Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker med inkludert strøm driver miningvirksomhet (krypto) i stor skala


Gjest 62b90...b2a

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å drive utleiebusiness er ikke gitt at det skal tjene penger. Noen er bedre til å selge pølser enn andre, ikke en selvfølge du skal tjene penger uten å gjøre noe forarbeid. Dette er nok en dyr lærepenge hos utleier og kanskje denne bransjen er noe de kan stå over i fremtiden. Her har nok utleier også vært grådig nok til å ikke koste på egen strømmåler slik at de endte opp slik. Uten god grunn til å kaste de ut så kan han i hvert fall bo der 6mnd. 

Er "vi har ikke råd til å ha deg boende her" god nok grunn?

Hvis utleier må selge huset, følger leietager med på kjøpet? Mest sannsynligvis ja. Snakk om brøler. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo forskjell på å leie et lokale til næringsdrift og å leie en bolig. Hvis boligen brukes til næringsdrift slik at utgiftene til næringsdriften påløper huseier, så skulle det jo ikke være noe i veien for å enten slå av strømmen eller å si opp abonnenmentet, alt etter hva som passer best.

Det vil jo da være opp til leietaker å gå til sak og så hevde at han/hun mente at leieforholdet også inkluderte elektrisk energi til næringsdrtift. Man skulle vel ikke tro at de kommer noen vei med det.

Nå er det vel egentlig i utgangspunktet ikke ulovlig å drive en form for næringsdrift i en bolig, men det som går til elektrisk energi til næringsvirksomheten, blir vel sånn sett en problemstilling for seg.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (6 timer siden):

Du kan bytte automatsikring på kursen vedkommende disponerer. Sett inn en f.eks en på 2 ampere. Da kan han disponere maks 460 watt. 

Sannsynligvis så er det delte kurser mellom leilighetene. Var i hvert fall det når jeg leide leilighet med strøm inkludert. I så fall må han trolig ta sin egen strøm også. Og om huseier hadde gjort dette, hadde han brutt sin del av kontrakten i og med at strøm skal være inkludert, og 2 ampere er langt mindre enn det som kan ansees som normalt forbruk.

 

arne22 skrev (7 timer siden):

Det er jo forskjell på å leie et lokale til næringsdrift og å leie en bolig. Hvis boligen brukes til næringsdrift slik at utgiftene til næringsdriften påløper huseier, så skulle det jo ikke være noe i veien for å enten slå av strømmen eller å si opp abonnenmentet, alt etter hva som passer best.

Det vil jo da være opp til leietaker å gå til sak og så hevde at han/hun mente at leieforholdet også inkluderte elektrisk energi til næringsdrtift. Man skulle vel ikke tro at de kommer noen vei med det.

Nå er det vel egentlig i utgangspunktet ikke ulovlig å drive en form for næringsdrift i en bolig, men det som går til elektrisk energi til næringsvirksomheten, blir vel sånn sett en problemstilling for seg.

Men dette er jo strengt tatt ikke næringsdrift, med mindre han driver et mining-selskap der inne. Om han har en haug med private rigger som kjører på "gratis" strøm er det jo fremdeles privat.

Tror det huseier må gjøre er å skaffe advokat og se på om det er grunnlag for oppsigelse eller kontraktsendringer med bakgrunn i lojalitetsplikten. Men mitt inntrykk er at denne er både vag, og omtrent ikke lovfestet for privat utleie.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kajac said:

Sannsynligvis så er det delte kurser mellom leilighetene. Var i hvert fall det når jeg leide leilighet med strøm inkludert. I så fall må han trolig ta sin egen strøm også. Og om huseier hadde gjort dette, hadde han brutt sin del av kontrakten i og med at strøm skal være inkludert, og 2 ampere er langt mindre enn det som kan ansees som normalt forbruk.

 

Men dette er jo strengt tatt ikke næringsdrift, med mindre han driver et mining-selskap der inne. Om han har en haug med private rigger som kjører på "gratis" strøm er det jo fremdeles privat.

Tror det huseier må gjøre er å skaffe advokat og se på om det er grunnlag for oppsigelse eller kontraktsendringer med bakgrunn i lojalitetsplikten. Men mitt inntrykk er at denne er både vag, og omtrent ikke lovfestet for privat utleie.

Hadde det ikke vært billigere i denne situasjonen å kjøre et brudd på leiekontrakten? Hvis prisen er så høy så er det jo nesten billigere om han fikk 0 i husleie og kuttet strømmen. Hadde fortsatt spart 9k.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (8 minutter siden):

Hadde det ikke vært billigere i denne situasjonen å kjøre et brudd på leiekontrakten? Hvis prisen er så høy så er det jo nesten billigere om han fikk 0 i husleie og kuttet strømmen. Hadde fortsatt spart 9k.

Mest sannsynlig, men han hadde jo da risikert å blitt erstatningspliktig. Nå er ikke jeg noen jus-ekspert, men fra mitt ståsted så er huseier properly fucked som det heter på godt norsk. Synes oppriktig synd på han.

Edit: Hadde jeg vært huseier hadde jeg skaffet advokat ASAP for å se om det er noe å gjøre. Med disse strømprisene kan det sikkert kjapt spare seg inn igjen.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Men dette er jo strengt tatt ikke næringsdrift, med mindre han driver et mining-selskap der inne. Om han har en haug med private rigger som kjører på "gratis" strøm er det jo fremdeles privat.

Det stemmer nok ikke.

Det har vært en god del fokus på dette de siste årene fra skattetetaten, og hvis vi ser på de generelle retningelinjene så vil de definere det som en næring hvis:

  • Miningen foregår over et visst tidsrom
  • Aktiviteten må ha et visst omfang (f.eks hvor mye tid du bruker)
  • Du forventer å gå med overskudd
  • Du utvinner kryptovaluta for egen regning og risiko

Selv om huseier tar en del av risikoen her med hensyn til strømmen, så vil sånn jeg ser det alle punktene være oppfylt med det omfanget som er beskrevet.

Jeg ville sjekket med skattetetaten - er leietaker registrert som næringsdrivende? - Isåfall er jo saken grei, da har han normalt sett ikke lov å drive i hybelen/leiligheten.

Er han ikke registrert som næringsdrivende? - Da burde han kanskje ha vært det med beskrevet omfang og de kan ta en prat med han. - Samme resultat.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Med dagens marknad bør vel ideellt sett utleigebustadar ha eigen målar som reknar om til kroner? Betalar leigetakarane eit snitt så kan det bomme med når forbruket faktisk skjer.

Spesielt uheldig her med både inkludert straum, høge prisar og ein leigebuar som utnyttar utleiger.

For seint for den det angår sjølvsagt, men hadde eg vore utleigar i dag ville eg gjort ein innsats for å få kontrakten på stell så det blir rettferdig.

Det er eit interessant juridisk spørsmål om ein kan kreve at leigetakararen reduserer forbruket.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kan-husleia-okes-grunnet-hoye-strompriser/74443177

Sitat

Det står i leiekontakten at strøm er inkludert, men utleier ønsker jeg skal bruke mindre strøm. Har han lov til å kreve dette?

Når strøm er inkludert i husleia, er det ikke rart at utleier ber deg bruke så lite strøm som mulig. Det er dog utleier som har valgt å leie ut med strøm inkludert, og da må utleier regne med at strømforbruket ditt er av et visst omfang. Utleier kan ikke uten videre kreve at du skal bruke mindre strøm, men du har en lojalitetsplikt overfor utleier, så du har et ansvar for å ikke bruke unormalt mye strøm. Du må selv vurdere om du bruker mer strøm enn det som må anses som normalt det gjeldende året, svarer Leieboerforeningen.

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/inkludere-strom-i-husleien-eller-ikke

https://jusinfo.no/kontraktsrett/lojalitetsplikter/lojalitetsplikten/

Eg skal ikkje gje meg ut på å forstå jussen, men for meg ser det ut som ein kan har grunnlag for mislighold om leigetakaren brukar uforholdsmessig mykje straum pga. mining. Så er spørsmålet om det er nok til å heve kontrakten.

Lenke til kommentar

Juridisk så kan en leietaker ha høye strømforbruksuvaner, uten at det gir oppsigelse. 

Å leie ut med, strøm er risikosport. Leietaker kan f.eks. holde 30 grader inne med vinduer åpne samtidig. 

Noen vokser opp med gratis strøm og bolig (f. eks. flyktninger med raus støtte), de og barna der lærer ikke at strøm koster eller at man skal spare på strøm, varmtvann, varme.

Man kan ikke forvente at de som aldri har måtte tenke på strømpriser, begynner å gjøre det... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Haha, jeg må le. Dette er det mest 2021-problemet jeg har sett på en stund. 

Hadde et lignende problem med et hus jeg leier ut. Der huset ligger står ikke leietakerne i kø, så det å inkludere strøm er et bra selling point. Leietaker likte å ha det veldig varmt inne, typ 26-27 grader og dette brukte selvsagt uhorvelige mengder med strøm. Forsøkte et kompromiss med å fylle boden hans med gratis ved, ettersom jeg har skog og tilgang på dette og det er to gode vedovner i huset.

Leietakeren var veldig trivelig og ryddig, de vokser ikke alltid på trær så jeg ville strekke meg litt for å beholde han. Men det gikk bare ikke lengre, siden strømbruken var såpass voldsom. Dermed sa jeg opp kontrakten og ventet det ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok en dårlig idé å inkludere strøm i leiligheter nå til dags, for når drittsekker som driver med kryptomining utnytter systemet for det det er verdt, går det ut over alle. Leietaker tenker kanskje han er et geni som har funnet et slikt smutthull, men det er bare kynisk gjort. Han tjener penger på andres ulykke og gjør sitt til at andre ikke får leie med inkludert strøm.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Leietakeren var veldig trivelig og ryddig, de vokser ikke alltid på trær så jeg ville strekke meg litt for å beholde han. Men det gikk bare ikke lengre, siden strømbruken var såpass voldsom. Dermed sa jeg opp kontrakten og ventet det ut.

Spørsmålet er hvorvidt det er juridisk gyldig grunn til oppsigelse. Jeg tror nemlig en slik oppsigelse vil stille ganske svakt om den blir prøvd for retten. Det virker som leietakeren TS snakker om selv vet godt hva han gjør, og kommer sikkert til å motstride en oppsigelse.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Spørsmålet er hvorvidt det er juridisk gyldig grunn til oppsigelse. Jeg tror nemlig en slik oppsigelse vil stille ganske svakt om den blir prøvd for retten. Det virker som leietakeren TS snakker om selv vet godt hva han gjør, og kommer sikkert til å motstride en oppsigelse.

Ja, for min del var dette enkelt da kontrakten muliggjorde det. Leietaker var også veldig ålreit og hadde forståelse. Spørs om ikke TS har med en litt mer utspekulert og usympatisk leietaker å gjøre, så det blir spennende å følge om det kommer noen updates her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 minutter siden):

Spørsmålet er hvorvidt det er juridisk gyldig grunn til oppsigelse. Jeg tror nemlig en slik oppsigelse vil stille ganske svakt om den blir prøvd for retten. Det virker som leietakeren TS snakker om selv vet godt hva han gjør, og kommer sikkert til å motstride en oppsigelse.

Hvis jeg var utleier så hadde kjørt saken rett videre hvis leietaker prøvde å bestride oppsigelsen her. Den alminnelige lojalitetsplikten må være gjeldende her, "som går ut på at partene før, under og til en viss grad etter kontraktsforholdet plikter å opptre noenlunde lojalt i forhold til hverandre og ikke i urimelig grad undergrave den annen parts interesser i kontraktsforholdet" (tekst fra jusinfo.no). Når jeg som utleier inkluderer strøm så er det med en forventning om et noenlunde normalt forbruk i leiligheten/hybelen, selvsagt med noe slingringsmonn og basert på realisme (kan ikke forvente forbruk som i et nybygg hvis jeg leier ut en sokkelleilighet fra 1970, f.eks).

Hvis vi skal gjette på noen tall for å se hvordan dette ser ut, så kan vi si at leiligheten i første post er på 50 m2. I et nyere hus er gjerne forbruket på under 100 kWh/m2 per år, mens i eldre hus kan det gjerne være det doble. La oss være konservative og si 200 kWh/m2 per år. Dvs. 10 000 kWh per år. Leietaker miner nå med 5 kW, og vil da med døgnkontinuerlig drift styre mot et årsforbruk på 43 800 kWh per år. Over 4 ganger normalt forbruk altså. Selv med "normale" strømpriser på ca. 1 kr/kWh alt inkludert så utgjør dette 60 % av leiepris, noe som alle med fornuften i behold kan se at ikke ivaretar utleierens interesser.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

@Frank Drebin Vi er helt enig, spørsmålet mitt er om det juridisk er grunnlag for oppsigelse av leiekontrakten. Slik jeg forstår det er ikke lojalitetsplikten lovfestet. Og da blir det fort opp til tolkning og hvem som evt. har flinkest advokat.

Om jeg var huseieren hadde jeg umiddelbart sagt opp leietaker på grunnlag av at jeg skal bruke husrommet selv (som jo er en gyldig grunn). Så hadde jeg heller brukt det selv en periode (vet ikke hvor lenge man  bruke det selv) før jeg hadde leid ut igjen. Denne gangen uten strøm inkludert :) 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Frank Drebin said:

Hvis vi skal gjette på noen tall for å se hvordan dette ser ut, så kan vi si at leiligheten i første post er på 50 m2. I et nyere hus er gjerne forbruket på under 100 kWh/m2 per år, mens i eldre hus kan det gjerne være det doble. La oss være konservative og si 200 kWh/m2 per år. Dvs. 10 000 kWh per år. Leietaker miner nå med 5 kW, og vil da med døgnkontinuerlig drift styre mot et årsforbruk på 43 800 kWh per år. Over 4 ganger normalt forbruk altså. Selv med "normale" strømpriser på ca. 1 kr/kWh alt inkludert så utgjør dette 60 % av leiepris, noe som alle med fornuften i behold kan se at ikke ivaretar utleierens interesser.

20 kort og 5kw?

Tenker vi sier 130w pr kort og da 2600w, altså 22776 kWh i året

 

Forøvrig, er det leietakers ansvar å vite hva slags strømavtale utleier har? Utleier kunne fint bundet seg til 43 øre pr kwh og hadde da ikke hatt stort å klage på i mine øyne

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...