Gå til innhold

Skattespørsmål omkring salg av fast eiendom


Datata

Anbefalte innlegg

Jeg er pensjonist. I løpet av året har jeg solgt en jord og skogeiendom jeg har arvet og holt igjen ca 8 dekar (mål) som utgjør en hustomt med fem bygninger, hvorav to er i så dårlig stand at jeg har sagt opp forsikringen.

For enkelhets skyld kan vi si at jeg fikk 1 mill kr for den delen jeg har solgt. Den delen jeg fortsatt eier har en antatt liknende verdi.

Da jeg overtok eiendommen etter mine foreldre i 2012 synes jeg å huske at den var taksert til litt over 1 mill kr, så var det en del forpliktelser (kår) overfor foreldrene om at de kunne bo på stedet så lenge de ønsket/var i stand til det og litt sånn forskjellig, og hele reknestykket kom ut med 300.000 kr i mitt disfavør; dette ble kalt «gave».

Og da er vi kommet fram til det jeg er usikker på: Hvordan reknestykket skal se ut overfor skattemyndighetene. Jeg tror jeg skjønner at jeg skal betale en «flat» skatt på noen og tjue prosent, men hva skal den regnes ut etter? 1 mill kr minus hvor mye?

Jeg har to ganger sendt mail til økonomisjefen i kommunen uten å få svar. Under pandemien har kommunehuset også vært stengt, og det er det fortsatt. Det er vanskelig for meg å ringe, da jeg har vært rammet av hjerneslag og snakker litt dårlig, i telefonen går det gjerne i stå. Skatteetaten holder også til på kommunehuset og hos dem må man bestille time; man får liksom beskjed om at heller ikke de ønsker henvendelser, dette er bare en liten kommune.

Derfor stiller jeg min lit til at noen på diskusjon.no kan ha kunnskap nok til å hjelpe. 😋

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig det er spesielle regler for jordbrukseiendom, så jeg ville kontaktet en jurist med skatt som spesialområde for råd om dette.

Generelt: Arveloven ble endret i 2014, så beskatning av din arv fra 2012 beregnes etter "gammel" modell. Svært forenklet vil det si at inngangsverdien er verdien på tidspunktet for arven, og utgangsverdien er salgsprisen. Ettersom du har splittet opp eiendommen og solgt deler av den, må du lage en fordeling av verdien på de enkelte delene ved tidspunktet for arv og beregne overskuddet for det du har solgt. Hvorvidt du skal skatte av dette kommer an på om du har bodd der selv i minst 1 år av de 2 siste årene.

Disclaimer: Jeg er ikke jurist.

Lenke til kommentar
zanta skrev (55 minutter siden):

Det er mulig det er spesielle regler for jordbrukseiendom, så jeg ville kontaktet en jurist med skatt som spesialområde for råd om dette.

Generelt: Arveloven ble endret i 2014, så beskatning av din arv fra 2012 beregnes etter "gammel" modell. Svært forenklet vil det si at inngangsverdien er verdien på tidspunktet for arven, og utgangsverdien er salgsprisen. Ettersom du har splittet opp eiendommen og solgt deler av den, må du lage en fordeling av verdien på de enkelte delene ved tidspunktet for arv og beregne overskuddet for det du har solgt. Hvorvidt du skal skatte av dette kommer an på om du har bodd der selv i minst 1 år av de 2 siste årene.

Disclaimer: Jeg er ikke jurist.

Har bodd der fast siden jeg overtok og gjør det fortsatt. Hvilke regler gjelder så?

Bruket hadde fra før to bruksnummer så fradeling var dermed ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
zanta skrev (13 timer siden):

 

Generelt: Arveloven ble endret i 2014, så beskatning av din arv fra 2012 beregnes etter "gammel" modell.  

La meg bare informere om at arveloven ble endret med virkning fra 1.januar 2021 av Solbergregjeringa : 

Arveavgift

Det er vedtatt å oppheve arveavgiften på arv etter dødsfall før 2014. Endringen gis virkning for arveavgift som ikke har forfalt til betaling innen 1. januar 2021.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Gufi said:

La meg bare informere om at arveloven ble endret med virkning fra 1.januar 2021 av Solbergregjeringa : 

Denne endringen gjaldt arveoppgjør som ikke var avsluttet ennå men hadde dratt ut i 6+ år, noe som må være ekstreme unntakstilfeller og antagelig ikke endrer noe for TS.

Hvis man er heldig ble takseringen i 2012 gjort slik at det står hvor mye tomtene og bygninger ble vurdet til den gang. Første steg er uansett å finne dokumentene fra overdragelsen den gang.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 timer siden):

Er det umulig å finne denne og bruke den til å anslå verdien?

Er det noen i din familie som har kjøpt eiendommen?

Skal se om jeg finner kjøpekontrakt og skjøte. Men tror at taksten ble foretatt av en regnskapskyndig person, ikke av takstmann.

Det er en fjern slektning som er kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...