Gå til innhold

Anmeldelse: The Witcher – Sesong 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TazheI skrev (9 timer siden):
The Avatar skrev (På 22.12.2021 den 22.11):

Det er fortsatt ikkje ein perfekt serie men eg synes at mange av svakheitene med fyrste sesong er forbetra. Blant anna er uniformene til Nilfgaard mykje beyre no, og håret til Triss har fått litt raudfarge for å nemne nokre detaljar. 

Vis sitat  

Syns det var kult at de hørte på kritikken og fant en okey "forklaring" på hvorfor hun fikk rødt hår. Men eg e litt spent på ka du synes e den perfekte serieren? har ikkje sett en så bra serie på 10 år selv.

Expanse er bedre etter mitt syn. Mad men også. Men veldig forskjellige, kan ikke sammenlignes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt uenig i sluttscore. The Witcher S2 holder en meget høy kvalitet & treffer bra (synes jeg). Jeg er ikke noe spesielt Witcher fan fra tidligere, verken bøker eller spill; men sitter klistret til skjermen. Sviver lett inn som noe av det beste seriene jeg noen gang har sett, skal sies at jeg er noe svak for sjangeren da :lol:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 12/22/2021 at 11:17 PM, Espen Jansen said:

Mange gode innspill her; hyggelig å se en saklig diskusjon for en sjelden gangs skyld. For ordens skyld har jeg lest den første boken, og spilt det første spillet i 10-12 timer. Den andre boka står i hylla, mens spill to og tre er spilt i 1-2 timer hver. Jeg er fortsatt med på lasset – jeg ser fram til sesong tre, og jeg skjønner at fokuset vil fortsette å være på dette maktspillet og mindre på gutteklubben til Geralt og Jaskier. Da ønsker jeg bare at disse andre figurene introduseres på bedre og mer naturlige måter, at de spilles med mer bravur og at de har litt mer interessante ting å drive med.

Og til dere som klager på at vi anmelder serier og film, kan jeg bare klippe og lime det jeg skrev i anmeldelsen av fjerde sesong av Castlevania tidligere i år:

"Det er ingen utdanning eller påkrevd bakgrunnshistorie som må til for å anmelde kultur, annet enn personlig interesse og evne til å analysere et verk og uttrykke seg på en saklig måte. Jeg har sett hundrevis av filmer og serier, på samme måte som jeg har spilt hundrevis av spill. Jeg ser ikke den store forskjellen.

Grunnen til at vi av og til dekker filmer og serier basert på spill er jo nettopp det, at dette er innhold som er sterkt knyttet opp mot spillene vi vanligvis skriver om. Vi liker spill og spillrelatert innhold, og jeg personlig synes litt serie- og filminnhold bare er en fin måte å gi siden mer og variert lesestoff."

Men kritikken burde jo antyde at alt ikke er som det burde være. Du står jo til stryk hva gjelder å ha satt seg inn i temaet før du begynner å skrive. Mye her som du burde ha visst på forhånd. Blant annet at sesong 1 er et resultat av 2 bøker som kommer før den egentlige historien Witcher serien handler om. Episode 1 i sesong 2 er heller ikke med i hovedfortellingen. Hovedfortellingen innehar 5 bøker der Hissrich har nevnt at hver bok blir til 1 sesong. Mens den første virkelige boken i serien: Blood of Elves ble til 7 episoder, så blir nok de neste 4 bøkene 8 episoder hver. Så det vil bli en del mer tid til å fylle ut detaljer om enkelte.

Det er gjennomgående i nær samtlige TV serier at den som ser på, og ikke kan noe om materialet på forhånd ofte blir forvirret idet man introduserer nye karakterer. Men at dette bedrer seg etterhvert. Du eksemplifiserer bare dette her.

Kritikken sesongen har fått av blodfansen har stort sett dreiet seg om forholdet mellom Yennefer og Ciri. Da dette var annerledes fra boken, og spesielt Yennefer gjorde et par ting i serien som ikke passer til hennes karakter i boken. Men vi kan jo se hvorfor Hissrich valgte dette, for det førte til syvende og sist til en fint plot. Og i mine øyne økte spenningsmomentet idet Blood of Elves ble filmatisert!

Navnet på boken Blood of Elves burde forøvrig tilsi hvor sentralt det er å forstå blodlinjen til Ciri. Ikke minst hva gjelder sagaens gjerne største bad guys: The Wild Hunt. Så her får du sterk minuskarakter i det å anmelde. Skal man anmelde noe, så ikke gjør det om til et shitshow der du skriver fra toalettet takk!

Man kan si det samme om håndtverkere og økonomer. Man må ikke ha utdanning der heller. Men enkelte av oss har faktisk hatt filmhistorie som fag på universitetet også.

Forøvrig er det lov å håpe på at siste sesong (sesong 6 antar jeg) får mer enn 8 episoder også. Ihvertfall 10, da denne boken: The Lady of The Lake er den klart lengste.

Endret av Timeer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/24/2021 at 11:32 PM, Timeer said:

Men kritikken burde jo antyde at alt ikke er som det burde være. Du står jo til stryk hva gjelder å ha satt seg inn i temaet før du begynner å skrive. Mye her som du burde ha visst på forhånd. [...]

Det er gjennomgående i nær samtlige TV serier at den som ser på, og ikke kan noe om materialet på forhånd ofte blir forvirret idet man introduserer nye karakterer. Men at dette bedrer seg etterhvert. Du eksemplifiserer bare dette her. [...]

Navnet på boken Blood of Elves burde forøvrig tilsi hvor sentralt det er å forstå blodlinjen til Ciri. Ikke minst hva gjelder sagaens gjerne største bad guys: The Wild Hunt. Så her får du sterk minuskarakter i det å anmelde. Skal man anmelde noe, så ikke gjør det om til et shitshow der du skriver fra toalettet takk!

Man kan si det samme om håndtverkere og økonomer. Man må ikke ha utdanning der heller. Men enkelte av oss har faktisk hatt filmhistorie som fag på universitetet også.

Så tanken er at man ikke får uttrykke seg om kultur hvis man ikke har studert temaet på universitet først? Er det ikke lov å representere menigmann når man skriver om ting? Tror du brorparten av de som ser på The Witcher har lest alt Sapkowski har skrevet, slik at mitt perspektiv er helt og holdent ugyldig; noe ingen andre kan kjenne seg igjen i?

Endret av Espen Jansen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/24/2021 at 11:32 PM, Timeer said:

Men kritikken burde jo antyde at alt ikke er som det burde være. Du står jo til stryk hva gjelder å ha satt seg inn i temaet før du begynner å skrive.

Hva som måtte stå i bøkene er komplett irrelevant når man skal anmelde en TV-serie. Serien må klare å stå på egne ben.

Serier/filmatiseringer er ikke bare for blodfansen som ikke tåler den minste endring. Du må gjerne ha din egen mening om serien, men du må klare å takle at andre folk har en annen mening. Selv når den personen har skrevet en anmeldelse. 

Disse evinnelige angrepene på anmeldere man er uenige med er igrunn ganske kjedelige. 

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg finner serien veldig 50/50. Det er øyeblikk der jeg føler at vi virkelig er i Witcher-universet slik jeg kjenner det fra bøkene og spillene, men så er det andre øyeblikk der jeg føler at man har bommet og som tar meg ut av opplevelsen. Det er nok til at jeg fortsetter for å kanskje oppleve mer av førstnevnte, men ikke nok til at jeg blir hodestups forelsket i serien.

Hovedproblemet mitt er at castingen er lite treffsikker. De viktigste rollene fungerer godt (heldigvis), men mange av de mindre karakterene gjør ikke stort mer enn å få jobben gjort. Enkelte kostymer virker billige (verst er de tullete rustningene de har brukt for Nilfgard), og det er en del scener der karakterene snakker og oppfører litt for mye som mennesker fra vår tid, spesielt når det gjelder humor. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Spartapus said:

Jeg finner serien veldig 50/50. Det er øyeblikk der jeg føler at vi virkelig er i Witcher-universet slik jeg kjenner det fra bøkene og spillene, men så er det andre øyeblikk der jeg føler at man har bommet og som tar meg ut av opplevelsen. Det er nok til at jeg fortsetter for å kanskje oppleve mer av førstnevnte, men ikke nok til at jeg blir hodestups forelsket i serien.

Hovedproblemet mitt er at castingen er lite treffsikker. De viktigste rollene fungerer godt (heldigvis), men mange av de mindre karakterene gjør ikke stort mer enn å få jobben gjort. Enkelte kostymer virker billige (verst er de tullete rustningene de har brukt for Nilfgard), og det er en del scener der karakterene snakker og oppfører litt for mye som mennesker fra vår tid, spesielt når det gjelder humor. 

Jeg kunne ønske filmer og serier tok seg like flid med kostymer og sener som LOTR, ser så klart trilogien igjen i jula og selv etter 20 år er det ingen ting som slår det der, detaljene kvaliteten, og de filmene var faktisk ikke så dyre, Fellowship hadde lavere budsjett enn en typisk netflix/prime sesong i en tilfeldig serie. Drakten til Boromir skal vanskelig slås i kulhet, den ser kult ut, ser bra laget ut og ser autentisk ut. Ingen ser ut til å gidde å ta seg bryet med å lage slike ting, verken før eller senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne ønske filmer og serier tok seg like flid med kostymer og sener som LOTR, ser så klart trilogien igjen i jula og selv etter 20 år er det ingen ting som slår det der, detaljene kvaliteten, og de filmene var faktisk ikke så dyre, Fellowship hadde lavere budsjett enn en typisk netflix/prime sesong i en tilfeldig serie. Drakten til Boromir skal vanskelig slås i kulhet, den ser kult ut, ser bra laget ut og ser autentisk ut. Ingen ser ut til å gidde å ta seg bryet med å lage slike ting, verken før eller senere. 

Hvis jeg husker riktig, så ble alt av klær og rustninger til LotR-filmene håndlaget for produksjonen (mener det er et innslag om dette i ekstramaterialet). De fleste filmer og serier gjør ikke det, men leier et lager av ferdiglaget utstyr, og da må man ta det man finner.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Spartapus said:

Hvis jeg husker riktig, så ble alt av klær og rustninger til LotR-filmene håndlaget for produksjonen (mener det er et innslag om dette i ekstramaterialet). De fleste filmer og serier gjør ikke det, men leier et lager av ferdiglaget utstyr, og da må man ta det man finner.

kostymer og utstyr ble laget av weta, som også lagde til narinia filmene(som også er mange hode høyere enn de fleste filmer når det kommer til kostymer og slikt) men   weta er/var en del av peter jackson sine greier, men weta fins og kan lage for andre produsjoner, men det er jo også opp til produsenter og reggisører av filmer hvor mye de gidder å tenke på slikt, noen gir frie tøyer til kostyme folk, andre har mer å si. Mye av dette dårlige vi ser på tv og film er rett og slett latskap, og at kostyme folk liker å jobbe med lær da det er lett gi lær "personlighet" mye lettere å slenge sammen noen lærbiter enn å lage en full ensemble som Boromir eller Gimli har.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke har lest nøye nok , men virker som om alle i kommentarfeltet mener sesong 2 er bedre og derav uenig(?) med artikkelforfatter...

Med veldig lave forventinger til sesong 1 ble jeg faktisk positivt overasket over hva det faktisk ble. Men så godt som alle så vel åpenbare ting som lett kunne vært forbedret. Tidshoppingen  (hvis Nolan holder kurs er det bare å melde seg på), gjentatte minutter lange hylescener kunne vært kuttet, for store hopp fra scene til scene etc. etc.  Hvis de har har luket ut dette bør det vel bare ha gått rette veien?

Sesong 1 var ikke propp full av sjarm. Noen scener og skuespillere hadde det, andre ikke. Men man mener altså at "sjarmometeret har sunket" til sesong 2 eller er kommentarfeltet uenig i det?

Lenke til kommentar

Sesong to var langt meir lineær, dette gjorde sesongen enklare å følgje. Ironisk nok så hadde tidshoppinga i sesong 1 våre enklare for sjåarane å forholde seg til om sesongane var bytta om, det var mykje forlangt av eit publikum som ikkje har lest bøkene å skulle lære seg både eit nytt univers og lære seg å kjenne karakterane samtidig som ein skulle klare å forstå tidshoppa i ein verden der nokre av karakterane har så lang levetid at dei ser heilt like ut.

Eg synes også at sesong 2 fekk til å glatte over nokre av feilskjæra som blei begått i fyrste sesongen.

Største kritikken som eg har av sesong 2 akkurat no er at det med fordel kunne våre eit par "monster of the week" episoder til å bryte opp slik at sesongen ikkje framstår som ein lang film i staden for ein serie av enkeltepisoder. Dette ville også gitt gode muligheiter for å bli meir kjent med Geralt og hans rolle i samfunnet der han både er utstøtt av samfunnet for å være annleis som berre blir satt pris på når han har kvitta seg med eit lokalt monster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...