Gå til innhold

Arbeiderpartiet skal ansette ny Sentralbanksjef


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Han er erfaren, men det undergraver norsk politisk etikk og bygger opp om politikerforakt når disse karrierepolitikere stadig gir hverandre prestisjetunge stillinger med gullkantede avtaler.

Jeg tenderer mot å være enig.

Jens er åpenbart høykvalifisert til stillingen. Med sin bakgrunn i internasjonal politikk er han enda mer kvalifisert.

Men jeg tror dette koker ned til at vi har mer enn nok med en Kongefamilie i Norge.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Han er erfaren, men det undergraver norsk politisk etikk og bygger opp om politikerforakt når disse karrierepolitikere stadig gir hverandre prestisjetunge stillinger med gullkantede avtaler.

De vil at flere av deres partimedlemmer skal være i sentrale samfunnsposisjoner for å fremme deres ideologi. Noe som er formålet til alle andre partier også.

Endret av Askeladd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, knutinh said:

Han har garantert leder-kvalifikasjoner, kan økonomi og vet hvordan han skal forholde seg til politikere og offentlighet.

Kritikken er vel at man setter en tidligere topp-politiker inn i et verv hvor folkets tillit til at han opptrer som en politisk uavhengig «fagidiot» er en vesentlig del av stillingen.

Ja jeg er enig i at han nok ikke bør få jobben da det kan stilles spørsmål om hans uavhengighet, men jeg svarte bare på påstandene om at han var ukvalifisert og bare var aktuell pga arv og det er åpenbart feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (På 11.1.2022 den 15.18):

Stoltenberg er da svært godt kvalifisert til den jobben. 

I forhold til flere av søkerne ja. En håndfull studenter i begynnelsen i 20-årene, og en arbeidsledig flyktning i 50 årene. Problemet er at han har alt for tette bånd med det regjerende partiet i Norge. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/elias-22-er-en-av-flere-vanlige-folk-som-er-pa-samme-eksklusive-liste-som-jens-stoltenberg/s/12-95-3424219624

Gi jobben til Ida. Hun kan kanskje ikke bake, fikse rør eller kjøre buss, men hun vet nok verdien av en krone. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

poll hos Nettavisen, -ikke mye folkelig støtte for Jens Stoltenberg sitt kandidatur (med forbehold at dette er representativt for befolkningen som helhet da)

Yplart7.png

Spørs om folk flest vet hvem hun er eller om det handler mest om at man ikke vil ha Stoltenberg

Finansiell stabilitet 2021 - YouTube

Har dere på forumet tro på Bache Wolden som leder for Norges Bank og med øverste ansvar for oljefondet?

Hun virker faglig svært dyktig, men fremstår ikke for meg som en tydelig toppleder per dags dato

Lenke til kommentar
11 hours ago, Avero said:

Spørs om folk flest vet hvem hun er eller om det handler mest om at man ikke vil ha Stoltenberg

Finansiell stabilitet 2021 - YouTube

Har dere på forumet tro på Bache Wolden som leder for Norges Bank og med øverste ansvar for oljefondet?

Hun virker faglig svært dyktig, men fremstår ikke for meg som en tydelig toppleder per dags dato

Hadde hun ikke dugd som sentralbanksjef, ville hun heller ikke hatt stillingen som visesentralbanksjef. Dama er tydeligvis god i jobben sin, ellers hadde hun fått sparken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (4 minutter siden):

Hadde hun ikke dugd som sentralbanksjef, ville hun heller ikke hatt stillingen som visesentralbanksjef. Dama er tydeligvis god i jobben sin, ellers hadde hun fått sparken.

Man får ikke nødvendigvis sparken selv om man ikke er god i jobben sin, når det er sagt så virker det som sagt som at Ida Wolden Bache er svært faglig dyktig. Poenget er at jeg tror at mange først og fremst stemmer mot Stoltenberg i stedet for å stemme for motkandidaten.

Lenke til kommentar
Avero skrev (11 timer siden):

Spørs om folk flest vet hvem hun er eller om det handler mest om at man ikke vil ha Stoltenberg

Bingo. For mange menn og kvinner i gata er nok grunnen enten at man ikke vil ha Stoltenberg (kanskje fordi man ligger til høyre for AP politisk. Eller til venstre). Eller fordi man vil ha en kvinne som sentralbanksjef. Jeg setter stor pris på kvinner (jeg bor sammen med et par stykker), og jeg stemmer til høyre for AP. Men det er ikke gode grunner for å velge den ene eller den andre kandidaten.

Folket bør neppe ansette sentralbanksjef ved å gå til valgurner. Noen må vite hva jobben går ut på, og behandle personlig informasjon om søkerene på en ok måte. Er Stoltenberg en sylskarp analytisk type som husker det han lærte på universitetet for 30 år siden og som får gode skussmål fra de han har ledet? Eller er han en utbrent has-been som flyter på gamle bragder og bekjentskaper? Det aner jeg ikke, men jeg forutsetter at de som evt ansetter ham graver dypt i det. Tilsvarende med andre søkere.

Vi kan kritisere prosessen og kriteriene for ansettelse. Man kan absolutt mene at sentralbanksjefen ikke bør være en tidligere top-politiker. At en utdanning i sosial-økonomi og en kort ansettelse ved SSB for 30 år siden hvor han jobbet med økonomiske beregninger er for tynt.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er i alle fall bra at det ikkje er snakk om å tilsette ein politikar berre på grunn av politisk tilhøyrlegheit.

Eg trur nok at dei fleste må kunne seie seg einige i at sjølv om vi ser heilt vekk frå Stoltenberg sine politiske erfaringar så har han langt meir relevant utdanning og upolitiske verv enn mange av dei andre søkarane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (Akkurat nå):

Merkelig at det ikke er flere seriøse søkere.

Hvis man tror at "noen har snakket sammen" og avtalt hvem som får jobben uansett så vil man kanskje ikke stå fram i en prosess hvor man antagelig vil miste ansikt og tillit hos sin nåværende arbeidsgiver (jfr Tangen)?

-k

Lenke til kommentar

Jeg tror helt ærlig talt at selv om mange kanskje ikke ønsker Stoltenberg inn i stillingen så stemmer folk på Ida først og fremst fordi:

- Har jobbet som visesentralbankssjef i mange år og kan jobben og alt rundt bedre enn noen.
- Er en meget godt kvalifisert kvinne og det ville vært topp å få henne inn som første kvinne til toppstillingen
- Har vært "nestsjef" i mange år og er den naturlige etterfølgeren om hun ønsker jobben.
- Hun har jobbet tett på nåværende sjef i mange år og lært det som må læres om dette ansvaret.

- Folket liker henne og ønsker ikke et politisk spill inn i dette
- Hun kan gå rett inn i stillingen uten å være "læregutt" som de fleste utenfra vil være.

Man kan skylde på "folk liker ikke stoltenberg" så mye man vil men jeg tipper 9/10 er såpass konstruktive i sine vurderinger at de stemmer for Ida og ikke mot Stoltenberg. Uansett hva de måtte mene om Stoltenberg.

Jeg har større tiltro til folks vurderingsevne rundt hvem de mener fortjener jobben.

PS.
Når det er sagt. Å mene at Ida er mindre kvalifisert til jobben enn én politiker som tok en utdannelse innen økonomi for snart 40 år siden fremstår bare som merkelig.
 

Quote

Universitetet i Oslo (–1987), Rudolf Steinerskolen i Oslo, Oslo katedralskole

Quote

Cand.oecon.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg tror helt ærlig talt at selv om mange kanskje ikke ønsker Stoltenberg inn i stillingen så stemmer folk på Ida først og fremst fordi:

- Har jobbet som visesentralbankssjef i mange år og kan jobben og alt rundt bedre enn noen.
- Er en meget godt kvalifisert kvinne og det ville vært topp å få henne inn som første kvinne til toppstillingen
- Har vært "nestsjef" i mange år og er den naturlige etterfølgeren om hun ønsker jobben.
- Hun har jobbet tett på nåværende sjef i mange år og lært det som må læres om dette ansvaret.

- Folket liker henne og ønsker ikke et politisk spill inn i dette
- Hun kan gå rett inn i stillingen uten å være "læregutt" som de fleste utenfra vil være.

Man kan skylde på "folk liker ikke stoltenberg" så mye man vil men jeg tipper 9/10 er såpass konstruktive i sine vurderinger at de stemmer for Ida og ikke mot Stoltenberg. Uansett hva de måtte mene om Stoltenberg.

Jeg har større tiltro til folks vurderingsevne rundt hvem de mener fortjener jobben.

PS.
Når det er sagt. Å mene at Ida er mindre kvalifisert til jobben enn én politiker som tok en utdannelse innen økonomi for snart 40 år siden fremstår bare som merkelig.
 

 

Men i henhold til ARK så er Stoltenberg den som er best kvalifisert 😂

Dagsrevyen kritiseres for «famøs glipp»: - Som en søknad for Stoltenberg | Kampanje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (52 minutter siden):

Jeg tror helt ærlig talt at selv om mange kanskje ikke ønsker Stoltenberg inn i stillingen så stemmer folk på Ida først og fremst fordi:

- Har jobbet som visesentralbankssjef i mange år og kan jobben og alt rundt bedre enn noen.
- Er en meget godt kvalifisert kvinne og det ville vært topp å få henne inn som første kvinne til toppstillingen
- Har vært "nestsjef" i mange år og er den naturlige etterfølgeren om hun ønsker jobben.
- Hun har jobbet tett på nåværende sjef i mange år og lært det som må læres om dette ansvaret.

- Folket liker henne og ønsker ikke et politisk spill inn i dette
- Hun kan gå rett inn i stillingen uten å være "læregutt" som de fleste utenfra vil være.

Man kan skylde på "folk liker ikke stoltenberg" så mye man vil men jeg tipper 9/10 er såpass konstruktive i sine vurderinger at de stemmer for Ida og ikke mot Stoltenberg. Uansett hva de måtte mene om Stoltenberg.

Jeg har større tiltro til folks vurderingsevne rundt hvem de mener fortjener jobben.

PS.
Når det er sagt. Å mene at Ida er mindre kvalifisert til jobben enn én politiker som tok en utdannelse innen økonomi for snart 40 år siden fremstår bare som merkelig.
 

 

Hva er grunnen til at du omtaler han som "Stoltenberg" og hun som "Ida"?

Det er ingen tvil om at Wolden Bache er godt kvalifisert, men det er ganske tynt å avfeie Stoltenberg som "en politiker som tok utdannelse innen økonomi for snart 40 år siden" når han faktisk har vært finansminister, statsminister i 9 år og øverste leder for NATO i 8 år

Endret av Avero
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/11/2022 at 7:13 PM, Windfarmer said:

Jeg tenderer mot å være enig.

Jens er åpenbart høykvalifisert til stillingen. Med sin bakgrunn i internasjonal politikk er han enda mer kvalifisert.

Men jeg tror dette koker ned til at vi har mer enn nok med en Kongefamilie i Norge.

Jens har vært politiker hele sitt voksne liv. Det å være politiker er negativt for en uavhengig sentralbank fordi man ikke ønsker en kobling mellom politikere og banken. Så Jens har altså mer eller mindre hele sin karriere drevet med ting som diskvalifiserer han til jobben. NATO jobben er også en politisk stilling.

Mannen er jo rett og slett åpenbart ukvalifisert til stillingen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...