Gå til innhold

Støydemping gir MC-førere mer kjøreglede og økt sikkerhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (57 minutter siden):

På tide å innføre EU kontroll på MC samt utføre omfattende kontroller med avskilting hvis ulovlig eksosanlegg?

Trikset er jo å legge det originale eksosanlegget på et lett tilgjengelig sted i garasjen, så når lydnivået blir påpekt i kontroll og man får beskjed om å stille den til kontroll hos vegvesenet så svinger man innom garasjen hjemme først og bytter eksosanlegg før man viser MCen og får godkjent den. Og vegvesenet mener politiet er altfor pirkete. Standard prosedyre hos "loud pipes" gjengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (22 minutter siden):

For de som prøver å påstå at "loud pipes save lives" så er denne gamle myten blitt motbevist statistisk og vitenskapelig mange ganger.

Det er nok en myte, og heller en bortforklaring hvorfor noen skal ha potter (om i det hele tatt) bråker mest mulig.

Det finnes nok ingen saklig bortforklaring for kraftig støy... spesielt da de som man aller aller oftest erfarer har de aller mest støyene pottene er enten de med chopper som tror at det er "tøft" å "kunne føle trøkket" fra en eller annen spinkel 50-80hk twin som sliter med å skubbe en ca 350 kg (brutto) tung sykkel videre, eller så er det den undomslige klassikeren - unge Steffen/Ruben/Sindre med sine 125cc A2 som skal tøffe seg.

Det finnes derimot en nisje der funksjon trumfer støy - vektreduksjon mtp sykler med høy ytelse og allerede ganske mager vekt, der hver spart kilo har mye å si. Det som er derimot et ekte problem der er at OEM-potter som kan godt veie 8-13kg alt etter som, som demper kjemopemessig med veier som sagt uhyre mye - kan nok erstattes med lette titanpotter men de igjen er ment til banebruk. Man kan bokstavelig talt barbere vekk 10kg eller sånn ca, og ha en potte som veier bare 1,5kg (!!!) men problemet er at denne potten er ikke mye potte men så å si noe støydempet rør. Om bare noen hadde giddet å lage helt 100% street legal lettvekts potter i titan hadde i alle fall den saken vært løst.

Når denne TL;DRen er skrevet ferdig, så kan det legges til at ANC sliter veldig mye med slik pulserende kraftig støy som kan oppstå. I praksis er propper best mot sånne ting, siden ANC er mye mye bedre på å ta "flykabin-aktig susing" enn kraftig pulserende lyd. Og her tror jeg hvorfor til alle 3 som kommenterte som mest sannsynligvis ikke kjører mye MC - om i det hele tatt - har hele poenget med noe sånt i hjelmen seilt dønn forbi: ANC ifbm MC-kjøring vil hjelpe mot trafikkstøy forøvrig samt støyen som er meget høy i bla.a. tunneller, spesielt om man er i nærheten av biler. Etter lange turer og uansett kjøremåte er det IKKE støyen fra egen potte som plager mest (gitt, finnes unntak) men den ANDRE trafikkstøyen som gir en "natten ute på skikkelig fest" type øresus. Og om man klarer å ta den vekk er opplevelsen hakket behageligere.

Lenke til kommentar
9 hours ago, RJohannesen said:

Trikset er jo å legge det originale eksosanlegget på et lett tilgjengelig sted i garasjen, så når lydnivået blir påpekt i kontroll og man får beskjed om å stille den til kontroll hos vegvesenet så svinger man innom garasjen hjemme først og bytter eksosanlegg før man viser MCen og får godkjent den. Og vegvesenet mener politiet er altfor pirkete. Standard prosedyre hos "loud pipes" gjengen.

Testen gjøres på veien. Er det for høyt ryker skiltet og sykkelen må settes igjen. Dette bør være avskrekkende nok. Det var en undersøkelse rundt dette, og det fant vel at over halvparten av sykler hadde ulovlig eksos?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo MC-førerne som står for støyen som plager oss i boligområdene og det kan være riktig ille. Og så bruker Sintef tid på å bedre forholdene for de som står for den verste støyen. De vil kanskje råde oss til å bruke hjelm med intercom når vi sitter på terrassen. Jeg har forstått det slik at det er krav til hvor mye en motorsykkel kan støye, men politiet bryr seg i iallfall ikke. Lovløse tilstander spør du meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De av oss som faktisk kjører MC vet at så snart man når motorveihastighet, så dominerer vindstøyen totalt over motorstøyen. For MC-føreren, vel og merke. Uavhengig av eksosanlegg. 
 

 

 

Det forlokkende med rakarør…, unnskyld, effektanlegg, er så langt jeg kan se helt sammenfallende med hva bilførere av V8 motor og oppover ønsker uttrykke. 
 

Altså ønsket om å høylytt deklarere for verden rundt den iboende potensen — strengt tatt i bilen/MC, men eieren sier ikke nei takk til også en overført betydning — og den implisitte advarsel dette utstråler. I klartekst ropes det «Løype!», om jeg må få være så freidig hente et uttrykk fra langrennssporten. 


Og det virker… Kjører man komplett tulling, så vil støyen fra dette varsle alle i veien foran tullingen at vedkommende faktisk er i anmarsj og at man følgelig bør komme seg unna om man ikke vil bli overkjørt bakfra. Sånn sett gir jo dette en viss ‘sikkerhet,’ under en vid tolkning av sikkerhet. For normal, lovlig kjøring oppnår man derimot utelukkende irritere folk. 


Dog med ett unntak - køforsering (lanesplitting.) Mange bilførere er fullstendig åndsfraværende – spesielt i kø – enten det kommer en MC eller ambulanse bakfra. Sirene er en absolutt nødvendighet, og rakarør gjør noe av det samme for MC.

 

Hels Heimat folket på Harley synest på sin side ønske uttrykke en implisitt trussel om vold…
 

—————————————————

 

Selv kjører jeg rundt med originalt eksosanlegg, og har ingen intensjon om å gjøre noe annet. Men jeg får likevel prøvd begge sider av saken, da der er et fabrikkmontert spjeld i eksosanlegget, som åpnes av en stepmotor når turtallet passerer voldsomt, opp mot hysterisk. 
 

Så kaldstarten i nabolaget foregår i ordnede former, mens en ‘aktiv’ forbikjøring i e.g. tunnel er egnet til å skremme fanden på flatmark… i den samme tunnellen. 
 

Med fullt lovlig, typegodkjent eksosanlegg. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
14 hours ago, 18QNHMTV said:

Det er jo MC-førerne som står for støyen som plager oss i boligområdene og det kan være riktig ille. Og så bruker Sintef tid på å bedre forholdene for de som står for den verste støyen. De vil kanskje råde oss til å bruke hjelm med intercom når vi sitter på terrassen. Jeg har forstått det slik at det er krav til hvor mye en motorsykkel kan støye, men politiet bryr seg i iallfall ikke. Lovløse tilstander spør du meg.

Tips: Det lønner seg å lese artikkelen og forstå hva den handler om før du kommenterer på noe annet enn innholdet i artikkelen...

Dessuten: Noe som gjelder enkelte er noe HELT annet enn at det gjelder ALLE, så du bommer med off topic-kommentaren din og generaliseringen din også!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 29.12.2021 den 10.14):

Testen gjøres på veien. Er det for høyt ryker skiltet og sykkelen må settes igjen. Dette bør være avskrekkende nok. Det var en undersøkelse rundt dette, og det fant vel at over halvparten av sykler hadde ulovlig eksos?

Du har tydeligvis også kun lest de tabloide overskriftene. Svært mange nøyer seg med det.

Saken dette gjaldt var at over halvparten av de syklene som var kaldt inn til kontroll hos Statens Vegvesen, p.g.a. for høy lyd, hadde ulovlig eksos. Ser du forskjellen? Den er ganske stor, ikke sant?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette holder ikke som en kontroll. Kontrollen må tas DER OG DA. Ekstremt lett å kjøre hjem, bytte lydpotte og så vise frem sykkelen til kontroll. Det blir litt som å bli stoppet i en kontroll for promille og spurt om du kan komme innom stasjonen om en uke for å blåse. Ganske meningsløst med andre ord.

Du sier altså at over halvparten av de sykler som var kalt inn til kontroll, IKKE hadde byttet tilbake til lovlig eksos? OK. Nyttig opplysning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Du sier altså at over halvparten av de sykler som var kalt inn til kontroll, IKKE hadde byttet tilbake til lovlig eksos? OK. Nyttig opplysning.

Den nyttigste delen her er vel at det lønner seg å faktisk lese artikkelen, og ikke bare trekke konklusjoner basert på clickbait-overskrifter.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

99% av de som støyer er moped/lett mc. Har du mye kubikk kan du kjøre med tilnærmet null pådrag og lager lite støy. 

Dessverre veldig lett å skjære alle over en kam... 125ccm har blitt den nye store støyplagen, og de (på samme måte som moped) holder seg stort sett i nærområdet der folk bor. Mens stor-sykkel stort sett er ute på landeveien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Severin Suveren skrev (På 1.1.2022 den 11.58):

En hjelm bør jo være en utrolig god lyddemper. Hva med å lage en slange direkte fra motor til hjelm der de som elsker lyden av sykkelen sin kan få lyden rett inn i hjelmen slik at vi andre slipper å høre på den? Da får en jo eksosen på kjøpet, for de må jo bare elske eksosen sin.

Hva med å faktisk lese artikkelen og kommentere om sakens tema, i stedet for sure oppgulp? 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...