Gå til innhold

Tilbakeblikk: Outcast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et strålende tilbakeblikk, selv om jeg ikke har akkurat samme opplevelsen som forfatteren av denne lovprisningen.

Jeg spilte første versjonen når den kom, hadde akkurat får en ny Pentium med mer enn nok power til å kjøre alt på max, og ja, jeg syntes det var flott å se på. Jeg elska dialogen i spillet, den er underfundig, kreativ og svært underholdende, og at jeg kunne spille en konsollport med "Gaamsavv", det var jo en stor glede.

Men, jeg ga opp etter noen timer, da styringa rett og slett var noe av det mest umulige jeg noensinne har vært borti, er vel bare "Dark Souls" som er verre enn dette på PC.

Jeg kjøpte den nye versjonen som kom, da jeg likte konseptet veldig godt, men desverre, dette ble vel det spillet som endelig lærte meg å slutte å kjøpe spill som ikke er skikkelig optimalisert for spilling med mus og tastatur. Den nye versjonen var jo enda flottere enn sist, og jeg tvang meg til å spille litt lengre enn sist, men til slutt måtte jeg bare bøye meg i snørra og avslutte spillet.

Jeg orker ikke styring som virker som om jeg har 7 i promille og skyter mot mål som er to centimeter i diameter, mens jeg seg en vegg av fiende rett foran trynet... Nei og nei! Det er SÅ trist at jeg ikke klarer spille dette mesterverket, da alt lå til rette for en fantastisk opplevelse, om det ikke hadde vært for en helt umulig kontroll.

Jeg har til slutt måttet innse at jeg aldri mer bør spille spill, som er portet fra konsoll. Lider meg for tiden igjennom "Witcher 3", som er et helt mindblowing spill, men styringa er jo et mareritt, som alltid... Å skulle flytte på en kar på 70 kilo ved hjelp av et tastetrykk, og det virker som du prøver å flytte en tanks på titalls tonn, med mekanisk latency, slik at de fleste hotspots tidvis blir nesten umulig å treffe, det er ikke helt min greie. Dette var også mitt hovedproblem med Outcast, når jeg sikter og skyter, så treffer jeg jo aldri der jeg tror jeg sikter, fordi styringa ikke er spot on, alt bare flyter med en merkelig form for lag.

Uansett, takk for et flott tilbakeblikk, på et spill som helt sikkert hadde vært en fryd for meg også, om styringa hadde vært litt mer presis. Synd at så flott kunst blir ødelagt av teknisk rør.

Lenke til kommentar
Puzzlefuzz skrev (4 timer siden):

Et strålende tilbakeblikk, selv om jeg ikke har akkurat samme opplevelsen som forfatteren av denne lovprisningen.

Jeg spilte første versjonen når den kom, hadde akkurat får en ny Pentium med mer enn nok power til å kjøre alt på max, og ja, jeg syntes det var flott å se på. Jeg elska dialogen i spillet, den er underfundig, kreativ og svært underholdende, og at jeg kunne spille en konsollport med "Gaamsavv", det var jo en stor glede.

Men, jeg ga opp etter noen timer, da styringa rett og slett var noe av det mest umulige jeg noensinne har vært borti, er vel bare "Dark Souls" som er verre enn dette på PC.

Jeg kjøpte den nye versjonen som kom, da jeg likte konseptet veldig godt, men desverre, dette ble vel det spillet som endelig lærte meg å slutte å kjøpe spill som ikke er skikkelig optimalisert for spilling med mus og tastatur. Den nye versjonen var jo enda flottere enn sist, og jeg tvang meg til å spille litt lengre enn sist, men til slutt måtte jeg bare bøye meg i snørra og avslutte spillet.

Jeg orker ikke styring som virker som om jeg har 7 i promille og skyter mot mål som er to centimeter i diameter, mens jeg seg en vegg av fiende rett foran trynet... Nei og nei! Det er SÅ trist at jeg ikke klarer spille dette mesterverket, da alt lå til rette for en fantastisk opplevelse, om det ikke hadde vært for en helt umulig kontroll.

Jeg har til slutt måttet innse at jeg aldri mer bør spille spill, som er portet fra konsoll. Lider meg for tiden igjennom "Witcher 3", som er et helt mindblowing spill, men styringa er jo et mareritt, som alltid... Å skulle flytte på en kar på 70 kilo ved hjelp av et tastetrykk, og det virker som du prøver å flytte en tanks på titalls tonn, med mekanisk latency, slik at de fleste hotspots tidvis blir nesten umulig å treffe, det er ikke helt min greie. Dette var også mitt hovedproblem med Outcast, når jeg sikter og skyter, så treffer jeg jo aldri der jeg tror jeg sikter, fordi styringa ikke er spot on, alt bare flyter med en merkelig form for lag.

Uansett, takk for et flott tilbakeblikk, på et spill som helt sikkert hadde vært en fryd for meg også, om styringa hadde vært litt mer presis. Synd at så flott kunst blir ødelagt av teknisk rør.

Styringa var bra den! Ble litt overrasket over innlegget ditt. "aldri mer bør spille spill som er portet fra konsoll", skriver du. Outcast ble laget for PC og gitt ut på PC, med bruk av tastamur og mus. 

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev:
Puzzlefuzz skrev (4 timer siden):

Et strålende tilbakeblikk, selv om jeg ikke har akkurat samme opplevelsen som forfatteren av denne lovprisningen.

Jeg spilte første versjonen når den kom, hadde akkurat får en ny Pentium med mer enn nok power til å kjøre alt på max, og ja, jeg syntes det var flott å se på. Jeg elska dialogen i spillet, den er underfundig, kreativ og svært underholdende, og at jeg kunne spille en konsollport med "Gaamsavv", det var jo en stor glede.

Men, jeg ga opp etter noen timer, da styringa rett og slett var noe av det mest umulige jeg noensinne har vært borti, er vel bare "Dark Souls" som er verre enn dette på PC.

Jeg kjøpte den nye versjonen som kom, da jeg likte konseptet veldig godt, men desverre, dette ble vel det spillet som endelig lærte meg å slutte å kjøpe spill som ikke er skikkelig optimalisert for spilling med mus og tastatur. Den nye versjonen var jo enda flottere enn sist, og jeg tvang meg til å spille litt lengre enn sist, men til slutt måtte jeg bare bøye meg i snørra og avslutte spillet.

Jeg orker ikke styring som virker som om jeg har 7 i promille og skyter mot mål som er to centimeter i diameter, mens jeg seg en vegg av fiende rett foran trynet... Nei og nei! Det er SÅ trist at jeg ikke klarer spille dette mesterverket, da alt lå til rette for en fantastisk opplevelse, om det ikke hadde vært for en helt umulig kontroll.

Jeg har til slutt måttet innse at jeg aldri mer bør spille spill, som er portet fra konsoll. Lider meg for tiden igjennom "Witcher 3", som er et helt mindblowing spill, men styringa er jo et mareritt, som alltid... Å skulle flytte på en kar på 70 kilo ved hjelp av et tastetrykk, og det virker som du prøver å flytte en tanks på titalls tonn, med mekanisk latency, slik at de fleste hotspots tidvis blir nesten umulig å treffe, det er ikke helt min greie. Dette var også mitt hovedproblem med Outcast, når jeg sikter og skyter, så treffer jeg jo aldri der jeg tror jeg sikter, fordi styringa ikke er spot on, alt bare flyter med en merkelig form for lag.

Uansett, takk for et flott tilbakeblikk, på et spill som helt sikkert hadde vært en fryd for meg også, om styringa hadde vært litt mer presis. Synd at så flott kunst blir ødelagt av teknisk rør.

Styringa var bra den! Ble litt overrasket over innlegget ditt. "aldri mer bør spille spill som er portet fra konsoll", skriver du. Outcast ble laget for PC og gitt ut på PC, med bruk av tastamur og mus. 

Om det er tilfelle, så er det i såfall et besyndelig valg av kontrollsystem. For meg var det et mareritt, og jeg har som sagt gjort et nytt forsøk når den oppussa versjonen kom, og det var akkurat som før, helt håpløst.
Lenke til kommentar
19 hours ago, Puzzlefuzz said:

Jeg orker ikke styring som virker som om jeg har 7 i promille og skyter mot mål som er to centimeter i diameter, mens jeg seg en vegg av fiende rett foran trynet... Nei og nei! Det er SÅ trist at jeg ikke klarer spille dette mesterverket, da alt lå til rette for en fantastisk opplevelse, om det ikke hadde vært for en helt umulig kontroll

Det høres trist ut, ja. Enig i at Cutter er litt tyngre å manøvrere enn vi gjerne er vant med nå om dagen, men jeg opplever det for min del som en slik ting som det tar et par minutter å vende seg til, og så er det ikke så mye i veien lenger.

19 hours ago, Puzzlefuzz said:

Dette var også mitt hovedproblem med Outcast, når jeg sikter og skyter, så treffer jeg jo aldri der jeg tror jeg sikter, fordi styringa ikke er spot on, alt bare flyter med en merkelig form for lag.

Jepp, men dette er jo med fullt overlegg. Hastigheten på projektilene er en del av balanseringen til våpnene, og det at stort sett alle skudd kan unngås med kløktig spill er en av grunnsteinene i action/trefningdesignen her. Det skiller seg dog fra mange moderne skytespill, men jeg synes ikke det er til hinder for moroa — og så er jo ikke Outcast først og fremst et skytespill, heller.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar
oerhört skrev:
19 hours ago, Puzzlefuzz said:

Jeg orker ikke styring som virker som om jeg har 7 i promille og skyter mot mål som er to centimeter i diameter, mens jeg seg en vegg av fiende rett foran trynet... Nei og nei! Det er SÅ trist at jeg ikke klarer spille dette mesterverket, da alt lå til rette for en fantastisk opplevelse, om det ikke hadde vært for en helt umulig kontroll

Det høres trist ut, ja. Enig i at Cutter er litt tyngre å manøvrere enn vi gjerne er vant med nå om dagen, men jeg opplever det for min del som en slik ting som det tar et par minutter å vende seg til, og så er det ikke så mye i veien lenger.

19 hours ago, Puzzlefuzz said:

Dette var også mitt hovedproblem med Outcast, når jeg sikter og skyter, så treffer jeg jo aldri der jeg tror jeg sikter, fordi styringa ikke er spot on, alt bare flyter med en merkelig form for lag.

Jepp, men dette er jo med fullt overlegg. Hastigheten på projektilene er en del av balanseringen til våpnene, og det at stort sett alle skudd kan unngås med kløktig spill er en av grunnsteinene i action/trefningdesignen her. Det skiller seg dog fra mange moderne skytespill, men jeg synes ikke det er til hinder for moroa — og så er jo ikke Outcast først og fremst et skytespill, heller.

Interessant at du sier at dette ikke primært er et skytespill, da det var akkurat det som ble mitt store problem med spillet. Alt for mye skyting med våpen som aldri traff, det ble rett og slett for frustrerende. Veldig synd, da jeg likte verdenen og det underlige folket som bodde der veldig godt. Det er vel ganske åpenbart at spillmekanikken ikke var noe for meg. Jeg er også en slik som nesten aldri bruker pil og bue i spill som krever sikting, da jeg blir alt for frustrert over å ikke treffe der jeg sikter. Jeg er nok ikke en direkte kløktig spiller. ;-)
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Arodem skrev:
Limbeck skrev (28 minutter siden):

Hvor mange tilbakeblikk på outcast har vi hatt?

Her på Gamer.no? Ett. Dette. 

Regner med han mener det faktum at artikkelen dukker opp ca en gang i året. Dette er tredje gang jeg ser den dukke opp på forsiden. Ikke at jeg har så veldig mye imot det, for det minner meg om at jeg må få fingeren ut og spille remasteren.
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (10 timer siden):

Regner med han mener det faktum at artikkelen dukker opp ca en gang i året. Dette er tredje gang jeg ser den dukke opp på forsiden. Ikke at jeg har så veldig mye imot det, for det minner meg om at jeg må få fingeren ut og spille remasteren.

Njaaa. Ser at både min og hans kommentar ble publisert samme uka som artikkelen, så det var nok ikke det. Kan hende han forveksla denne med en anmeldelse av remasteren eller noe. 
 

Tenkte denne fortjente en republisering nå i påsken, ja, men helt ærlig er jeg ganske sikker på at dette er første gang vi har tatt akkurat denne frem igjen siden vi først publiserte den. Jeg sjekka endringsloggen for sikkerhets skyld, og det har ikke vært noen endringer siden 2021. 

Det er noen andre tilbakeblikk som har blitt dradd frem flere ganger, da, og i enkelte tilfeller omtrent én gang i året, men ikke akkurat denne. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...