Gå til innhold

Skatt og ENK


miicard

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er vanlig lønnsmottaker og tjener ca. 750 000,- i året. I tillegg har jeg tatt over og driver et småbruk som jeg over tid vil gå sånn ca. i null på, noen år i pluss og noen år i minus. Selskapsformen for småbruket er enkeltpersonforetak. Siden det er et ENK vil skatten (marginalskatten) min bli beregnet som summen av vanlig lønnsinntekt og overskudd/underskudd i ENK. Men det er èn ting jeg ikke helt forstår, og det er skatteprosent/fratrekk på underskudd i ENK. Er det slik at ved underskudd i ENK blir underskuddet et fradrag på skatten og jeg får redusert skatt med 22% (sats for skatt på allminnelig inntekt)? Og overskudd blir beskattet som tillegg i inntekt (med litt høyere trygdeavgift)?

Så i prinsippet blir det
Overskudd = tillegg i inntekt = i underkant av 50% skatt på overskudd?
Underskudd = fradrag = 22% av underskudd i redusert skatt?
(marginalskatt på overskudd avhengig av vanlig lønnsinntekt, sjekket ikke opp eksakt skattesats nå)

Dersom jeg da veksler mellom overskudd og underskudd og over tid vil gå ca. i null vil jeg da tape en del i skatt sammenlignet med å gå i null hvert år? Jeg bør da heller prøve å planlegge utgifter jeg vet kommer slik at jeg ligger nærmest mulig 0 i driftsresultat? Synes dette høres så rart ut og tar veldig gjerne imot korreksjon.

Er det eventuelt noen måte å ta overskudd eller underskudd "med seg" til neste år for å unngå uheldige utfall ved vekslende overskudd og underskudd?

Et lite tilleggsspørsmål: ett av kriteriene for næring er at det "er egnet til å gå med overskudd over tid." Dette er et småbruk med driveplikt. Det er lite ressursgrunnlag og ikke mulig å drive stort, man kan umulig leve av dette uten full jobb ved siden. Det drives mest for interessen sin del, kulturlandskapet osv. Vil man kunne få problemer dersom man driver med underskudd over tid annet enn at det er dårlig butikk for meg?

Setter pris på alle innspill som hjelper meg å oppklare dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Permanente underskudd over tid kan gi problemer. 

Ved gårdsbruk så ser man normalt sett overskuddspotensiale over en lengre tidshorisont enn ved annen næring. 

Man framfører underskudd i personinntekten til senere år. Mens underskudd i alminnelig inntekt avregnes mot annen inntekt. 

Så det hender at gårdsbrukene har ett stort underskudd i personinntekt til framføring mens de ikke har dette i alminnelig inntekt. Mange gårdsbruk går f.eks nesten bare i overskudd de årene det blir hugget i skogen. 

Jeg vil si at bokføring og skatteregler for gårdsbruk uten tvil er mye mer komplisert enn for andre næringer. 

 

Endret av HW1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...