Gå til innhold

Tesla åpner snart Supercharger-nettverket: – Viktig del av Norges hurtiglader-utvikling


Anbefalte innlegg

bharald skrev (På 17.12.2021 den 23.04):

Dette er jo velkomment.

Etron og ionity blir 2 kr/km med "billig" og 1 kr/km med dyrt abonnement. Alle andre ccs-ladere har beveget seg i samme retning.

Om Tesla åpner alt, knuser de ionity på tilgjengelighet, og om de går ned mot selvkost, kan prisene ellers også bli trivelige.

Vet jeg ikke hvilken bil du har. Men blir 1 kr/km på model 3en min hos elton bare med å laste ned appen. Fremdeles 2 kr dyrere pr kwt en tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tstuka skrev (På 16.12.2021 den 18.31):

Da kan du trygt lade på supercharger, Tesla sier de ikke tjener penger på ladenettverket (it's not a profit center). Alle inntekter går til vedlikehold og utvidelse av ladenettverket.

De vil nok tjene penger på andre merker som lader, siden de vil betale mer for ladingen enn Tesla-eiere.

Lenke til kommentar

Veldig bra, men nå må også bilprodusentene bli enige om en standard på hvor på bilen ladeluken skal være. Noen har den i fronten, noen fremme på høyre eller venstre side, og noen bak på høyre eller venstre side. Vi har en Leaf, den har den i fronten, utrolig klønete plassering synes jeg. Den bør være bak, på en av sidene, da kan man rygge inn mot ladestolpen, og kjøre trygt ut igjen, all kunnskap tilsìer at man skal rygge inn på en parkeringsplass, ikke kjøre, da er faren for ulykker mindre. Det bør være venstre ratt standard, dvs høyre side bak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ØysteinLi skrev (2 minutter siden):

Veldig bra, men nå må også bilprodusentene bli enige om en standard på hvor på bilen ladeluken skal være. Noen har den i fronten, noen fremme på høyre eller venstre side, og noen bak på høyre eller venstre side. Vi har en Leaf, den har den i fronten, utrolig klønete plassering synes jeg. Den bør være bak, på en av sidene, da kan man rygge inn mot ladestolpen, og kjøre trygt ut igjen, all kunnskap tilsìer at man skal rygge inn på en parkeringsplass, ikke kjøre, da er faren for ulykker mindre. Det bør være venstre ratt standard, dvs høyre side bak.

Selv synes jeg Leaf sin plassering er perfekt. Det åpner for løsninger med feks integrert ladekabel i luken. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Selv synes jeg Leaf sin plassering er perfekt. Det åpner for løsninger med feks integrert ladekabel i luken. 

Perfekt er den ikke.

Irriterer meg ofte over at meg må parkere Leafen med fronten inn hjemme for så å gå på rundt bilen å hente det som befinner seg i bagasjerommet. Ladekabelen når ikke alltid om jeg rygger inn som jeg ønsker å gjøre med bagasjerommet fult av ting som skal inn.

Liker også mye bedre å bare kunne kjøre rett ut på mårran og tar mye heller ryggingen når jeg parkerer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ØysteinLi skrev (2 timer siden):

all kunnskap tilsìer at man skal rygge inn på en parkeringsplass, ikke kjøre, da er faren for ulykker mindre.

Er den kunnskapen oppdatert? 

Jeg *tror* at det var gyldig før ryggekameraer dukket opp. Og selv da var det en statistisk sannhet, altså at du ville komme over spesialtilfeller hvor det likevel ville være tryggere å rygge ut. For eksempel om du ankommer butikken samtidig som barnehagen går forbi. Da ville jeg kjørt inn og satset på at barnehagen var gått sin vei når jeg rygget ut igjen.

Ryggekameraer gjør at det er tryggere å rygge, om ikke kameraet er tilgriset. Da kan det være tryggere å kjøre inn og rygge ut igjen etter at du har hatt mulighet til å tørke av kameraet.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Perfekt er den ikke.

Irriterer meg ofte over at meg må parkere Leafen med fronten inn hjemme for så å gå på rundt bilen å hente det som befinner seg i bagasjerommet. Ladekabelen når ikke alltid om jeg rygger inn som jeg ønsker å gjøre med bagasjerommet fult av ting som skal inn.

Liker også mye bedre å bare kunne kjøre rett ut på mårran og tar mye heller ryggingen når jeg parkerer.

Jeg sa ikke at Leaf var perfekt, men at plasseringen var det. Med integrert ladekabel, så hadde problemene dine vært en ikkesak. Selvfølgelig kan en lage en slik luke bak også, men da vil den ta plass fra bagasjerommet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å komme tilbake til temaet, jeg mistenker at mange ladetilnydere kommer til å slite kraftig med lønnsomheten når en MEGA-konkurrent som Tesla stepper inn på deres marked, som de har hatt helt for seg selv. Pluselig kommer det en aktør med MYE større kapasitet og MYE bedre tilgjengelighet, til lavere (?) pris...

De andre ladetilbyderne klager i utgangspunktet på dårlig inntjening. De har jo knapt nok råd til å fikse ladere som ikke fungerer, så hvordan skal det gå når de så må konkurrere mot TESLA i tillegg...? Tipper vi kommer til å se en sterk nedgang i antall ladetilbydere etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Perfekt er den ikke.

Irriterer meg ofte over at meg må parkere Leafen med fronten inn hjemme for så å gå på rundt bilen å hente det som befinner seg i bagasjerommet. Ladekabelen når ikke alltid om jeg rygger inn som jeg ønsker å gjøre med bagasjerommet fult av ting som skal inn.

Liker også mye bedre å bare kunne kjøre rett ut på mårran og tar mye heller ryggingen når jeg parkerer.

Jeg rygger inn (av sikkerhetsmessige årsaker når jeg skal ut av garasjen) og kobler kabelen fra veggen rett i ladeluken på leafen :) Gjort i 10 år.

Har jeg noe i bagasjerommet får jeg det inn i huset først.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Jeg sa ikke at Leaf var perfekt, men at plasseringen var det. Med integrert ladekabel, så hadde problemene dine vært en ikkesak. Selvfølgelig kan en lage en slik luke bak også, men da vil den ta plass fra bagasjerommet.

 

Integrert ladekabel i bilen? Har 7.5 meter kabel hengene på veggen men når leafen står med rumpa til så når den ikke uansett der jeg bruker å parkere om jeg rygger inn.

1 hour ago, Theo343 said:

Jeg rygger inn (av sikkerhetsmessige årsaker når jeg skal ut av garasjen) og kobler kabelen fra veggen rett i ladeluken på leafen :) Gjort i 10 år.

Har jeg noe i bagasjerommet får jeg det inn i huset først.

Varierer jo veldig fra hvordan parkering man har. Hos meg må jeg da rygge bilen først, så tømme den og så snu den etterpå.

I garagen står Teslan og den lades mye sjeldnere så ville ikke vært like problematisk om luken var fremme på den, men er veldig glad den er bak der alikevell.

Begge deler er iallefall mye bedre enn hos e-tron hvor porten er på siden av bilen, spesielt når det kommer til hurtiglading 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

De andre ladetilbyderne klager i utgangspunktet på dårlig inntjening. De har jo knapt nok råd til å fikse ladere som ikke fungerer, så hvordan skal det gå når de så må konkurrere mot TESLA i tillegg...? Tipper vi kommer til å se en sterk nedgang i antall ladetilbydere etterhvert.

Tror nok heller at vi får flere, fremfor færre tilbydere, men markedet vil nok se annerledes ut om noen år. Å tillby lading privatkunder som eneste inntektskilde vil nok uansett forbli en dårlig forretningside. Det vil nok komme tilbydere med andre forretningsplaner etterhvert som markedet modner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Integrert ladekabel i bilen? Har 7.5 meter kabel hengene på veggen men når leafen står med rumpa til så når den ikke uansett der jeg bruker å parkere om jeg rygger inn. 

Ja, hvorfor ikke, dagens løsning er jo håpløst gammeldags, uansett om man har kabelen i bagasjerommet eller under panseret. Hadde vi hatt en Steve Jobs/Jony Ive i elbilverden, så hadde det nok vært løst for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, AL123 said:

Ja, hvorfor ikke, dagens løsning er jo håpløst gammeldags, uansett om man har kabelen i bagasjerommet eller under panseret. Hadde vi hatt en Steve Jobs/Jony Ive i elbilverden, så hadde det nok vært løst for lenge siden.

Det er lov å ikke være frelst, med Musk og Tesla er absolutt på samme hylle som Steve Jobs++
 

plassering av ladeluke bak og utforming av hurtigladere er helt håpløst når det kommer til henger på elbil. Er jo nødt til å blokkere alle ladere, eller ta av hengeren, for å få ladet.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Det er lov å ikke være frelst, med Musk og Tesla er absolutt på samme hylle som Steve Jobs++
 

plassering av ladeluke bak og utforming av hurtigladere er helt håpløst når det kommer til henger på elbil. Er jo nødt til å blokkere alle ladere, eller ta av hengeren, for å få ladet.

Samme problem har en alltid hatt på forbrenningsmotor-biler og bensinpumper også.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Det må svi hardt for deg da, at Tesla ender opp med første og andreplassen på de mest solgte bilene i Norge i år...:)

Nei, det gjør meg lite. Jeg vet hvor lite kvalitetsbevisst nordmenn er. Det er bare å stikke innom hvilken som helst dagligvare. Gi det fem år og de Tesla som registreres i dag er et vedlikeholdsmareritt. Litt som Chrysler Taurus og Neon som solgte som hakke møkk, helt til en hadde kjørt 100 000km og alle problemene dukket opp. Nå selges de vel ikke lenger i Norge?

 

Det som _er_ et problem er at alt dette er kinabiler. Å handle fra Kina når en ikke trenger det… Der står Volvo og Polestar og på nei-listen sammen med alle de andre kinabilene.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

plassering av ladeluke bak og utforming av hurtigladere er helt håpløst når det kommer til henger på elbil. Er jo nødt til å blokkere alle ladere, eller ta av hengeren, for å få ladet.

Det er få steder der laderne står foran P-plassen du faktisk kan lade med henger påkoblet. Da stikker den som regel alt for langt ut bak. 

Men det er helt uproblematisk å lade med henger påkoblet og ladeluke på venstre side bak. Laderne må bare plasseres mellom P-plassene istedenfor foran de. Slik gjøres det mange steder nå, ikke bare på Tesla sine plasser. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 time siden):

Nei, det gjør meg lite. Jeg vet hvor lite kvalitetsbevisst nordmenn er. Det er bare å stikke innom hvilken som helst dagligvare. Gi det fem år og de Tesla som registreres i dag er et vedlikeholdsmareritt. Litt som Chrysler Taurus og Neon som solgte som hakke møkk, helt til en hadde kjørt 100 000km og alle problemene dukket opp. Nå selges de vel ikke lenger i Norge?

Tja, min Tesla har gått 135.000km og det har ikke dukket opp noen spesielle problemer. Bare det vanlige, litt overhaling av bremser og bytte av noen forstillingsdeler (kjører svært mye på dårlige veier). Mindre reparasjoner enn på den gjennomsnittlige VAG-bilen (ja, jeg har eid noen). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...