Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker med inkludert strøm driver miningvirksomhet (krypto) i stor skala


Gjest 62b90...b2a

Anbefalte innlegg

Gjest 62b90...b2a

Jeg leste om dette på et annet forum.

Det var noen som leide ut deler av eget hus med inkludert strøm for 6000,- til noen som minet kryptovaluta i stor skala (må være snakk om rigger med 20 kort totalt og ~5kW ut fra opplysningene...)

Dette blir jo et enormt tapsprosjekt, men hva gjør man egentlig i en slik situasjon? Hun prøvde å snakke med vedkommende men han sa at han hadde betalt for strøm og det var inkludert og ville fortsette, til tross for strømregninger på 15.000,-

Det er jo en absurd situasjon egentlig, men hva i alle dager gjør man? Si opp kontrakt med umiddelbar virkning (og 3 måneders frist?) er vel første steg, men dette kan sikkert treneres en del fra hans side?

Anonymous poster hash: 62b90...b2a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det tids-ubestemt kontrakt er det ikke mye huseier får gjort er jeg redd. Da kan husleien kun settes opp med konsumprisindeksen (én gang årlig) eller til gjengs leie (etter tre år mener jeg). Tviler på at høyt strømforbruk er oppsigelsesgrunn så trengt som regelverket er

Om det er tidsbestemt kontrakt får han heller kjøre på med husleieøkninger neste gang kontrakten skal reforhandles.

Generelt sett en dårlig idé å ha strøm inkludert i husleien når man leier ut.

Lenke til kommentar
Gjest 62b90...b2a
9 minutes ago, Kajac said:

Er det tids-ubestemt kontrakt er det ikke mye huseier får gjort er jeg redd. Da kan husleien kun settes opp med konsumprisindeksen (én gang årlig) eller til gjengs leie (etter tre år mener jeg). Tviler på at høyt strømforbruk er oppsigelsesgrunn så trengt som regelverket er

Om det er tidsbestemt kontrakt får han heller kjøre på med husleieøkninger neste gang kontrakten skal reforhandles.

Generelt sett en dårlig idé å ha strøm inkludert i husleien når man leier ut.

Ja, lett å være etterpåklok, men hvem tror at man skal få noen i hus som stjeler strømmen din? Heldigvis ikke meg det gjelder.

Så vidt jeg har forstått er det mange gyldige grunner til oppsigelse, f.eks, at man trenger plassen selv eller at man skal pusse opp. Det er nok helt uaktuelt å ha de boende i 1-3 år vil jeg tro, når de koster 10.000 i måneden....

Det er jo heller ikke snakk om "høyt strømforbruk" i vanlig forstand, mer en form for videreselling av strøm. Litt som om de som bodde der hadde laget ladestasjoner for el-biler og tjent penger på det siden de ikke har noen kostnader.

Det var en kinkig problemstilling, utrolig at det finnes folk som gjør slikt....

Anonymous poster hash: 62b90...b2a

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kajac said:

Er det tids-ubestemt kontrakt er det ikke mye huseier får gjort er jeg redd. Da kan husleien kun settes opp med konsumprisindeksen (én gang årlig) eller til gjengs leie (etter tre år mener jeg). Tviler på at høyt strømforbruk er oppsigelsesgrunn så trengt som regelverket er

Om det er tidsbestemt kontrakt får han heller kjøre på med husleieøkninger neste gang kontrakten skal reforhandles.

Generelt sett en dårlig idé å ha strøm inkludert i husleien når man leier ut.

Jeg er ganske sikkert på at dette er oppsigelsesgrunn. Man har ikke rett til å bruke boligen til hva man vil kun fordi man leier den. Storskalaproduksjon av bitcoins, eller annent, er ikke det boligen er regulert til ei heller det kontrakten er utformet for.

(jeg er kun en synser på området)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om det står noe om strømforbruk i kontrakten kan det jo kanskje gjøres noe med det. Men utifra det jeg kjenner til om lovverket rundt utleie så er vedkommende fucked. Jeg mener, narkotikabruk i utleid leilighet er jo ikke engang gyldig oppsigelsesgrunn, da er neppe høyt strømforbuk det heller.

Din side har forresten en sak om det: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kan-husleia-okes-grunnet-hoye-strompriser/74443177 Svaret er i korte trekk "Nei".

Lenke til kommentar
Gjest 0902a...0ba
Kajac skrev (6 minutter siden):

Om det står noe om strømforbruk i kontrakten kan det jo kanskje gjøres noe med det. Men utifra det jeg kjenner til om lovverket rundt utleie så er vedkommende fucked. Jeg mener, narkotikabruk i utleid leilighet er jo ikke engang gyldig oppsigelsesgrunn, da er neppe høyt strømforbuk det heller.

Din side har forresten en sak om det: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kan-husleia-okes-grunnet-hoye-strompriser/74443177 Svaret er i korte trekk "Nei".

I samme artikkel står det jo et avsnitt om lojalitetsplikt ift bruk? 

Anonymous poster hash: 0902a...0ba

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

Om det står noe om strømforbruk i kontrakten kan det jo kanskje gjøres noe med det. Men utifra det jeg kjenner til om lovverket rundt utleie så er vedkommende fucked. Jeg mener, narkotikabruk i utleid leilighet er jo ikke engang gyldig oppsigelsesgrunn, da er neppe høyt strømforbuk det heller.

Din side har forresten en sak om det: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kan-husleia-okes-grunnet-hoye-strompriser/74443177 Svaret er i korte trekk "Nei".

Narkotikabruk kan fint gå under «normal» bruk av boenheten og dermed vil ikke det være en oppsigelsesgrunn grunn.

Du kan fint dyrke frem planter i en boenhet, men du kan ikke drive gartneri. Du kan fint ha pc i en boenhet, men du kan ikke drive et hostingselskap. Du kan fint ga fest, men du kan ikke drive et utested.+++

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest 62b90...b2a
2 minutes ago, Kajac said:

Om det står noe om strømforbruk i kontrakten kan det jo kanskje gjøres noe med det. Men utifra det jeg kjenner til om lovverket rundt utleie så er vedkommende fucked. Jeg mener, narkotikabruk i utleid leilighet er jo ikke engang gyldig oppsigelsesgrunn, da er neppe høyt strømforbuk det heller.

Din side har forresten en sak om det: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kan-husleia-okes-grunnet-hoye-strompriser/74443177 Svaret er i korte trekk "Nei".

Men dette blir jo noe helt annet....

Jeg er helt enige i at de som leier ut med strøm inkludert skal ta regningen for høyere strømpriser, det er en risiko man tar. Dette er noe helt annet, altså når noen driver med ekstremt strømkrevende næringsvirksomhet (eller oppimot det) på utleiers regning.

Det er jo ikke innenfor noen "rimelig bruk", og det er rart om det ikke finnes noen regler for slikt. Problemet er jo ikke høy pris på strøm, men et avsindig forbruk (som man får med slike rigger) og som kun har som formål å tjene penger...

Leieboer drar kanskje inn 40k i måneden på dette, og utleier må betale alle løpende utgifter... "inkludert strøm" er jo implisitt "strøm til normalt forbruk".

Anonymous poster hash: 62b90...b2a

Lenke til kommentar
Gjest 0902a...0ba skrev (4 minutter siden):

I samme artikkel står det jo et avsnitt om lojalitetsplikt ift bruk? 

Anonymous poster hash: 0902a...0ba

Jeg så det. Men lojalitetsplikten ser ikke ut til å ha noen faste rammer. Så da må nok forliksrådet eller noen andre inn i bildet. Men jeg vil tippe det er denne lojalitetsplikten som evt. kan ha noe for seg i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Gjest 62b90...b2a
3 minutes ago, kremt said:

Stakkars hushai, sikkert mange som føler medlidenhet med han :rofl:

Skulle nesten lånt bort et par av mine egne kort til denne legenden.

En hushai som leier ut deler av egen bolig inkludert strøm for 6000,- i måneden til et ungt par? 🙄

Den eneste "haien" her er leietaker. Du får låne bort kortet ditt, så får du det nok aldri tilbake. Ingen andre enn kjeltringer ville gjort noe slikt og nektet å betale for strøm som brukes til å mine...

Anonymous poster hash: 62b90...b2a

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest 62b90...b2a said:

Ingen andre enn kjeltringer ville gjort noe slikt og nektet å betale for strøm som brukes til å mine...

Inkludert er inkludert. Her må man sjekke kontrakter og hva som er skrevet. Det er langt fra sikkert at leietaker gjør noe ulovlig her. Leietakerloven er veldig beskyttende ovenfor leietaker og det skal en del til for å kaste ut noen.

Lenke til kommentar
Gjest 62b90...b2a
6 minutes ago, kremt said:

Inkludert er inkludert. Her må man sjekke kontrakter og hva som er skrevet. Det er langt fra sikkert at leietaker gjør noe ulovlig her. Leietakerloven er veldig beskyttende ovenfor leietaker og det skal en del til for å kaste ut noen.

Man kan fint balansere på kanten av hva som er lovlig og være langt over kanten for hva som er juridisk forsvarlig uten å bli strafferettslig ansvarlig.

Du kan jo dra på et hotell med inkludert frokost og si at du skal ha en lastebil med røkt laks for å videreselge, så kan du se hvor langt "inkludert er inkludert" gjelder der. Det er litt det samme her, bortsett fra at det er mye verre å bli kvitt en slik, enn en horribel kunde med frekkhetens nådegave som prøver å snylte.

Noen over viste til "lojalitetsplikt" og juridisk sett er det nok det mest aktuelle. Huseier burde bytte alle sikringer til 1A :)

Strømmen er jo der, bare ikke så mye. Strøm er strøm, som du ville sagt....

Anonymous poster hash: 62b90...b2a

Lenke til kommentar

Altså, om eg leier en kåk, strøm er inkludert, og ingen forbehold i kontrakt.


Hvorfor skal eg da bry meg om hva det koster? Om en da ser vekk fra at folk flest ville jo selvfølgelig ikkje gjort det denne leietakeren gjør.

Her har nok leietaker bevvist leitet etter en kåk med inkuldert strøm siden det er i denne skalaen.

Endret av Villfaren
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dreier dette seg om leilighet eller hybel?
Om det er ei egen leilighet så skal den ha eget abbonemang som leietaker bekoster.
Dreier det seg om hybel er ikke dette noe krav og har man leid ut innkludert strøm for å spare seg noen kroner for å få skilt ut elanlegget på egen måler uten å ha en klausul i kontrakten er det ikke så mye annet en å si $ynd.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...