Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Postkasse brudd på GDPR?


Takk for meg

Anbefalte innlegg

Sak: Borettslag skiftet postkasser. Oppdaget at postkassene for vår rekke hadde stor åpning for innkast og dermed er det lett å plukke ut post, spesielt alla A4 størrelse. Jeg kan ikke forstå at det er lovlig ihht GDPR å gi så lett tilgang til personlig post. Borettslag sier det er standardkasser som blir brukt i hele landet, men det hjelper lite hvis man lett kan bli frastjålet personlig post med påfølgende utfordringer.

Får inn fingrene og knokene, så det er bare å 'fingre' seg fram. (mann, ikke de største hendene - men en liten hånd kommer vel ennå mer til)
Vet man har kasser med mye smalere spor der dette er umulig, så hva sier loven egentlig om dette - er det ikke styrets ansvar å gjøre dette så sikkert som mulig, istedet for å unnskylde seg med at andre bruker disse kassene også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
henrikwl skrev (1 time siden):

Jeg ser for øvrig ikke at GDPR kommer til anvendelse her i det hele tatt, da det direktivet lever i den digitale sfæren. 

Det er en forenkling, også databehandling som er delvis automatisert faller inn under GDPR, og det samme gjør fysiske dokumenter som er eller er ment å være del av et fysisk arkiv/filsystem. Delvis automatisert databehandling innebærer så vidt jeg vet også utskrifter, slik at utskrift av persondata som så ikke behandles i henhold til GDPR kan være brudd på GDPR. 

Når det er sagt er resultatet her riktig: GDPR får ikke anvendelse på utforming og plassering av postkasser, fordi utforming og plassering av postkasser verken er knyttet til et fil/arkivsystem eller er helt eller delvis automatisert databehandling. Se GDPR art. 2. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Big_JT skrev (4 timer siden):

Hvor stor er åpningen?

Ser Posten har følgende anbefalinger: 

https://www.posten.no/motta/fleksibelt/krav-postkasseanlegg

Postbudet åpner seksjon, så for de betyr ikke dette noe. Likt med andre kasser i borettslag der sprekken er så tynn at du ikke engang får inn fingrene. Våre er rustfrie og derfor ble disse valgt hos oss, men det er heller ingen grunn til at innkast skal være så stor at tyveri av post blir så enkelt.

Herr Brun skrev (2 timer siden):

Når det er sagt er resultatet her riktig: GDPR får ikke anvendelse på utforming og plassering av postkasser, fordi utforming og plassering av postkasser verken er knyttet til et fil/arkivsystem eller er helt eller delvis automatisert databehandling. Se GDPR art. 2. 

Der ser man - SÅ mye peiling har jeg på det :) Men hvis det ikke sier noe om det, så bør jo noe annet innen loven si noe om det - eller er det ett glemt kapittel som ingen har tenkt på? Det dreier seg jo om personvern.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (På 16.12.2021 den 12.32):

Postbudet åpner seksjon, så for de betyr ikke dette noe. Likt med andre kasser i borettslag der sprekken er så tynn at du ikke engang får inn fingrene. Våre er rustfrie og derfor ble disse valgt hos oss, men det er heller ingen grunn til at innkast skal være så stor at tyveri av post blir så enkelt.

Der ser man - SÅ mye peiling har jeg på det :) Men hvis det ikke sier noe om det, så bør jo noe annet innen loven si noe om det - eller er det ett glemt kapittel som ingen har tenkt på? Det dreier seg jo om personvern.

Hva har din post med personvern å gjøre, lurer jo da jeg på? Dersom du heller frykter tyveri, så er det helt andre paragrafer man snakker om. 

Dersom du derimot er redd for at noen skal kunne lese navnet på postkassen din, hvilket du ikke nevner noe om, så blir det en annen sak, men noe som igjen ikke faller under GDPR, da loven krever at full navn på samtlige familiemedlemmer skal stå på postkassen. 

Dersom borettslaget har gått til innkjøp av nye postkasser med større glippe må du gjerne klage det inn, men det er absolutt lovlig. Dersom du ønsker en postkasse der ingen kommer til så er det som Marzo over skriver her mulig å bruke postboks. Da får du full anonymitet. 

Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten skrev (49 minutter siden):

Hva har din post med personvern å gjøre, lurer jo da jeg på? Dersom du heller frykter tyveri, så er det helt andre paragrafer man snakker om. 

Dersom du derimot er redd for at noen skal kunne lese navnet på postkassen din, hvilket du ikke nevner noe om, så blir det en annen sak, men noe som igjen ikke faller under GDPR, da loven krever at full navn på samtlige familiemedlemmer skal stå på postkassen. 

Dersom borettslaget har gått til innkjøp av nye postkasser med større glippe må du gjerne klage det inn, men det er absolutt lovlig. Dersom du ønsker en postkasse der ingen kommer til så er det som Marzo over skriver her mulig å bruke postboks. Da får du full anonymitet. 

Innholdet i brev er personopplysninger. Post har selvfølgelig alt med personvern å gjøre. Og beskyttelse mot innbrudd i personopplysninger er noe gdpr har regler om. Det gjelder ikke "helt fysiske" personopplysninger som nevnt over, men det betyr ikke at problemstillingen ikke har noe med personopplysninger å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 timer siden):

Innholdet i brev er personopplysninger. Post har selvfølgelig alt med personvern å gjøre. Og beskyttelse mot innbrudd i personopplysninger er noe gdpr har regler om. Det gjelder ikke "helt fysiske" personopplysninger som nevnt over, men det betyr ikke at problemstillingen ikke har noe med personopplysninger å gjøre. 

Ja, men da går det vel under tyveri, og ikke utforming av postkassen. GDPR regulerer ikke utformingen av postkassen. 

På samme måte som at GDPR ikke regulerer at en må ha en skikkelig lås på døren slik at ingen bryter seg inn og stjeler pass og verdisaker. 

Om vi ser litt vekk fra GDPR som ikke regulerer postkasser i Norge (selv om det absolutt er gode poeng her, misforstå meg rett), finnes det som sagt en forskrift som regulerer postkasser i Norge, i tillegg til postloven. Her er det som står om utleveringspostkasser: 

https://lovdata.no/forskrift/2015-09-18-1063/§10 

Ved tildeling av tillatelse etter postloven § 33 til tilbyder for tilgang til utleveringspostkasse eller postboksanlegg som ikke er tilgjengelig for allmennheten, kan Nasjonal kommunikasjonsmyndighet blant annet sette vilkår om:

1. plikt til å ha system for sikker oppbevaring og distribusjon av nøkler, adgangskort eller -koder
2. internkontroll for å hindre uautorisert bruk av adgangsløsninger
3. plikt til årlig rapportering ved misbruk eller tap av nøkler, adgangskort eller -koder.

Videre om merking:
Postmottaker skal merke postkassen med navn eller annen entydig identifikasjon, jf. postloven § 19. 

 

Jeg ser absolutt problemstillingen til OP. Dersom en ønsker å forholde seg anonym i forbindelse med postmottakelse må man rette og slett droppe postkasse og gå over til postboks. Det er den eneste måten man både kan sikre anonymitet og trygg oppbevaring av post som kan inneholde sensitiv informasjon. 

Lenke til kommentar
Blesten_i_vesten skrev (På 19.12.2021 den 18.50):

Ja, men da går det vel under tyveri, og ikke utforming av postkassen. GDPR regulerer ikke utformingen av postkassen. 

GDPR er det jo tydeligvis ikke, som nevnt. Der tok jeg feil.

Eksempel: La oss nå si borettslag kun har ordnet posthyller - helt åpent altså. Hvis noen da stjeler post, så er kun tyvens ansvar, ikke noe ansvar faller på borettslag? (ikke selve tyveriet, men løsningen de har valgt, som har gjort dette tyveriet så lett tilgjengelig)

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (8 timer siden):

GDPR er det jo tydeligvis ikke, som nevnt. Der tok jeg feil.

Eksempel: La oss nå si borettslag kun har ordnet posthyller - helt åpent altså. Hvis noen da stjeler post, så er kun tyvens ansvar, ikke noe ansvar faller på borettslag? (ikke selve tyveriet, men løsningen de har valgt, som har gjort dette tyveriet så lett tilgjengelig)

Kjenner ikke til postlovens regler, men om dette hadde vært tilsvarende digitale løsninger hadde borettslaget vært ansvarlig for å bruke sikre løsninger for å beskytte informasjonen. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Kjenner ikke til postlovens regler, men om dette hadde vært tilsvarende digitale løsninger hadde borettslaget vært ansvarlig for å bruke sikre løsninger for å beskytte informasjonen. 

Finner ikke annet enn info andre her har postet rundt det. Men det er unødvendig sikkerhetsbrist når det er mulig å bare stikke hånden delvis i innkast og plukke post, kontra andre kasser i samme borettslag er ikke dette mulig. Det er altså ingen grunn (slik jeg ser det) til at innkast skal være større på noen kasser kontra andre, for postbud åpner via seksjon på alle.
Men får vel bare konstatere at det ser ut som det er greit at det skal være så lett å stjele post ihht lovverk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...