Gå til innhold

TEST: Test: TV-dekodere – noen er mer fremtidssikre enn andre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For snill med Telia Box her ja. 

Makan til elavfall har jeg aldri sett makan til 😂

 

Minnelekkasje? Yess

Oppkobling av fjernkontroll har vært drit over tid :D

Treg sw? Ja

Tregt kanalskifte? Ja

 

Kunne ikke se etter oppdateringer

Kunne ikke se etter oppdateringer 

Kunne ikke se etter oppdateringer

Nvm, du har nyeste versjon! 

Endret av Janvik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg synes Telia box fungerer veldig bra nå. Ja det var en del kluss til å begynne med, men de har rettet det meste.

Det viktigste for meg er løsningene Telia og Altibox har for å kunne se opptak hvor man er og ikke være avhenging av en harddisk i dekoderen. Dermed kan man også starte å se en film på TVen for deretter å fortsette på nettbrett eller PC. Dette er for meg et must i dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telia box er håpløs,

Den er treg på alt.

Det må være dårlig programmvare ikke bare dårlig hardware. Den blir dårligere etter tid, da hjelper det å tilbakestille til fabrikkverdi.

Den havner plutselig i boot-loop uten at jeg har gjort noen endring på boksen på lang tid. Da er det bare å tilakestile.

Hvorfor tvangsinnstallerer Telia flere og flere apper ? 

Hvorfor oppdaterer de ikke android versjon, android 12 for TV er nå ute. Telia box går på 8

Hvorfor får vi ikke telia play som kan brukes på TV med android ?

Lenke til kommentar

Hm, premisset for denne saken er da feil? Det står: "Så kom kabel-TV og satellitt-TV. Da måtte du ha en boks for å dekode kanaler du betalte for.".

Det stemmer jo overhodet ikke. De aller fleste TVer inneholder jo en digital TV-dekoder, man setter jo programkortet fra kabel-TV leverandøren direkte inn i TVen (via IDTV-adapteret). 

Så det er  ingen grunn til å bruke en unødvendig ekstern dekoder for å se på kanalene man har betalt for.

 

https://www.telenor.no/kundeservice/tv/dekodere-og-fjernkontroller/idtv-kortleser/

Endret av diZrupt0r
Lenke til kommentar

Fikk lite ut av denne ift. hva som er bra og dårlig med de forskjellige.

Har selv Altibox Modell A som en testboks på hjemmekontoret og synes ikke bildet på den er noe dårligere enn Q22 i stua?  Som det skrives i testen.

1 hour ago, diZrupt0r said:

Hm, premisset for denne saken er da feil? Det står: "Så kom kabel-TV og satellitt-TV. Da måtte du ha en boks for å dekode kanaler du betalte for.".

Det stemmer jo overhodet ikke. De aller fleste TVer inneholder jo en digital TV-dekoder, man setter jo programkortet fra kabel-TV leverandøren direkte inn i TVen (via IDTV-adapteret). 

Så det er  ingen grunn til å bruke en unødvendig ekstern dekoder for å se på kanalene man har betalt for.

 

https://www.telenor.no/kundeservice/tv/dekodere-og-fjernkontroller/idtv-kortleser/

Det er riktig ja men det har vært ganske klønete for hvermansen å forholde seg til dette opp mot hva TVen støtter og hva som kreves for TV leverandøren. Selv selgere i butikken klarer ikke alltid forklare dette godt nok. For de som forstår seg bedre på det ja.

Hadde min første TV med hensikt å bruke CAM modul i 2009 men da var det ingen godt tilrettelagt løsning fra de som tilbød TV der jeg bodde.

Dette har nok blitt mye bedre med årene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har prøvd Telenor, Telia og Altibox, dessverre sitter nå med Telia sin (Get boks) Makan til en dårlig enhet.

Kanal skifte må foregå  i en passende hastighet for boksen, for raskt eller for sakte for dens behag så fryser den opp.

Med flaks så kan den gå ut av den loopen den står i ved å slå den av med fjernkontroll, men oftest ty til å ta strømmen fra boksen.

Det blir da en lang oppstart som ender i hovedmeny etter masse Telia og Android visninger på skjermen.

Telia gjør lite for å fikse problemet som altfor mange sliter med i borettslaget vi tilhører.

Telenor sin CD boks fungerte utmerket, men dessverre byttet ut med Telia.

FBAFA25C-1939-4AC9-ABCC-3F750D63FC89.jpeg

0567D93B-ED08-42A3-ACB8-12D43E3D1F9B.jpeg

Endret av Festus4999vov
Lenke til kommentar

Jeg har Telenor T-We gjennom sameiet, og fikk den nye 4K-boksen i sommer. Telenor har kanaler som sendes i 4K. Den er rask i bruk, både når man blar i menyen og laster innhold. Stor forbedring fra forrige modell. Den har også Wi-Fi, så man trenger ikke å kable den til routeren. Eneste minus er at den ikke har egen mute-knapp på fjernkontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, zanta said:

Jeg har Telenor T-We gjennom sameiet, og fikk den nye 4K-boksen i sommer. Telenor har kanaler som sendes i 4K. Den er rask i bruk, både når man blar i menyen og laster innhold. Stor forbedring fra forrige modell. Den har også Wi-Fi, så man trenger ikke å kable den til routeren. Eneste minus er at den ikke har egen mute-knapp på fjernkontrollen.

Vil si at vol +/- her reagerer såpass raskt når man holder knappene inne at det ikke er noe kjempesavn.

Lenke til kommentar
diZrupt0r skrev (3 timer siden):

Hm, premisset for denne saken er da feil? Det står: "Så kom kabel-TV og satellitt-TV. Da måtte du ha en boks for å dekode kanaler du betalte for.".

Det stemmer jo overhodet ikke. De aller fleste TVer inneholder jo en digital TV-dekoder, man setter jo programkortet fra kabel-TV leverandøren direkte inn i TVen (via IDTV-adapteret). 

Så det er  ingen grunn til å bruke en unødvendig ekstern dekoder for å se på kanalene man har betalt for.

 

https://www.telenor.no/kundeservice/tv/dekodere-og-fjernkontroller/idtv-kortleser/

Det stemmer jo ikke for de ca 450 000 Telia/get abbonentene, de hat ikke mulighet for å få programkort.

Lenke til kommentar
4 hours ago, diZrupt0r said:

Hm, premisset for denne saken er da feil? Det står: "Så kom kabel-TV og satellitt-TV. Da måtte du ha en boks for å dekode kanaler du betalte for.".

Det stemmer jo overhodet ikke. De aller fleste TVer inneholder jo en digital TV-dekoder, man setter jo programkortet fra kabel-TV leverandøren direkte inn i TVen (via IDTV-adapteret). 

Så det er  ingen grunn til å bruke en unødvendig ekstern dekoder for å se på kanalene man har betalt for.

IDTV er greit, men man mister muligheten til opptak og å se fra start. Med mindre noe er endret siden sist jeg hadde IDTV selv.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig vi er langt unna fremtidens tv opplevelse. Det er mye elavfall som tidligere nevnt. Når jeg skrur på tv så vil jeg ha siste kanal. Vil jeg ha noe annet så kan jeg godt trykke på en egen dedikert knapp. Jeg vil ikke ha smarte dekodere og smarte apper som på liv og død skal ha deg til å se på alt annet enn det du vil se på. Dette inkluderer NRK appen. Det beste med NRK appen er tv kvaliteten. Den går en høy gang over Telia sin app som jeg bruker. Hvis jeg ikke hadde bodd i ett sameie så hadde jeg nok ikke hatt noen av dagens tilbydere.

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

IDTV er greit, men man mister muligheten til opptak og å se fra start. Med mindre noe er endret siden sist jeg hadde IDTV selv.

Mulighet for opptak har i alle fall eksistert på IDTV i snart 10år.

Kjenner en som har en Samsung som støtter opptak og start forfra om han bare plugger en usbpen eller HD i porten på siden. Dette er en over 6år gammel Samsung.

For ca 10år siden jobber jeg i butikk og solgte tv. Vi hadde flere modeller som støttet canal digital både cabel og parabol med opptak om man koblet til en ekstern HDD.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke anbefaller Altibox in nye A1 dekoder.

kanal bytte er ikke momentant den tar faktisk mye lenger tid en gamle Q22, i tillegg har A1 utrolig mye problemer. .. den nekter og starte .. den krajse konstant og er det ikke det så forsvinnger kanaler bare sån man sitter bare igjen med nrk til slutten vis man er heldige .. Den har hvert så dårlige at jeg måte levere den tilbake. Alt som fungerte på Q22 fungerte ikke på A1 .. den ville ikke snakke med tv noe Q22 kan osv.

I tillegg bruker A1 internet bånbredet. og går ikke lenger på sin egen port. Dermed mister man faktisk en del av internett kapasiteten som er et stort negativ .. enneste plussen med boksen er at man kan koble den til Wifi og den fungere forsatt fint sån at man kan får TV signaler på rom der man ikke har ethernet tilkobling.

jeg måte bare dele litt frustrasjon med den boksen jeg hadde faktisk

Lenke til kommentar
12 hours ago, diZrupt0r said:

Hm, premisset for denne saken er da feil? Det står: "Så kom kabel-TV og satellitt-TV. Da måtte du ha en boks for å dekode kanaler du betalte for.".

Det stemmer jo overhodet ikke. De aller fleste TVer inneholder jo en digital TV-dekoder, man setter jo programkortet fra kabel-TV leverandøren direkte inn i TVen (via IDTV-adapteret). 

Så det er  ingen grunn til å bruke en unødvendig ekstern dekoder for å se på kanalene man har betalt for.

 

https://www.telenor.no/kundeservice/tv/dekodere-og-fjernkontroller/idtv-kortleser/

Jeg fikk min første satelitt boks i 1998, som den gang og i mange år fram til ca. 2016 var den eneste måten å få satellitt TV på.

Med harddisk så man kunne gjøre opptak. Det tok ennå en del år før første kabelboksen kom med harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...