Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksøkt for 36000kr for å kopiert personvern fra nettside


Einar 84

Anbefalte innlegg

Jeg lagde nylig en nettside hvor jeg kopierte personvern og vilkår fra en annen nettside, de ble klar over dette og leide inn både advokat og andre eksperter som har brukt 30 timer på å sende meg en melding om å opphøre dette, jeg gjorde akkurat det med en gang og nå vil de at jeg skal betale for 36000kr i utgifter de brukte på denne saken. Jeg lagde heller ikke denne nettsiden selv, men jeg eier den, den er ikke ferdig, ingen har kjøpt noe fra den og i rundt 5 personer har besøkt den. Hva skal jeg gjøre? Har de rett til å bruke så mye de vil for så at jeg skal betale for dette? Jeg er en student og har ingen penger.

 

Endret av Einar 84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom de har brukt masse ressurser på å få jurister til å utvikle vilkårene i utgangspunktet, skjønner jeg at de ble irriterte. Men så var det noe med å skyte spurv med kanoner... En enkel mail der de ba deg fjerne dette umiddelbart, ellers ville de gå videre med saken, hadde vært tilstrekkelig i første omgang.

Kanskje du bør kontakte en advokat selv?

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Einar 84 said:

Jeg lagde nylig en nettside hvor jeg kopierte personvern og vilkår fra en annen nettside, de ble klar over dette og leide inn både advokat og andre eksperter som har brukt 30 timer på å sende meg en melding om å opphøre dette, jeg gjorde akkurat det med en gang og nå vil de at jeg skal betale for 36000kr i utgifter de brukte på denne saken. Jeg lagde heller ikke denne nettsiden selv, men jeg eier den, den er ikke ferdig, ingen har kjøpt noe fra den og i rundt 5 personer har besøkt den. Hva skal jeg gjøre? Har de rett til å bruke så mye de vil for så at jeg skal betale for dette? Jeg er en student og har ingen penger.

 

Hei, bare ta det vekk og beklage. Ikke betal en dritt.

de kommer uansett ingen vei med slikt tull. Og vær nøyaktig i språket. Du er ikke saksøkt.

Om du har fått en regning fysisk så må du benekte kravet skriftlig. 

En siste ting er hvem er eier her, er det deg gjennom firma eller som privatperson?

 

og husk å alltid svare høflig, skriftlig og avvisende. 

Endret av scuderia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg på ingen måte jurist eller advokat, men vil tro det er opphavsrett de vil ta deg på. I så fall høres 36000 helt urimelig ut i første omgang. Men du skal ikke se vekk ifra at de kan ha en sak. Jeg kjenner bare til normen rundt fototyveri, og den kan du lese om her: https://baa.no/alle-artikler/hvordan-kreve-betaling-for-bildetyveri

Om de har brukt mye ressurser på å utarbeide vilkårene, anser de sannsynligvis verdien som større enn et foto.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Fibonacci said:

Nå er jeg på ingen måte jurist eller advokat, men vil tro det er opphavsrett de vil ta deg på. I så fall høres 36000 helt urimelig ut i første omgang. Men du skal ikke se vekk ifra at de kan ha en sak. Jeg kjenner bare til normen rundt fototyveri, og den kan du lese om her: https://baa.no/alle-artikler/hvordan-kreve-betaling-for-bildetyveri

Om de har brukt mye ressurser på å utarbeide vilkårene, anser de sannsynligvis verdien som større enn et foto.

Tja, jeg er heller ingen jurist, men denne teksten fra siden du lenker til gir vel lite grunnlag for størrelsen på regningen i dette tilfellet:

Hvis noen tar i bruk et bilde uten samtykke (bildetyveri) fra fotografen/innehaver av rettighetene til fotografiet, skal vederlags- og/eller erstatningsutmålingen skje etter ett av følgende alternativer:

1: Rimelig vederlag for bruken, samt erstatning for skade som følge av overtredelsen som ikke ville oppstått ved avtale om bruk, eller

2: Erstatning for skade som følge av overtredelsen, eller

3: Vederlag svarende til vinningen som er oppnådd ved overtredelsen.

Fotografen kan velge det alternativet som er gunstigst.

 

Siden det er en hjemmeside som knapt har hatt trafikk er neppe vinningen/rimelig vederlag i denne prisklassen. Teksten har vel heller ikke tatt skade av å være kopiert, den har ikke fått mindre verdi for eieren.

Uansett så virker det ikke som om de krever erstatning for brudd på opphavsretten, men dekte utgifter for å få trådstarter til å opphøre. 30 timer er åpenbart helt uproporsjonalt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 timer siden):

Hei, bare ta det vekk og beklage. Ikke betal en dritt.

de kommer uansett ingen vei med slikt tull. Og vær nøyaktig i språket. Du er ikke saksøkt.

Om du har fått en regning fysisk så må du benekte kravet skriftlig. 

En siste ting er hvem er eier her, er det deg gjennom firma eller som privatperson?

 

og husk å alltid svare høflig, skriftlig og avvisende. 

Denne siden er igjennom privatperson og jeg eier domenet. Har allerede snakket med de og jeg ble kalt visse ting så vi er ikke akkurat så vennlige, har bedt de å stoppe å trakkasere meg på messenger. Det virker som de prøver å gjøre så mye skade som mulig ettersom de har økt regningen med 50% etter å ha ansatt en kodeekspert som har gått igjennom kildekoden til nettsiden for å se om mer ble kopiert. Nettsiden min er en trussel for deres nettside ettersom vi går etter samme målgruppe, og de har så å si et monopol for øyeblikket.(vi skriver artikler om aksjer, krypto osv.) Jeg jobbet for de før, fikk 1% av avkastningen til selskapet, så lagde min egen nettside for å gi ut en rettferdig betaling til samarbeidspartnere i tillegg til en bedre tjeneste. 

Endret av Einar 84
Lenke til kommentar

Du har ikke bedt dem om engasjere advokat, og saken ville sannsynligvis latt seg løse uten advokat. Juridisk bistand er også langt på vei cost of doing business. Ville droppet all videre kontakt med selskapet og deres advokat, fram til det kommer en faktura, innkalling til forliksråd eller lignende. Sender de faktura, bestrid kravet, så må de ta kravet via forliksråd for å komme noen vei.

Selv etter rettsoppgjør er det ingen automatikk i at en vinnende part får dekket saksomkostninger, og dommerne kan sable ned størrelsen på krav om saksomkostninger dersom det har vært benyttet for mange advokattimer. 30 timer for å skrive en epost eller tre høres unektelig mye ut.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist, men slik jeg ser det kan de ikke bruke en advokat, og så pushe regningen rått på deg i dette tilfellet. 

De kan rette et krav om brudd på åndsverksloven eller markedsføringsloven. Om du ikke aksepterer dette kravet må saken gå via forliksråd til rettsystemet osv.

Beløpet de krever vil være relatert til innholdet, ikke hva de har klart å bruke på advokat på å sende et varsel. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Einar 84 said:

Denne siden er igjennom privatperson og jeg eier domenet. Har allerede snakket med de og jeg ble kalt visse ting så vi er ikke akkurat så vennlige, har bedt de å stoppe å trakkasere meg på messenger. Det virker som de prøver å gjøre så mye skade som mulig ettersom de har økt regningen med 50% etter å ha ansatt en kodeekspert som har gått igjennom kildekoden til nettsiden for å se om mer ble kopiert. Nettsiden min er en trussel for deres nettside ettersom vi går etter samme målgruppe, og de har så å si et monopol for øyeblikket.(vi skriver artikler om aksjer, krypto osv.) Jeg jobbet for de før, fikk 1% av avkastningen til selskapet, så lagde min egen nettside for å gi ut en rettferdig betaling til samarbeidspartnere i tillegg til en bedre tjeneste. 

Om din arbeidsrelasjon fra tidligere kan kompliserer saken også siden dere er «konkurrenter». Men siden du gjør dette som privatperson er du beskyttet på en helt annen måte. De er uansett nødt til fremstille og dokumetere ( timelister etc) kravet. Så lenge de ikke gjør dette er det bare å ignorere dem. 
 

om de gjør det må du bestride skriftlig asap. 

Og som nevnt tidligere så kan de ikke dytte sine utgifter på deg. Høres ut som de egentlig bare prøver å lure deg for penger

husk alt må være skriftlig. Kommer de med trusler etc. så dokumenter dette.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Serpentbane skrev (På 22.12.2021 den 21.37):

Jeg er ikke jurist, men slik jeg ser det kan de ikke bruke en advokat, og så pushe regningen rått på deg i dette tilfellet. 

De kan rette et krav om brudd på åndsverksloven eller markedsføringsloven. Om du ikke aksepterer dette kravet må saken gå via forliksråd til rettsystemet osv.

Beløpet de krever vil være relatert til innholdet, ikke hva de har klart å bruke på advokat på å sende et varsel. 

 

Einar 84 skrev (På 22.12.2021 den 17.55):

Denne siden er igjennom privatperson og jeg eier domenet. Har allerede snakket med de og jeg ble kalt visse ting så vi er ikke akkurat så vennlige, har bedt de å stoppe å trakkasere meg på messenger. Det virker som de prøver å gjøre så mye skade som mulig ettersom de har økt regningen med 50% etter å ha ansatt en kodeekspert som har gått igjennom kildekoden til nettsiden for å se om mer ble kopiert. Nettsiden min er en trussel for deres nettside ettersom vi går etter samme målgruppe, og de har så å si et monopol for øyeblikket.(vi skriver artikler om aksjer, krypto osv.) Jeg jobbet for de før, fikk 1% av avkastningen til selskapet, så lagde min egen nettside for å gi ut en rettferdig betaling til samarbeidspartnere i tillegg til en bedre tjeneste. 

La ikke merke til denne posten når jeg svarte sist. Dette endrer jo premissene betraktelig i forhold til at du bare skulle ha kopiert litt tekst fra en random nettside som man kunne få inntrykk av ut fra din første post. Alle disse detaljene er jo essensielle når du ber om råd, og det er ikke sikkert alle som svarer leser alle postene i tråden før de svarer deg. 

Om du som tidligere ansatt plutselig lanserer en konkurrerende nettside og denne har blåkopiert innhold så er det naturligvis potensiale for at de kjører en helt annen prosess, særlig om det kan være ting som tyder på at du har brakt med deg kode eller andre ting ut. 

Selvsagt kan motivasjonen være å stoppe en konkurrent, men de beskytter også sin egen bedrift mot potensielle uærlige hensikter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...