Gå til innhold

Bredbånd viktigere enn antall soverom for boligkjøpere


Anbefalte innlegg

Første jeg ser etter er fiber, det andre er antall og plassering av støpsel. 

Tåler heller ikke boliger hvor stuen ikke har en logisk plass for et tv med et par høyttalere. 

Etter dette kommer utforming av kjøkken, hvor en gasskomfyr er et definitivt pluss.

 

Antall soverom kommer ganske lavt på listen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3FKY9EYR skrev (6 timer siden):

Kan forstå at folk betaler for fiber, men det er vanskeligere å forstå hvorfor folk abonnerer på gigabit hastigheter. Hvem har egentlig behov for det i dag? NRK sender med bitrater opp til 3 Mbit/s, TV, T-We og Viaplay sender med opp til 6 Mbit/s. Netflix topper ut med 16 Mbit/s per sekund. De fleste klarer seg derfor med 50 Mbit/s nedstrøms. Det er greit å ha symmetrisk også hvis du dann og vann skal laste opp store datafiler som video til Google Photos.

Og så var det delay da. De som leverer overføringskapasitet(bådnbredde) policer produktene over samme type grensesnitt, f.eks. 1 Gbit/s. Da får du samme delay om du abonnerer på 50, 100, 500 eller 1000 Mbit/s.

Hva er det da som gjør at så mange kjøper hastigheter SOM DE IKKE BRUKER?

Svaret er vel i hovedtrekk at folk flest ikke klarer å måle om de har en flaskehals i nettet eller ikke, og det har de færreste av oss. De brukerne som har flaskehalser henger stort igjen på xDSL og en del av disse vil få et bedre tilbud over 5G.

Trenger vi så ikke 1 gbit/s per husstand? For de fleste - per i dag nei, men behovet vil nok komme en dag. Så lenge det er kjempedyrt for innholdsleverandører som Netflix og andre å levere video med f.eks. 100 Mbit/s så vil de holde tilbake, Men det vil nok komme litt etter litt med fallende kostnader på transport og innholdsside.

Dersom du ser etter bolig så er det kanskje viktigere at det er lagt inn fiber enn at du abonnerer på hastigheter som 1 gbit/s. Med fiber har du trygghet i at det vil skalere i fremtiden. Om 5G skaler gjenstår å se, det vil kreve nye frekvensblokker.

Drømmen om strømming av sportsendinger i 8K, 200 Hz bilderate, MJPEG og HDR ser ut til å være år unna. Det som gjelder i dag er encodere som HEVC som ikke trenger store overføringsrater.

Jeg har kun kobber nå og har 55/20 Mbit og klarer meg helt fint med det jeg spiller spill online bruker PS 5 osv, Netflix og andre  strømme selskaper har aldrig hatt noe "delay" å snakke om det er helt fint, men hadde ikke sagt nei til 100 Mbit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Minst 50 Mpbs går fint for min del, treng ikkje vere fiber heller, og antal soverom er langt viktigare. Det er der ein skal bu, ikkje på internett. Torrent-dagane er lenge forbi og det er sjeldan behov for meir enn Netflix i 4K.

Ikkje at høgare hastigheit er feil, og med årene blir det kanskje eit anna behov, men så kritisk er det ikkje.

Fiber kan vere ganske dyrt for dei som ikkje har det store behovet. Sett fleire med innlagt fiber og minstepris over 1000 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (19 timer siden):

Hvis du mener det burde koste maks 250kr måneden ser det ikke ut som 1gbps har særlig stor verdi for deg. Har det derimot en stor verdi for deg, så bør du også betale for det. Det er en ganske merkelig holdning blant mange om at alt skal være gratis, samtidig som man selv skal ha en godt betalt jobb.

Helt riktigt, 1gbps har ikke stor verdi for meg. Ei heller for andre ser det ut som. Får jeg ikke 1gbps til 250kr per måned kan det bare være. Neste steg er når trådløs 5G kommer i nabolaget er å si opp fiberforbindelsen. Hvorfor? Fordi den ikke er verdt over rådyre 700kr per måned for 150gbps. Men du vet, monopolister vet å ta seg betalt.
 

Ellers må du begrunne hvordan du kom på å skrive resten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sampson skrev (11 timer siden):

Har sett på hus i 2021 og det er slående hvor elendige mange eiendomsmeglere er på å følge med (og generelt i jobben sin). Har aldri opplevd å se at internett er oppgitt i informasjonen, og om man spør får man ofte feil info "nettet er raskt!" og så er det coax 25mbps. 

Det er egentlig en merkelig sak. De tar en månedslønn i provisjon, men gjør stort sett en elendig jobb. Eiendomsmeglere er blodigler. 

 

I min kommune har de satset hardt på fiber gjennom et kommunalt selskap. Har hatt 200/200 siden tidlig 2000-tallet. Du finner også fiber stortsett overalt. Nydelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (59 minutter siden):

Det er latency som fiber gir som er viktigst enten man har 100 eller 1000 mbps.

Soverom kan brukes til kryptomining og serverdrift. Sånn sett er det nyttig med mange store soverom, men fibernett er viktigere enn nr2 elektrisk kraft og nr3 vann.

Lite hjelp i fiber utan elektrisitet, men det er ikkje så mange bustader der ute med den problemstillinga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det er latency som fiber gir som er viktigst enten man har 100 eller 1000 mbps.

Soverom kan brukes til kryptomining og serverdrift. Sånn sett er det nyttig med mange store soverom, men fibernett er viktigere enn nr2 elektrisk kraft og nr3 vann.

Hva trenger en egentlig denne lave latencyen til? Jeg skjønner det hvis en gamer CS på proffnivå, men i hvilke andre scenarier teller det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3FKY9EYR skrev (11 timer siden):

Kan forstå at folk betaler for fiber, men det er vanskeligere å forstå hvorfor folk abonnerer på gigabit hastigheter. Hvem har egentlig behov for det i dag?

Jeg fikk først kampanjetilbud om gigabit for 449 i måneden (normalpris 599), alternativt kunne jeg fått 0,1 gigabit for standardpris 499 i månerden. Da ble valget enkelt. Etter kampanjeperioden hadde de justert prisene til 699 for gigabit og 599 for 0,1 gigabit. Da jeg ba om nedgradering så fikk jeg valget mellom standardpris på 0,1 gigabit eller kampanjetilbudet 499 for gigabit. Enkelt valg. Sånn repeteres det hvert 12. måned.

Det er som å komme inn på burgersjappa og få valget mellom meny til 99 eller bare (samme) burgeren til 129.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Det er latency som fiber gir som er viktigst enten man har 100 eller 1000 mbps.

Soverom kan brukes til kryptomining og serverdrift. Sånn sett er det nyttig med mange store soverom, men fibernett er viktigere enn nr2 elektrisk kraft og nr3 vann.

Jeg håper virkelig du skrev feil her i forhold til hva du mente. For riktignok har fiber noe "latency", men hovedfordelen er jo at den reduserer denne, og ikke "gir latency", som jeg tolker som at man får mere av den.

Støtte for høyere downloadhastighet og ikke minst synkron upload er jo de andre viktige fordelene.

Lenke til kommentar

I Norge er dekningen for raskt internett såpass god at man tar det for gitt at man har tilgang på det. Dermed blir det ikke satt som en prioritering i boligkjøp her til lands. Om et par-tre år er det også veldig god 5G dekning noe som gjør at fiber blir mindre viktig. Selv Space X med sin Starlink vil kunne bli et alternativ for tilkobling mot nettet.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
3FKY9EYR skrev (11 timer siden):

Drømmen om strømming av sportsendinger i 8K, 200 Hz bilderate, MJPEG og HDR ser ut til å være år unna. Det som gjelder i dag er encodere som HEVC som ikke trenger store overføringsrater.

Tør jeg tippe innen år 2030? Men da er vel 8K regnet som dagens 4K og ikke lenger like eksotisk. H.266 virker derimot veldig lovende.

Lenke til kommentar
-Night- skrev (17 timer siden):

ikke med dagens kvoter på 100-500g, kvotene må opp og langt opp før det blir relevant å snakke om 5G

Korrekt, som jeg skrev er muligheten større i dag enn før for at jeg kunne ha kjøpt uten innlagt fiber, men sannsynligheten er fremdeles størst for at jeg hadde prioritert innlagt fiber pga. kvoter som du nevner. Er glad for at jeg har fiber, spesielt i disse dager hvor man ofte ser at folk som får nett via kobberledninger mister forbindelsen fordi reparasjoner ikke gjøres lenger. Kjenner til en som fikk ledningen ødelagt av naboens gravearbeid, vipps ble det mye mer aktuelt å få installert fiber i huset...

Lenke til kommentar
8 hours ago, Snowleopard said:

Jeg håper virkelig du skrev feil her i forhold til hva du mente. For riktignok har fiber noe "latency", men hovedfordelen er jo at den reduserer denne, og ikke "gir latency", som jeg tolker som at man får mere av den.

Støtte for høyere downloadhastighet og ikke minst synkron upload er jo de andre viktige fordelene.

Fiber gir lav latency.

Båndbredde er ikke like viktig. Det høyeste en tjeneste krever er 64 megabit. Om litt reduseres dette etter hvert som AV1 blir mer vanlig. 100/100 mbps per klientmaskin er rikelig og oppdateringer går sømløst ved idle. De fleste lanseringer støtter preload om nettene i forkant av slippdato. Er man innholdsskaper er det en fordel med mer enn 100 mbps opp, men det går med rutiner og punktlighet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Fiber gir lav latency.

Båndbredde er ikke like viktig. Det høyeste en tjeneste krever er 64 megabit. Om litt reduseres dette etter hvert som AV1 blir mer vanlig. 100/100 mbps per klientmaskin er rikelig og oppdateringer går sømløst ved idle. De fleste lanseringer støtter preload om nettene i forkant av slippdato. Er man innholdsskaper er det en fordel med mer enn 100 mbps opp, men det går med rutiner og punktlighet.

Nettopp, og det er her du ikke ser ut til å se hva jeg poengterer. Når du sier at fiber gir latency, så høres det ut som du sier det blir mer av den, altså høyere latency. Men faktum er altså at det gir lavere latency enn de alternativene vi har.

Båndbredde er viktig dess flere brukere man har, og dess mer denne brukes. Som regel har vi mer enn nok båndredde på inngående trafikk, mens mye faktisk strupes pga lav utgående båndbredde. Og i desto større grad jo flere og jo mer krevende tjenester man bruker.

Sagt på en annen måte, jeg tar heller 200/200 enn 1000/100 Mb/s hastighet, da jeg sjeldent har bruk for mere download-hastighet. Men uppload er ofte der man føler flaskehalsen. Men downloadhastighet er som megapiksler på kameraer. det er god skryt å ha høye tall, men det er ikke nødvendigvis det som er det man behøver, eller det som forteller om kvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...