Gå til innhold

Førstegangstjenesten 2021


Anonym.2002

Anbefalte innlegg

Hei! Skal i førstegangstjenesten januar 2021 (sjøforsvaret) og har noen ting jeg lurer på:

* Har nettopp bestilt flybillett privat gjennom Widerøe, da jeg bor såpass langt unna madlaleiren. Ser at prisene på flybillettene har gått opp da veldig mange har bestemt seg for å ta fly. Vil jeg få refundert pengene fra Forsvaret? 

*Hva er burde jeg ha med meg? Er det noen ting jeg burde ha med i tillegg til Forsvarets pakkeliste som inkluderer 4-5 klesskift, toalettsaker, ID, penger og matpakke til den første dagen? 

* Hva er den beste tjenesten man kan få i sjøforsvaret? Har selv lyst til å reise så langt nord som mulig, jobb på båt eller land spiller liten rolle....

Hvis dere har noen andre innvendinger om tiden deres i forsvaret tar jeg dem gjerne imot. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får alt du trenger, og resten kan du kjøpe.
Toalettsaker inkluderer barbering, noe de er nøye på.

Var selv på madla i omtrent 3 måneder.
De første ukene får en ikke dra ut av leiren, men det er mulighet for å kjøpe mat i leiren. (Før covid ihvertfall..)
Var knapt ute av leiren i min tid på Madla, da jeg hadde alt innenfor.

Viktig å stå opp tidlig og drøye med vasken på morgenen etter at en har spist, ellers blir du stående i kø ute.
Når jeg var der ihvertfall, med omtrent 1200 personer.

Resten av tjenestetiden hadde jeg i Harstad, som sjåfør, som var førstevalget mitt.
Hadde totalt 3 feltdøgn.

Lenke til kommentar

Har sett på tjenester som inkluderer diverse "gaster": våpenteknisk gast og navigasjonsteknisk gast"...Høres spennende å være på båt, da jeg har litt erfaring fra tidligere.

Var du i sjøforsvaret? Hvordan var miljøet der?

Vet du forresten hvordan det er å bruke linser/briller i forsvaret. Er avhengig av briller/linser hele tiden, men på telefon-sesjonen jeg hadde i april2021 sa forsvarets lege at dette ville gå greit.....

Lenke til kommentar

Jeg var i sjøforsvaret, men på land, og miljøet der jeg var, var det beste året i mitt liv.
Skulle gjerne vært der i flere år, men hadde jobb å gå til.

Jeg startet perioden med briller, men tok operasjon midtveis, betalt av firmaet, ikke militæret.
Uten briller var så mye bedre, mest på grunn av dugg, og gassmasken..

Lenke til kommentar

Håndkrem, Q-tips, gummihansker og ørepropper. Håndkrem fordi man blir fryktelig fort tørr på hendene i felt = sprukne hender = vondt. Q-tips, fordi det er svært kjekt til våpenpuss, det samme med gummihansker (man skal egentlig få dette, men erfaringsmessig mangler det ofte). Ørepropper fordi det som regel alltid er noen som snorker om natta...

Ellers er lista til Forsvaret fin når man også tar med de valgfrie tingene.

Jeg vil anbefale heldøgns månedslinser, altså slike du kan sove med, i hvert fall under rekrutten og i perioder hvor du vet du skal være i felt. Opplevde briller som noe herk i felt pga. dugg, møkk/kamokrem og vernemaskedrill, og dagslinser er ikke noen god løsning i felt mtp. at man ofte må gå kjapt fra sovende til klar, samt at man ikke har god tilgang på håndvask.

Edit: Og ja, så lenge du kvalifiserer til å få innvilget flyreise til oppmøte, får du dekket billetten.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Takker for fyldige svar. Håper jeg ikke blir dimma pga dårlig syn. Sa til feltlegen at jeg hadde -5.0 på begge øyne, men ikke no problem å bruke briller/linser...I følge han hadde de visst flere der inne med samme styrke.

Litt spent på hvordan det går med de fysiske kravene.. Noen øvelser dere anbefaler mer enn andre??

Lenke til kommentar

Medisinske forhold som du opplyser om på forhånd, skal du i utgangspunktet ikke bli dimmitert på grunn av. Så har de vurdert deg som tjenestedyktig med -5 i syn, skal det gå bra. Det kan dog være det er enkelte typer tjenester videre du ikke vil kunne gjennomføre som setter strengere krav.

Øvelser til opptrening mener du? Tren mest på det du er dårligst til er mitt tips.

Lenke til kommentar

Så lenge rekruttene kan bruke linser i felt vil det gå bra for meg. Linser er dog et styr og ta av og på om alarmen går midt på natten.. Foretrekker egentlig briller mest, da øynene mine blir tørre av linsebruk. Har skaffet meg månedslinser nå som jeg skal prøve ut.

Når det gjelder øvelser, har jeg hørt at løping med sekk, push ups og sit ups er de viktigste øvelsene. Føler meg brukbar på disse nå.

En bekjent sa jeg burde øve på kroppsvekt fremfor å trene med vekter. Det er nok noe i det :)

Lenke til kommentar

Skal gå fint. Eneste du kan få utfordringer med, er når dere skal i gassbua og blir eksponert for CS. På min tid, løste de det slik at de som brukte linser tok disse av først, men en annen løsning er rett og slett å holde øynene lukket når man tar av vernemaska.

Et tips mtp. tørre øyne er å ha med seg en flaske øyedråper eller ampuller med saltvann. Også bør du ha med deg et sett ekstra linser, pluss etui og en liten flaske linsevæske, samt briller, for sikkerhets skyld.

Løping er lurt - det kommer dere nok til å gjøre mye. Løping med sekk bør du være forsiktig med, da det er ganske høy risiko for skader knyttet til det. Øv heller på å gå med en relativt tung sekk i ulendt terreng. Jeg vil si at push-ups og kroppshevinger/hang-ups er de viktigste øvelsene. Blir nok mye push-ups på oppstillingsplass mens man venter på en eller annen løk som har glemt noe (ikke vær han løken forresten ;)). Magemuskulaturen får du trent godt når du tar pushups uansett og jeg kan ikke huske vi gjorde den øvelsen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (På 21.12.2021 den 18.46):

Hei! Skal i førstegangstjenesten januar 2021 (sjøforsvaret) og har noen ting jeg lurer på:

* Har nettopp bestilt flybillett privat gjennom Widerøe, da jeg bor såpass langt unna madlaleiren. Ser at prisene på flybillettene har gått opp da veldig mange har bestemt seg for å ta fly. Vil jeg få refundert pengene fra Forsvaret? 

*Hva er burde jeg ha med meg? Er det noen ting jeg burde ha med i tillegg til Forsvarets pakkeliste som inkluderer 4-5 klesskift, toalettsaker, ID, penger og matpakke til den første dagen? 

* Hva er den beste tjenesten man kan få i sjøforsvaret? Har selv lyst til å reise så langt nord som mulig, jobb på båt eller land spiller liten rolle....

Hvis dere har noen andre innvendinger om tiden deres i forsvaret tar jeg dem gjerne imot. 

Har du avklart kjøp av flybillett med forsvaret? I utgangspunktet skal det stå i innkallinga om du bur så langt unna at du skal reise med fly. Deretter må du ta kontakt med forsvaret for å få eit referansenummer for bestilling (forsvaret har avtale med flyselskapa og betalar ikkje den prisen du får opp når du bestiller som privatperson).

Pass på å ikkje ta med formykje private ting. Hylla du får i skapet ditt vil være for lita for store ting som nettbrett og laptop så om du tek med slike ting så får du ikkje låst inn PC/nettbrettet. Mange gøymer slike ting bakerst i skapet bak klesplagga med brettekant men litt avhengig av kva befal du får så kan ein vere veldig strenge på at berre godkjente ting skal være i dei dedikerte hyllene. Slike ting kan det nok være like greitt å hente når du er ferdig med fyrstegongstenesten.
Pakk heller ikkje i for stor koffert/bag då bagasjen din skal få plass oppe på skapet i tillegg til sekken du får utlevert. Har du med for stor baggasje så kan du risikere å måtte oppbevare baggasjen i vaskekjellaren eller liknande stad utanfor rommet.
Pakk gjerne med ein batteribank for lading av mobiltelefon. Då vil du kunne sette batteribanken til lading samtidig som du låser inne mobiltelefonen i skapet, og du vil ha muligheit til å lade telefonen frå batteribanken utan å legge frå deg telefonen (eller oppholde deg nært ei stikkontakt).
Du vil ha bruk for eit armbandsur, dette bør ikkje være ei smartklokke som du treng å lade opp ofte. Du får kjøpt armbåndsur til 99 kr på clas, jula, elkjøp og liknande butikkar. Har du treningsklokke så kan det være kjekt å ha for å registrere all treninga, men det bør helst være i tillegg. Du vil trenge ei stabil klokke som ikkje plutseleg er straumlaus når du treng den. Det er ikkje alltid like lett å få tid til å lade ei smartklokke.

Kva som er beste tenesta vil variere frå person til person. Du vil få ei oversikt over tilgjengelege tenester og tenesteplassar der du kan rangere dine ønsker som forsvaret prøver å tilpasse seg basert på talet på søkarar og korleis du har blitt vurdert under fyrstegongstenesta. Om du ønsker å reise langt nord så kan du velge teneste utelukkande basert på tenestestad og ikkje nødvendigvis type teneste. Du vil nok langt på veg kunne heilgradere deg ved å søke på alle typar teneste som er knytt til bestemte lokasjonar. Merk at mange i sjøforsvaret vil nok helst på båt, og av dei som vil jobbe på land så vil nok fleirtalet helst være i Sør-Norge så du har gode muligheiter til å kome langt nord om du er litt taktisk når du rangerer ønska teneste. 

Lenke til kommentar

Takk for fyldige svar og gode pakketips....

Når det kommer til flyturen bor jeg 450 km unna madlaleiren. I innkallingen min var det ikke vedlagt flyreise, men jeg har hørt om folk fra mitt område som har fått refundert pengene bare man legger ved reiseregninger.. Vet ikke helt om dette stemmer, men fly er uansett den enkleste måten for meg å komme meg til madlaleiren på. 

På flyet har jeg bestilt 23 kg med bagasje.. Har jeg skutt meg selv i foten?? 23 kg er ganske lite, men ser jo at man ikke trenger å ta med all verden da man får det viktigste man trenger der inne i leiren. Powerbank var uansett bra du nevnte :)

Har noen av dere forresten noen erfaringer med å ta opp fag fra VGS i Forsvaret?? Mangler matte R2 og er svært interessert i å ta dette opp i førstegangstjenesten.

 

 

 

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (4 timer siden):

Har noen av dere forresten noen erfaringer med å ta opp fag fra VGS i Forsvaret?? Mangler matte R2 og er svært interessert i å ta dette opp i førstegangstjenesten.

Muligheita for å delta i organisert skulearbeid kjem litt ann på om du tenestegjer på ein leir som har tilbodet og du har ei teneste der du har tenestefri på kveldane. 

Du vil uansett kunne ta opp fag som privatist der du bruker året i militæret på å studere sjølvstendig.

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (16 timer siden):

Takk for fyldige svar og gode pakketips....

Når det kommer til flyturen bor jeg 450 km unna madlaleiren. I innkallingen min var det ikke vedlagt flyreise, men jeg har hørt om folk fra mitt område som har fått refundert pengene bare man legger ved reiseregninger.. Vet ikke helt om dette stemmer, men fly er uansett den enkleste måten for meg å komme meg til madlaleiren på. 

Har du lest det som står her om flyreiser? https://www.forsvaret.no/forstegangstjeneste/frammote

Lenke til kommentar

Har lest på Forsvaret sine sider om flyreise til leiren. Ikke alle som får dekt flyreisen om  avstanden ikke er stor nok fra leiren.. I innkallinga mi står det ingenting om flyreise, selv om jeg bor 450 km unna.Men akk... jeg får bare krype til korset og bestille flyreise på egen regning. Det er uansett den enkleste (og raskeste) måten å komme seg dit på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...