Gå til innhold

Mandag blir det dobbel prisrekord på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (4 timer siden):

november måned ble ikke akkurat billig den heller..

så nettopp i nettbanken hva som er trukket, og prisen (med nettleie/alt) er kr. 2,20 kWh

men selv dette blir vel bare barnemat i forhold til hva som venter fremover (selv med fratrukket kompensasjon)

214 øre her. 145 øre i strøm og 69 øre i nettleie. Var mindre enn ventet, vi har tydeligvis klart å unngå de verste timene. Har to elbiler men det er ikke vanskelig å planlegge lading litt heldigvis.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Har de de samme prisene i Europa?
Hvorfor hører vi ikke at noen klager der nede?
Munnkurv på nyhetene?

De er nok mer bekymret for at gassprisen har passert €0,18 per kWh, før distribusjon og avgifter. Sikkert €0,25 ut til forbruker. Har man varmepumpe må strømmen koste over 9,- pr. kWh før strøm til fyring blir dyrere enn gass. Snittprisen her havner vel på maks 2,50 i desember, så vi har lite å klage på i forhold til resten av Europa. 

Til koking må strømprisen da opp i 5,35 pr. kWh før en induksjonstopp blir dyrere å bruke enn koketopp på gass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (26 minutter siden):

214 øre her. 145 øre i strøm og 69 øre i nettleie. Var mindre enn ventet, vi har tydeligvis klart å unngå de verste timene. Har to elbiler men det er ikke vanskelig å planlegge lading litt heldigvis.

Viktig å ikke se seg blind på maks-pris, så dette ble en halvveis positiv overraskelse for meg. Har havnet på en gjennomsnittlig pris på 139,39 øre pr kWh for november, ser jeg (nettleie IKKE medberegnet). Hurra?

Men skal vi, for morro skyld, sammenligne med november 2020? Den måneden var snitt-prisen overraskende lave 7,38 øre. Jeg tviler på at produsenter solgte med direkte tap, så når den jevne forbruker kan få strøm til under 10 øre, og min lokale strømprodusent allikevel går med overskudd, kan en jo undres på hvor lave de faktiske kostnadene på vår vannkraft er?!?

I stedet for en (latterlig?) lav regning på 318 kr, ble det dermed 5297,- forrige måned. Uten nettleie, vel og merke - den kommer i tillegg. Hvordan blir desember? Denne måneden begynte ikke akkurat pent, så her er det bare å senke temperaturen, og i stedet varme opp huset på irritasjon og sinne over dagens prissituasjon!? 😆

Screenshot_20211226_004918_com.tibber.android_edit_187915258440596.thumb.jpg.5b7b59aa6f208f85ba75158c0ccc00d6.jpgScreenshot_20211226_004923_com.tibber.android_edit_187877037986435.thumb.jpg.cef6e336a3b9a82e4d05a1cd1dc693dc.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

Har de de samme prisene i Europa?
Hvorfor hører vi ikke at noen klager der nede?

det påstås jo hele tiden at de endog betaler høyere pris enn oss, men det er vanskelig å tro på. Hvordan kan det henge sammen, hvis vi sammenligner lønnsnivå? - som for det meste er brøkdel av norsk gj.snitt månedslønn.

ville vi ikke hørt om opptøyer i Polen? (brutto mnd. 10K vs Norge 46K) eller hva med de baltiske landene osv.?

Å google tingenes tilstand er ikke enkelt (språk). Skulle gjerne lest meg opp på hva de evt. diskuterer i sakens anledning i andre land rundt omkring.

Lenke til kommentar

Ein forskjell er at i land med høge straumprisar brukar dei òg mindre straum. Meir gass, ved og anna. I Norge har me hatt låge prisar lenge, og då bryr ikkje folk seg som dei brukar nokre tusen kWh frå eller til.

Det er heller ikkje sånn at ein kan plukke ut ei utgift (straum) og samanlikne inntekter. Det er dei totale utgiftene som betyr noko. Høge straumprisar, låge bensinprisar, matprisar midt på, osv. Summen av alt utgjer kostnaden av å leve i eit land.

I ein artikkel for nokre år tilbake såg dei på ting som dette, og der meinte dei at det meste var dyrare i Norge enn dei fleste land, unntatt straumprisen, der var det langt lågare i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høye energi priser er også ett tema i Europa, men er mer synlig i Norge der vi tradisjonelt har hatt veldig lave priser. 

"Alle" medier rapporterer dette og det diskuteres også her tiltaks pakker til de med minst inntekt. Flere strøm meklere har gått konkurs p.g.a mange fast pris kontrakter på ett nivå som ikke kan forsvares mot dagens høye prisnivå. 

Det forventes at dette stabiliseres noe de kommende ukene når gas leveranser fra US ( lokket  av høye priser i EU ) har kommet fram og det ventes ett litt mildere periode i sentral europa.   El. pris er koblet til gas pris. 

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Europe-Faces-Rolling-Blackouts-Amid-Energy-Crisis.html  

https://gcaptain.com/more-lng-cargoes-head-to-europe-to-ease-energy-crisis/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Ein forskjell er at i land med høge straumprisar brukar dei òg mindre straum. Meir gass, ved og anna. I Norge har me hatt låge prisar lenge, og då bryr ikkje folk seg som dei brukar nokre tusen kWh frå eller til.

Det er heller ikkje sånn at ein kan plukke ut ei utgift (straum) og samanlikne inntekter. Det er dei totale utgiftene som betyr noko. Høge straumprisar, låge bensinprisar, matprisar midt på, osv. Summen av alt utgjer kostnaden av å leve i eit land.

I ein artikkel for nokre år tilbake såg dei på ting som dette, og der meinte dei at det meste var dyrare i Norge enn dei fleste land, unntatt straumprisen, der var det langt lågare i Norge.

nei man kan ikke utelukkende utgå fra inntektsnivå (men må ta med alle basale kostnader)

dog, når det gjelder energi, selv om f.eks. gass/kull og fjernvarme er mer utbredt mange steder, skal jo også det betales, og de prisene (pluss CO2 avg.) har skutt i været.

forsøkt lete litt, eks. Litauen

(google translate)

https://ignitis-lt.translate.goog/lt/elektros-kainos?_x_tr_sl=lt&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

det virker som prisen ligger på rundt 170 øre per kWh (og et fastledd på 30-60 kr. mnd)

(Ifølge wikipedia importerer Litauen 73% av sitt energibehov, hovedsakelig strøm fra Sverige og naturgass fra Norge/USA)

til sammenligning, har jeg fått oppgitt fra Fortum at prisen fra 1. januar blir 278,00 øre, og fra 7. januar 372,90 øre kWh, altså langt mer.

nå er det tynt med bare ett eksempel, men "myten" om at folk andre land betaler mange ganger mer, er som sagt ikke lett å tro på. Kan prisene evt. også være subsidiert av myndighetene? Uansett, tung materie og "sannheten" får vi kanskje aldri klarlagt helt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 timer siden):

til sammenligning, har jeg fått oppgitt fra Fortum at prisen fra 1. januar blir 278,00 øre, og fra 7. januar 372,90 øre kWh, altså langt mer.

Hvilken avtale har du da? Prisen fastsettes kun en dag i forveien. Ingen vet hva prisen blir verken 1. Eller 7. Januar.

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (19 timer siden):

Det ordner nok seg selv, vi var ute å gikk tur her vi bor i dag og jeg så ikke en eneste pipe det kom røk uttav, så det er nok utsolgt for ved Rundtom.

Er nok mange som har hamstra, så ein skal ikkje sjå vekk frå at ein del ikkje har fått tak i før det vart tomt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Hvilken avtale har du da? Prisen fastsettes kun en dag i forveien. Ingen vet hva prisen blir verken 1. Eller 7. Januar.

noe de kaller Trygg

https://strom.fortum.no/trygg

ikke noe jeg har bedt om, men antar at den delen av kundemassen som aldri har ytret ønske om spesifikk avtaletype, ble puttet inn der i sin tid (?)

de har ytterligere 5-6 forskjellige typer strømavtaler

https://strom.fortum.no/alle-stromavtaler

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

noe de kaller Trygg

https://strom.fortum.no/trygg

ikke noe jeg har bedt om, men antar at den delen av kundemassen som aldri har ytret ønske om spesifikk avtaletype, ble puttet inn der i sin tid (?)

de har ytterligere 5-6 forskjellige typer strømavtaler

https://strom.fortum.no/alle-stromavtaler

Ahh. Virker som en form for garantistrøm, men med priser som settes et par uker i forveien. Garantert dyrere i snitt enn spottpris.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Simen1 skrev (9 timer siden):

Lørdag 13.5 kl 14 koster strømmen under 7 øre/kWh i hele Norge. Skynd dere å sett på alle kokeplater, sikringa til varmtvannsberederen, vaskemaskinen, oppvaskmaskinen og alt annet den timen og nyt det!

1468610968_Screenshot2022-05-13at16-39-05Marketdata.thumb.png.4a3e8b10ba75c9933c304d9a4e8594c0.png

Etter mitt grove regnestykke, gitt at strømprisen holder seg høy resten av mai, vil faktisk vi med spotpris tjene penger på å brenne av mest mulig strøm på de billigste timene. Grunnet strømstøtte. Jeg har gjort klart alt jeg har av varmeovner på verandaen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

48 minutter igjen - fyr i vei for kråka!

Jeg klarte å svi av nesten 50 kWt mellom kl 13-15 i dag. Her har terrassevarmere, varmeovner, stekeovner, byggvifter, varmtvannsbereder, gulvvarme, tørketrommel, oppvaskmaskin plus litt til gått for fult. Knerta hovedsikringen et par ganger, og nå er den nesten rødglødende. Nærmere seg nesten 30 grader her inne nå, men jeg sitter uansett ute i sola. Varmepumpa ble selvfølgelig kjørt på kjøling. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt jobbet! Hvor mange kroner regner du med å cache ut på det?

Edit: Det blir en god dipp i mårra også. 24 øre/kWh kl 14 søndag, for Oslo, Kristiansand og Bergen (NO1, 2 og 5). De resterende.

Molde, Trondheim, Tromsø (NO3 og 4) ligger rundt 7 øre hele søndagen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...