Gå til innhold

Bolig i skattemelding.


Yazzie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okay! Men hvordan fyller jeg det ut? Forstår rett og slett ikke hva eller hvor jeg fyller det ut. Har altså trykket meg inn på «se endre/endre skattekortet» men gjelden jeg er oppført med er kun studielån og bilen min. 
skal det føres opp som gjeld, formue eller noe med primærbolig?

Lenke til kommentar
Yazzie skrev (32 minutter siden):

Okay! Men hvordan fyller jeg det ut? Forstår rett og slett ikke hva eller hvor jeg fyller det ut. Har altså trykket meg inn på «se endre/endre skattekortet» men gjelden jeg er oppført med er kun studielån og bilen min. 
skal det føres opp som gjeld, formue eller noe med primærbolig?

Det er ikke vits å føre opp formue/gjeld på skattekortet med mindre du er i den situasjonen at du må betale formuesskatt, kun viktig at det kommer med i skattemeldingen (og der skal det komme inn automatisk når den tid kommer). Det du kan gjøre er å se på nedbetalingsplanen på boliglånet ditt og legge inn ekstra gjeldsrenter. Da slipper du å betale for mye skatt gjennom året.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest 81a9e...bb6

Stusser over verdien på boligen i skattemeldingen.

Kjøpte huset i 2018 for 4,7M. I årets melding står det beregnet markedsverdi på 6,36M. I fjor var det 5,5M.

Aldri i verden om dette huset kan selges for 2,7M mer enn vi ga for det for 4 år siden (i så fall hadde jeg solgt på dagen). 30% økning, hvorav halvparten det siste året ...?

Skatteetaten skriver at man kan kreve lavere verdi på boligen om man kan legge frem gyldig takst eller vise til annen tilsvarende bolig som er solgt i området.

Hadde dere bestridet dette, eller akseptert høyere formue?

Anonymous poster hash: 81a9e...bb6

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Guest 81a9e...bb6 said:

Stusser over verdien på boligen i skattemeldingen.

Kjøpte huset i 2018 for 4,7M. I årets melding står det beregnet markedsverdi på 6,36M. I fjor var det 5,5M.

Aldri i verden om dette huset kan selges for 2,7M mer enn vi ga for det for 4 år siden (i så fall hadde jeg solgt på dagen). 30% økning, hvorav halvparten det siste året ...?

Skatteetaten skriver at man kan kreve lavere verdi på boligen om man kan legge frem gyldig takst eller vise til annen tilsvarende bolig som er solgt i området.

Hadde dere bestridet dette, eller akseptert høyere formue?

Anonymous poster hash: 81a9e...bb6

Har du prøvd https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/ ?

Er boligen i vesentlig dårligere stand enn resten av nabolaget kan du komme uheldig ut og da kan en takst hjelpe, men jeg ville ha regnet litt på hvor meget det betyr for å se om det ville være verd det. 

Lenke til kommentar
Gjest 81a9e...bb6

Den kalkulatoren gir samme tall som er beregnet i skattemeldingen.

Tipper det er omkring en million høyere enn hva vi ville lagt ur huset for om vi skulle solgt i dag.

Anonymous poster hash: 81a9e...bb6

Lenke til kommentar
Gjest 81a9e...bb6

Ja, det er forhåndsutfylt.

Ja, det kan kan korrigeres med gyldig dokumentasjon.

Jeg bare lurer på om det er verdt bryet å skulle få inn en megler eller på annet vis få dokumentert det.

Jeg har over 1,5M i netto formue, og dette bidrar til formuen og dermed skatten. Om det skal skattes av omtrent en million jeg ikke har høres det ut som noe som bør justeres...

Anonymous poster hash: 81a9e...bb6

Lenke til kommentar
Gjest 81a9e...bb6 skrev (8 timer siden):

Jeg bare lurer på om det er verdt bryet å skulle få inn en megler eller på annet vis få dokumentert det.

Det er ikke så lett for oss å si hva som er verdt det eller ikke for deg. Hvis du får takst som er 1 million lavere og fortsatt er over grensen for formuesskatt så sparer du rundt 2000 kroner i skatt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Det er ikke så lett for oss å si hva som er verdt det eller ikke for deg. Hvis du får takst som er 1 million lavere og fortsatt er over grensen for formuesskatt så sparer du rundt 2000 kroner i skatt.

Kan være greit da å droppe takstmann. De koster nok over 2000,-, samt med nye krav, så lager de hull i diverse vegger for å sjekke fukt i veggene rundt bad og våtrom, slik at det også gir ekstra arbeid for å sette tilbake i stand.

Kjapt fra Google: Prisen for en verditakst av et hus vil variere ut i fra hvor stort det er. Vanligvis ligger prisen på mellom 4.500 – 9.500 kroner. 

 

Lenke til kommentar

Dokumentasjon som er grunnlag for endring av formuesverdi

  • takst som er gitt av kvalifisert takstmann
  • verdivurdering fra eiendomsmegler som har kjennskap til distriktet
  • observerbar markedsverdi - det den aktuelle boligen/tomten eller tilnærmet lik bolig/tomt i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår.

 

Ved å spørre litt rundt finner man sikkert en eiendomsmegler som kan gjøre dette gratis eller veldig billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 81a9e...bb6
mobile999 skrev (2 timer siden):

Hva skal du gjøre da? Leie bolig?

Nesten så jeg ville vurdert det med en så god pris...

Går med tanker om å flytte videre til drømmeområdet dersom riktig hus dukker opp, men har ikke hastverk.

Anonymous poster hash: 81a9e...bb6

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...