Gå til innhold

Bruk allerede eksisterende bygg til solceller


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg sjekket tall fra kraftsystemet og fant ut at det laveste forbruket vi har på dagtid på sommeren er ca 12 GW på landsbasis. Samme side viser også at vi aldri importerer eller eksporterer mer enn ca 7 GW, rett og slett fordi kapasiteten er begrenset til omtrent det tallet. Det betyr at vi kan importere så mye gratis overskuddskraft vi bare kan og likevel trenger vi 5 GW vannkraft for å levere nok til Norges forbruk. Det betyr at vi ikke trenger å pumpe opp kraft, men bare redusere vannkraftforbruket når vi produserer solenergi. Vi har kapasitet til ca 5 GW sol og vind-energi før det går ut over import-evnen vår.

Nå glemmer du å ta med all elvevannkraften vår. Den går jevnt og trutt og kan ikke slås av uten å slippe vannet forbi turbinene. Installert effekt av sol og vind i Norge er ca. 4,5GW nå, økende til ca. 5,7GW i løpet av neste år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vedviken skrev (12 timer siden):

Solceller leverer mesteparten av strømmen når du ikke trenger den om sommeren. Strømmprisene vi ser nå hjelper de lite mot. Men bygger du ut mye solceller så kan du få mye overskuddstrøm om sommeren, da faller prisene og solcellene blir ulønnsomme. En annen viktig ting er hvor resikulerbare og miljøvennlig produsert solcellene er, det er visst litt blanda drops på markedet. Men for all det, solceller er ett bedre kort enn flytende vindmøller som er dømt til å bli ett evig tapssluk.

De som burde satse på solceller i Norge er kanskje større industriannlegg. Som har stort behov for strøm året rundt. For eksempel smelteverkene våre. Hvis man skal bygge grønne hydrogenfabrikker her til lands vil jo de og ha stort behov for strøm året rundt. Og burde absolutt satse på solcelleannlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sportsidiot skrev (1 time siden):

De som burde satse på solceller i Norge er kanskje større industriannlegg. Som har stort behov for strøm året rundt. For eksempel smelteverkene våre. Hvis man skal bygge grønne hydrogenfabrikker her til lands vil jo de og ha stort behov for strøm året rundt. Og burde absolutt satse på solcelleannlegg.

ALLE burde satse på solceller. Hver kWh spart om sommeren kan brukes om vinteren. Samme argumentasjonen kan en bruke for offshore vindmøller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle bruker da store mengder strøm om sommeren også. Særlig kontorbygninger som må styre klimaet, drive hundre PC-er, serverrack, tyve kaffetraktere, varmt vann, lys hele dagen, osv. Tredobling av strømforbruket her i Nord-Norge betyr ikke at det er null om sommeren... Spesielt i Sør-Norge.

Alle breddegrader på planeten får forresten ganske nøyaktig like mye sol i gjennomsnitt over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Du får sitte på gjerdet og vente til du blir 20-30 år eldre da, ;) før du gjør noe.

Jeg har lyst til å investere i solceller de nærmeste årene og da regner jeg med anlegget holder i 20-30 år. Hvis du får rett, så oppgraderer jeg nok omtrent når du er ferdig med å sitte på gjerdet.

Alternativt kan jeg se på muligheter for termisk lagring, uavhengig av solcellene.

Og kanskje hus-UPS til diverse småelektronikk, lys og sånt + utnyttelse av prisvariasjoner.

Er nok liten sjans for at jeg lever lenge nok til å oppleve dette. For meg handler det mer om de lange linjene i energipolitikken og hvilken vei vi bør dra samfunnet. Jeg er for gammel og ligger for langt nede på den sosiale rangstigen til å kunne få glede av dette.  Det som er viktig fra her jeg sitter å betrakter verden er å gjøre alle selvforsynt med billig energi. Det er der nøkkelen til all velferd ligger.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (47 minutter siden):

Alle bruker da store mengder strøm om sommeren også. Særlig kontorbygninger som må styre klimaet, drive hundre PC-er, serverrack, tyve kaffetraktere, varmt vann, lys hele dagen, osv. Tredobling av strømforbruket her i Nord-Norge betyr ikke at det er null om sommeren... Spesielt i Sør-Norge.

Alle breddegrader på planeten får forresten ganske nøyaktig like mye sol i gjennomsnitt over tid.

Timer sol er ikke det samme som innstrålet energi. Forskjellige breddegrader få forskjellige bølgelengder. I tillegg så er virkningsgraden til solceller delvis styrt av temperatur, der vi som bor i kalde klima har en fordel.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (8 timer siden):

Er nok liten sjans for at jeg lever lenge nok til å oppleve dette. For meg handler det mer om de lange linjene i energipolitikken og hvilken vei vi bør dra samfunnet. Jeg er for gammel og ligger for langt nede på den sosiale rangstigen til å kunne få glede av dette.  Det som er viktig fra her jeg sitter å betrakter verden er å gjøre alle selvforsynt med billig energi. Det er der nøkkelen til all velferd ligger.

Jeg liker tanken og synes det er et edelt mål. Men jeg tror bare ikke det er særlig realistisk for Norge som har nok av billig energi rett hjem i stikkontakten fra før.

Den typen selvforsyning tror jeg er mye mer realistisk på kort sikt i Afrika. Spesielt land med elendig / fraværende kraftnett.

Sentraleuropa sliter med nedleggelse av alt for mye kraftproduksjon så prisene blir alt for høye. Der tror jeg også solceller vil hjelpe mye sammen med vindkraft og termisk lagring. Men i Norge ligger det nok mye lengre framme på grunn av billig vannkraft.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Men i Norge ligger det nok mye lengre framme på grunn av billig vannkraft.

Hvis en skal se på hva norsk vannkraft (nedbetalt) koster så er det jo ingenting som kan konkurrere. Gjennom Nord Pool og 70 TWh årlig eksportkapasitet så er det ikke norsk vannkraft som er målestokken mht strømpris, men hva man klarer i landene rundt oss. Da ligger vi godt an for vindkraft på land og brukbart på bunnfast og flytende og helt greit for solceller på norske tak.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg liker tanken og synes det er et edelt mål. Men jeg tror bare ikke det er særlig realistisk for Norge som har nok av billig energi rett hjem i stikkontakten fra før.

Den typen selvforsyning tror jeg er mye mer realistisk på kort sikt i Afrika. Spesielt land med elendig / fraværende kraftnett.

Sentraleuropa sliter med nedleggelse av alt for mye kraftproduksjon så prisene blir alt for høye. Der tror jeg også solceller vil hjelpe mye sammen med vindkraft og termisk lagring. Men i Norge ligger det nok mye lengre framme på grunn av billig vannkraft.

Vi er nok helt på linje i de to siste avsnittene. For meg er den største u-hjelpen vi kan bedrive å installere solceller i fattige regioner som er stable nok. Bygge opp disse nasjonene stein for stein år etter år gjennom generasjoner.

Når det kommer til Norge så er det dessverre politisk bestemt at vi skal selge ut så mye av denne kraften som mulig hele hele tiden. Skal vi ha forsyningssikkerhet innad i Norge så må nok privatpersoner og bedrifter ta selvstendig ansvar. Beredskap er så fjernt fra dagsorden til dagens politikere at her tror jeg alle må satse på selvberging mens vi enda har råd til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...