Gå til innhold

Hvordan koble 2 lamper til 1 stikkontakt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan koble 'L' (brun ledning) fra den ene lampen til 'L' på den andre. Og tilsvarende med 'N' (blå ledning).

Dvs. du klipper ledningen av på den ene i ønsket lengde også kobler du den inn på den andre lampen på samme plass som den ledningen som kommer inn der fra kontakten.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Svein M said:

Du kan koble 'L' (brun ledning) fra den ene lampen til 'L' på den andre. Og tilsvarende med 'N' (blå ledning).

Dette faller så vidt utenfor det formelle regelverket for hva man har lov til å gjøre selv. Hvis man ikke klarer å se denne løsningen med å parallellkoble umiddelbart, så har man vel ikke en elektrofaglig bakgrunn.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig. Man burde nok ikke knotet med dette selv hvis man ikke vet hvordan man kobler i scenarioet over. Når man vet hva som faktisk kan skje i værste fall, blir det litt feil og oppfordre til å ta dette videre. 

På den annen side så blir det jo litt overkill og hyre inn en elektriker for hver minste ting også, så mitt råd er ett sted midt i mellom. Kontakt noen du kjenner som forstår seg på dette som kan hjelpe deg. Det koster deg trolig ikke mer enn en pils eller to og du kan med stor sikkerhet si at du beholder livet. 

Vanskelig å gi råd til noen når man ikke vet hvor man befinner seg rent teknisk. 

Lenke til kommentar

Ingen som reagerer på manglende jording?

lampene er jordet til koblingspunkt men det er brukt ledning uten jordleder og plugger uten jord i andre enden. Blå leder i lampen med grå kabel ut til lyspunkt ser ut til å være enten ikke koblet inn skikkelig eller avmantlet alt for langt bak med bar kobber langt ut av koblingspunktet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stich_it skrev (26 minutter siden):

Ingen som reagerer på manglende jording?

lampene er jordet til koblingspunkt men det er brukt ledning uten jordleder og plugger uten jord i andre enden. Blå leder i lampen med grå kabel ut til lyspunkt ser ut til å være enten ikke koblet inn skikkelig eller avmantlet alt for langt bak med bar kobber langt ut av koblingspunktet.

 

Dette så ikke bra ut nei. Så ikke dette før nå. 

Hvis ikke TS forstår faren her, så ville jeg nok latt det ligge. Løsner en slik kabel og kommer inntil lampefoten så har du hvis jeg forstår det riktig 220V som går rett igjennom lampeopphenget. Evt. vil nestemann som skal bytte lampen stå i fare for å komme borti kontaktene. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...