Gå til innhold

Stillegående Laptop med dedikert grafikk - Finnes det?


2.5L

Anbefalte innlegg

Hei!

Har sarte ører og ny PC.

PC-en, i ASUS TUF-serien (intel i5, nvidia 1650) svarer perfekt til mine behov. Men - den støyer noe helt forferdelig. Har skrudd ned max CPU-bruk til 98% og forsøkt whisper-mode slik at den blir litt mindre hissig på viftene. Men problemet er der fortsatt, viftene er generelt høylytte, og selv på "idle" eller under lettere oppgaver har den et statisk ganske høyt lydnivå. Nok til at det plager meg. En ting er at det bråker litt ved gaming eller tung video-redigering, men blir for mye. 

Har slitt med dette tidligere også. Er nå i tvil om jeg skal bytte den inn eller beholde den. Dette avhenger jo av om det faktisk er mulig å få tak i noe som ikke har så mye viftelyd men som kan spilles / redigeres litt med. For meg er det øra som er problemet, så kan ikke overdøve det med høy lyd i headsett .

Er alle gaming laptops støyete?

Noen tips? Takk!

 

 

Endret av 2.5L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (17 timer siden):

Du har funnet ut hvorfor man har stasjonære PC-er. Laptopper har problemer med kjøling. Samme med små mini-PCer/NUC-er. Går ytelsen opp må man ha kraftige vifter for å få nok kjøling. Det er rett og slett ikke plass til store kjøleribber og vifter med stor diameter.

Takk for svar.  

 

Er forsåvidt inneforstått med dette. Når det er sagt så sitter jeg her med min nye laptop da det er dette som passer til mine behov.

Lurte da på om det er noen som har noen tips om en bærbar PC med dedikert grafikk som støyer mindre?

Den jeg har nå bråker som et uvær i det jeg ÅPNER et eldre spill, selv i silence-modus. Så jeg kan ikke se at det er direkte kobla opp mot varmgang heller.

Jeg vet det er store forskjeller fra maskin til maskin (merke til merke) her, selv om gaming-laptops generelt har det med å være støyete av grunnene som nevnes over. 

Er det slik at en Lenovo/ HP med et greit grafikkort og vil være stillere enn "hardbarka" gaming-laptops som Asus Rog / Tuf / Acer Predator og MSI og lignende?

 

Takk igjen!🙏

Lenke til kommentar

Samme hvor jeg forhører meg blir jeg sett på som en idiot når jeg ønsker stillegående laptop til gaming. Som om dette er helt umulig

Løsningen ble en Lenovo Ideapad Gaming med RTX3050.

Denne er så godt som lydløs når jeg bruker den til vanlige oppgaver. Dette jeg var ute etter.

Viftene later til å være veldig godt utviklet og lager lite lyd.

Videoredigering og enkle spill som CS:GO tar den lett uten at en hører viftene i det hele tatt. På nyere spill høres viftene, men med et behagelig støynivå/ lydbilde.

Ideapad Gaming var noe Noe helt annet enn både MSI, ASUS TUF og ACER Nitro - som høres ut som jet-motorer fra sekundet du starter PC-en for første gang. 

Takk for meg og godt nytt år!

Endret av 2.5L
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lenovo legion 5pro med 5800h og 3060 har vært overraskende lite støy med, det er mer vind støy gjennom kjøleren enn viftestøy som mange andre modeller sliter med.

 

På mange modeller kan du redusere kraften med 2-5% og redusere støy betraktelig da gpu og cpu avgir mindre varme

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig å justere ned både cpu og grafikkort til å bruke mindre strøm på bekostning av ytelse. Dette vil redusere støyen ved hard belastning.

For prosessor så kan en bruke Windows innebygget strømstyring eller programmer som Intel Extreme Tuning Utility. For grafikkort så finnes både medfølgende software og andre programmer for å justere Nvidia grafikkortet. Prinsippet er at en juster ned enten hvor høy frekvens eller effekt en får bruke, eller mer avansert at en bruker litt lavere spenning. Også viftene kan ha mulighet for justering eller ulike innstillinger på noen maskiner.

Kanskje en kan ha en Power Profil for lett bruk, en for video redigering og en for spilling.

Nå kjenner ikke jeg til hvordan støyen er på forskjellige gaming laptops, men kanskje tester gir en pekepin. Veldig  irriterende om der er støy allerede på lav belastning, og det kan være vanskelig å gjøre noe med også.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (5 timer siden):

Lenovo legion 5pro med 5800h og 3060 har vært overraskende lite støy med, det er mer vind støy gjennom kjøleren enn viftestøy som mange andre modeller sliter med.

 

På mange modeller kan du redusere kraften med 2-5% og redusere støy betraktelig da gpu og cpu avgir mindre varme

Det var litt overraskende.

Ganske høyt støynivå på 53dB målt hos notebookcheck: https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Legion-5-15-G6-AMD-Review-Affordable-gaming-laptop-with-a-lot-of-power.559368.0.html

Men godt mulig det er typen støy som avgjør hvor støyende den føles.

Takk for info

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (På 1.1.2022 den 19.02):

Det var litt overraskende.

Ganske høyt støynivå på 53dB målt hos notebookcheck: https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Legion-5-15-G6-AMD-Review-Affordable-gaming-laptop-with-a-lot-of-power.559368.0.html

Men godt mulig det er typen støy som avgjør hvor støyende den føles.

Takk for info

ja støy er ikke bare støy i Db men og frekvens. 
53db kan stemme på fullt men det er skjelden full ytelse på cpu og gpu samtidig for min del.

Fikk høre MSI GF 15" laptop med 1660 og det høres mer ut som et jettfly selv på lav hastighet sammenlignet pga frekvensen.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (På 1.1.2022 den 19.02):

Det var litt overraskende.

Ganske høyt støynivå på 53dB målt hos notebookcheck: https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Legion-5-15-G6-AMD-Review-Affordable-gaming-laptop-with-a-lot-of-power.559368.0.html

Men godt mulig det er typen støy som avgjør hvor støyende den føles.

Takk for info

Jeg har både Asus tuf dash f15 og legion 5. Legion 5 støyer i følge notebookcheck mer, men kan bekrefte at støyen fra Legion ikke er i nærheten av så slitsom. Med Legion så kan man enkelt fjerne at prosessoren booster, som nesten ikke påvirker ytelsen i spill, men reduserer støyen betraktelig. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...