Gå til innhold

Mottok plutselig disponeringskort fra forsvaret. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Mottok plutselig en melding om disponering i Forsvaret. Det er over 10 år siden jeg gjennomførte førstegangstjenesten og jeg har ikke vært aktiv i heimevernet eller forsvaret på noen som helst måte siden da. Denne uken ramlet det ned et disponeringskort som kun gjelder ut året. Det virker for meg veldig rart å motta denne (for første gang) etter så lang tid, kun for å gjelde i et par uker.

Er det noen baktanker i det at de sender ut en slik nå? Vil jeg motta flere beskjeder (evt. en innkalling) etter denne går ut?

Vil gjerne være mest mulig forberedt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rart at varselet bare er for ut året, men kan alltids være noe snodigheter i Forsvarets personellsystem.

Det er nok ikke usannsynlig at det er et forvarsel på at du har blitt lagt inn i systemet og kan bli kalt inn til HV (jeg har ikke akkurat inntrykk av at repøvelse er noe som skjer i særlig grad lenger, men du vet aldri). Jeg var vel "ikke mobdisponert" i over ti år før jeg plutselig ble innkalt til HV.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Takk for innspill. Førstegangstjenesten var gøy, men HV er ganske uaktuelt i min situasjon så satser på at det får man tatt hånd om ganske raskt hvis de begynner å mase. :)

Som om HV passer noen sin situasjon..

Er vistnok ikke så lett å slippe unna, men syntes ikke det er så ille selv at jeg har prøvd, men har jo hørt historier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Terskelen for å få fritak frå HV er høg.
Det er i utgangspunktet berre to muligheiter for å få fritak:

Helsemessige grunnar; Med legeattest på skade eller sjukdom kan du få fritak eller utsetting av heimevernstenesta.
Samfunnsmessige grunnar; Dersom du har ein samfunnskritisk funksjon så kan du få fritak frå vidare militærteneste.

Kva som er samfunnskritiske funksjonar har regjeringa utarbeida ei liste over: https://www.regjeringen.no/contentassets/8da70b8196a24296ae730eaf99056c1b/liste-over-kritiske-samfunnsfunksjoner_oppdatert.pdf

Så med mindre du av helsemessige grunnar ikkje er i stand til å være i heimevernet så må du ha ei stilling som er så samfunnskritisk at du må være på jobb dersom det blir krig (og underforstått at du heller ikkje er lett å erstatte i din sivile jobb om det blir krig).
Det er ingen automatikk i at du får fritak sjølv om du har ei stilling som er lista opp som samfunnskritiske funksjonar, alle søknadar blir individuelt behandla der forsvarets eigne behov blir vektlagt sterkast.

 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 16.12.2021 den 22.13):

Mottok plutselig en melding om disponering i Forsvaret. Det er over 10 år siden jeg gjennomførte førstegangstjenesten og jeg har ikke vært aktiv i heimevernet eller forsvaret på noen som helst måte siden da. Denne uken ramlet det ned et disponeringskort som kun gjelder ut året. Det virker for meg veldig rart å motta denne (for første gang) etter så lang tid, kun for å gjelde i et par uker.

Er det noen baktanker i det at de sender ut en slik nå? Vil jeg motta flere beskjeder (evt. en innkalling) etter denne går ut?

Vil gjerne være mest mulig forberedt :)

Det fremgår vel på disponeringskortet hvilken avdeling du er disponert til? Sånn sett burde det være en smal sak å finne ut om du er tilført til HV, ettersom det da vil være en HV-avdeling som er oppgitt. Hvis du er tilført til HV, vil jeg nok si at sannsynligheten er ganske stor for at du blir kalt inn til oppkledning/årlig trening ila. neste år.

Det er for øvrig ikke unormalt å bli kalt inn til HV etter så lang tid. Ble selv kalt inn 8 år etter at jeg dimitterte.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (29 minutter siden):

Det fremgår vel på disponeringskortet hvilken avdeling du er disponert til? Sånn sett burde det være en smal sak å finne ut om du er tilført til HV, ettersom det da vil være en HV-avdeling som er oppgitt. Hvis du er tilført til HV, vil jeg nok si at sannsynligheten er ganske stor for at du blir kalt inn til oppkledning/årlig trening ila. neste år.

Det er for øvrig ikke unormalt å bli kalt inn til HV etter så lang tid. Ble selv kalt inn 8 år etter at jeg dimitterte.

Disponeringen er ikke for HV, det er bare for hæren som skytter. Men den går ut ved nyttår. Jeg tenkte de kanskje bare sendte ut en disponering med kort utløpsfrist hvis det er noe de må ha 'unnagjort' ifølge rutinene før HV kan sende innkallelse.

Skal gjøre mitt beste på å slippe unna pga helsen, men sånn man kjenner forsvaret så er de ekstremt firkantede og urimelige så man vet aldri.

Lenke til kommentar

Da er det nok heller noe som har sammenheng med at man har børstet støvet av reservistordningen for resten av Forsvaret de siste par årene, bla. ved å skaffe oversikt over hvilket personell som kan disponeres til hvilke avdelinger: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=71748 Dermed er det ingen automatikk i at dette innebærer en tilføring til HV. Hvis du mener at du har en varig helsenedsettelse som gjør at du ikke er tjenestedyktig, bør du varsle Forsvaret om dette uavhengig av ev. innkalling, ettersom du teknisk sett er i rullene som tjenestepliktig allerede: https://www.forsvaret.no/forstegangstjeneste/verneplikt/disponeringskort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...