Gå til innhold

– Ikke teknisk mulig å reversere ny nettleie nå


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Men det går visst helt greit å utsette den nye nettleie-modellen på ubestemt tid...:

https://www.elbil24.no/nyheter/na-staten-tar-storre-del-av-stromregningen/74949521

 

Ikke uvanlig at det tales med to tunger. Om Støre og AP visste det ikke kunne utsettes, men likevel går med på dette i forhandling med SV, så bør SV føle seg temmelig rundlurt.

Ellers er det jo interessant at selskapene sier de allerede har lagt over kundene i nytt system, og derved ikke kan reversere. Det tror jeg er en stor bløff. De kan jo ikke gjøre switch over på forhånd, uten at det er noe som trigger endringen basert på dato. Da trenger de i tilfelle bare en patch som endrer datosettingen i første omgang, så de får bedre tid til å gjøre en mer permanent endring i ettertid.

Og som med banker, de skal varsle rentehevinger med minst 6 ukers varsel. Det er da utrolig at Staten gjennom selskapene får lov å gi mindre frist enn dette til sine kunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (3 timer siden):

Nettleia er ganske strengt regulert og er ikke veldig høy. Den vil heller ikke variere med mer enn noen få øre fra år til år. Det er kraftprisen som gjør at strømregninga nå for tiden blir særs høy.

Før i tiden da kWh prisen var runt 20-50 øre så utgjorde nettleien ofte den største delen av regningen, men takk for at du engasjerer deg of påpeker ting som om dette er gunnskole -matte vi snakker om her.

Sakens kjerne er derimot nettopp nettleie, ikke hele regningen. At den er "regulert" gir jeg blanke i, fordi at jeg (og samtlige andre) er pålagt å betale evig leie for noe som er offentlig infrastruktur, samt påtvinges først at bestemte kraftlag har monopol over hver sitt lille elnett-fyrstedomme, så at i etterkant de samme og Statnett kommer og sier at "nettet har ikke nok kapasitet, betal mer".

De fleste her driver å flisespikke hvorvidt en type tvang er bedre enn den andre, jeg snakker om å nasjonalisere hele elnettet, erklære den offentlig infrastruktur og en gang og for alle få slutt på monopolvirksomhet på drift og vedlikehold.

I samme slengen synes jeg at "forbruksavgift" og annet svada skal strykes fra regningen. Flat MVA %sats på kilowattene man bruker, ingenting annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Dette trenger de å forklare teknisk i en nettavis for teknologer. At noe ikke er mulig, må være noe tøys fra noen ledere som ikke forstår hva IT-avdelingen sier.

Hvis det p.t. er umulig å reversere, så betyr det i praksis at de allerede er på en ny modell og at det ikke er mulig å kalkulere etter dagens modell. Ergo aner de ikke hva de skal ta betalt fra kundene fra nå og frem til midnatt på nyttårsaften. Så sløvpunger kan de selvfølgelig være, det er ingen ting som overrasker meg når det kommer til IT-prosjektledelse, men jeg tviler.

Eller så har de mulighet til å kalkulere nettleie i dag også er det noe som skjer ved nyttår. En deploy av ny kode, migrering av kunder, en eller annen datostyring eller noe lignende. Det går det av åpenbare grunner å la være å gjøre i romjulen/uke 1.

Hva de skal betalt fra nå til nyttår er selvfølgelig etter 2021 prising. Modellen for 2022 prisingen er gjerne lagt inn og databaser er migrert og testet. Det er særlig den siste delen som jo gjerne blir utfordrende å ha klar med en drastisk endring mellom nå og 1. januar. I tilegg vil de måtte beregne hva nettleie etter gammel modell skal bli for 2022. De som beholder gammel ordning må forvente å se en prisøkning, men da smurt flatt utover og ikke slik at de som belaster nettet mest betaler mest. Nettselskapene har jo ikke lov til å endre de faktiske inntektene sine p.g.a. en annen modell så alle endringer må være provenynøytrale.

Som Adm  Dir i Lofotkraft (Som er en av de som sier de kan utsette innføringen) sier om prisøkninger:
"– Dette er en avsporing av debatten. For nettselskapene har dette ingenting å si for bunnlinjen. Det er en omfordeling blant kundene. Nettleien kommer uansett til å gå opp i fremtiden"

Som apropos til tilknyttede debatter merker jeg meg uttalelsen fra Lnett:

"Økende strømtopper gjør at det blir nødvendig å forsterke «sideveiene» i strømnettet som går helt fram til kunder for å ha nok kapasitet i de timene med høyest forbruk. Når stadig flere lader elbiler på 11 og 22 kilowatt, så er det et økende behov for å forsterke nettstasjoner, kabelskap og strømkabler i boligområder før alder tilsier at det trengs."

 

kilde: https://e24.no/olje-og-energi/i/ALQbKA/flere-nettselskaper-utsetter-ny-nettleie

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Akkurat som med DAB, de var utrolig kjappe med å vrake/knuse FM senderen og etterpå ble påstanden at det var umulig og reversere dette grunnet senderen var borte. Samme teknikk men denne gangen er det tiden som løper fra de, er ganske sikker på at hvis rette vedkommende ikke trykket på "enter" 1/1 kl.00.00 vil det ikke skje en verdens ting og nettprisene vil være som før.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, kjetilkl said:

Mitt strømselskap har akkurat publisert, og faktisk så viser det seg at jeg kommer til å spare en god del penger selv om jeg havner over på 10kW-trinnet - pga redusert energiledd (mens hos andre nettleverandører jeg har sett tabeller på kunne jeg fort komme til å betale 500,- ekstra i mnd) - Forstå det den som kan.

Det kommer i stor grad an på hvilke faktiske kostnader de forventter å ha. Selv uten endring av modell ville mange måtte forvente å betale mer i nettleie, både p.g.a. at inflasjonen er høy og fordi mange nettselskaper ser økende kostnader, ikke minst p.g.a. høyere topplaster i husholdningene.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Det kommer i stor grad an på hvilke faktiske kostnader de forventter å ha. Selv uten endring av modell ville mange måtte forvente å betale mer i nettleie, både p.g.a. at inflasjonen er høy og fordi mange nettselskaper ser økende kostnader, ikke minst p.g.a. høyere topplaster i husholdningene.

Kan heller ta en stor revisjon på hva de har brukt pengene på og hvorfor de har laget seg ordninger med fiktivt høye priser for å forsvare at de måtte øke nettleia, eller redusere vedlikeholdet. Alle har betalt for et vedlikehold og utbygging som selvskapene i praksis ikke har gjort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bengt Who said:

Kan heller ta en stor revisjon på hva de har brukt pengene på og hvorfor de har laget seg ordninger med fiktivt høye priser for å forsvare at de måtte øke nettleia, eller redusere vedlikeholdet. Alle har betalt for et vedlikehold og utbygging som selvskapene i praksis ikke har gjort. 

Dette er temmelig drøye beskyldninger du kommer med. Om du ikke har tilsvarende kraftige bevis for dine påstander havner dette i samme kurv som diverse andre konspirtasjonsteorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (21 minutter siden):

Dette er temmelig drøye beskyldninger du kommer med. Om du ikke har tilsvarende kraftige bevis for dine påstander havner dette i samme kurv som diverse andre konspirtasjonsteorier.

Det er ingen behov for bevis i et kommentarfelt. Men det er jo også svært mange saker med tydelige antydninger om dette. At du går i forsvar får det til å virke som om du har mye å skjule.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Bengt Who said:

Det er ingen behov for bevis i et kommentarfelt. Men det er jo også svært mange saker med tydelige antydninger om dette. At du går i forsvar får det til å virke som om du har mye å skjule.

Rett på personangrepstaktikken altså. Det sier sitt om hvor lite saklige argumenter du har å komme med. Og i tilfelle du lurte kravet til å presentere bevis er naturligvis det samme her som overallt ellers i samfunnet: Absolutt ingen. Du er fri til å si hva du vil, akkurat som at andre er frie til å avskrive deg som ikke troverdig når du velger å ikke presentere noen bevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DiskIT skrev (33 minutter siden):

Høres ut som at det er noen stakkarer i diverse IT- og finansavdelinger som ikke får juleferie i år ihvertfall.

Alle dere som mener det ikke bør være noen sak i stoppe denne endringen har ikke jobbet med systemer som SAP osv... 

At SAP er et drittsystem  når man skal gjøre store endringer, hindrer ikke at man kan endre datoene og satsene med en patch, slik jeg skrev.

Jeg jobbet tidligere for et firma som utviklet regnskapsprogram, dog på annet basissystem enn SAP. Systemene måtte selvsagt takle slike datovise endringer, og der man kunne ha endrede beregningsmetoder.

Selvsagt ble større endringer gjort i god tid i forveien, men da måtte man som oftest vente med oppgradering til etter datoen det skulle slå til. Ofte visste man ikke hvilke satser som ville gjelde, før i aller siste liten når politikerne endelig klarte å få gjennom sine forslag, med eller uten endringer.

Når systemene da skulle implementeres hos kundene, så var det om å få stoppet input i systemet, og få gjort jobben fort som fy, før man slapp til brukerne igjen. Langt enklere system i bunn, men så lenge man ikke måtte gjøre større endringer på funksjonaliteten, men bare satser og datoene de skulle inntre, så holdt det lenge med en patch.

Men jeg er riktignok klar over at bl.a. SAP -baserte systemer ofte er så fragmentert at selv de som utvikler mot dette systemet kan ha problemer med å følge med hvor slik nøkkelinformasjon befinner seg. Men har de nettopp gjort  større endringer, som de påstår er gjort her, bør man i langt større grad ha kontroll på dette.

Dersom ikke, har utviklerne gjort en møkkajobb med både registrering og dokumentasjon. Det forventer jeg at ikke er tilfelle med så kritiske systemer, men greit. Man skal aldri si aldri...

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (5 timer siden):

Hva med å kansellere hele nettleiemodellen, ha hele nettet i statlig (nasjonalisert) eie, lyse ut utbygging og vedlikehold til private aktører og ha som policy at regnestykket skal gå i null - uteb profitt.

 

Hva med det? Eller er det en nasjonal tradisjon å melke alt og alle for alt de eier? Hva med å... jobbe for pengene sine i stedet slik alle andre normale folk gjør.

AKURATT som eg skulle sagt deg sjølve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, inside_446933 said:

Det er bare å innføre den nye nettleiemodellen og for elvia å sette prisen for 10 kWh til 115 kr måneden, 49 kr for 5 kWh i måneden og 9 kr for 2 kWh i måneden. Da får Elvia og kundene testet den nye nettleien uten at det blir dyrere for kunden. Det er på tide med et ordentlig pilotprosjekt på dette og det er perfekt å gjøre det nå. Kundene med 5 kWh og 2 kWh blir da sterkt motivert til å holde seg under grensen så dette vil være et optimalt pilotprosjekt med stort engasjement. Prisen i dag for Elvias kunder i Oslo og Viken er 115 kr for ubegrenset effekt.

Utsettelsen er for å forsikre at kundene ikke skal bli flådd. Innfør mitt forslag og ingen blir flådd men alle får testet ut og vi får data til å utrede konsekvensen.

Stort sett alle Elvias kunder i innlandet vil tape mye på om den nye nettleiemodellen ikke innføres spesielt de som har tariffen E17, E25 og EMA 1,2 som vil få kraftig redusert nettleie med den nye modellen.

Hilsen

Effektkontroll.no

Spørsmålet er om de har lov til dette ihht gjeldende regelverk. Selv om det høres logisk ut så kan det være noe juridisk som setter en stopper. 

Lenke til kommentar

haha dette var dagens overskrift. Takk for en god latter :D

Selvfølgelig er det mulig å gjøre samme omlegging man allerede har gjort. Men det er fint man ikke går tom for unnskyldninger i kampen om penger.


Det står kanskje ikke så bra til med kompetansen rundt om kring i de kretsene?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Her er fakturakopi fra Elvia for tariff for privatkunder med Effektledd tariff EMA 1.2

Trinnene er i dag på 0,01 kW og hver 0,01 kWh betyr høyere effektledd som vil gjelde 12 måneder fram i tid.

Legg merke til at prisen for 2,89 kWh i dag koster kunden kr 174 for effektleddet og 143 i fastbeløp. Dette betyr at kunden må betale kr 317 i måneden for så lite som 2,89 kWh effekt og må betale samme pris resten av årets 12 måneder selv om hovedsikringen slås av og det brukes 0 kWh de neste 12 månder.

Det er absurd å hevde at disse systemene er nyutviklet og krever store endringer for å stoppe innføringen. En EMA kunde kan i dag hoppe fram og tilbake mellom EMA og andre tariffer og er ofte svært lønnsomt med EMA hvis kunden har lavt effektforbruk men abonnerer på sikringsbasert tariff med den dyre E25 tariffen fordi det er 25 kWh hovedsikringer 3x63A 230v i huset. Den eneste forskjellen i den nye nettleien er at trinnene nå blir på 5 kWh istedenfor på EMA med 0,01 kWh og at det nå gis en liten rabatt på energileddet på natten mellom kl 22 og 06 samt i helgene. Rushtid er fra 06 til kl 22 altså 2/3 av døgnet er rushtid ifølge netteierne.

Effektledd elvia.png

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar

Når man innfører et nytt system, har man alltid en mulighet til å gå tilbake til det gamle. Hvis noen laga et nytt system uten mulighet for å endre variablene, så er det såpass dårlig at det står til stryk sjøl i ei tidlig oppgave på skolen. Dette er rett og slett bare sprøyt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...