Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP release time - hvor ofte sjekker klienter når de skal renew?


Anbefalte innlegg

Hei,

1)
jeg har gjort endringer i IP-reservasjonene på min UniFi DreamMachine Pro og shufflet litt rundt på adressene på et VLAN. DHCP lease time har vært på 1 døgn. Jeg ønsker å "tvinge IP-renew" på samtlige klienter, men vet at dette egentlig ikke er en mulighet. Løsningen er vel å reboote ruteren (?) eller alle klientene. 

Men hva om jeg endrer DHCP-release time fra 86.400s til e.g. 120s, vil da klientene få beskjed om at jeg har gjort denne endringen og renew-e addressen sin etter 120s (eller halvparten av renew time, 60s)? Eller sjekkes det kun ved renew når de skal sjekke neste gang, altså at forrige gang de ba DHCP-serveren om ny IP så fikk de også beskjed om at neste gang er om 86400s (1 dag)? Mao, er det kun ved neste DHCP-release (om opp til 86.400s) de vil få beskjeden om at de må renew-e hvert 120s?

Dette ble litt klønete skrevet, men håper det forstås. Takk for hjelpen!

2)
Hva er enkleste måte å "tvinge" samtlige klienter til å be om ny IP fra DHCP-serveren? Reboote ruter/DHCP-server?

EDIT: La til spm. 2.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant, trrunde, takk for forklaringen.

Min topologi, om det hjelper..:

Alt i Box fiberboks, LAN 4 (bridge mode) --> WAN på UDM-Pro (ruter)
UDM-pro: WAN fra fiberboks. LAN (trunk) til Switch (USW-24-PoE) port 24. UDM-pro er DHCP-server.
USW-24-Poe: Lan 24 er uplink/trunk til ruter/UDM-Pro. UT LAN til div. kablede enheter, bl.a. AP, NAS m.v. 

Før jeg leste innlegget ditt gjorde jeg allikevel en restart av DHCP-serveren (UDM-pro). Til min overraskelse ser jeg nå at endringene jeg gjorde for en time siden (endret IP-adresser på tre enheter) har tredd i kraft. 

For å lære: Hvorfor har denne restarten fungert? Hva skjer når klientene ikke når internett (restarter ruter), vil de allikevel be om ny IP selv om det ikke er tid for dette? Eller vil de bare fortsette og forsøke å nå ruteren (ikke DHCP-serveren) med sin IP-adresse, uten å gjøre noe med IP-biten før evt. release-tiden utgår (50%)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...