Gå til innhold

Bytte harddisk fra SSHD til SSD


JonnyHZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (10 timer siden):

Ville valgt minimum 500GB. Men ser ingen grunn til at den ikke skulle fungere.

Takk for svar. Det er det med koblingen mellom maskin og harddisk jeg var usikker på siden maskinen er en 2014 modell. Kontaktene ser lik ut på min gamle sammenlignet med ny harddisk utenom en ekstra strøm-kontakt (tror jeg det er), men den er ikke koblet til.

Lenke til kommentar

2014 er lagt etter at SATA ble innført så det skal ikke være noe problem. Eneste som har vært er at noen få PCer maks skal ha 7mm disker, og noen disker er 9mm. Kan være greit å sjekke ut.

Personlig ville jeg anbefalt en Samsung disk, og samtidig fått tak i en USB3 overgang for SSDen, da kan du enkelt overføre alt fra den gamle til den nye disken, så lenge det gamle ikke har mer innhold enn den nye. Samsung har her ett meget enkelt og greit program for overføring, som jeg mener å huske kun funker på Samsung disker. Har vært mye enklere å bruke enn andre jeg har prøvd, og aldri hatt problem med det.

Når man har overført, og bytter disken, så funker PCen akkurat som den gjorde før.

Samsungs 870 EVO er gode nok her, mens QVO har noen baksider hvis det er en disk man skal skrive mye til, men er billigere, men tro de kun er fra 1TB og opp.

 

Slik type overgang: https://www.multicom.no/microconnect-diskkontroller-sata-6gb-s-usb/cat-p/c/p8644508

Kan også benytte deksler for bruk eksternt, da kan du muligens bruke den gamle til backupdisk for enkle ting i ettertid, hvis den ikke trekker for mye for USB 3 overgang.

 

Samsung programmet er det som heter Data Migration Software her: https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morn igjen. Har satt i en Evo 870 som anbefalt og er godt fornøyd med resultatet. Tenkte jeg ville forhøre meg med dere angående oppstart på denne maskinen. I de siste 2 årene har den vært treg i oppstart. På det verste kan det ta 2 minutter og andre ganger kan det gå fort. Dette gjelder tiden fra jeg trykker på knappen til første bilde av Windows kommer til syne. Har egentlig ikke plaget meg så mye da den opererer normalt så fort den er i gang. Har prøvd reinstallering, søke med diverse verktøy til Lenovo hvor jeg fikk greie på at harddisken var halvveis gåen. Test av hovedkort, prosessor og minne viste OK

Siden ny harddisk gjorde opplevelsen mye bedre tross gammel maskin, fikk jeg lyst til å finne ut av hva resten av problemet kan være. Noen med en god ide her?

Lenke til kommentar

Lenovoene, og mange bærbare generelt har veldig dårlig med innstillings muligheter i BIOS. Men det er noe som heter quick boot eller noe slikt som gjør at den hopper over noe i oppstarten som kan ta litt tid når disse er på. 

Du kan også se om det er en innstilling for ACSI eller IDE når det kommer til harddisken (husker ikke helt riktig på den første).

IDE er for snurre disker, mens ACSI er for SSDer, og er hvordan de kommuniserer.

Lenke til kommentar

Hei. Hvis du bruker PC`en mye, så er det ikke så dumt om du oppgraderer Ramen også på PC`en. Jeg ser på spesifikasjonen til PC`en din, og hvis det er en StockPC (altså at du ikke har gjort noe med den), så er det 6 GB Ram på PC`en din, og det mener jeg er ALT for lite til Windows 10 (Hvis det er det du har da). Hvis man bruker Windows 10, så bør man iallefall ha 8 GB Ram. Aller helst 16 GB Ram hvis man har mulighet til og kjøpe det. Jeg har en HP Laptop som hadde 8 GB Ram med Windows 10. Jeg syntes det var litt treig, så jeg oppgraderte SSD`en fra 250 GB til 1 TB SSD og Ramen fra 8 GB Ram til 16 GB Ram, og det ble STOR forskjell, så det er absolutt noe du bør se på altså.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Lenovoene, og mange bærbare generelt har veldig dårlig med innstillings muligheter i BIOS. Men det er noe som heter quick boot eller noe slikt som gjør at den hopper over noe i oppstarten som kan ta litt tid når disse er på. 

Du kan også se om det er en innstilling for ACSI eller IDE når det kommer til harddisken (husker ikke helt riktig på den første).

IDE er for snurre disker, mens ACSI er for SSDer, og er hvordan de kommuniserer.

Jeg ser noe som heter AHCI og Compatible der jeg kan velge en av de to.

Lenke til kommentar
wil skrev (1 time siden):

Hei. Hvis du bruker PC`en mye, så er det ikke så dumt om du oppgraderer Ramen også på PC`en. Jeg ser på spesifikasjonen til PC`en din, og hvis det er en StockPC (altså at du ikke har gjort noe med den), så er det 6 GB Ram på PC`en din, og det mener jeg er ALT for lite til Windows 10 (Hvis det er det du har da). Hvis man bruker Windows 10, så bør man iallefall ha 8 GB Ram. Aller helst 16 GB Ram hvis man har mulighet til og kjøpe det. Jeg har en HP Laptop som hadde 8 GB Ram med Windows 10. Jeg syntes det var litt treig, så jeg oppgraderte SSD`en fra 250 GB til 1 TB SSD og Ramen fra 8 GB Ram til 16 GB Ram, og det ble STOR forskjell, så det er absolutt noe du bør se på altså.

Har 8GB ram og win 10. Må også legge til at når dette skjedde med at den ble treg som ble oppfattet som det skjedde over natten, kuttet også DVD-spilleren ut. Noe jeg fant veldig merkelig. Hadde sittet en stund og overførte CD til flac-filer og etter 15-16CD ville den ikke mer. Etter den gangen har hele maskinen startet opp som i sirup. Står lengst i bildet der man kan trykke fn 2 for å gå inn i bios. Noen få ganger starter alt med en gang. 

Lenke til kommentar
JonnyHZ skrev (3 minutter siden):

Har 8GB ram og win 10. Må også legge til at når dette skjedde med at den ble treg som ble oppfattet som det skjedde over natten, kuttet også DVD-spilleren ut. Noe jeg fant veldig merkelig. Hadde sittet en stund og overførte CD til flac-filer og etter 15-16CD ville den ikke mer. Etter den gangen har hele maskinen startet opp som i sirup. Står lengst i bildet der man kan trykke fn 2 for å gå inn i bios. Noen få ganger starter alt med en gang. 

Det høres ut som at bios leter etter dvd-spilleren under oppstart. Hvis det er problemet, kan du prøve å koble vekk dvd-spilleren, og den vil da starte kjapt igjen. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (27 minutter siden):

Det høres ut som at bios leter etter dvd-spilleren under oppstart. Hvis det er problemet, kan du prøve å koble vekk dvd-spilleren, og den vil da starte kjapt igjen. 

At jeg ikke har tenkt på dette selv. Koblet vekk dvd-spilleren og den starter opp kjapt som den gjorde før dvd-spilleren ga seg. Vet ikke hva jeg skal si, men tusen takk for hjelpen :)

Har et par spørsmål til angående bios. Er det Legacy support eller UEFI den skal starte opp i, og hvis Legacy support skal da legacy first være prioritert? 

Lenke til kommentar
JonnyHZ skrev (15 minutter siden):

Har et par spørsmål til angående bios. Er det Legacy support eller UEFI den skal starte opp i, og hvis Legacy support skal da legacy first være prioritert? 

Det kjem an på om Windows originalt blei installert i UEFI eller Legacy modus. Om Windows startar når du har Legacy support av, kan du la det vera av. Om du må ha det aktivert bør legacy vera først.

Lenke til kommentar
MKap skrev (1 time siden):

Det kjem an på om Windows originalt blei installert i UEFI eller Legacy modus. Om Windows startar når du har Legacy support av, kan du la det vera av. Om du må ha det aktivert bør legacy vera først.

Husker ikke hva den originalt ble installert i, men starter uansett om jeg bruker uefi eller legacy. 

Lenke til kommentar
JonnyHZ skrev (36 minutter siden):

Husker ikke hva den originalt ble installert i, men starter uansett om jeg bruker uefi eller legacy. 

Hadde ikkje rekna med det heller, derav var det enklast å testa med legacy mode deaktivert for å finna ut av det :)

Så lenge du ikkje skal installera gamle OS, boota frå andre diskar, eller har andre sære behov er det ingen grunn til å ha legacy mode aktivert då.

Lenke til kommentar
MKap skrev (39 minutter siden):

Hadde ikkje rekna med det heller, derav var det enklast å testa med legacy mode deaktivert for å finna ut av det :)

Så lenge du ikkje skal installera gamle OS, boota frå andre diskar, eller har andre sære behov er det ingen grunn til å ha legacy mode aktivert då.

Altså kjøre UEFI

Lenke til kommentar
JonnyHZ skrev (På 7.1.2022 den 18.10):

At jeg ikke har tenkt på dette selv. Koblet vekk dvd-spilleren og den starter opp kjapt som den gjorde før dvd-spilleren ga seg. Vet ikke hva jeg skal si, men tusen takk for hjelpen :)

Har et par spørsmål til angående bios. Er det Legacy support eller UEFI den skal starte opp i, og hvis Legacy support skal da legacy first være prioritert? 

Bra det løste seg. Mulig det med bytte har blitt endring i rekkefølgen BIOS sjekker harddisker osv, slik at DVD-spilleren ble satt først.

Jeg pleier å kun ha OS disken liggende under Boot i bios, slik at det ikke kan skje. Men dette kan fort endre seg hver gang man oppdaterer BIOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...