Gå til innhold

Denne grafen viser hvorfor strømprisen har gått av hengslene [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Leste artikkelen angående morgendagens strømpris på E24:
https://e24.no/olje-og-energi/i/28Xb7R/stroemprisen-faller-fra-rekordhoeyden

Stusset litt over kommentar fra John Brottemsmo, kraftanalytiker i Kinect Energy:

"– Det er ekstremt høye gasspriser i Europa. Fordi vi i Norge bruker mye gass til å produsere strøm, vil strømprisene følge gassprisene oppover, sier Brottemsmo."

Vi har vel noen gasskraftverk på sokkelen, men dette høres da snodig ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jr_605 skrev (11 minutter siden):

Leste artikkelen angående morgendagens strømpris på E24:
https://e24.no/olje-og-energi/i/28Xb7R/stroemprisen-faller-fra-rekordhoeyden

Stusset litt over kommentar fra John Brottemsmo, kraftanalytiker i Kinect Energy:

"– Det er ekstremt høye gasspriser i Europa. Fordi vi i Norge bruker mye gass til å produsere strøm, vil strømprisene følge gassprisene oppover, sier Brottemsmo."

Vi har vel noen gasskraftverk på sokkelen, men dette høres da snodig ut?

Merkelig at gassprisen skal øke sånn akkurat kl 09 da.. :hmm:

513216903_Screenshot2021-12-21at14-20-04Marketdata.png.9244347841655f93be4be40ce5a7c05b.png

Historien er selvsagt bare løgn og inkompetanse. Årsaken til at gassprisen i Tyskland påvirker oss er høy kapasitet på kablene. Strup de så faller prisen som en stein. La Tyskerne ha prisen sin i fred, de som tross alt har laget dette problemet for seg selv.

Norsk kraftforsyning er en kritisk infrastruktur som vi er helt avhengige av. Da må det også behandles som  det politisk og sikre oss kraft. Til en overkommelig pris. Fantasipriser er ikke å sikre oss kraft. Det er en fornærmelse og forakt mot hele det norske folk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Hvor kommer denne fine oversikten fra?

Morsomt å se at Norge produserer over dobbelt så mye vindkraft som Sverige nå, selv om Sverige har noe sånt som dobbelt så høy installert effekt. Det viser hvor bra Norge er egnet for vindkraft. 

Statnett.no. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Hvor kommer denne fine oversikten fra?

Morsomt å se at Norge produserer over dobbelt så mye vindkraft som Sverige nå, selv om Sverige har noe sånt som dobbelt så høy installert effekt. Det viser hvor bra Norge er egnet for vindkraft. 

Jeg har over tid prøvd å legge merke til vindkraftproduksjonen i de nordiske landene. Den varierer minst i Norge, den er nesten hele tiden mellom ca 1000MW og opp til ca 3000MW. I sverige, som du sier, så er den av og til oppe i over 7000MW, mange ganger på 5-6000MW, men også ofte nede i bare 1000MW.

Så det er helt tydelig at vindkraft i Norge er en "nokså" stabil ressurs med nogenlunde jevn produksjon. Sammen med vår meget regulerbare og store produksjon av vannkraft så mener jeg ei betydelig utbyggin av vind ville kunne gi et meget kjærkomment tilskudd til dagens produksjon og kunne bidratt til å gjenopprette et kraftoverskudd som overstiger eksportkablenes kapasitet. Dette har bare blitt mer aktualisert når vi ser på dagens astronomiske og fullstendig uholdbare strømpriser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (22 timer siden):

Det går ikke i desember og januar. Sola står alt for lavt på himmelen. Produksjon i kun få timer, og pga. vinkelen og mengden atmosfære som solstrålene må gjennom blir også toppeffekten mye lavere. 

Men Norge kan selvsagt produsere mye fra sol og vind i sommerhalvåret og spare mer på vannet i magasinene til vinteren. 

Ingen tvil om at solceller produserer mindre om vinteren enn om sommeren, men prisproblemet i år startet allerede i februar med høye priser på stille solfylte dager og fortsatte gjennom sommeren. Hadde man hatt mye solkraft kunne vi spart både vann og gass til vinteren. Og med lav, eller ingen import av gass fra Russland så ville de vært ivrige til å selge det de kunne til lav pris for å få inn noen kroner.

 

Ellers er det verdt å merke seg at solceller produserer fremdeles, får stadige bilder fra kjente som selger strøm både idag og de siste dagene mens jeg kjøper til 6kr pr kWh... Selv en med 4 kWp anlegg på sørvendt tak får ca 1,5kW i ca 4 timer om dagen når det er klarvær og høyest pris. Med så høye priser som nå er en slik dag med solceller verdt mere enn en sommerdag.

 

Selv har jeg øst/vest tak så der eville det ikke vært like mye å hente nå på vinteren.

Lenke til kommentar
Samms skrev (På 21.12.2021 den 11.28):

Ja, det er sikkert mogeleg å dele marknaden. Difor forslaget om å skilje ut kvar enkelt utenlandskabel som eige forsynings/prisområde. Idet kabelen er fullt utnytta så kan ikkje lenger eksportkunder då by opp prisen på straum i Norge då dei ikkje kan transportere straumen ut.

Nettleia på kabelen kan og endrast slik at eksportkunder i tillegg til dagens overføringstariff, "produksjonskost", kan betale ekstra for å få transporter "sin" straum gjennom kabelen. Det er ingen grunn til å berre auksjonere vekk straumen til eksport når også overføringskapasiteten kan auksjonerast vekk.😉 Dette er eit verkemiddel til å auke prisdifferansen mellom Norge og utlandet.

Det blir framleis delvis import av prisnivå og produsentane kjem til å eksportere ved låg pris for å få ned fyllingsgraden i magasina, men det kan påverkas med krav til magasinfylling, eventuelt skatt på manglande fylling av magasina slik at magasina ikkje blir tappa ned før vinteren.

Hei, interessant forslag, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår forslaget. Evt er jeg uenig i virkningen. 

Utenlandskablene og deres kapasitet blir håndtert direkte i algoritmen som fastsetter prisen (og flyten på alle kabler) for hele Europa simultant. Da blir deres kapasitet tatt hensyn til, slik at det ikke er mulig å selge mer kraft til utlandet enn det kapasiteten tilsier. Om man lager et eget prisområden på kabelen tror jeg ikke har noen effekt, ettersom kapasiteten fra f.eks. NO2 til Tysklandskabelen blir satt lik kapasiteten på kabelen (med mindre man ikke ønsker å utnytte kabelen fullt ut). Ergo ingen forskjell (dette gjøres faktisk i dag i området kalt NO2A som er NL+DE kablene). 

Du skriver eksportkunder. Men slik algoritmen fungerer i dag så finnes det ikke noen slik aktør. Kun de som ønsker å bruke strøm i Norge byr inn på kjøpssiden. Men, Det er kapasiteten til kabelen som fungerer som kjøper/selger når det er prisforskjell mellom områder. Det er altså alltid kabeleier (Statnett) som fungerer som kjøper i et land og selger i det mottagende landet, og som får gevinsten (prisforskjellen mellom områdene). Jeg tror derfor det blir litt feil at kabeleier skal betale en avgift til seg selv (Statnett) for å bruke kabelen. Kabelen blir da ikke vil brukt om prisforskjellen ikke er større enn avgiften. Altså dårligere utnyttelse i timer med lav prisforskjell, ingen effekt ved høy prisforskjell. 

Et siste poeng om magasintapping. Det verktøyet som et vannkraftverk har for å fylle et magasin er å selge mindre. Eneste mulighet de har til å selge mindre er å øke prisen på (noe av) volumet de tilbyr i markedet. Så når man ønsker høyere magasinfylling på sommeren så ønsker man seg egentlig litt lavere forbruk og litt høyere pris. Jeg tror ikke vannkraftverk flest er tjent med å selge for mye på sommeren, for så å gå på halv maskin gjennom vinteren. Da blir det nok bråk i styret. 

Håper dette gav menig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jon Rokne Bolkesjø said:

Hei, interessant forslag, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår forslaget. Evt er jeg uenig i virkningen. 

Takk for godt innspel.

Om eige prisområde for kablane har effekt kjem truleg an på detaljer i algoritmer for fastsetjing av pris. Eg er ganske sikker på at endring av delajer i denne rutina kan koble dei to marknadane frå kvarandre.

Om kabeleigar også fungerer som kjøper/selger så er det noko som absolutt bør adresserast slik at kabeleigar ikkje får lov til å drive handel med straumen i kabelen. Då fungerer det og at dei som skal bruke kabelen må by på kapasitet i kabelen. Med lik straumpris i begge ender blir etterspørselen etter overføring liten og prisen låg, med stort skilje i straumpris mellom endane til kabelen blir etterspørselen høg og prisen høg. Auka kost ved overføringa slår då inn på pris på innkjøpssida.

Reknestykket med magasinfylling har mange variabler. Det er godt mogeleg det lønner seg å selje billig om sommaren sjølv om det betyr mindre sal om vinteren. Spørsmålet er om auken i pris og inntjening på grunn av liten magasinfylling er større enn med eit større volum men lågare pris om vinteren. Maksimering av profitt kan vere å selge mykje billeg om sommaren og ein del svært dyrt om vinteren.

Lenke til kommentar
Samms skrev (12 timer siden):

Takk for godt innspel.

Om eige prisområde for kablane har effekt kjem truleg an på detaljer i algoritmer for fastsetjing av pris. Eg er ganske sikker på at endring av delajer i denne rutina kan koble dei to marknadane frå kvarandre.

Om kabeleigar også fungerer som kjøper/selger så er det noko som absolutt bør adresserast slik at kabeleigar ikkje får lov til å drive handel med straumen i kabelen. Då fungerer det og at dei som skal bruke kabelen må by på kapasitet i kabelen. Med lik straumpris i begge ender blir etterspørselen etter overføring liten og prisen låg, med stort skilje i straumpris mellom endane til kabelen blir etterspørselen høg og prisen høg. Auka kost ved overføringa slår då inn på pris på innkjøpssida.

Reknestykket med magasinfylling har mange variabler. Det er godt mogeleg det lønner seg å selje billig om sommaren sjølv om det betyr mindre sal om vinteren. Spørsmålet er om auken i pris og inntjening på grunn av liten magasinfylling er større enn med eit større volum men lågare pris om vinteren. Maksimering av profitt kan vere å selge mykje billeg om sommaren og ein del svært dyrt om vinteren.

Selv takk for god diskusjon.

Til ditt første avsnitt: det finnes sikkert en mulighet, men jeg tenker den ønskede effekten må være (for å redusere prisen i Norge) lavere utnyttelse av kabelen. Det blir ikke mer kraft/vann i Norge hvis ikke eksporten faller. Lavere utnyttelse betyr lavere inntjening for Statnett som igjen er betyr høyere nettleie. Problemet (hvis det er noe) er nok heller at kabelen ble bygd (fordi man ikke kunne forutse den situasjonen man er i i dag) enn markesdesignet. (her er jeg muligens inhabil ettersom jeg jobber i Nord Pool, men det er jo ikke Nord Pool som bestemmer reglene - det er det politikere som gjøre. Nord Pool drifter systemet deretter). 

Til ditt andre avsnitt. Her er det finurlig med kablene: kabeleier driver ikke handel i så måte, de mottar bare flaskehalsinntekten (prisforskjellen mellom to områder, selv om de i praksis selger de i høypris og kjøper i lavpris). Slik er det for å maksimere samfunnsnytten i systemet. Dette skjer automatisk i algoritmen og kabeleier får simpelten beskjed i ettertid hva inntekten blir. Dette kalles implisitt allokering av kapasitet. Alternativet er implisitt, at det kjøres en auksjon før prisen blir fastsatt hvor ulike aktører kan kjøpe rettigheten til å overføre kraft fra et område til et annet. Det finnes på de fleste grenser i EU utenom Norden. Slike auksjoner kan kjøres daglig, ukentlig, årlig whatever. Aktørene prøver da å tippe hva prisforskjellen blir mellom områder og byr deretter. Kabeleier (les Statnett) får da inntekten fra kapasitetsauksjonen heller enn flaskehalsinntekten. 

Men har dette noe å si for kraftprisen i området? Nei, egentlig ikke. Effekten blir det samme om det er en aktør som samtidig kjøper kraft i Norge og selger i Tyskland, eller om kabelens kapasitet blir håndtert direkte implisitt. Eneste vi får er en ekstra mulighet for spekulasjon også på kapasitet (eller prisforskjell om du vil), og mer forutsigbar inntekt for kabeleier. 

Til ditt siste avsnitt. Det du beskriver der kalles markedsmanipulasjon og er ulovlig. Dette overvåkes nøye både av kraftbørsen Nord Pool og NVE (og i resten av Europa, ACER). Det er faktisk nettopp dette jeg jobber med. For at det skal lønne seg å selge (for) mye på sommeren til lav pris og (for) lite på vinteren til høy pris, må aktøren være stor nok til kunne påvirke prisen. Hvis en liten fisk prøver på dette gir det bare betydelig tap. Dermed er det et begrenset antall aktører som har denne markedsmakten. Ettersom NVE ikke har bøtelagt noen aktører må vi anta at de har oppført seg fint. Det later til at de heller har konsentrert seg om å lage elendige strømavtaler til privatkunder enn å manipulere markedspris. 

Endret av Jon Rokne Bolkesjø
Måtte takke
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Jon Rokne Bolkesjø said:

Selv takk for god diskusjon.

...

Til ditt siste avsnitt. Det du beskriver der kalles markedsmanipulasjon og er ulovlig. Dette overvåkes nøye både av kraftbørsen Nord Pool og NVE (og i resten av Europa, ACER). Det er faktisk nettopp dette jeg jobber med. For at det skal lønne seg å selge (for) mye på sommeren til lav pris og (for) lite på vinteren til høy pris, må aktøren være stor nok til kunne påvirke prisen. Hvis en liten fisk prøver på dette gir det bare betydelig tap. Dermed er det et begrenset antall aktører som har denne markedsmakten. Ettersom NVE ikke har bøtelagt noen aktører må vi anta at de har oppført seg fint. Det later til at de heller har konsentrert seg om å lage elendige strømavtaler til privatkunder enn å manipulere markedspris. 

Opplysande, om dei to første punkta. Eg trur det likevel det er mogeleg å endre rammebetingelsen for handel med straum for å auke prisforskjell mellom Norge og utland. Viljen er neppe stor, nokon tjener stort slik det er i dag. Avtaler med EU og andre legg og føringar på kva Norge kan gjere.

Til markedsmanipulasjon. Det fungere også utan at nokon aktør sjølv er stor nok til å kunne påverke prisen. Så lenge alle aktører er inneforstått med korleis systemet fungerer og kva dei må gjere for å tjene mest mogeleg så kan dei manipulere marknaden. Det er heller ikkje behov for noko avtalar mellom partane, og for nokon aktører kan det og være at dei ikkje er bevist at dei er med på å manipulere marknaden. I deira auge innretter dei seg berre for sjølv å tjene mest mogeleg ut frå forventning av kva andre kjem til å gjere.

Lenke til kommentar
Samms skrev (3 timer siden):

Opplysande, om dei to første punkta. Eg trur det likevel det er mogeleg å endre rammebetingelsen for handel med straum for å auke prisforskjell mellom Norge og utland. Viljen er neppe stor, nokon tjener stort slik det er i dag. Avtaler med EU og andre legg og føringar på kva Norge kan gjere.

Til markedsmanipulasjon. Det fungere også utan at nokon aktør sjølv er stor nok til å kunne påverke prisen. Så lenge alle aktører er inneforstått med korleis systemet fungerer og kva dei må gjere for å tjene mest mogeleg så kan dei manipulere marknaden. Det er heller ikkje behov for noko avtalar mellom partane, og for nokon aktører kan det og være at dei ikkje er bevist at dei er med på å manipulere marknaden. I deira auge innretter dei seg berre for sjølv å tjene mest mogeleg ut frå forventning av kva andre kjem til å gjere.

Til det siste. Sant. Det blir et slags stille samarbeid. Et tiltak som NVE gjør for å forhindre dette er at de publiserer statistikk på magasinfyllingen i alle budområder, sammen med tilsigsdata osv. Dermed kan gud og hvermann følge litt med. https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-kraftsituasjonen/

NVE sitter dermed også på informasjon om fylling i individuelle magasin som de kan følge nøye med på hvis de ønsker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Og hvorfor er det høy gasspris? 

Gass er en vare du kan putte på tank, og la den ligge der helt til du trenger den (til forskjell fra f.eks vindkraft). Dette gjør Europa. Store lagre med masse gass. 

Men, de fyller ikke opp lageret en gang pr år. Nei, nei, det kommer jevn og stabil gassleveeing. Hver dag. 

I løpet av høsten, skjedde det en endring. Mindre gass har blitt levert. Russland har skrudd igjen krana. I stedet for å levere så mye som Europa ønsker, leverer de nå på minstekrav i henhold til kontrakt.

Lagene med gass går nedover. Markant. Det er ikke tomt ennå, men status er at kontinentet bruker mye mer gass enn de får etterfylt. Ergo vil det tilslutt gå tomt, dersom ikke noe skjer på leveranse-siden.

Med høyere forbruk enn leveranse, går prisen opp. Eneste måte å få ned pris, er at noen (Russland, Norge, Amerika, andre?) må klare å levere rikelig med gass til Europa.

 ---

Er det dermed Russland sin skyld at gassprisen er høy? Nja. Så enkelt er det ikke. Det er jo like mye Europa sin egen skyld. Et det strategisk lurt å gjøre seg avhengig av import fra ett eneste land? Er det lurt å samtidig legge ned flere atomkraftverk, uten gode erstatninger for produksjon av energi? Nei! Det er faktisk ikke lurt! 

Jeg mener Europa delvis har gravd seg sin egen grav. Riktignok sannsynligvis utilsiktet, meg like fullt ... Løsning? Nei, man kan jo håpe og be på at Russland skulle ønske litt penger, og dermed åpner for å eksportere mer gass. Eller kanskje de ønsker å annektere hele Ukraina, uten represalier fra Europa? (Jeg holder en knapp på sistnevnte.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
40 minutes ago, qualbeen said:

Med høyere forbruk enn leveranse, går prisen opp. Eneste måte å få ned pris, er at noen (Russland, Norge, Amerika, andre?) må klare å levere rikelig med gass til Europa.
 

Det later til at LNG import fra USA er iferd med å ta seg dramatisk opp nå siden prisene er så høye.

https://www.reuters.com/markets/europe/lng-cargoes-diverted-toward-europe-asia-gas-prices-soar-2021-12-21/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...