Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei 
Gjennom jobben har jeg i det siste blitt enda mer opptatt av å beskytte mine personlige opplysninger på nett.
 

Jeg forsøker å bruke sterke og unike passord over alt
Jeg har testet Duckduckgo, men synes søkeresultatene er håpløse, i alle fall på norske søk.
Twitter og Instagram er ute
Jeg har mest lyst til å kutte ut Facebook, men dessverre er jeg avhengig av det gjennom ulike verv i lag og foreninger. Jeg prøver å poste minst mulig der.
Jeg holder alle mine enheter oppdatert til en hver tid.
Google sine tjenester, inkludert Gmail, er langt på vei kuttet ut.
 

Hvilken nettleser er sikrest for PC og iphone?
Hvilken skylagring er sikrest av OneDrive og Google Disk. Hva med iCloud?

Andre ting en litt over snittet sikkerhetsbevist person bør ta tak i?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Duckduckgo hindrer jo bare at ingen vet at det er du som søker på det du søker på.

Det er egentlig veldig lite som er 100% sikkert, unntatt at det er 100% usikkert, med mindre man trekker ut nettverkskabelen.

1. Ha forskjellige og GODE passord på alle tjenester du logger deg inn på. Om noen hacker seg inn et sted og henter brukerinfo så hjelper dog ikke verdens beste passord, men det blir vanskeligere å hacke deg direkte.

2. Bruk 2 trinns innlogging alle steder hvor det tilbys.

3. Ha gjerne flere e-post adresser, i det minste så du har et på seriøse tjenester (Bank osv.) og en annen som du bruker i forb. med abbonnement ol. Du kan uansett hente all e-post i samme leser og dirigere disse til ulike mapper.

4. For media som FB bør du reserve deg mot hvem som kan lese infoen din, uansett hva det måtte være. Hvem som kan kontakte deg f.eks.

5. Ikke bruk ditt virkelige navn på tjenester som ikke krever det. Bruk gjerne ulike nick på ulike steder.

6. Backup av viktige data på maskinen din, gjerne til flere steder og flere generasjoner. Dette spesielt for å hindre at noen kan låse filene dine.

Det er ikke mulig å nevne absolutt alt uten at du kommer nærmere inn på hva du frykter og hvordan du bruker nettet. I utgangspunktet er imidlertid "sunt bondevett" en del av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
On 12/15/2021 at 9:26 PM, Alf Ivar said:

Google sine tjenester, inkludert Gmail, er langt på vei kuttet ut.

Hva er din bekymring rundt Gmail?

 

Edit

Tråden var høyt oppe. Ser ikke før nå hvor gammel den er.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Helm skrev (8 timer siden):

Hva er din bekymring rundt Gmail?

 

Edit

Tråden var høyt oppe. Ser ikke før nå hvor gammel den er.

 

Hei. Tråden er litt gammel ja, men forsåvidt aktuell ennå.

Først og fremst handler det om at jeg ikke stoler på Google og informasjonshenting / hvordan de behandler innhentet informasjon.

Er det en unødvendig bekymring?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Alf Ivar said:

Først og fremst handler det om at jeg ikke stoler på Google og informasjonshenting / hvordan de behandler innhentet informasjon.

Er det en unødvendig bekymring?

Jeg ville ikke bekymret meg for det, men sunn skepsis her er bra. Google tilbyr mange tjenester "gratis", men altså "gratis" ved at du bl.a. gir dem tilgang til opplysninger om deg og din bruk, anonymt eller avidentifisert, alt etter tjeneste. Og slik innsamlet info vil være verdt mye for å tilby deg reklame som er relevant ift interesser, kjøpsplaner osv. Som altså da leverandører kan være interessert i å betale for. F.eks. søker du på byggevarer, antar googles AI at du skal bygge noe, utvide, oppgradere på huset ditt, og presenterer deg reklame fra leverandører som utfører slikt, eller leverer varer til slikt. Kan gjerne være mer interessant enn at du får reklame om tamponger osv.

Så har man igjen hendelser som Cambridge Analytica skandalen, der altså facebook lot nevnte firma samle inn data om millioner brukere uten at de hadde samtykket, eller var informert om innsamlingen. Som altså bør gjøre deg skeptisk til en del virksomheters innsamling av personopplysningene (det er personopplysninger inntil de er anonymisert).

Du kan lese litt mer om det her - Google som databehandler: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bruk-av-google-chromebook-og-g-suite-for-education-og-andre-skytjenester-i-grunnskolen/google-som-databehandler/

Lenke til kommentar
20 hours ago, Alf Ivar said:

Først og fremst handler det om at jeg ikke stoler på Google og informasjonshenting / hvordan de behandler innhentet informasjon.

Er det en unødvendig bekymring?

Det spørs hva du ønsker å sikre deg mot. Google vil samle informasjon om deg, men du har en viss styring på dette. Godt mulig at deres roboter leser alt du sender og mottar, men det gjør trolig ingen mennesker hos Google.

Et epostprogram installert på din maskin unngår dette, men hos deg er det sannsynligvis andre risikoer som er større. Da blir det opp til deg å sikre deg at systemet ditt ikke blir infisert.

 

 

19 hours ago, Pop said:

for å tilby deg reklame som er relevant ift interesser, kjøpsplaner osv.

Man kan deaktivere dette. Jeg gjør det alltid overalt. Reklamen jeg utsettes for blir sikkert mer irriterende, men jeg begrenser hva andre vet om meg.

 

Lenke til kommentar

Og..i tillegg til ovenstående gode råd.  Innstaller alltid tilleggene uBlock origin eller Adblock Plus. Har både PC og Chromebook, all reklame borte for godt. Ingen prekjøring av reklame videoer på Youtube osv..  Deretter legg til "I dont care about cookies". Da slipper du å bekrefte med tusenvis av irriterende tastetrykk i løpet av et år at du har lest og aksepterer nettstedets Privacy Policy.  
Vil du sikre deg enda et hakk, kjøp en VPN tjeneste. Ikke en gratis!, men en som er pålitelig og lokalisert i et land som ligger utenfor Fourteen Eyes  surveillance alliance.  Et 3 års abbonement er småpenger.

Endret av Martin54
Lenke til kommentar

Jeg fikk melding av Telenor hvor de takker for at jeg har bestilt ID-tyveriforsikring på mobilabonnementet, noe jeg ikke har. Men kanskje det var en teknisk feil.

Mange forsikringsselskap har ID-tyveriforsikring som en del av innboforsikringen. Man får hjelp når skaden allerede har skjedd, men kunnskapen for å forebygge må man ha selv.

Å beskytte sine personlige opplysninger på nett, synes jeg virker ganske umulig, når man bruker google og Facebook. Programmene som skal beskytte deg, spionerer samtidig på deg, fikk jeg inntrykk av da jeg hadde PC. På Mac har jeg bare AdBlock.

Jeg får ikke lest anmeldelser på el-kjøp lenger, så jeg må ha stilt inn noe i nettleseren jeg ikke husker. Jeg fjerner AdBlock for gjeldene side, men det hjelper ikke, og jeg får meldingen:

Sitat

Statistiske informasjonskapsler er påkrevd for å vise produktanmeldelser.

Hos Power får jeg lest anmeldelsene som før.

Betyr det at jeg har sikret meg mot reklame fra Elkjøp men ikke fra Power?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Subara said:

Jeg fikk melding av Telenor hvor de takker for at jeg har bestilt ID-tyveriforsikring på mobilabonnementet, noe jeg ikke har. Men kanskje det var en teknisk feil.

Er vel inkludert med mobilabonnementet.

Quote

Mange forsikringsselskap har ID-tyveriforsikring som en del av innboforsikringen. Man får hjelp når skaden allerede har skjedd, men kunnskapen for å forebygge må man ha selv.

Å beskytte sine personlige opplysninger på nett, synes jeg virker ganske umulig, når man bruker google og Facebook. Programmene som skal beskytte deg, spionerer samtidig på deg, fikk jeg inntrykk av da jeg hadde PC. På Mac har jeg bare AdBlock.

Ingen tvil om at dette er aktører som "lever av data". Samtidig har de øyne rettet mot seg. Både for Facebook og Google er det ganske gode muligheter for å gjøre konfigurasjonsendringer for hva som skal lagres hos dem av informasjon. Hva man oppgir av informasjon på Facebook kan man også til en ganske stor grad styre selv. Men sjekk innstillingene for privacy for Google-kontoen og Facebook-kontoen, så er det ganske mange begrensninger som kan settes. 

Logger du inn med Google-konto i Chrome, og har standardinnstillingene på for hva som synkes, vil det være ganske store datamengder som blir lagret hos Google om din nettaktivitet.

Både Facebook og Google tilbyr "data takeout" - dvs. at du kan laste ned alle data de har lagret om det, slik at du kan gå gjennom det. Såklart kan man alltids si at "de kan velge hva de velger å vise deg", men tror en del får seg en overraskelse over hvor mye som ligger lagret fra mange år tilbake hos Google.

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Er vel inkludert med mobilabonnementet.

Nei, de første 2 månedene gratis, deretter 79 kr. pr. måned. Jeg synes det hadde vært bedre å ha ID-tyveriforsikring inkludert i abonnementet, men kanskje Telenor vet at det kan bli dobbelt opp, hvis man har innboforsikring i fra før. At de fleste ikke trenger den.

NULL skrev (1 time siden):

Ingen tvil om at dette er aktører som "lever av data". Samtidig har de øyne rettet mot seg. Både for Facebook og Google er det ganske gode muligheter for å gjøre konfigurasjonsendringer for hva som skal lagres hos dem av informasjon. Hva man oppgir av informasjon på Facebook kan man også til en ganske stor grad styre selv. Men sjekk innstillingene for privacy for Google-kontoen og Facebook-kontoen, så er det ganske mange begrensninger som kan settes. 

Logger du inn med Google-konto i Chrome, og har standardinnstillingene på for hva som synkes, vil det være ganske store datamengder som blir lagret hos Google om din nettaktivitet.

Både Facebook og Google tilbyr "data takeout" - dvs. at du kan laste ned alle data de har lagret om det, slik at du kan gå gjennom det. Såklart kan man alltids si at "de kan velge hva de velger å vise deg", men tror en del får seg en overraskelse over hvor mye som ligger lagret fra mange år tilbake hos Google.

Ja, det er nok greit å sjekke med jevne mellomrom, siden systemene endres. Jeg bruker Firefox. Jeg må ta en "data takeout".

Jeg har dårlig erfaring fra MyHeritage, et selskap som også lever å dele brukernes informasjon. Der kan man bestille DNA-tester, og gi bort "både kropp og sjel". Jeg lærte meg først hvordan personvernsinnstillingene deres fungerte etter noen måneders bruk.

Hvis man skrur av synkroniseringen til onedrive, icloud, dropbox og de skyene man måtte ha, og deretter oppretter et excel-ark man skiver noe viktig i og låser excel-arket før man slår på synkroniseringen igjen, vil det gå bra?

Hva Google og Facebook ikke vet om meg, vet skyene.

Kan man være hacket uten å vite om det?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Alf Ivar skrev (På 15.12.2021 den 21.26):

Jeg forsøker å bruke sterke og unike passord over alt
Jeg har testet Duckduckgo, men synes søkeresultatene er håpløse, i alle fall på norske søk.
Twitter og Instagram er ute
Jeg har mest lyst til å kutte ut Facebook, men dessverre er jeg avhengig av det gjennom ulike verv i lag og foreninger. Jeg prøver å poste minst mulig der.
Jeg holder alle mine enheter oppdatert til en hver tid.
Google sine tjenester, inkludert Gmail, er langt på vei kuttet ut.
 

Hvilken nettleser er sikrest for PC og iphone?
Hvilken skylagring er sikrest av OneDrive og Google Disk. Hva med iCloud?
 

Ein passordhandsamar som Bitwarden er fint mtp. passord. Skal ein vera ekstra nøye kan ein nytta tilfeldig generert passord frå handsamaren + eit tillegg som ein har i hovudet. For passord ein vil hugsa i hovudet kan ein laga tilsynelatande tilfeldige passord basert på førstebokstavane i ein setning.

Eg bruker Startpage som søkemotor. Startpage kjøper resultata sine frå Google, Duckduckgo kjøper resultata sine frå Bing. Syns det fungerer betre.

Eg har heller ikkje heilt klart å sletta Facebook, men har gått gjennom profilen og sletta mykje av informasjonen som ikkje treng å vera der (personalia, jobb/skule, gamle bilete etc.).

Ublock/adblocker som nemnt lenger oppe er sjølvsagt. I tillegg bruker eg Facebook container og Google container for Firefox, slik at dei to ikkje ser kva som foregår i andre faner. Hovudgrunnen til å bruka Firefox for meg er dog å avgrensa markedsmakta til Google, sidan alle nettlesarar utanom Firefox og Safari har Chrome i botn i dag - og Google ser ut til å utnytta det på same måte som Microsoft gjorde då Internet Explorer hadde 90% av marknaden.

Appar på telefonen får kun dei tilgangane dei absolutt treng for det eg brukar dei til, og kun dei mest brukte appane får permanente tilgangar. Appar eg brukar innimellom får godkjenning "kun denne gangen" når dei ber om tilgang til kamera, posisjon e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...