
Legalia skrev (2 timer siden):

Ang. foreldelse: Det er mulig kravet ikke er å anse som foreldet i Italia, men hvis de skal kreve det inn fra deg (inkasso) i Norge så skal kravet følge de norske foreldelsesreglene. De er klare på at det løper en tre års foreldelsesfrist fra det tidspunktet de tidligst kunne krevd deg for betaling. Så er kravet fra 2017 er det mye som tyder på at det ikke vil være mulig å drive inkasso mot deg i Norge.

Det kan riktignok være at dette kravet vil kunne skape hinder for deg hvis du drar til Italia igjen.

Hvem er avsender av brevet? Et italiensk/europeisk firma, offentlig myndighet eller et norsk inkassobyrå?

Dette er ikke riktig. Foreldelse reguleres av samme rett som kravets bakgrunnsrett, som for italienske bøter vil være italiensk rett. 

Offentligrettslige krav er gjerne vanskeligere å inndrive i utlandet enn privatrettslige krav, så spørsmålet om man faktisk kan tvinges til å betale dette kravet er mer komplekst enn jeg kan ta meg tid til å utrede og svare på her. Hadde vi vært et EU-land hadde svaret vært klart, men det er en del potensielle rettsgrunnlag for tvangskraft i Norge for italiensk parkeringsbot som ikke er implementert i EØS så jeg har ikke svaret. Men det som er sikkert er at kravet ikke er foreldet, for det er etter norsk internasjonal privatrett (og italiensk) et materiellrettslig spørsmål som reguleres av bakgrunnsretten for kravet, altså italiensk rett. 

Lenke til kommentar

Litt usikker på kva reglar som gjeld for krav frå utlandet, men etter norsk inkassorett må kreditor kunna dokumentera at det opprinnelege kravet er sendt "på betryggende måte" slik at ein burde forventa at du faktisk får det for at han skal kunna ta purregebyr og forseinkingsrenter. Maksimal sats for begge er fastsett i forskrift.

Dersom kreditoren har sendt kravet på rett måte, men det t.d. er komme bort i posten, må skyldnar betala omkostningane.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest a9245...58c
MKap skrev (På 5.1.2022 den 13.23):

Litt usikker på kva reglar som gjeld for krav frå utlandet, men etter norsk inkassorett må kreditor kunna dokumentera at det opprinnelege kravet er sendt "på betryggende måte" slik at ein burde forventa at du faktisk får det for at han skal kunna ta purregebyr og forseinkingsrenter. Maksimal sats for begge er fastsett i forskrift.

Dersom kreditoren har sendt kravet på rett måte, men det t.d. er komme bort i posten, må skyldnar betala omkostningane.

Vert frem og tilbake med e-mailer nå. 

Selskapet som skrev ut bot, sier "vi har sendt brev og du har fått den", uten å kunne dokumentere det. De har vist bildet av brevet/konvolutt de SKULLE sende - det er deres "bevis". Men jeg ønsker mer, bevis at brevet faktisk kom frem til meg. Jeg kan ikke huske å få noe brev fra de, men det er jo 5 år gammel sak. 

Anonymous poster hash: a9245...58c

Lenke til kommentar
Gjest a9245...58c
Legalia skrev (På 5.1.2022 den 9.34):

Ang. foreldelse: Det er mulig kravet ikke er å anse som foreldet i Italia, men hvis de skal kreve det inn fra deg (inkasso) i Norge så skal kravet følge de norske foreldelsesreglene. De er klare på at det løper en tre års foreldelsesfrist fra det tidspunktet de tidligst kunne krevd deg for betaling. Så er kravet fra 2017 er det mye som tyder på at det ikke vil være mulig å drive inkasso mot deg i Norge.

Det kan riktignok være at dette kravet vil kunne skape hinder for deg hvis du drar til Italia igjen.

Hvem er avsender av brevet? Et italiensk/europeisk firma, offentlig myndighet eller et norsk inkassobyrå?

Det siste kravet jeg fikk var av norsk inkassobyrå, men opprinnelig av italiensk inkasso/de som driver å sende ut bøter på vegen av lokale myndigheter.

For meg virker det som kravet i seg selv kan stemme. Men jeg kan ikke huske å ha fått noe bot i posten. Hadde jeg fått den så hadde jeg betalt den, for å si det slik. 
Det eneste som kunne skje, om jeg hentet det i posten og mistet den/rotet den bort før jeg fikk åpnet den?

Har prøvd å løse saken med italiensk selskap, men de er umulig å samarbeide med. De ignorerer mine spørsmål, sender ikke noe dokumentasjon som jeg ber om. 
Jeg har gått så pass langt, der jeg skrev at jeg bestrider boten, da jeg fikk ikke den før nå (frist i Italia er 1 år). Men jeg ønsker å betale den opprinnelig boten (uten renter, gebyr, etc, etc) for å gjøre opp for lovbruddet og bli ferdig med saken. Det var ikke aktuelt. 

Det jeg ønsker nå:

- Bevis at brevet var faktisk levert til meg. Det er vel det minste jeg bør forlenge fra de?

- Jeg også har ikke fått bevis at det var noe forbudt skilt der. Vanlegvis er jeg veldig påpasselig med slikt. Har prøvd å søke meg google maps/view, fant ikke noe forbudt skilt. Eneste beviset for regelbrudd er bildet av bilskiltet - ingenting mer. Syns det blir nokså tynt grunnlag.

- Jeg har også spurt om de har prøvd å kontakte meg på noe andre måter i løpet av 5 år, enn det ene brever, som jeg fikk. De hadde min e-mail, telefon og adresse. Vet du om de "må" forsøke å kontakte meg mer enn kun det ene brevet, før det påløper så pass mye i gebyrer/renter og de sender saken til inkasso 4 år senere?
Jeg har sjekket e-mail fra denne perioden - ingenting der. Og jeg vet jeg har ikke fått noe telefon fra de heller. Jeg mener de burde forsøkt å sende purring i alle fall 1 gang i løpet av denne tiden. 

Anonymous poster hash: a9245...58c

Lenke til kommentar
Gjest a9245...58c
Dubious skrev (På 29.12.2021 den 22.03):

Bestrid boten og krev mer informasjon.
Står det på norsk, eller har du oversatt?

 

 

Har gjort det nå. For se hva det blir til

Anonymous poster hash: a9245...58c

Lenke til kommentar
Gjest a9245...58c skrev (2 timer siden):

Selskapet som skrev ut bot, sier "vi har sendt brev og du har fått den", uten å kunne dokumentere det. De har vist bildet av brevet/konvolutt de SKULLE sende - det er deres "bevis". Men jeg ønsker mer, bevis at brevet faktisk kom frem til meg. Jeg kan ikke huske å få noe brev fra de, men det er jo 5 år gammel sak. 

Anonymous poster hash: a9245...58c

Vent litt, har de vist deg bilde av konvolutten de skal ha sendt deg? Altså implisitt at de fotograferer alle utgående brev før de sendes, bare for å kunne ha noe å vise til i situasjoner som denne? Det er mer "bevis" enn du ville fått for tilsvarende dokumenter i Norge.

Det er usikkert om denne saken vil la seg inndrive i Norge, og det er enda mer tvilsomt om det vil være verdt det for dette italienske selskapet. Mest sannsynlig sender de brevet i håp om at du gjør opp for deg uten å krangle, og det er tvilsomt at de går videre med saken dersom de ikke lykkes.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...